de kip of het ei

wat was er nu eerder: de volvo of de caravan?

 
 
 
 
 
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 10:07  ·  #16
Wij hadden al jaren een vouwwagen en daar hebben onze vorige auto's geen van allen een probleem mee gehad.
Zo'n vouwwagen weegt dan ook maar 750kg en vangt geen wind.

Nu twee jaar terug de V70 gekocht en toen we vorig jaar de overstap naar een caravan wilden maken was het prettig zoeken met de wetenschap dat de Volvo heel wat gewicht kan hebben.
Bij de aankoop van de V70 is dat geen factor geweest (afgezien dat hij een trekhaak moest hebben), die is namelijk puur op rijgenot gekozen
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 10:58  ·  #17
Quote door BIGW

dus kom ik qwa terrein gewicht redelijk richting de 3500 kilo, en heb toch geen beperkingen zelfs niet de borden met 15% of meer.

ik denk dat je treingewicht bedoelt. :bandit:
Is dat wel zo? Ik ging er ook vanuit dat ik met de V70 en 1600 kg Hobby caravan nog net onder de 3500 kg totaalgewicht blijf. Klopt ook wel, maar volgens mij gaat men uit van het maximum toegestaan gewicht en dan kom ik op ruim 4000... :o
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 11:18  ·  #18
Quote door FritsieV70

Quote door BIGW

dus kom ik qwa terrein gewicht redelijk richting de 3500 kilo, en heb toch geen beperkingen zelfs niet de borden met 15% of meer.

ik denk dat je treingewicht bedoelt. :bandit:
Is dat wel zo? Ik ging er ook vanuit dat ik met de V70 en 1600 kg Hobby caravan nog net onder de 3500 kg totaalgewicht blijf. Klopt ook wel, maar volgens mij gaat men uit van het maximum toegestaan gewicht en dan kom ik op ruim 4000... :o


Zolang je BE hebt maakt het niet uit als je gecombineerd max. gewicht over de 3.500kg gaat. Anders zou vrijwel niemand een auto-ambulance mogen rijden met bijvoorbeeld een Golfje erop. Dat weegt ook tegen de 2.000kg, en ik ken geen auto die beladen onder de 1.500kg blijft en ook nog eens 2.000kg mag trekken.
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 11:45  ·  #19
Wij zijn begonnen met een vouwwagen omdat we toen een geleaste Toyota Auris Hybrid hadden die net aan 350 kg mocht trekken, alhoewel we toen al liever een caravan hadden.

Toen de Toyota het veld moest ruimen ivm wisseling van baan is de - na een korte tijd Subaru Forester - Volvo periode begonnen. Na drie dagen vouwwagen kamperen wisten we dat dit niks voor ons was... Dus vouwwagen op marktplaats en caravan van marktplaats, een Adria uit het jaar kruik van 1000 kg. We overwegen wel eens een nieuwere en grotere te kopen, maar dan komt de ratio weer om de hoek kijken en trekken we de conclusie dat dat eigenlijk niet nodig is :D
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 11:51  ·  #20
Quote door Jack van Iersel

Quote door FritsieV70

Quote door BIGW

dus kom ik qwa terrein gewicht redelijk richting de 3500 kilo, en heb toch geen beperkingen zelfs niet de borden met 15% of meer.

ik denk dat je treingewicht bedoelt. :bandit:
Is dat wel zo? Ik ging er ook vanuit dat ik met de V70 en 1600 kg Hobby caravan nog net onder de 3500 kg totaalgewicht blijf. Klopt ook wel, maar volgens mij gaat men uit van het maximum toegestaan gewicht en dan kom ik op ruim 4000... :o


Zolang je BE hebt maakt het niet uit als je gecombineerd max. gewicht over de 3.500kg gaat. Anders zou vrijwel niemand een auto-ambulance mogen rijden met bijvoorbeeld een Golfje erop. Dat weegt ook tegen de 2.000kg, en ik ken geen auto die beladen onder de 1.500kg blijft en ook nog eens 2.000kg mag trekken.

Hoi Jack,

Je hebt gelijk, ik zie dat ik niet helemaal compleet geweest ben met mijn antwoord. Ik mag gerust met onze combinatie rijden - ik heb als ouwe l*l destijds E gratis bij B gekregen - maar ik doel op de maximum snelheden. In meerdere landen geldt voor de combinatie t/m 3500 kg een andere max dan een combi die boven die grens zit. In Frankrijk bijv. mag je met een combinatie < 3500 op de snelweg maximaal 130 rijden, met een combinatie >= 3500 is dat 90 km/u.
Nou kan ik me niet indenken dat je met een caravan 130 wil rijden maar als ik 100 rij (wat ik met mijn combinatie verantwoord vind mits goed beladen) dan ben ik eigenlijk in overtreding. Niet dat ik dan grote problemen verwacht maar als je een fanatieke diender treft kan het me een verbaal opleveren. Ik rij dan ook 95 op de cc dus dan zit ik rond de 90 echt km's.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 12:01  ·  #21
Oh kijk, dat stukje over snelheidsverschil bij verschillende gewichten wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd!
Ufovolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 113
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: de kip of het ei

 · 
Posted: 15.11.2016 - 22:37  ·  #22
Al moet ik stellen, dat ze daar volgens mij (in Frankrijk tenminste) ook niet echt streng op controleren.

Natuurlijk, als je zou opvallen met een tamdemasser caravan achter een V70. Maar ik heb met onze combi (V70 + Biod, MtM 3.600 kG) nog nooit dáárover een opmerking gehad. Wel 's over het rijden met caravan op de meest linkse baan van een drie/zesbaans deel van de Route du Soleil... daar blijken ze behoorlijk allergisch voor te zijn. Kost maar 22 Euro, maar je staat wel een half uur tot drie kwartier aan de kant totdat de gendarme z'n bonnetje helemaal ingevuld heeft. :police:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0