@R-W,
BG is een synthetische atf olie, in de Volvo 5 cilinders gaat jws3309 spec, dit is geen volsyntheet,
het gedrag van synthetische atf op de koppelingsplaten van de lock up van de automaat is anders tijdens het slippen van de koppelingsplaten, en deze platen slippen bij deze bakken regelmatig om een soepele lock up te realiseren, voor de zgn aw55 transmissie is deze jws apart ontwikkeld om niet te veel slijtage op de frictieplaten van de lock up en de frictieplaten van de bakzelf te hebben,
het gevolg van gebruik van de BG zal (iets) snellere slijtage van de frictieplaten zijn,
het voordeel van de BG syntheet is dat hij langer mee gaat dan de halfsyntheet,
alleen om alle metaaldeeltjes die in de atf zitten kwijt te raken moet toch regelmatig ververst worden en is het feit dat de syntheet langer meegaat dus niet zo belangrijk,
de BG zal dus de jws3309 spec zelfs overstijgen wat levensduur van de atf betreft,
maar schiet te kort wat zijn invloed op levensduur van de bak betreft,
Volvo USA heeft indertijd ook expliciet gebruik van BG afgeraden, en hier staat in de instruktieboekjes natuurlijk ook jws3309 en niet "minstens jws3309",
voor de echte oliefijnproevers:
SAE paper 972927 van oktober 1997 beschrijft de speciale jws3309 toevoegingen en olie,
die speciaal ontwikkeld zijn voor deze zgn limited slip controlled transmissions,
(online te bestellen document van Society of Automotive Engineers)
@Bover,
de Volvo's van vroeger, dus voor 1999 gingen niet snel stuk qua automaat,
dit omdat de kleppenhuizen veel simpeler waren en minder hoog frequent regelden,
en er dus minder bewegingen gemaakt werden door de kleppen per gereden kilometer,
niet alle Volvo 5 cilinders van na 2000 hebben en slecht kleppenhuis, omdat voor een deel toeval ook een rol speelt, als bv een paar metaaldeeltjes nl precies tussen spelingen passen in het kleppenhuis en daar een tijdje blijven hangen is de slijtage veel sneller, dan als de deeltjes net wat groter of wat kleiner zijn, en niet alle nieuwe kleppenhuizen van die tijd hebben dezelfde fabricage tolerantie, vooral veel vroege tf80 zesbakken van mod 07,08 geven al voor een ton de geest, wat jij blijkbaar ook had met de xc70 van 08,
veel autobaan km levert ook minder slijtage op, en veel korte afstanden met veel schakelingen slijten weer meer op het kleppenhuis,
BigDog had al vertraging met inschakelen in de Drive, en hij wist dat een matig kleppenhuis de bak ook verder slijt, als je wacht tot de auto niet meer schakelt dan is het totaalrevisie, en dat is zeker 3x zo duur, verder is zijn reed zijn auto perfect, dus viel het iets minder soepel schakelen uit de toon bij de rest van de mechaniek zijn Volvo V70, ook heeft hij nu meer kans dat zijn bak helemaal nooit te veel slijtage op de koppelingen krijgt omdat deze weer goed worden aangestuurd,
groet,
www.varioclean.nl