@Bover,
als een merknaam is gedeponeerd zegt dat niet over de technische qualiteit van het produkt
of je moet het wel heel bont maken,
febrikanten erkennen geen spoelmethodes van derden, ze hebben geen autoriteit om erkenningen te verlenen omdat ze zelf ook commercieele organisties zijn,
wel is het zo dat als je het heel bont maakt een fabrikant wel zal proberen te verbieden dat een spoelmethode wordt uitgevoerd aan hun producten
de volvo personenauto fabriek heeft geen spoelprocedure opgenomen in zijn onderhoudsschema,
en als je je daar aan wilt houden moet je de atf aftappen en verversen en niet flushen,
VarioClean gebruikt geen extra reiniger, wel jws3309 atf, en spoelt met rijdende auto,
pijlt de atf naderhand op de brug bij de zesbakken,
zodat wij zo dicht mogelijk blijven bij dat wat Volvo Zweden voorschrijft in Vida,
@TPR,
Dexron 3 is een eigenschappen specificatie van GM en geen chemische specificatie,
syntheet kan hier ook aan voldoen zolang het maar de eugenschappen bereikt,
die de oorspronkelijk uitgebrachte Dexron 3 van GM geeft,
Dexron 3 is nl een open standaard, dat betekent dat andere fabrikanten atf mogen
produceren op hun eigen manier met hun eigen chemicalieen, zolang het brouwsel
maar de eisen van viscositeit etc. behaald die GM aan de Dexron 3 standaat stelt,
atf3 is natuurlijk een algemene naam en daarmee wordt over het algemeen denken we
mee bedoeld de bakken van de jaren negentig van voor de limited slip jws3309 spec bakken,
en daarom gebruiken we de term atf3 om onderscheid te maken tussen de Aisin spec van de aw55 en tf80 bakken, en de laagwaardigere GM Dexron3 spec voor de oudere bakken en de zescilinders
tot 2006, veel meer valt er niet te beleven op atf gebied tot 2010 van de grotere Volvo's,
qua versleten Volvo kleppenhuizen zijn voor ons de benzine 5 en 6 en 8 cilinders vanaf 1998
de koplopers, waarschijnlijk omdat ze meer schakelen als de diesels en omdat ze wat warmer
draaien dan de diesels, die een hoger rendement hebben en dus minder hitte afstralen naar
de automaatbak die tegen het motorblok aangeschroeft zit in deze voorwiel en vierwielaandrijvers,
de vroege 6 bakken van 2006,7,8 gaan ook als diesel inderdaad erg snel stuk (slechte materialen),
gechiptunede diesels zijn ook geen langleven beschoren als diesel automaat (te hoog koppel, vooral ook weer de 6bakken),
of we de bak nu flushen vanwege onze metaalverontreinigingen of jouw vuil en stank is inderdaad om het even, er wordt geflushed, en ook het walvisolie verhaal van de atf1 had ik ook al eens ergens gepost, dus ook mee eens, de flashpoints van huidige atf zijn veel hoger dan van de met walvisolie vermengde atf1 (flashpoint is temperatuur waarop de atf begint te verdampen),
nadat de walvisolie verboden werd heeft het wel een tijdje geduurd voordat de walvisolie substituten en de base oils veel hogere flashpoints kregen, tot en met geraspte pinda en cashewnoten werd alles geprobeerd om te atf te verstevigen, en uit die periode stamt ook het spoelconcept wat jij en powerflush en veel amerikaanse flushers nog gebruiken,
gebaseerd op het verwijderen van sludgeresten die ontstaan na oxidatie van de atf,
terwijl VarioClean de metaaldeeltjes die rondzemmen agv te weinig filtratie te lijf gaat,
we denken ook niet dat de smeer en stank in de atf van de V70 automaat ontstaat door puur te hoge thermische belasting van te oude, maar denken eerder andersom, dat door slechter werkende kleppenhuizen, agv altijd ontstaande slijtagedeeltjes van hard metaal, de bak minder goed gaat schakelen,
en daardoor dan de viscieuze cirkel ontstaat van nog meer losse metaaldeeltjes en nog hogere slijtage, waarbij de viezer wordende atf, vol met zwarte koolstof van de frictieplaten vooral slechts de zwarte getuige wordt van de slijtage processen die al in de bak hebben afgespeeld,
ververs maar eens de atf in een automaat met te lage druk, en binnen half jaar is hij weer helemaal zwart, soms spoelen we automaten met drie ton die nog goed schakelen maar waarvan de atf helemaal zwart is van sludge en afgesleten koolstoffen van de frictieplaten,
de Aisin bakken lopen als het moet nog op het afgietsel van de spruitjes bij wijze van spreken, zo stevig zijn ze gebouwd, het kleppenhuis van de bak heeft dan door stom toeval de aanvallen van kleinere metaaldeeltjes overleefd, aan de andere kant, indien al te lang wordt doorgereden met een uitgesleten klep in het kleppenhuis, die bv de 2-3 schakeling remband doseert,
dan kan na een jaartje van klappen of slippen op de derde versnelling de frictie van deze versnelling helemaal zijn afgebrand, en helpt montage van een nieuw kleppenhuis ook niet meer,
smeer is smerig maar smeert wel ,vuil is vies en stinkt, walvisolie stinkt, reiniger reinigt vuil,
maar de olifant in de kamer (de walvis in het aquarium) is het feit dat het kleppenhuis van boterzacht aluminium is geproduceerd maar wel geconfronteerd wordt met harde metaalslijtagedeeltjes van verder op in de bak, en daarvan snel slijt,
dat volvo zelf niet voorschreef om de atf te verversen kwam denken wij ook niet omdat ze helemaal nuts waren geworden, maar omdat ze niet rekening hielden met dat de nieuw ontwikkelde Aisin bakken, met limited slip, veel complexere en actievere en gevoeligere kleppenhuizen hadden dan de bakken die in de 850 zaten voor die tijd,
die wel makkelijk 250ton doorreden zonder verversen, en zonder goede filter,
groet,
www.varioclean.nl
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).