Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 23:18  ·  #46
@TPR, we hebben weer gewonnen met voetbal! wat is het toch leuk om samen te kunnen juichen!

op automaten gebied zijn we geloof ik nog niet zover,
paar puntjes hier:

-dexron3 is er wel als syntheet
-warm gelopen atf moet er altijd uit, syntheet houdt het een paar minuten langer uit op 140 graden
maar de atf draait op meestal 85 graden tot 120 graden in extreme situatie, als je de koppakking opblaast inderdaad niet dan kan het nog warmer worden, en bij andere defecten natuurlijk ook
we hebben het hier over atf en geen motorolie die veel warmer draait,
-lexus automaat houdt het met dezelfde niet syntheet veel langer uit als de gemiddelde volvo
agv betere materiaalkwaliteit kleppenhuis, dat door metaaldeeltjes uitslijt
-additieven vallen niet onder de catagorie synthetisch of niet synthetisch en een half syntheet
met 30procent additief is maar ongeveer 15 procent minder synthetisch als een volsyntheet
-halfsyntheet heeft meer verscheidenheid in moleculen dan volsyntheet en dicht vaak beter af

misschien allemaal wel allemaal meningsverschillen in de marge,

maar wat wij proberen uit te communiceren op dit draadje is dat:
-volvo aw55 en tf80 kleppenhuizen van zacht aluminum zijn
-er veel ijzer en staalgruis meestroomt in de atf agv natuurlijke slijtage van staal van frictieplaten
en allerlei beginnende slijtage aan de koppelomvormer agv keerringslijtages
-en dat die metaaldeeltjes dankzij flushen bij 60.000km bv weer kunnen worden afgetapt

de stabiliteit van alle atffen is tegenwoordig erg goed, en lang voordat de atf veel geoxideerd is,
zitten er onacceptabele hoeveelheden kleine metaaldeeltjes in de atf, en dat betekent dus dat er afgetapt moet worden zelfs als de atf nog helemaal niet geoxideerd is,
je zou dus kunnen zeggen dat de filtertechniek is achtergebleven op de olietechniek,
daarom is de filterindustrie nu ook met een inhaalrace bezig en wordt er veel gepubliceerd,

zelfs als het ultrasuperspecialracesynthetic atf is, want er zit te veel metaal in de atf,
dus de atf moet worden geevacueerd uit de bak, ook als de base oil nog goed is,

ook de overige additives kunnen na 60.000km behoorlijk uitgeput zijn , zelfs als de base oil die je beschrijft nog goed is,

de argumenten die je noemt vinden we dus zeker geen onzin, alleen de nadruk bij VarioClean ligt dus meer op het verwijderen van het toch onvermijdelijk ontstaande metaalslijpsel en minder op het oxidatie en sludge probleem, je zou ons de hardware flushers kunnen noemen terwijl jullie meer de software flushers zijn,

groet,

varioclean
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 23:26  ·  #47
Ik had niet verwacht dat er zoveel extra input in dit topic zou verschijnen.
Als dit zo doorgaat promoveren alle lezende leden tot drs. in automaatbakken.
Serieus, de postings c.q. inhoudelijke discussies van de Forumsponsoren zijn een echte aanwinst.
Erg leerzaam. :-)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 18.06.2014 - 23:31  ·  #48
@BigDog,

liever geen drs. , blijven liever ingenieur in de werktuigbouw.

groet,

varioclean
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 68
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 02:31  ·  #49
Zou al dat aluminium niet beter gietijzer kunnen zijn..
Je zou bijna geen automaat meer nemen :'(
JB.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 09:24  ·  #50
@JB,

de kleppenhuizen waren ook van gietijzer vroeger en was er meestal geen slijtage ,
toen kon je met een powerflush met reiniger het vuil/sludge er gewoon uitspoelen,
en schakelde in negentig procent van de gevallen de auto weer als nieuw daarna,
het vuil zorgde ervoor dat kleppen bleven steken en extra reiniger maakte het weer los,

tegenwoordig zit je ook met ingesleten kleppenhuizen (aisin, gm bakken)en versleten frictieplaten
van de lock-up (veel zf bakken) terwijl de atf juist van betere kwaliteit is en er daardoor minder sludge in de bak zit, nu is het spoelen vooral preventief om de oude atf met uitgewerkte additieven, en de harde vervuiling (metaal) te evacueren uit de bak,

met de nieuwe atf schakelt de auto wel altijd weer beter omdat de frictieplaten in de bak weer de juiste slipkarakteristiek gaan vertonen en de lock-up werking verbeterd ook weer want die werkt ook met frictiemateriaal waar de atf op in is geweekt,

daarbij moeten bakfilters ook altijd vervangen worden indien aanwezig ook omdat volle filters de doorstroom kunnen verminderen, achterwielaangedreven Volvo hebben meestal een los bakfilter,
en de zescilinders van 1998 tot 2006 ook (S80, XC90), de vijfcilinders hebben geen los filter,

groet,

varioclean
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 09:42  ·  #51
Kunnen de forum sponsors met elkaar een aparte zaal bij van de Valk afhuren en hun gelijk daar gaan halen. :sick:

Maar ja ik ben ook geen ingenieur maar voor een drs is het ook niet meer te volgen al die technische muggenzifterij op het grote gelijk. Ik volg de aanbevelingen van Volvo Sweden en de "Powerflush" een gedeponeerd merk en erkend door de verschillende autofabrikanten.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 10:15  ·  #52
Vind het wel interessant eigenlijk, verschillende zienswijzen met uitgebreide uitleg.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 10:23  ·  #53
@ Varioclean,

Dexron 3 is er niet in syntheet, het is een door GM geformuleerde ATF en eigenlijk bedoeld voor GM automaten.
Net zoals de ATF1, en de ATF2.
Aardige wetenswaardigheden: de ATF1 werd in de jaren 50 al gebruikt in de GM automaten uit die tijd , 2 en 3 traps.
De ATF1 werd versterkt met walvisolie maar i.v.m. protesten uit de hoek van dierenbescherming heeft men dat ingredient maar gestopt. ( jaren 70 )
De opvolger is dan ATF2, die had geen walvisolie als bestanddeel maar plantaardige olie..
Beiden zijn volledig gebaseerd op mineraal trouwens/

Toen kwam in 1993 de ATF3 als opvolger van bovenstaand, en nog steeds gebaseerd op mineraal, echter vaak versterkt met blending van sytheet.
Volgende de NL warenwet is 5% syntheet als voldoende op hem volsyntheet te mogen noemen.

( dat truukje haalt o.a. Castrol en Shell uit met hun Edge/Magnatec en Shell met Ultra.
Beiden zijn geen volsyntheet maar mogen in NL wel zo aangeduid worden, en daar maken ze dankbaar gebruik van en het volk duikt er op alsof het de enige goed olie is op deze planeet, wel knap trouwens, dat volksverlakkerij wel werkt.
In Duitsland weet men behendig om het syntheet verhaal heen te laveren en vermijd men dat woord voor 100%.
Tevens hamert men op de FST van Castrol ... hij zou 30% sterker zijn dan andere smeermiddelen, leuk, maar dat is volgens eigen zeggen... er is geen onafhankelijk onderzoek dat het aantoond )

Nu weer terug op het paadje, na deze afdwaling,

Men treft geen ATF3 als volsyntheet aan als dusdanig, ik denk dat je in de war bent met het feit dat moderne ( laten we het multi ATF's noemen ) backward competible zijn naar ATF3 normeringen.

Dan kan je wel zeggen dat een ATF3 een syntheet kan zijn, maar nooit zal een ATF3 solo syntheet zijn, verwar dit aub niet synthese technologie of H.C. technosynthese waar men graag en vaak mee schermt... en de ontschuldige burger mee op het verkeerde been zet.
Klinkt als syntheet maar is het zeer zeker niet en is veel goedkoper te fabriceren.

En ja, helemaal mee eens, je kunt niet snel genoeg de vuile ATF uit een automaat halen in verband met het feit dat de oude vieze ATF de automaat zal uitwonen vroeger of later.

Ik zie heel vaak dat een een sterkere motor de ATF heel snel doet verouderen ( eerste vulling af fabriek )

Wat zie je in de regel in volgorde van km stand met versleten breinen binnenkomen? of minimaal met stinkende rotte ATF?

ruim onder de 200K:
D5 alle modellen
2.4T , 2.5T, T5 modellen

In het algemeen zal een 2.4 140/170pk minder aan de bak sleuren dus kan je in de regel wel boven de 2 ton komen....

hoe dan ook, vervuilde oude olie vernield de bak...







Quote door varioclean

@JB,

de kleppenhuizen waren ook van gietijzer vroeger en was er meestal geen slijtage ,
toen kon je met een powerflush met reiniger het vuil/sludge er gewoon uitspoelen,
en schakelde in negentig procent van de gevallen de auto weer als nieuw daarna,
het vuil zorgde ervoor dat kleppen bleven steken en extra reiniger maakte het weer los,

tegenwoordig zit je ook met ingesleten kleppenhuizen (aisin, gm bakken)en versleten frictieplaten
van de lock-up (veel zf bakken) terwijl de atf juist van betere kwaliteit is en er daardoor minder sludge in de bak zit, nu is het spoelen vooral preventief om de oude atf met uitgewerkte additieven, en de harde vervuiling (metaal) te evacueren uit de bak,

met de nieuwe atf schakelt de auto wel altijd weer beter omdat de frictieplaten in de bak weer de juiste slipkarakteristiek gaan vertonen en de lock-up werking verbeterd ook weer want die werkt ook met frictiemateriaal waar de atf op in is geweekt,

daarbij moeten bakfilters ook altijd vervangen worden indien aanwezig ook omdat volle filters de doorstroom kunnen verminderen, achterwielaangedreven Volvo hebben meestal een los bakfilter,
en de zescilinders van 1998 tot 2006 ook (S80, XC90), de vijfcilinders hebben geen los filter,

groet,

varioclean
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 11:10  ·  #54
Quote door TPR Powerflush

En ja, helemaal mee eens, je kunt niet snel genoeg de vuile ATF uit een automaat halen in verband met het feit dat de oude vieze ATF de automaat zal uitwonen vroeger of later.

hoe dan ook, vervuilde oude olie vernield de bak...


Helemaal mee eens.
Gelukkig hebben we hiervoor de forumspoeldagen.
De eerste is aankomend weekend, maar er zullen er zeker meerdere volgen.


Quote door R-W

Vind het wel interessant eigenlijk, verschillende zienswijzen met uitgebreide uitleg.

Dat is het zeker.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 11:18  ·  #55
Quote door Bover

Kunnen de forum sponsors met elkaar een aparte zaal bij van de Valk afhuren en hun gelijk daar gaan halen. :sick:


Met gelijk halen schiet niemand iets op, lijkt me.
Wel is het mooi om de verschillende visies te lezen.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 11:23  ·  #56
en kan je daarna mooi eentje kiezen die het meest aansluit bij je eigen visie.
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 68
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:18  ·  #57
Ja sorry mannen die het niet boeit !!
Maar dan maar eve niet lezen en door bladeren.
Forumsponsors thanks voor de uitgebrijde uitleg, ik zelf lees het met plezier en volle belangstelling !!
JB.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:46  ·  #58
:D Ik lees ook de solide onderbouwing van TPR. Ik meen dat Raymond TPR beroepsmatig "in de olie zit" Meen alleen dat deze discussie reeds gevoerd is in ander lijntje vorig jaar.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 13:54  ·  #59
Quote door Bover

Meen alleen dat deze discussie reeds gevoerd is in ander lijntje vorig jaar.


Dat klopt.
Echter heeft lang niet iedereen zin dit topic helemaal door te lezen (dagtaak).
Tevens komen de inhoudelijke postings van de Forumsponsoren, hetgeen meteen hun visie m.b.t. deze laat zien.
Zoals R-W ook al aangeeft, kun je er een kiezen, welke het beste bij je past.
En dat alle 3 Forumsponsoren goed werk leveren, is inmiddels wel een bewezen feit.
(positieve reacties komen niet uit de lucht vallen)
De meesten hier zijn er ook dankbaar voor, ze besparen ons een hoop "dure rekeningen".
Je moet er even niet aan denken wat er zou zijn gebeurd, als ze er niet waren zijn geweest, een groot drama (op een uitzondering na) en gouden tijden voor de dealer en revisie bedrijven, vanwege het verkopen van nieuwe, of gereviseerde bakken.
En de oliediscussie ?
Deze zal nooit eindigen, maar goed, dat doen de ontwikkelingen in deze ook niet.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 13:58  ·  #60
@Big Dog:

Zie nu voor eerst jouw "handige linkjes" in onderscherm. Wauw dat is super!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0