Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

Voorkomen is beter dan genezen

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 14:04  ·  #61
Dank je Bob.
Hier zit veel tijd in en wordt ook bijgehouden c.q. aangevuld.
Scheelt een hoop zoeken. :-)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:32  ·  #62
@Bover,

als een merknaam is gedeponeerd zegt dat niet over de technische qualiteit van het produkt
of je moet het wel heel bont maken,

febrikanten erkennen geen spoelmethodes van derden, ze hebben geen autoriteit om erkenningen te verlenen omdat ze zelf ook commercieele organisties zijn,

wel is het zo dat als je het heel bont maakt een fabrikant wel zal proberen te verbieden dat een spoelmethode wordt uitgevoerd aan hun producten

de volvo personenauto fabriek heeft geen spoelprocedure opgenomen in zijn onderhoudsschema,
en als je je daar aan wilt houden moet je de atf aftappen en verversen en niet flushen,

VarioClean gebruikt geen extra reiniger, wel jws3309 atf, en spoelt met rijdende auto,
pijlt de atf naderhand op de brug bij de zesbakken,
zodat wij zo dicht mogelijk blijven bij dat wat Volvo Zweden voorschrijft in Vida,

@TPR,

Dexron 3 is een eigenschappen specificatie van GM en geen chemische specificatie,
syntheet kan hier ook aan voldoen zolang het maar de eugenschappen bereikt,
die de oorspronkelijk uitgebrachte Dexron 3 van GM geeft,

Dexron 3 is nl een open standaard, dat betekent dat andere fabrikanten atf mogen
produceren op hun eigen manier met hun eigen chemicalieen, zolang het brouwsel
maar de eisen van viscositeit etc. behaald die GM aan de Dexron 3 standaat stelt,

atf3 is natuurlijk een algemene naam en daarmee wordt over het algemeen denken we
mee bedoeld de bakken van de jaren negentig van voor de limited slip jws3309 spec bakken,
en daarom gebruiken we de term atf3 om onderscheid te maken tussen de Aisin spec van de aw55 en tf80 bakken, en de laagwaardigere GM Dexron3 spec voor de oudere bakken en de zescilinders
tot 2006, veel meer valt er niet te beleven op atf gebied tot 2010 van de grotere Volvo's,

qua versleten Volvo kleppenhuizen zijn voor ons de benzine 5 en 6 en 8 cilinders vanaf 1998
de koplopers, waarschijnlijk omdat ze meer schakelen als de diesels en omdat ze wat warmer
draaien dan de diesels, die een hoger rendement hebben en dus minder hitte afstralen naar
de automaatbak die tegen het motorblok aangeschroeft zit in deze voorwiel en vierwielaandrijvers,
de vroege 6 bakken van 2006,7,8 gaan ook als diesel inderdaad erg snel stuk (slechte materialen),
gechiptunede diesels zijn ook geen langleven beschoren als diesel automaat (te hoog koppel, vooral ook weer de 6bakken),

of we de bak nu flushen vanwege onze metaalverontreinigingen of jouw vuil en stank is inderdaad om het even, er wordt geflushed, en ook het walvisolie verhaal van de atf1 had ik ook al eens ergens gepost, dus ook mee eens, de flashpoints van huidige atf zijn veel hoger dan van de met walvisolie vermengde atf1 (flashpoint is temperatuur waarop de atf begint te verdampen),

nadat de walvisolie verboden werd heeft het wel een tijdje geduurd voordat de walvisolie substituten en de base oils veel hogere flashpoints kregen, tot en met geraspte pinda en cashewnoten werd alles geprobeerd om te atf te verstevigen, en uit die periode stamt ook het spoelconcept wat jij en powerflush en veel amerikaanse flushers nog gebruiken,
gebaseerd op het verwijderen van sludgeresten die ontstaan na oxidatie van de atf,

terwijl VarioClean de metaaldeeltjes die rondzemmen agv te weinig filtratie te lijf gaat,
we denken ook niet dat de smeer en stank in de atf van de V70 automaat ontstaat door puur te hoge thermische belasting van te oude, maar denken eerder andersom, dat door slechter werkende kleppenhuizen, agv altijd ontstaande slijtagedeeltjes van hard metaal, de bak minder goed gaat schakelen,

en daardoor dan de viscieuze cirkel ontstaat van nog meer losse metaaldeeltjes en nog hogere slijtage, waarbij de viezer wordende atf, vol met zwarte koolstof van de frictieplaten vooral slechts de zwarte getuige wordt van de slijtage processen die al in de bak hebben afgespeeld,

ververs maar eens de atf in een automaat met te lage druk, en binnen half jaar is hij weer helemaal zwart, soms spoelen we automaten met drie ton die nog goed schakelen maar waarvan de atf helemaal zwart is van sludge en afgesleten koolstoffen van de frictieplaten,

de Aisin bakken lopen als het moet nog op het afgietsel van de spruitjes bij wijze van spreken, zo stevig zijn ze gebouwd, het kleppenhuis van de bak heeft dan door stom toeval de aanvallen van kleinere metaaldeeltjes overleefd, aan de andere kant, indien al te lang wordt doorgereden met een uitgesleten klep in het kleppenhuis, die bv de 2-3 schakeling remband doseert,
dan kan na een jaartje van klappen of slippen op de derde versnelling de frictie van deze versnelling helemaal zijn afgebrand, en helpt montage van een nieuw kleppenhuis ook niet meer,

smeer is smerig maar smeert wel ,vuil is vies en stinkt, walvisolie stinkt, reiniger reinigt vuil,

maar de olifant in de kamer (de walvis in het aquarium) is het feit dat het kleppenhuis van boterzacht aluminium is geproduceerd maar wel geconfronteerd wordt met harde metaalslijtagedeeltjes van verder op in de bak, en daarvan snel slijt,

dat volvo zelf niet voorschreef om de atf te verversen kwam denken wij ook niet omdat ze helemaal nuts waren geworden, maar omdat ze niet rekening hielden met dat de nieuw ontwikkelde Aisin bakken, met limited slip, veel complexere en actievere en gevoeligere kleppenhuizen hadden dan de bakken die in de 850 zaten voor die tijd,
die wel makkelijk 250ton doorreden zonder verversen, en zonder goede filter,

groet,

www.varioclean.nl
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 57
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 16:53  ·  #63
Hartstikke interessant allemaal, die technische praat. Leuk om te lezen, ofschoon zo'n beetje de helft bij mij hoog over gaat. Maar de vraag die bij mij steeds opkomt: is het allemaal gemierenök op de vierkante millimeter (lees: lood om oud Zweeds ijzer), of hebben TPR en Varioclean een fundamenteel verschillende kijk op de materie, en is het aan 'ons' om door de bomen het bos te blijven zien?

Super72
(die overigens zelf handmatig in de schakelpot roert en in dat opzicht nauwelijks recht van spreken heeft)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 17:06  ·  #64
@super72,

wij proberen ons verhaal te doen, en sorry dat het allemaal wat lang wordt met de discussie,
alleen de inzet van de discussie is belangrijk voor wie de kosten in de gaten wil houden denken we,
en technisch proberen we wat van elkaar op te steken, en op de meeste vragen en opmerkingen proberen van een ieder we toch in te gaan, niet om de discussie uit de hand te laten lopen,
maar om te proberen te focussen op het onderwerp van het draadje,

het gaat hier erom of als de automaat wat minder goed schakelt er eerst een keer extra nog gespoeld kan worden, of beter meteen het kleppenhuis aangepakt kan worden incl. atf verversing,

ook gaat het erom hoe je spoelt zodat het effect van de uitgave van de spoeling zo lang mogelijk is,

groet,

varioclean
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 17:10  ·  #65
De beschrijvingen suggereren dat dit alleen een Volvo probleem is, voorzover ik weet is er geen enkele autofabrikant die zelf (automatische) versnellingsbakken produceert.

Ze kopen dit toch als onderdeel in bij de producent, misschien dat de aansturing wel automerk specifiek is?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 17:17  ·  #66
@vpi,
ja, aansturing is ook merk en type specifiek,
de aisin bakken hebben wel verschillende atf verversingintervallen per automerk,
verder zijn er verschillen in koelingssysteem per type en merk,
en ook spelen motortypen een rol wat betreft slijtageproces,

groet,

varioclean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 20:23  ·  #67
Quote door vpi

De beschrijvingen suggereren dat dit alleen een Volvo probleem is, voorzover ik weet is er geen enkele autofabrikant die zelf (automatische) versnellingsbakken produceert.

Ze kopen dit toch als onderdeel in bij de producent, misschien dat de aansturing wel automerk specifiek is?




Toyota is voor 51% eigenaar van Aisin Warner , en gebruikt die bakken ook voor eigen producten.

Die "volvo" bakken ben ik ook tegen gekomen in Renault ( Espace, Vel Satis, Laguna ) Saab, VW, Pontiac, Chevrolet, Saturn,Lancia, Nissan Maxima, Nissan Quest, Nissan Altima om er maar een paar te noemen.
Ford maakt z'n eigen bakken, GM ook, Nissan ook en geloof het of niet Mercedes claimt ook z'n eigen automaten te maken en te ontwikkelen...

Nu is het zo dat Renault af fabriek een synthetische ATF gebruikt af fabriek als eerste vulling, daarom gaan die automaten zeer zelden kapot ( de rest wel maar dat is een ander verhaal )

Toyota gebruikt voor de thuismarkt Japan alleen volsyntheet in de automaten.

trouwens als uitsmijter nog een leuk " weetje " wisten jullie dat de grootste automaatmarkt ter wereld Japan is? nergens rijden er op deze planeet verhoudingsgewijs zoveel automaten als daar...
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 20:32  ·  #68
Quote door TPR Powerflush

trouwens als uitsmijter nog een leuk " weetje " wisten jullie dat de grootste automaatmarkt ter wereld Japan is? nergens rijden er op deze planeet verhoudingsgewijs zoveel automaten als daar...


Je zou verwachten dat dat de USofA zou zijn...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 20:39  ·  #69
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Slimme rakkers, die Japanners. :-)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 19.06.2014 - 21:32  ·  #70
@TPR,
in dit draadje over de volvo kleppenhuizen en het nut van spoelen geef je een gezellige uiteenzetting tussen de bedrijven door over welke fabrikanten nog zelf bakken maken,
moet kunnen en ook interessant, trouwens hyundai maakt ook zijn eigen aut. bakken,

maar ondertussen zie ik je wel weer in dit verhaal naar binnen smokkelen dat de renaults syntheet gebruiken en dus dan geen defecte aw55 bakken zouden hebben, bakken die ook in de Volvo's zitten en dat zou dan komen door het gebruik van syntheet dat het bij renault wel goed gaat,

varioclean heeft menig slechtschakelende Renault Velsatis en Espace automaat over de vloer gehad, terwijl Saab het juist wel meeviel met de problemen, terwijl die toch ook dezelfde aw55 bakken hebben, de Saab rijders verversten wel atf vaker (wel met drain en fill) dan de Renault rijders die hun auto meer als gebruiksartikel zagen,

wij hebben geen voldoende statische informatie om conclusies te trekken over het verband tussen synthetische atf en kapotte automaatbakken, en ik denk TPR ook niet,

het type van slijtage dat we bij schakelproblemen in gesleten kleppenhuizen van Volvo type AW55 bak tegenkomen is
-metaaldeeltjes die zich nestelen bij de magneetkleppen van het kleppenhuis agv magnetisme
-ingekraste loopvlakken van zuigers in het kleppenhuis agv harde deeltjes ook van elders uit de bak
-uitgefreesde oppervakken met opstaande randen waarop de kleppen blijven steken agv invreten
materiaal door aluminium op aluminium contact tussen zuigertje en cilinder oppervlak,
een proces waarbij olie smering en dus atf kwaliteit verder geen rol speelt

de meeste helemaal kapotte bakken bestonden hoofdzakelijk uit :
-versleten frictiemateriaal bij een van de tandwielgroepen agv verkeerde schakeldruk
dit weer als gevolg van slecht functionerend kleppenhuis dat de druk niet meer goed regelt
dit kwam veruit het meeeste voor, met name 2-3 schakelen ging dan met enorme klappen
-gescheurde las in de bak agv van ontwerpzwakheid bevestiging bus van voorwaartse versnellingen
-drukverlies ergens in de bak door keeringen en afdichtingen die niet goed meer waren

de koppelomvormers die we moesten vervangen gingen bijna altijd in combinatie
met het kleppenhuis, omdat de klep die de lockup regelt in het kleppenhuis (de torqueconverterlockupcontrolclutch (het langste nedelandse woord))was uitgesleten
ging de lockup frictieplatenset dan te vaak slippen, wat het frictie materiaal van de lockup versleet, kortom ook klep uit het een kleppenhuis dat het probleem veroorzaakte,

bij caravan en aanhangerrijders gingen de frictieplaten van de koppelomvormer sneller stuk als de kleppenhuisen minder werden, en een koppelomvormer verwisselen betekent bak loshalen,
menig aw55 volvo v70 caravanrijder zetten dan zijn caravan een dagje op een van de vele campings rond varsseveld, wachtend op nieuwe koppelomvormer en kleppenhuis bij ons,

flushen is belangrijk als het kleppenhuis nog goed is om zo de metaaldeeltjes uit de bak te krijgen,
nieuwe atf verminderd ook de produktie van nieuwe metaaldeeltjes door de goede nieuwe smering,
en verhoogt het schakelcomfort door ingeweekt op de frictieplaten de wrijving te optimaliseren,

maar agv koppelomvormer en frictieplaten komen, niet zo zeer door smeringsproblemen, maar door
het ontwerp van de koppelingen en koppelomvormer zelf altijd weer nieuwe metaaldeeltjes los,

die, als de ppm (parts per million) in de atf weer te hoog wordt, weer na een aantal tienduizenden kms moeten worden afgetapt,
zodat de automaat even lang meegaat als de rest van de Volvo, dus lang.

groet,

varioclean
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 20.06.2014 - 18:44  ·  #71
Morgen lekker Powerflushen in Uden met vrije olie keuze van mineraal tot syntheet voor ieder wat wils. 8-) en wat je er ook doet schakelen wordt er altijd beter van is mijn ervaring!

Iedereen blij met de keuze :D en een BBQ toe.....

Wordt een mooie meeting
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 21.06.2014 - 00:50  ·  #72
Veel plezier toegewenst aan de spoeldagdeelnemers in Brabant,
en voor wie nog moet terug rijden daarna:
Schakel op tijd over op mineraal water! dat rijdt beter is onze ervaring!

groet,

varioclean
johnbgood
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oud Beijerland
Leeftijd: 68
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 21.06.2014 - 10:02  ·  #73
Dan hebben we het over de menselijke motor neem ik aan.
:D
JB.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 21.06.2014 - 12:25  ·  #74
klopt JB, natuurlijk zijn er ook forumleden die automatisch aan de automaat denken.
Hans Roolant
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum
Leeftijd: 81
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Kleppenhuis revisie en het nut van spoelen

 · 
Posted: 30.07.2014 - 16:43  ·  #75
Leuk en aardig, maar is dit niet een verkapte vorm van reklame, en wat kost dit wel niet?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0