7 november 2013
Situatie:
Auto naar garage voor kleine beurt. Garage belt op. Auto is afgeslagen nadat ze hem na kleine beurt van de brug wilden rijden. Wil niet meer starten. Belt of wij dit probleem herkennen. Nee, dit herkennen wij niet. Auto start altijd probleemloos en slaat nooit af.
Einde van de middag opnieuw telefonisch contact. Garage stelt dat zij hun gebruikelijke werkvolgorde hebben gehandhaafd: olie ververst, motor start probleemloos, draait 30 seconden, motor uit, motor aan, achteruit van de brug afrijden, motor slaat af, startpoging: mislukt.
In een poging de oorzaak te achterhalen constateert garage dat één nokkenas niet op tijd staat (2 tanden). Vermoeden ontstaat dat bij afslaan de nokkenas van tijd af is gesproken. Distributieriem stond echter keurig op spanning. Ook de riemspanner stond keurig in het midden, aldus garage. Garage zet nokkenas op tijd. Auto start nog niet. Afgesproken dat garage morgen compressie meet en daarna contact over hoe verder.
’s Avonds ruggespraak met Johan H. (al 12 jaar automonteur bij Volvo):
Johan stelt dat het onmogelijk is dat nokkenas van tijd gesprongen is als riem op spanning stond. Dat merktekens niet goedstonden zegt niet dat e.e.a. niet op tijd stond. Het kan ook zijn dat een tandwiel ooit is vervangen, met het merkteken niet correct.
Nokkenas op tijd zetten doe je niet aan de zijde van de distributieriem, maar aan de andere zijde van het blok met speciaal gereedschap. Betekent dat motor mogelijk beschadigd is geraakt bij het ‘op tijd’ zetten en de daarop volgende startpoging.
- Als morgen blijkt dat compressie weg is, is motor mogelijk beschadigd geraakt als gevolg van het foutieve ‘op tijd’ zetten.
- Als morgen blijkt dat compressie goed is, moet er een andere oorzaak zijn. In dat geval is het wel de vraag of het op tijd zetten van de nokkenas een goede interventie was. Mogelijk dus terugzetten.
8 november 2013
Gebeld naar garage. Garage heeft compressie gemeten. Geen compressie op alle cilinders. Ik heb mijn bevindingen met Johan gisteravond gedeeld met Garage. Garage beweert nu, i.t.t. gisteren, dat zij nokkenas niet op tijd hebben gezet, maar gisteren alleen hebben gekeken of de nokkenas op tijd zou kunnen staan volgens de merktekens d.m.v. draaien aan de nokkenas. Dit kon zonder problemen. Garage beweert nadrukkelijk dat ze hem teruggedraaid hebben in oude stand.
Mijn vraag hier: waarom een ander verhaal dan gisteren? Zou het kunnen zijn dat kleppen beschadigd zijn geraakt nadat garage riem zogenaamd op tijd had gezet?
Vraag is of ik garage aansprakelijk stel voor het niet starten van de auto. Afgesproken dat garage tot einde deze dag probeert oorzaak van storing te achterhalen. Als dit niet lukt dan onafhankelijk expert inschakelen om te bezien wat de oorzaak is en op wie de kosten verhaald kunnen worden.
Halverwege de middag weer contact met garage. Probleem nog niet opgelost. Garage stelt voor om maandag een autotechnicus ernaar te laten kijken, als die het probleem niet kan verhelpen, dan onafhankelijk expert inschakelen. Voorstel akkoord.
’s Middags contact met rechtsbijstandsverzekeraar. Deze adviseert de garage op voorhand aansprakelijk te stellen omdat ik een goed werkende auto heb ingeleverd, en deze nu niet meer naar behoren functioneert. Dit per email ’s avonds gedaan. Tevens advies om duidelijk af te spreken wie kosten voor bijv. de technicus van maandag op zich neemt.
9 november 2013
’s Morgens langs garage gereden. Uitgelegd waarom ik hen per email aansprakelijk heb gesteld. Tevens afgesproken dat de kosten voor het achterhalen van de oorzaak niet aan mij gefactureerd worden, ook niet die van aanstaande maandag. Alleen de kosten voor de kleine beurt uiteraard.
11 november 2013
Eind van middag langs garage gereden. Garage verteld dat kleppen verbogen zijn. Dit hebben zij geconstateerd d.m.v. camera. Garage laat het ook aan mij zien. Daarnaast laat hij zien dat op één van de zuigers wat aanslag lijkt te zitten. De andere vier zuigers zijn redelijk tot mooi schoon.
De vraag is nu: Hoe komt het dat kleppen verbogen zijn? Het lijkt ons beiden beter dat er nu een onafhankelijk expert wordt ingezet die op deze vraag antwoord gaat geven. Henk stelt voor om firma Bergman te vragen. Een bedrijf waar garage ervaring mee heeft in soortgelijke gevallen. Wat mij betreft akkoord. Garage gaat dit regelen. Garage bevestigd nogmaals aan mij dat onderzoekskosten tot nu toe gemaakt niet aan mij in rekening worden gebracht, en als auto door hun toedoen defect is geraakt zij de volledige reparatiekosten voor hun rekening nemen. Aldus is besproken in de directie aldus garage.
Mijn vraag hier aan de expert is niet alleen HOE het komt dat de kleppen verbogen zijn, maar ook WANNEER dit gebeurd is. Is het gebeurd toen garage de auto achteruit de garage uit wilde rijden en deze afsloeg? Of is het gebeurd nadat garage nokkenas ‘op tijd’ heeft gezet en een startpoging deed?
(in mijn prive verslag staat de naam van de garage en de contactpersoon, die heb ik hier overal vervangen door 'garage')
Ben benieuwd of iemand goede ideeën/tips/suggesties heeft m.b.t. deze lopende kwestie.
Situatie:
Auto naar garage voor kleine beurt. Garage belt op. Auto is afgeslagen nadat ze hem na kleine beurt van de brug wilden rijden. Wil niet meer starten. Belt of wij dit probleem herkennen. Nee, dit herkennen wij niet. Auto start altijd probleemloos en slaat nooit af.
Einde van de middag opnieuw telefonisch contact. Garage stelt dat zij hun gebruikelijke werkvolgorde hebben gehandhaafd: olie ververst, motor start probleemloos, draait 30 seconden, motor uit, motor aan, achteruit van de brug afrijden, motor slaat af, startpoging: mislukt.
In een poging de oorzaak te achterhalen constateert garage dat één nokkenas niet op tijd staat (2 tanden). Vermoeden ontstaat dat bij afslaan de nokkenas van tijd af is gesproken. Distributieriem stond echter keurig op spanning. Ook de riemspanner stond keurig in het midden, aldus garage. Garage zet nokkenas op tijd. Auto start nog niet. Afgesproken dat garage morgen compressie meet en daarna contact over hoe verder.
’s Avonds ruggespraak met Johan H. (al 12 jaar automonteur bij Volvo):
Johan stelt dat het onmogelijk is dat nokkenas van tijd gesprongen is als riem op spanning stond. Dat merktekens niet goedstonden zegt niet dat e.e.a. niet op tijd stond. Het kan ook zijn dat een tandwiel ooit is vervangen, met het merkteken niet correct.
Nokkenas op tijd zetten doe je niet aan de zijde van de distributieriem, maar aan de andere zijde van het blok met speciaal gereedschap. Betekent dat motor mogelijk beschadigd is geraakt bij het ‘op tijd’ zetten en de daarop volgende startpoging.
- Als morgen blijkt dat compressie weg is, is motor mogelijk beschadigd geraakt als gevolg van het foutieve ‘op tijd’ zetten.
- Als morgen blijkt dat compressie goed is, moet er een andere oorzaak zijn. In dat geval is het wel de vraag of het op tijd zetten van de nokkenas een goede interventie was. Mogelijk dus terugzetten.
8 november 2013
Gebeld naar garage. Garage heeft compressie gemeten. Geen compressie op alle cilinders. Ik heb mijn bevindingen met Johan gisteravond gedeeld met Garage. Garage beweert nu, i.t.t. gisteren, dat zij nokkenas niet op tijd hebben gezet, maar gisteren alleen hebben gekeken of de nokkenas op tijd zou kunnen staan volgens de merktekens d.m.v. draaien aan de nokkenas. Dit kon zonder problemen. Garage beweert nadrukkelijk dat ze hem teruggedraaid hebben in oude stand.
Mijn vraag hier: waarom een ander verhaal dan gisteren? Zou het kunnen zijn dat kleppen beschadigd zijn geraakt nadat garage riem zogenaamd op tijd had gezet?
Vraag is of ik garage aansprakelijk stel voor het niet starten van de auto. Afgesproken dat garage tot einde deze dag probeert oorzaak van storing te achterhalen. Als dit niet lukt dan onafhankelijk expert inschakelen om te bezien wat de oorzaak is en op wie de kosten verhaald kunnen worden.
Halverwege de middag weer contact met garage. Probleem nog niet opgelost. Garage stelt voor om maandag een autotechnicus ernaar te laten kijken, als die het probleem niet kan verhelpen, dan onafhankelijk expert inschakelen. Voorstel akkoord.
’s Middags contact met rechtsbijstandsverzekeraar. Deze adviseert de garage op voorhand aansprakelijk te stellen omdat ik een goed werkende auto heb ingeleverd, en deze nu niet meer naar behoren functioneert. Dit per email ’s avonds gedaan. Tevens advies om duidelijk af te spreken wie kosten voor bijv. de technicus van maandag op zich neemt.
9 november 2013
’s Morgens langs garage gereden. Uitgelegd waarom ik hen per email aansprakelijk heb gesteld. Tevens afgesproken dat de kosten voor het achterhalen van de oorzaak niet aan mij gefactureerd worden, ook niet die van aanstaande maandag. Alleen de kosten voor de kleine beurt uiteraard.
11 november 2013
Eind van middag langs garage gereden. Garage verteld dat kleppen verbogen zijn. Dit hebben zij geconstateerd d.m.v. camera. Garage laat het ook aan mij zien. Daarnaast laat hij zien dat op één van de zuigers wat aanslag lijkt te zitten. De andere vier zuigers zijn redelijk tot mooi schoon.
De vraag is nu: Hoe komt het dat kleppen verbogen zijn? Het lijkt ons beiden beter dat er nu een onafhankelijk expert wordt ingezet die op deze vraag antwoord gaat geven. Henk stelt voor om firma Bergman te vragen. Een bedrijf waar garage ervaring mee heeft in soortgelijke gevallen. Wat mij betreft akkoord. Garage gaat dit regelen. Garage bevestigd nogmaals aan mij dat onderzoekskosten tot nu toe gemaakt niet aan mij in rekening worden gebracht, en als auto door hun toedoen defect is geraakt zij de volledige reparatiekosten voor hun rekening nemen. Aldus is besproken in de directie aldus garage.
Mijn vraag hier aan de expert is niet alleen HOE het komt dat de kleppen verbogen zijn, maar ook WANNEER dit gebeurd is. Is het gebeurd toen garage de auto achteruit de garage uit wilde rijden en deze afsloeg? Of is het gebeurd nadat garage nokkenas ‘op tijd’ heeft gezet en een startpoging deed?
(in mijn prive verslag staat de naam van de garage en de contactpersoon, die heb ik hier overal vervangen door 'garage')
Ben benieuwd of iemand goede ideeën/tips/suggesties heeft m.b.t. deze lopende kwestie.