kleppen krom

fout van garage of was de motor op sterven na dood?

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: kleppen krom

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:41  ·  #16
Ik denk, david, dat een draaiende motor genoeg traagheid en draai-inertie heeft dat hij in een dergelijke situatie niet meteennachteruit zal draaien. Maar, dat is puur mijn idee, heb geen wetenschappelijke onderbouwing.
me
Administrator
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:43  ·  #17
Ja sorry... Was een probleem met het plaatsen van berichten en dat kan ik alleen testen als ik iets plaats ;-)
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:54  ·  #18
Hij draait niet echt achteruit.....Maar krijgt een ruk in de verkeerde richting...Net genoeg om... :devil:
Maar ja, zoals gezegd is dit speculeren.

Feit is: Auto goed lopend weggebracht en Riem niet gescheurd/gebroken/versleten(ontbrekende tanden).....
me
Administrator
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:57  ·  #19
Was even iets aan het testen gezien er een fout in de database zat... En als ik druk ben, ben ik vaker kort van stof ;-)
Jos van Gent

Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 20:14  ·  #20
Hoi David,

Thanks voor je meedenken. Mijn auto is een automaat en geen schakel. Je kunt inderdaad de bak in z'n 'D' zetten terwijl die nog achteruit rolt.

Hoorde net dat auto met hydraulische klepstoters, zoals de mijne, er niet tegen kunnen als er bij olie verversen een keer 'droog' gestart word om alle olie uit de bak te krijgen. Dit zou natuurlijk ook gebeurd kunnen zijn. Iemand hier ervaring mee?
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 20:17  ·  #21
Quote door Ddh

Stel je rijdt/rolt achteruit de brug af.....Voertuig rolt nog achteruit, je schakelt de 1e versnelling in, geeft gas en laat de koppeling opkomen (je rolt dus nog steeds achteruit..). De koppeling en motor krijgen natuurlijk een klap in tegengestelde richting. Dus eigenlijk tegen de richting van de spanner in...en je distributie slaat over, 1 of 2 tanden als je koppeling niet alle krachten weg krijgt....Tja, dan doet tie het niet Meer.

ik kan mij maar 2 situaties bedenken waarin zo'n riem zou kunnen verspringen:
- als de auto achteruit rolt (bv van een helling of de garagebrug af) terwijl de moter is aangekoppeld in een vooruit versnelling terwijl de moter niet aan staat.
Alleen in dat geval kan de moter in tegen gestelde richting draaien , dus de krukas , nokkenassen waterpomp etc. draaien in dat geval achteruit. De hele spaninrichting van de distributieriem is niet ontworpen op die belasting. mogelijk dat de riem dan een of meer tanden verspringt.
- als de distributieriem spanner al kapot wat. (maar bij de riem wissel had de monteur dat moeten controleren!)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 20:21  ·  #22
Quote door Waltersan

Denk meer aan achteruit laten rollen terwijl de motor uitstaat en in 1ste versnelling, dan de koppeling op laten komen

mee eens! Van de brug af laten rollen bet koppeling IN terwijl de moter UIT staat en de bak in 1, dan koppeling lossen om de auto af te remmen.... Zou zomaar kunnen!!
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 22:41  ·  #23
Het is een automaat.Motor heeft geen verbinding met de aandrijving als je hem in D o.i.d. zet omdat de verbinding door de koppelomvormer er niet is omdat de motor niet draait. En al zou je de motor tegen de richting indraaien met de hand moet dat kunnen.Er zit geen veer aan de spanrol en de distributieriem rekt niet mee. Ik denk dat de distributie niet op tijd gezet is en verzuimd is eerst de motor met de hand rond te draaien. Anders bestaat het niet dat de kleppen krom zijn. En even zonder olie zal eerder de lagers van het onderblok beschadigen dan dat de kleppen door te weinig smering blijven hangen. Wat ik wel proef is dat de garage het professioneel probeert op te lossen hetgeen ik ook al anders gehoord heb. Hoop in ieder geval op een nette afhandeling voor je.
Jos van Gent

Subject:

Nieuw motorblok

· 
Posted: 29.11.2013 - 21:14  ·  #24
Tijd voor een update van mijn kant. Inmiddels zijn we een week of twee verder. De CED expert heeft mij ervan kunnen overtuigen dat de oorzaak gelegen was in het niet meer goed functioneren van de distributieriemspanner. Op basis van meerdere zaken kwam hij tot die conclusie. Het was dus stom toeval dat de auto precies in de garage kapot is gegaan. Ik dus mijn excuses aangeboden aan de garage voor mijn argwaan.

Hoe verder? Aangezien ook de automatische kleppenverstelling minimale olielekkageproblemen begon te vertonen heb ik besloten het blok niet te reviseren, maar te vervangen door een tweedehands blok. Deze gekocht bij Auto Rima voor 500 euro. 130k gelopen. Blok afgeleverd bij de garage. Deze week is dit blok erin gezet. En sinds vandaag loopt de auto weer als een zonnetje!

Mijn complimenten voor dit werk van de garage ABI in Bennekom. Ook in de prijs zijn ze zeer coulant geweest. De uren tot aan de conclusie van de CED hebben ze niet in rekening gebracht. Ook de kosten van het CED niet. Ook in de uren sleutelen t.b.v. het omruilen hebben ze niet allemaal in rekening gebracht. Zo'n beetje alle vloeistoffen zijn vervangen: motor, automaatbak, airco. Distributieriem is vervangen met spanner uiteraard (orgineel Volvo), multiriem vervangen. Helemaal top!

En wat rijdt zo'n Volvo van bijna 14 jaar toch geweldig na drie weken in een Volkswagen Caddy (van 2 jaar oud) rondgereden te hebben. De Volvo kan weer jaren mee!
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 29.11.2013 - 21:22  ·  #25
Eind goed,al goed. :D

Goed te lezen dat je weer kunt genieten van je bolide.....

ENJOY the ride ^_^
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 29.11.2013 - 21:28  ·  #26
Goed om te horen. Wat voor blok is het eigenlijk wat er vervangen is?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.11.2013 - 21:44  ·  #27
Quote door Jos van Gent

De Volvo kan weer jaren mee!

Met zo'n jong blok moet het zeker wel lukken.
Veel rijplezier gewenst. ;-)
...

Subject:

· 
Posted: 29.11.2013 - 22:34  ·  #28
Super dat het is opgelost Jos! En ja... Een Volvo mag dan "oud" zijn maar het rijdt echt heerlijk! :love: Ik wens je weer veel plezier toe met de wagen man! ;)
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 30.11.2013 - 08:07  ·  #29
Quote door Jos van Gent

Mijn complimenten voor dit werk van de garage ABI in Bennekom. Ook in de prijs zijn ze zeer coulant geweest. De uren tot aan de conclusie van de CED hebben ze niet in rekening gebracht. Ook de kosten van het CED niet. Ook in de uren sleutelen t.b.v. het omruilen hebben ze niet allemaal in rekening gebracht. Zo'n beetje alle vloeistoffen zijn vervangen: motor, automaatbak, airco. Distributieriem is vervangen met spanner uiteraard (orgineel Volvo), multiriem vervangen. Helemaal top!

Gefeliciteerd met de uiteindelijk naar omstandigheden goede afloop !!

En ik moet zeggen dat een pluim verdient is voor die garage, zijn er niet veel die er zo coulant mee omgaan tegenwoordig !
Jos van Gent

Subject:

· 
Posted: 30.11.2013 - 09:57  ·  #30
Het was een B5244S2 blok.

Selected quotes for multi-quoting:   0