de kip of het ei

wat was er nu eerder: de volvo of de caravan?

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

de kip of het ei

· 
Posted: 14.11.2016 - 10:57  ·  #1
Zomaar een topic gestart uit nieuwsgierigheid. Het valt mij op dat er zoveel volvorijders hier op het forum een caravan hebben.

Maar hadden jullie nu eerst een volvo en dachten toen: "Hey, ik heb een zware volvo, dus nu kan ik er ook lekker een grote caravan achter hangen".

Of ging het zo?: "Hmmm, ik heb een zware caravan, dus dan moet er maar een zware volvo komen om dat ding te trekken".

Ik ben benieuwd... ;-)

PS: ik heb geen caravan en in de toekomst ook niet :whisper:
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: de kip of het ei

· 
Posted: 14.11.2016 - 11:30  ·  #2
In mijn ouders geval, altijd een caravan gehad. De vorige auto's hadden ook geen moeite met een caravan (Huyndai Terracan 2.9CRDI).
In mijn geval, altijd op vakantie gegaan met tent en ook afgelopen jaar. Maar het zou toch zomaar eens kunnen zijn dat ik komend jaar gauw de caravan van m'n ouders erachter hang en 'm meeneem. We hebben maar een korte vakantie gepland staan i.v.m. ons huwelijk later in 2017, dus heb weinig trek om alles weer van zolder af te halen voor een weekje.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 11:53  ·  #3
wij hadden een caravan van 7,22m/1400kg en onze toenmalige auto, Toyota Camry 2.2, kreeg de caravan niet echt goed getrokken. Het ding had er de grootste moeite mee een heuveltje te nemen.
toen ik op een gegeven moment de caravan met de mover een talud op moest rijden (de in/uitgang van de camping lag ca. 3m lager dan de straat), omdat de Camry het niet meer trok, was dit voor mij de druppel in de befaamde emmer, wat betreft die Toyota.
Intussen hadden we ook plannen voor een grote hond dus de vervanger moest een stationcar worden. Gezien de kilometertjes een diesel (destijds dus). Tja wat wordt het dan. We hadden ooit een SAAB en weten daarvan intussen dat de stoelen in een Zweed gewoon goed zitten.
Mijn favoriete kleur combi is altijd groen/beige geweest en keek vaak een Volvo na in de juiste kleur...DOP....
Tja, alles bijelkaar heeft ons toen laten besluiten om toch maar afscheid te nemen van de Toyota en rustig naar een mooie V70 in DOP / beige uitvoering te kijken. Die hebben we destijds na lang zoeken gevonden bij Paashuis.

Na ruim 120000km met die V70 2.5D hebben we deze intussen ingeruild voor de huidige V70 D5 waarmee ik nu, na ruim 115000km nog altijd graag rijdt.
De caravan is intussen ingeruild voor een nieuwere zwaardere (7,90m / 1600kg) en natuurlijk blijft de V70 daar nog een tijd mee spelen.. :thumb:

Dus... hier was de caravan er het eerst en uit nood moest er een zwaardere auto komen waarbij al snel duidelijk werd dat het een V70 zou moeten worden gezien het aanbod aan ruimte, kracht en betrouwbaarheid... en de keus is nooit verkeerd geweest... :thumb: :yes:
Ketel88
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 12:01  ·  #4
tja, ook wij hebben een caravan, een Hobby 495 met een gewicht totaal van 1400 kg
daarvoor staat een V70 T5 en trekt dit zonder enige moeite :thumb: , je moet zelfs uitkijken dat je niet ongemerkt te hard gaat, boven de 100 dus :-| .
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 12:23  ·  #5
De V70 was er eerst maar wel al met een caravan in gedachten.
Zowel solo als met caravan wilde ik een krachtige auto, nou dat is gelukt! :D

Onze (eerste) caravan is een Hobby 495 met een totale lengte van 7.12 m en beladen een gewicht van rond de 1600 kg. De V70 heeft er niet de minste moeite mee.

Nog steeds zit ik iedere rit, solo of met de sleepkeuken, te genieten...
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 17:42  ·  #6
Bij mij was de Volvo er al voordat de huidige caravan er was. Maar ga al jaren met de caravan op vakantie, dus ook de vorige auto's moesten in staat zijn een 1000 tot 1300kg te trekken De vorige 2 hadden beide een 5.7 V8, dus dat ging bést ;-).
Voordat ik destijds voor mijzelf begon, reed ik met een V70 2.5 10v. Die moest wijken voor de bedrijfswagen en altijd gezegd dat er weer een roffel zou komen mocht ik stoppen met ZZPen. En dat is dus ook gebeurd :-). Voordeel hiervan was wel dat ik een wat grotere caravan kon aanschaffen, mn dopje trekt dat toch prima ;-).
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 17:54  ·  #7
Quote door Jack van Iersel

We hebben maar een korte vakantie gepland staan i.v.m. ons huwelijk later in 2017,

staat nog niet bij de meetings!! :D
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 18:50  ·  #8
Quote door peter71

We hebben maar een korte vakantie gepland staan i.v.m. ons huwelijk later in 2017,

jawel, meeting in het hoge noorden :D
De plannen worden al gemaakt
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 19:45  ·  #9
Quote door peter71

Jack, alvast van harte kerel!
Doet me denken...toen ik op mijn werk vertelde dat ik ging trouwen zeiden mijn getrouwde collega's: 'Terecht, waarom wij wel en jij niet' ... :lol: :lol:

Daar horen natuurlijk een heleboel Volvo's bij...
Ik woon bij Jack om de hoek dus indien nodig en haalbaar... :happy:
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 20:41  ·  #10
PS: ik heb geen caravan en in de toekomst ook niet :whisper:

Dan mag ik het ook wel zeggen:
Ik heb de V70 gekocht om de V70. En een sleurhut? Niets voor mij!
Maar voor de liefhebbers: veel plezier ermee!

Ik heb wel een afneembare trekhaak gemonteerd t.b.v. Fietsdrager en een keer een karretje.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 21:03  ·  #11
Quote door FritsieV70

Quote door peter71

Jack, alvast van harte kerel!
Doet me denken...toen ik op mijn werk vertelde dat ik ging trouwen zeiden mijn getrouwde collega's: 'Terecht, waarom wij wel en jij niet' ... :lol: :lol:

Daar horen natuurlijk een heleboel Volvo's bij...
Ik woon bij Jack om de hoek dus indien nodig en haalbaar... :happy:

Las laatst ook op het forum dat er een roldeur moest worden gemaakt, dus trek ik daaruit de conclusie dat er ook een hal is, dus kunnen wij als forum leden daar wel in, hoorde laatst ook dat de vader van Martijn nu ook een mobilebar heeft..... :D :D :'(

En kom nu terug op het originele onderwerp, de V70 D5 is een bewuste keuze om de caravan 722 en 1400kilo max overal te krijgen waar ik wil, tevens zitten er dan minimaal 2 labradors in de achterbak, dus kom ik qwa terrein gewicht redelijk richting de 3500 kilo, en heb toch geen beperkingen zelfs niet de borden met 15% of meer.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 22:00  ·  #12
Wij hebben altijd al een caravan gehad. Eerst hebben we verschillende Renault's gehad. Deze trokken de caravan ook goed. Met onze laatste Renault Laguna hadden we veel problemen.

Er werd gezocht naar een betrouwbare auto. Toen zijn we bij Volvo uitgekomen. Het vermogen van de V70 en het gewicht was mooi meegenomen. Naturlijk werd er gekeken naar het maximale trekgewicht maar heel veel auto's voldeden aan de 1300 Kg eis. Na onze XC70 toch weer een franse auto gekocht, een citroen C5 uit 2010. Ondanks zijn 1.8 16v trok hij de caravan zeker niet slecht.

Na 2 maanden toch weer een V70 gekocht en de C5 ingeruild. Het comfort en het vermogen van de Volvo werd teveel gemist. Niet wanneer de caravan erachter hangt maar gewoon in het dagelijks leven.

Conclusie: we hadden al een caravan en de Volvo is er niet om deze reden gekomen. :yes:
Ufovolvo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 22:54  ·  #13
Na 25 jaar vouwwagen-kamperen hebben we intussen alweer 16 jaar een caravan. Eerst een Sprite 390 van 1000 kG, momenteel (en dus al bijna 11 jaar) een Biod Nomade van 1300kG.

Nee, we hebben niet OM de caravan onze Volvo's gekocht, maar het wel telkens mee in de beoordeling geweest van WELKE Volvo het dan moest zijn. Wij rijden Volvo omdat we het mooie, comfortabele en veilige auto's vinden met een goede prijs/kwaliteit verhouding... Zo, die gemeenplaats is er ook weer 's uit. :sleep:

En we hebben een Biod... omdat we ervan houden :love:
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 23:57  ·  #14
Ik rij al circa 30 jaar regelmatig met een zwaardere aanhanger rond en heb gemerkt dat dit voor een Volvo nooit of te nimmer een probleem is. Altijd voldoende koppel, ook met de benzine 850-10V die ik had. Bij het zoeken naar een opvolger van die 850 wel gezocht naar een wat zwaardere motor omdat het eigen gewicht van de V70N zwaarder is dan een 850 én de afmetingen van de aanhanger flink gegroeid waren. En toen kwam ik deze goed onderhouden 2.5T AWD tegen :*
Fer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.11.2016 - 09:10  ·  #15
Bij ons was de caravan er ook eerst. Hij staat al jaren op een kleine boerencamping in Vrouwenpolder, Zeeland. We gebruiken hem min of meer als tweede huis en trekken er niet mee. Hij is ook nogal groot, ca 8 m en ik denk dat als we er mee hadden willen trekken we voor een S80 AWD gegaan waren. We gebruiken de S80 vooral om comfortabel grotere afstanden met flink bagage te kunnen reizen, zo reizen we vanuit Utrecht in een campingweekend ca 350-400 km. En ik hou van flink doorrijden, dus vandaar de T6-uitvoering. En tsja, zo'n S80 is ondanks zijn formaat toch ook nog een prachtige, elegante verschijning, chique zonder poenerig te zijn. En degelijk, veilig, hoeveel meer waar kun je voor je geld nog krijgen?

Selected quotes for multi-quoting:   0