Deel 5 Afstellen van de eenheid voor variabele klepbediening (VVT).
Tegen dit onderdeel zag ik nogal op, gezien de ervaringen die ik hierover vond op internet.
Foutief afstellen levert echter geen schade op heb ik inmiddels vernomen van een monteur. In het ene geval loopt de motor stationair beroerd in het andere geval heeft de motor geen trekkracht.
Maar het monteren en afstellen ging in één keer goed.
De VVT monteren op het tandwiel d.m.v. de 3 boutjes die je midden in de slobgaten monteert. Zet deze boutjes een klein beetje vast.
Dat geheel druk je op de inlaatnokkenas. Zorg dat het merkteken op het nokkenastandwiel ruim vóór het merkteken staat op het distributiedeksel dat je straks gaat plaatsen.
Vervolgens monteer je de lange centrale bout en draai deze een klein (!) beetje vast.
Nu draai je de VVT/nokkenastandwiel helemaal naar rechts tegen de aanslag.
Plaats het bovenste distributiedeksel.
Draai nu de centrale middenbout voorzichtig los en draai de VVT/nokkenastandwiel verder rechtsom, totdat de markering van het nokkenastandwiel bij de markering op het bovenste distributiedeksel staat.
Ben je er op een of andere manier al voorbij: NIET terugdraaien!!
In dat geval het afstellen opnieuw beginnen.
Doe dit heel PRECIES!
Ik heb een lineaal gelegd over de middellijn van de centrale bout en het merkteken op het bovenste distributiedeksel.
Nu kan je de centrale bout vastzetten met 120 Nm, en dat is aardig wat. Controleer desnoods nog even of je nokkenasklem aan de achterkant nog goed vastzit. Daarna de buitenste torx bout met 35 Nm vastzetten.
Het tandwiel van de uitlaatnokkenas zet je weer vast volgens de eerder aangebrachte markeringen en met het juiste aanhaalmoment. Beetje lastig omdat je tegelijk op de positie van de boutjes moet letten EN het aanhaalmoment. (Bij het loshalen van de boutjes eerder in het traject even een tekeningetje maken en de boutjes nummeren), zodat je de juiste weer monteert zodat die overeenkomen met de markeringen.
Ook dit tandwiel goed uitlijnen met het bovenste distributiedeksel.
Tijd om de nieuwe riemspanner, geleidewiel te monteren en het triggerwiel op de krukas aan te brengen. De centrale bout van het triggerwiel moet met 180 Nm vastgezet worden. De 4 kleine boutjes van het triggerwiel blijken rekboutjes te zijn, dus vervangen door nieuwe exemplaren!
Dan de riem opbrengen. Ik ben begonnen bij het krukaswiel. Op mijn nieuwe distributieriem had ik al de merktekens van de oude riem overgezet. Gestart met het merkteken bij het krukastandwiel, riem via geleidewiel omhoog naar het tandwiel van de inlaatnokkenas, door het merkteken op de riem kan ik nu precies zien waar ik het merkteken moet leggen (en of dat haalbaar is, zoja, dan lag de oude riem goed). Daarna naar het tandwiel van de uitlaatnokkenas, ook hier bewees de aftekening zijn nut. Daarna naar de waterpomp, over de spanrol.
Het exentermechanisme van deze rol eerst op 10 graden zetten.
Dan maximaal met de exentrische bout naar links bewegen (in mijn geval, bij latere motortypen moet dat naar rechts). Nu kan de riem er op.
Nu het spannen: Afhankelijk van de buiten- en motortemperatuur het naaldje van spanner instellen.
Vida schrijft nu voor de om de 3 bouten van beide nokkenastandwielen weer los te draaien dan de middenbout van de inlaatnokkenas met 25 Nm tegen te houden en vervolgens de 3 bouten van deze nokkenas weer aan te draaien. Daarna de 3 bouten van de uitlaatnokkenas aandraaien.
Vida geeft aan dat dat nodig is om te garanderen dat de VVT in de eindstand blijft als het distributietandwiel wordt aangedraaid.
Het nut daarvan ontgaat mij eerlijk gezegd. Ik heb het ook niet gedaan. Bij mij is de stand prima gebleven.
Dan de blokkeerpen op de krukas bij de startmotor verwijderen en de nokkenassenklem verwijderen.
Ter test de krukas 2 maal met de hand ronddraaien (niet met de nokkenassen doen!).
Dan nog even de spanning meten van de distributieriem:
Vida schrijft voor: op de riem drukken tussen de beide nokkenastandwielen: de riemspanner moet dan naar rechts draaien en weer in de oorspronkelijke stand terugkomen. Hetzelfde voor het indrukken van de riem tussen de uitlaatnokkenas en de waterpomp.
In mijn geval kwam in het eerste geval de spanner niet helemaal terug in het 2e geval wel.
Ik heb toen de spanner nog een keer opnieuw ingesteld, maar geen verandering in resultaat bij het indrukken van de riem tussen de beide nokkenastandwielen.
De spanner komt wel direct terug na het draaien van de krukas.
Vervolgens een nieuwe spanner gemonteerd voor de multiriem en de riem gemonteerd. Ook hier weer te beginnen bij de krukas. Daarna: dynamo, airco, leidwiel, stuurbekrachtigingspomp en als laatste de riemspanner. Deze maximaal ontspannen zodat de riem er makkelijk om heen gaat. Het is wat krap dus zorg dat je een korte torx-dop hebt.
Nu kan de hele boel weer opgebouwd worden.
Vergeet niet de diverse massakabels weer te monteren op het kleppendeksel en het blok.
Ook het koelwater weer toevoegen. Bij mij was er 4 liter uitgegaan op de Vida methode (er zit 8 liter in het systeem). Dus wil je een totale verversing, dan nog even de rest van het koelwater uit het systeem halen.
Ik heb 4 liter groene koelvloeistof bij de dealer gehaald. Te mengen: 50/50
En dan het grote moment: starten!
Was wel even een zenuwen ogenblik.
Maar bij de eerste tik van de startmotor liep de motor al en mooi regelmatig!
Daarna nog even het gasklephuis ingeleerd en een proefrit gemaakt. De motor draait heerlijk soepel. Lijkt nog wel meer het geval als voor de operatie (maar dat kan ook 'psychisch' zijn
Na de proefrit nog even het koelwater bijgevuld en rijden maar.
Dank aan allen op het forum die hebben bijgedragen! Zoals je hebt kunnen lezen zijn diverse aangedragen tips ook in de praktijk uitgevoerd.
De handleiding kan in de ordner en we kunnen er weer een kleine 2 ton er tegen aan.
Ben wel blij dat het afgerond is. In totaal ben ik er ruim 4 dagen mee bezig geweest (de uren van de voorbereiding niet meegerekend)
Voor onverwachtse zaken: Vida en het Volvov70forum bij de hand.