Na lang twijfelen besloten nog minimaal een ton of anderhalve ton door te rijden met de Volvo.
Wat te doen, doorgaan en dan vervangen, of dit preventief doen ?
Toch maar besloten om de slijtagedelen preventief te vervangen.
2 Weken geleden het volledige onderstel en de aandrijflijn vervangen en nu waren het kleppenhuis en de motorsteunen aan de beurt.
Hieronder volgt een verslag hiervan, omdat er nog genoeg mensen rondlopen, welke zich het nut van spoelen en het vervangen van het kleppenhuis niet bewust zijn, hoop ik hier enige duidelijkheid in te brengen.
Altijd fijn te weten als je ergens geld aan uitgeeft, zonder dat je direct de gevolgen ondervindt.
De benodigdheden voor het vervangen van het kleppenhuis:
De ATF, in dit geval de Volvo ATF.
Het kleppenhuis met toebehoren:
De voorbereiding:
Allereerst wordt de auto op de brug gezet en het subframe losgehaald, zodat er toegang tot het kleppenhuis kan worden verschaft.
Het vervangen;
Allereerst wordt de deksel van het kleppenhuis geschroefd, waarna het kleppenhuis kan worden verwijderd.
Hieronder zien jullie Zafer (van Varioclean) in actie, voor hem “a piece of cake”, althans, zo schijnt het.
Na het verwijderen krijg je dit te zien, een bak zonder “brein” (het kleppenhuis)
Er zijn afwijkende versies van kleppenhuizen, met of zonder veren, welke overgezet kunnen worden.
Hier wordt aangewezen waar deze zich bevindt.
Vervolgens wordt het nieuwe kleppenhuis uitgepakt en de solenoids worden geïnstalleerd.
Hierna wordt vergeleken of er nog verschil zit in de kleppenhuizen (foutje is zo gemaakt) en of er zichtbare slijtage is.
Het nieuwe kleppenhuis
Het oude kleppenhuis
Wat direct opvalt, is de zwarte smeer (, een deel van de vervuiling).
En dan nog de afzetting van de metaaldeeltjes (de oneffenheid op het oppervlak.
Deze heb ik ook onder de microscoop gezien en dan schrik je van hoeveel er werkelijk op zit, maar met het blote oog nagenoeg niet te zien is.
Met regelmatig spoelen kun je veel van deze vervuiling tegen gaan, waardoor de levensduur van het kleppenhuis en met name de bak, aanzienlijk verlengd wordt.
Regelmatig spoelen is dus ook zeer aan te bevelen.
Laat men het spoelen achterwege, dan kun je op onderstaande foto de gevolgen zien.
Groefvorming, waardoor de kleppen hun werk niet goed meer kunnen doen en er drukverschil in de bak ontstaat.
Buiten dat je dan extra slijtage aan de bak zelf krijgt, is het ook vervelend rijden.
Denk maar eens aan het in de versnelling “klappen”.
Hier kun je ook nog eens zien waar zich zoal vervuiling kan nestelen.
Nu de montage, ook niet geheel onbelangrijk.
Hier kun je zien hoe het kleppenhuis wordt ingebouwd en afgewerkt;
Vervolgens wordt het subframe e.d. weer teruggeplaatst en de bak nog eens gespoeld.
Zo ziet de olie eruit als hij regelmatig gespoeld wordt.
Bij de gemiddelde Volvo is deze dus in en in zwart en heeft vervolgens ook geen reinigende werking meer, wat eigenlijk de belangrijkste factor van de olie is.
Als afsluiting wordt de bak gereset en in de “inleermodus” gezet.
Nu nog uitlijnen en de bak kan er voorlopig een flinke tijd weer tegen , mits hij regelmatig gespoeld wordt !
Uit bovenstaande blijkt hoe belangrijk het onderhoud van de bak is, wil je niet met een bakrevisie eindigen.
Spoelen is geen overbodige luxe, maar een noodzaak voor vele zorgeloze kilometers.
Ik hoop dat bovenstaande het e.e.a. verduidelijkt.
In overleg met onze forumsponsoren, de specialisten dus, zullen wij daarom ook regelmatig een spoeldag organiseren.
Leuk voor hun, maar essentieel voor jouw bak !
Wat te doen, doorgaan en dan vervangen, of dit preventief doen ?
Toch maar besloten om de slijtagedelen preventief te vervangen.
2 Weken geleden het volledige onderstel en de aandrijflijn vervangen en nu waren het kleppenhuis en de motorsteunen aan de beurt.
Hieronder volgt een verslag hiervan, omdat er nog genoeg mensen rondlopen, welke zich het nut van spoelen en het vervangen van het kleppenhuis niet bewust zijn, hoop ik hier enige duidelijkheid in te brengen.
Altijd fijn te weten als je ergens geld aan uitgeeft, zonder dat je direct de gevolgen ondervindt.
De benodigdheden voor het vervangen van het kleppenhuis:
De ATF, in dit geval de Volvo ATF.
Het kleppenhuis met toebehoren:
De voorbereiding:
Allereerst wordt de auto op de brug gezet en het subframe losgehaald, zodat er toegang tot het kleppenhuis kan worden verschaft.
Het vervangen;
Allereerst wordt de deksel van het kleppenhuis geschroefd, waarna het kleppenhuis kan worden verwijderd.
Hieronder zien jullie Zafer (van Varioclean) in actie, voor hem “a piece of cake”, althans, zo schijnt het.
Na het verwijderen krijg je dit te zien, een bak zonder “brein” (het kleppenhuis)
Er zijn afwijkende versies van kleppenhuizen, met of zonder veren, welke overgezet kunnen worden.
Hier wordt aangewezen waar deze zich bevindt.
Vervolgens wordt het nieuwe kleppenhuis uitgepakt en de solenoids worden geïnstalleerd.
Hierna wordt vergeleken of er nog verschil zit in de kleppenhuizen (foutje is zo gemaakt) en of er zichtbare slijtage is.
Het nieuwe kleppenhuis
Het oude kleppenhuis
Wat direct opvalt, is de zwarte smeer (, een deel van de vervuiling).
En dan nog de afzetting van de metaaldeeltjes (de oneffenheid op het oppervlak.
Deze heb ik ook onder de microscoop gezien en dan schrik je van hoeveel er werkelijk op zit, maar met het blote oog nagenoeg niet te zien is.
Met regelmatig spoelen kun je veel van deze vervuiling tegen gaan, waardoor de levensduur van het kleppenhuis en met name de bak, aanzienlijk verlengd wordt.
Regelmatig spoelen is dus ook zeer aan te bevelen.
Laat men het spoelen achterwege, dan kun je op onderstaande foto de gevolgen zien.
Groefvorming, waardoor de kleppen hun werk niet goed meer kunnen doen en er drukverschil in de bak ontstaat.
Buiten dat je dan extra slijtage aan de bak zelf krijgt, is het ook vervelend rijden.
Denk maar eens aan het in de versnelling “klappen”.
Hier kun je ook nog eens zien waar zich zoal vervuiling kan nestelen.
Nu de montage, ook niet geheel onbelangrijk.
Hier kun je zien hoe het kleppenhuis wordt ingebouwd en afgewerkt;
Vervolgens wordt het subframe e.d. weer teruggeplaatst en de bak nog eens gespoeld.
Zo ziet de olie eruit als hij regelmatig gespoeld wordt.
Bij de gemiddelde Volvo is deze dus in en in zwart en heeft vervolgens ook geen reinigende werking meer, wat eigenlijk de belangrijkste factor van de olie is.
Als afsluiting wordt de bak gereset en in de “inleermodus” gezet.
Nu nog uitlijnen en de bak kan er voorlopig een flinke tijd weer tegen , mits hij regelmatig gespoeld wordt !
Uit bovenstaande blijkt hoe belangrijk het onderhoud van de bak is, wil je niet met een bakrevisie eindigen.
Spoelen is geen overbodige luxe, maar een noodzaak voor vele zorgeloze kilometers.
Ik hoop dat bovenstaande het e.e.a. verduidelijkt.
In overleg met onze forumsponsoren, de specialisten dus, zullen wij daarom ook regelmatig een spoeldag organiseren.
Leuk voor hun, maar essentieel voor jouw bak !