Kinderzitjes

frostburn
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Kinderzitjes

· 
Posted: 17.03.2019 - 17:46  ·  #1
Nu het aftellen voor dat onze jongste geboren wordt, heb ik vandaag is zitten passen en meten met kinderstoeltjes.

Eerst in de auto van me vrouw een Ford focus uit 2013 dat viel best tegen...
Uiteindelijk passen de 2 maxicosi Rodi stoelen en de maxicosi net aan maar het houdt niet over je moet toch echt wel flexibel zijn om de riemen nog vast te kunnen maken.

Ik had verwacht dat het in de V70 makkelijker zou passen, maar dat valt best tegen, ook hier moet je aardig lenig zijn.
Heeft iemand hier ervaring met 3 (kleine) kinderen en auto stoeltjes?
Wellicht dat het met andere stoelen makkelijker gaat?
Hksvs
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Re: Kinderzitjes

· 
Posted: 17.03.2019 - 21:37  ·  #2
Ik heb 2 Chicco Oasys stoeltjes achterin staan, maar ik moet zeggen dat ik niet zou weten hoe ik daar nog een derde stoeltje tussen zou moeten krijgen....
ikbat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 17.03.2019 - 21:59  ·  #3
3 stoeltjes achterin, dat blijft denk ik echt een uitdaging.

Volledige stoelen zijn gewoon breed, en anders zit je te wringen om de gordels er tussen te krijgen.

Anders zou je wel 2 stoelen op de achterbank kunnen doen, 1 op de bijrijderstoel, en voor moeder de vrouw, een kamer op het dak, tule schijnd er wel mooie te hebben 😜
frostburn
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.03.2019 - 22:20  ·  #4
Quote door ikbat

Anders zou je wel 2 stoelen op de achterbank kunnen doen, 1 op de bijrijderstoel, en voor moeder de vrouw, een kamer op het dak, tule schijnd er wel mooie te hebben 😜

Uit pure zelfbescherming ga ik dat niet opbrengen thuis 😂
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 18.03.2019 - 07:29  ·  #5
Ik heb inmiddels de kinderen iets groter en nog maar 1 stoeltje op de achterbank en twee op de geïntegreerde zitverhoger.
3 stoeltjes is krap, maar past mits je niet gebruik maakt van de isofix bevestiging.
Gordelverlengers zijn ook een aanrader.
newinvolvocars
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 16:23  ·  #6
Even dit topic een nieuw leven inblazen: Hoe veilig is het om mijn dochter van 1,17m van 18kg (5 jaar) alleen te vervoeren op de geïntegreerde zitverhoger (V70, 2006)? Daarnaast is het überhaupt toegestaan? Ik lees in de handleiding het volgende:

Daarbij maak ik uit op dat kinderen onder de 1,50m niet mogen worden vervoerd op alleen de geïntegreerde zitverhoger. Echter zie ik twee pagina's verder staan dat kinderen van 3-12 jaar van 15 - 36 kg op de zitverhoger veilig vervoerd kunnen worden. Ik begrijp het niet meer.

Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 16:37  ·  #7
Ik heb mijn jongste alleen met korte ritjes er op gezet. Maar bij de NN kan hij in 2 hoogte standenm

Tijdens langere ritten ging hij in een losse verhoger.
Dit omdat hij vaak in slaap viel en er af gleed.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 16:53  ·  #8
Een ding is wat kan in de Volvo, een ander wat mag qua NLse wetgeving.
Kinderen tot 1.35m moeten volgens de NLse wet in een goedgekeurd kinderzitje worden vervoerd. Een zitverhoger kan goedgekeurd zijn, mits voldoend aan ECE 44/03 of 44/04 of i-Size (alleen stoeltjes), ik weet niet of de Volvo zitverhoger daaraan voldoet.
Tot zover de wet, maar voor kinderen is het met name van belang dat de nek wordt beschermd bij een aanrijding (of in slaap vallen, wat hopelijk meer gebeurt dan aanrijdingen...) en daarvoor helpt de zitverhoger niet (houdt wel de gordel weg bij de nek, maar behoedt niet het hoofd voor brute zijdelingse beweging bij aanrijding). Ik doe ook alleen heel korte ritjes in veilige omstandigheden op de zitverhoger, maar bij ons gaat de kleine (ook 5 jaar) in principe altijd in een goede kinderstoel met bescherming voor de nek.
ikbat
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 16:59  ·  #9
Voor onze kinderen gebruik ik ze nog steeds, als je de gordel ook in de bevestiging punten van de verhoger steekt kunnen ze er ook niet afgleiden. Bij de v40 hiervoor heb ik nig even een nekbeschermer gehad. Werkt dan ook goed als extra. Ze zitten er gewoon heel goed op, nu ook als ze iets ouder zijn, en de verhoger gaat ook niet schuiven zoals de losse nog wel eens doen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 17:18  ·  #10
Ik zou uitgaan van de Nederlandse wetgeving, niet zozeer wat Volvo schrijft in een instructieboekje. Dus idd vervoeren in een kinderzitje
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.10.2021 - 18:16  ·  #11
Quote door Plein69

Ik heb mijn jongste alleen met korte ritjes er op gezet. Tijdens langere ritten ging hij in een losse verhoger.

Zo deed ik het ook. Met name bij zijwaartse aanrijding heeft het kind veel te weinig steun als ie enkel op een zitverhoger zit, op jonge leeftijd. Op korte stukjes durfde ik dat wel aan, op langere stukken liever niet (vaak ook hogere snelheid).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2021 - 11:10  ·  #12
Quote door ikbat

Voor onze kinderen gebruik ik ze nog steeds, als je de gordel ook in de bevestiging punten van de verhoger steekt kunnen ze er ook niet afgleiden. Bij de v40 hiervoor heb ik nig even een nekbeschermer gehad. Werkt dan ook goed als extra. Ze zitten er gewoon heel goed op, nu ook als ze iets ouder zijn, en de verhoger gaat ook niet schuiven zoals de losse nog wel eens doen.

De Volvo geintegreerde zitverhogers hebben toch geen bevestigingspunten voor de gordel? Of verschilt dat nog weer van N naar NN? Ik geloof niet dat de mijne die heeft, en ik heb wel die geintegreerde zitverhogers in de NN, met 2 hoogtestanden.
Of bedoel je juist zo'n losse verhoger die je op de bank zet?
ikbat
Subject:

· 
Posted: 21.10.2021 - 11:23  ·  #13
Ik heb de n, en hiervoor een v40 classic, die hebben beide bevestiging beugels waar de gordel doorheen kan/moet. Zit net onder de zitting. Als hij daar in zit sluit de gordel heel mooi aan op de ingebouwde zitverhoger.

De nn weet ik niet uit ervaring of die er zitten. Maar lijkt me sterk dat ze dat weg hebben gelaten
rfs88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2021 - 15:35  ·  #14
zelfde als hierboven, binnen NL zitten de kids (5 + 7 jaar oud) op de geintegreerde zitverhogers (2 hoogtes) in NL (XC60 2012). Op vakantie lijkt mij een normale stoel (voor de dochter van 5, zoon van 7 is het niet meer nodig) veel fijner, dan kan ze met haar hoofd ergens tegenaan leunen en lekker slapen, tevens ook veilig!

Selected quotes for multi-quoting:   0