Kleppen stellen ?

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 14.02.2013 - 21:27  ·  #16
Dat zijn inderdaad de doppen om de speling te meten.. :happy: .
Succes met meten...
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 19.02.2013 - 15:21  ·  #17
Om even op de klepspeling interval terug te komen. Ik ben met mijn auto 2.4 LPG naar de Volvo dealer geweest om te vragen wanneer er naar klepspeling moet worden gekeken. Er bestaat bij Volvo geen interval voor het stellen van de kleppen (ook niet op LPG ), bij problemen (inhouden, slecht starten) willen ze de speling controleren. Mijn auto loopt al 278.000KM op LPG en daar zijn de kleppen nog nooit van gesteld. (alle onderhoudsgarages nagebeld).

Volvo dealer zegt zelfs dat het 2 jaar geleden is dat ze de laatste keer kleppen hebben gesteld van een Volvo op LPG.

De meetgaten om de klepspeling te meten zijn niet op alle blokke aanwezig, bij navraag blijkt dit alleen nog de 2.4 blokjes van de eerste jaren (2000 - 2001) mogelijk te zijn.
Correct me if I'm wrong!

Ondanks ik geen problemen heb momenteel laat ik de klepspeling binnenkort controleren om zo met een beter gevoel door te rijden.

Voorkomen is beter dan genezen!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 13:23  ·  #18
Het grootste probleem is de hoeveelheid werk die je moet doen om kleppen te stellen. De andere uitdaging is dat als er kleppen gesteld moeten worden je gelijk een redelijke som geld kwijt bent. Je moet op de juiste busjes / klepstoters bestellen die er voor zorgen dat de juiste klepspeling bereikt wordt.

Bij bijvoorbeeld Mitsubishi motoren was het een werkje van een uurtje. Beetje afstellen en klaar was kees. Kosten incl. pakkingen +/- 150 EUR. En als je dat om de 30000 km liet doen, dan was je na misschien 10 keer afstellen / bij stellen eens een keer toe aan een koprevisie.

Ik vrees dat het kleppenstellen bij de Volvo wat duurder wordt / is. Vandaar ook mijn plan om gelijk een donorkop te bemachtigen, die te reviseren en die te voorzien van geharde klepzetels. En eigenlijk geldt voor elke Volvo met bijna 3 ton op de teller hoe lang gaat het nog goed?

Waar ik wel benieuwd naar ben is de invloed van interne vervuiling / niet goed werkende sensoren op de levensduur van de kop bij het rijden op LPG. Gisteren weer eens kunnen constateren dat op lange ritten dankzij de 87 graden thermostaat de temperatuurmeter netjes net onder / op het middenste streepje blijft stil staan. In de stad staat ie altijd ietwat hoger. Goed werkend koelsysteem blijft volgens mij ook erg van belang bij een auto op LPG.
robbbie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wijchen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 13:45  ·  #19
Zelfs in het reparatie handboek staat dat alle motoren hydraulische klepstoters hebben. die weten het dus ook niet.
Heb hetzelfde met mijn 170 pk met Vialle. Hoe lang nog? Laat wel ieder jaar bij de grote beurt de klepspeling meten.

Ben wel aan het overwegen om een klepsmeersysteem te laten installeren.

Gr Rob
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 14:02  ·  #20
Quote door EnnoE34

Het grootste probleem is de hoeveelheid werk die je moet doen om kleppen te stellen. De andere uitdaging is dat als er kleppen gesteld moeten worden je gelijk een redelijke som geld kwijt bent. Je moet op de juiste busjes / klepstoters bestellen die er voor zorgen dat de juiste klepspeling bereikt wordt.

Bij bijvoorbeeld Mitsubishi motoren was het een werkje van een uurtje. Beetje afstellen en klaar was kees. Kosten incl. pakkingen +/- 150 EUR. En als je dat om de 30000 km liet doen, dan was je na misschien 10 keer afstellen / bij stellen eens een keer toe aan een koprevisie.

Ik vrees dat het kleppenstellen bij de Volvo wat duurder wordt / is. Vandaar ook mijn plan om gelijk een donorkop te bemachtigen, die te reviseren en die te voorzien van geharde klepzetels. En eigenlijk geldt voor elke Volvo met bijna 3 ton op de teller hoe lang gaat het nog goed?

Waar ik wel benieuwd naar ben is de invloed van interne vervuiling / niet goed werkende sensoren op de levensduur van de kop bij het rijden op LPG. Gisteren weer eens kunnen constateren dat op lange ritten dankzij de 87 graden thermostaat de temperatuurmeter netjes net onder / op het middenste streepje blijft stil staan. In de stad staat ie altijd ietwat hoger. Goed werkend koelsysteem blijft volgens mij ook erg van belang bij een auto op LPG.


Bij mij blijft de naald ook onder het midden. Heb jij een aparte thermostaat ingebouwd?
Dienen de kleppen van een donorkop met geharde klepzetels niet meer gesteld te worden dan?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 15:48  ·  #21
dienen ook nog gesteld te worden, de interval zal langer zijn omdat de klepzetel minder snel in de zitting "inslaat"...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppen stellen ?

 · 
Posted: 20.02.2013 - 17:54  ·  #22
Idd, en hopelijk dus ook dusdanig lang dat het blok daarna zonder problemen de 5 ton gaat halen. Volgens motorrevisie bedrijf zal klepspeling niet tot weinig meer veranderen met geharde klepzittingen.

Ik heb idd een koudere thermostaat (Gates 87 graden) in mijn motor zitten. In onze Volvo's is dat standaard ofwel 90 ofwel 92 graden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0