Quote door Ddh
Stel je rijdt/rolt achteruit de brug af.....Voertuig rolt nog achteruit, je schakelt de 1e versnelling in, geeft gas en laat de koppeling opkomen (je rolt dus nog steeds achteruit..). De koppeling en motor krijgen natuurlijk een klap in tegengestelde richting. Dus eigenlijk tegen de richting van de spanner in...en je distributie slaat over, 1 of 2 tanden als je koppeling niet alle krachten weg krijgt....Tja, dan doet tie het niet Meer.
ik kan mij maar 2 situaties bedenken waarin zo'n riem zou kunnen verspringen:
- als de auto achteruit rolt (bv van een helling of de garagebrug af) terwijl de moter is
aangekoppeld in een
vooruit versnelling
terwijl de moter niet aan staat.
Alleen in dat geval kan de moter in tegen gestelde richting draaien , dus de krukas , nokkenassen waterpomp etc. draaien in dat geval achteruit. De hele spaninrichting van de distributieriem is niet ontworpen op die belasting. mogelijk dat de riem dan een of meer tanden verspringt.
- als de distributieriem spanner al kapot wat. (maar bij de riem wissel had de monteur dat moeten controleren!)