Kleppenstellen

 
 
 
 
 
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 18.10.2017 - 23:49  ·  #61
Mogelijk, wat is het probleem om dat ding gewoon in een bak ontvetter te gooien en schoonblazen?
Zeecontainer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 20.10.2017 - 12:36  ·  #62
Quote door jan45

Mogelijk, wat is het probleem om dat ding gewoon in een bak ontvetter te gooien en schoonblazen?


Dat zou ik ook doen. Gewoon in de ontvetter en dan met het blok even een bezoekje aan de wasbox brengen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.10.2017 - 19:28  ·  #63
Het oefenblok gaat nu tijdelijk aan de kant.
De echte 'operatie' is begonnen:

- Kleppenstellen
- Nokkenas keerringen vervangen
- Distributieriem vervangen
- Waterpomp + spanrol en geleide rol vervangen
- Hulpaggregatenriem + spanrol vervangen
- Oliepomp pakkingen vervangen
- Krukas keerring vervangen

Update volgt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 24.10.2017 - 19:36  ·  #64
Ik ben benieuwd naar de kleppen, Succes..
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4916
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 25.10.2017 - 16:53  ·  #65
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 25.10.2017 - 18:27  ·  #66
Met Casper eens.
Heel veel succes.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 19:17  ·  #67
Ik hoop hier in de loop van de avond een verslag van de klus te plaatsen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 20:45  ·  #68
Hierbij een kort verslag van de volgende operatie:

- Kleppenstellen
- Nokkenas keerringen vervangen
- Distributieriem vervangen
- Waterpomp + spanrol en geleide rol vervangen
- Hulpaggregatenriem + spanrol vervangen
- Oliepomp pakkingen vervangen
- Krukas keerring vervangen

Allereerst een instructie voor mijzelf uitgeschreven om de diverse activiteiten in de goede volgorde uit te voeren, zodat je bijvoorbeeld niet al iets dichtschroeft dat later weer open moet voor een ander onderdeel. Al met al een instructie van ruim 20 pagina's. Uiteraard veel gebruik gemaakt van beschrijvingen uit Vida.
Wat Vida betreft: Ondanks dat ik de activiteiten geselecteerd heb op basis van mijn chassisnummer, liep ik regelmatig tegen zaken aan die niet klopten.
Zo beschrijft Vida dat het remvloeistof (!) reservoir losgehaald moet worden... Nou dat kan je maar beter niet doen. Is uiteraard ook helemaal niet nodig, aangezien dat aan de bestuurderszijde zit.

Aangezien ik van mijn oefenblok de centrale krukasmoer (Dop 30) niet loskreeg heb ik deze in het 'echte' blok als eerste losgemaakt met een luchtsleutel. Zou dat niet gelukt zijn dan kon ik alsnog rijdend naar een vrachtwagengarage voor de nog sterkere luchtsleutel.

Hierna heb ik de volgorde van Vida aangehouden, maar daar soms eigen aanvulling aan toegevoegd.
De afwijkingen/toevoegingen geef ik hier onder aan.
Bobines wel apart gelegd en bedrading genummerd. Anders zitten de bobines maar in de weg.
Tevens bougies losgedraaid, maar laten zitten, zodat er geen onderdelen in de cilinders kunnen vallen, maar je wel gemakkelijk de krukas rond kan draaien.
De multiriem is niet los te halen met een ringsleutel, maar met Torx 55. Ook de plaats van de bout wijkt af van de afbeeldingen in Vida.

Het is belangrijk de aanwijzingen in Vida over het draaien van de krukas WEL precies op te volgen, wil je je kleppen niet beschadigen.
Voor het verwijderen van de trillingsdemper (en later het krukaswiel) heb je een flinke poelietrekker nodig!
Als je de krukaskering niet wilt vervangen kan het krukaswiel en de trillingsdemper gewoon laten zitten.
De 4 bouten van de trillingsdemper bijvoorkeur met een luchtsleutel loshalen, dat voorkomt dat de krukas alsnog verdraaid.

Na het op tijd zetten van de motor:
Alles gaan aftekenen. Doe dat erg precies. Zowel aan de voor- als achterzijde (!) van de nokkenassen als je van plan bent de keerringen van de nokkenassen te vervangen. Merk alle posities van de nokkenassen t.o.v. de behuizing (kleppendeksel), maar ook van de variabele inlaat t.o.v. het tandwiel. Doe je dat laatste niet dan moet je de variabele inlaat opnieuw afstellen bij de montage. Dat laatste staat overigens wel in Vida.





(de blokkering op de foto wordt later geplaatst)

Markeer het merkteken op de oliepomp met witte verf (ik heb een flesje emailleverf gebruikt, droogt snel en blijft goed zitten), en de 2 tanden van het krukaswiel waarop de inkepingen staan, zo kan je van bovenaf veel beter zien of de krukas goed staat.


Vergeet ook niet de bouten van het uitlaatnokkenastandwiel te markeren t.o.v. het tandwiel, aangezien het tandwiel slobgaten heeft.

Ik heb de merktekens van de krukas en de beide nokkenassen ook op de distributieriem gemarkeerd. Deze merktekens heb ik als extra zekerheid overgezet op de nieuwe riem. Daarmee bereik je 2 zaken: zat de oude riem goed (geen tandje verkeerd) en bij montage zie je meteen of je de riem voldoende strak hebt aangetrokken om over de nokkenastandwielen te leggen. Bij mij zat de oude riem inderdaad goed en lag de nieuwe er bij de montage er direct goed op. Die montage was overigens uiteraard pas veel later.

Ik heb er voor gekozen naast de krukaskering ook de oliepompkeringen te vervangen. Als toch alles open ligt (...)


Nu ik de oliepomp er toch uit had liggen dacht ik er handig aan te doen, meteen de krukaskeerring alvast te monteren. Scheelt weer werk onder de auto. Dat bleek helaas niet zo'n goed idee. De binnenlippen van de keerring kwamen bij montage van de oliepomp over de krukas naar buiten. Kortom, de keerring moest er alsnog uit en een nieuwe gemonteerd worden.
Met de tip van Grunns60 heb ik met een plastic folie de keerring alsnog goed gemonteerd (zie ook topic "oliekeerring krukas").

In de volgende post het vervolg.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 21:03  ·  #69
Daarna het vervangen van de waterpomp. Dit lag er zo uit en bleek in prima staat. Toch preventief vervangen.
Het losschrapen van de pakking heeft echter vele uren werk gekost. Die zat natuurlijk vast op het blok en niet op de waterpomp. Dat heeft ettelijke uren gekost. Om meer ruimte te hebben heb ik de plastic houder die tegen het blok zit verwijderd.






De montage was een fluitje van een cent.


Toen was het verwijderen van de distributietandwielen aan de orde:
Voor deze handeling heb je de nokkenasblokkeertool nodig. De originele Volvo versie heeft een betere pasvorm dan de aftermarketsets, maar het wil wel.
In afwijking van Vida:
-Eerst het triggerwiel aan de achterzijde van de inlaatnokkenas verwijderen (kan eigenlijk niet over het hoofd gezien worden).
-Motorsteun aan de bestuurderskant van het blok verwijderen (alleen non-turbo uitvoeringen)
-Massakabel verwijderen


De eerste torx bout aan de voorkant gaat makkelijk los. De binnenste torx zit echter muurvast. Zorg dat je de nokkenasblokkeertool ook echt goed vast hebt zitten. De torxbout bijvoorkeur loshalen met een luchtsleutel (minder belasting op je nokkenasblokkeertool).

Bepalen van zijdelingse speling van de variabele inlaatnokkenas. In ongemonteerde vorm bedraagt die bij een nieuwe ong. 2 mm. Hoewel die bij mij nog geen problemen opleverde, was de speling bij mij 4 mm. Omdat ik geen zin heb binnen een ton weer e.e.a. los te moeten halen, heb ik maar besloten een nieuw exemplaar te bestellen. Was wel even slikken: een kleine 300 euro. Dat was wel even een tegenvaller.





Vervolg in deel 3.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 21:23  ·  #70
Respect.👍🏻
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 22:07  ·  #71
Deel 3

Kleppendeksel lichten om de kleppen te stellen.
Dit onderdeel NIET zonder hulpgereedschap uitvoeren!
Tevens ga ik wat gedetailleerder in op de werkzaamheden.

Kijk eerst goed waar alle boutjes zitten, zodat je er geen een over het hoofd ziet bij het gelijkmatig losdraaien van het deksel. Het zijn er een stuk of 40.
Waar het hier om draait is het heel voorzichtig gelijkmatig omhoog laten komen van het kleppendeksel. Dit deksel scheurt gemakkelijk. En aangezien het tegelijk de lagering is van de nokkenassen is het een prijzig onderdeel! Mocht hij breken dan wordt het bijna met zekerheid een nieuwe, want er zijn veel verschillen in de deksels, zelfs bij dezelfde motorisering. Mijn oefenblok is uit hetzelfde jaar als mijn 'echte' blok, ook dezelfde motorisering. Maar de deksels zijn onderling NIET uitwisselbaar. Dat betekent dus dan je de kop meteen moet vervangen als je voor gebruikte onderdelen gaat.

Na het verwijderen van bougies 1 en 5 de klemtool plaatsen.
Dat doe je door de as van de tool helemaal in het bougiegaten te schroeven.
Daarna draai je de spindel aan tot 1-2 minimeter boven het kleppendeksel.



Nu draai je vanuit het midden naar buiten alle boutjes een heel klein (!) beetje los. Dit herhaal je een aantal malen. Zorg dat de klemmen steeds 1-2 mm van het deksel af blijven staan. Beslist geen grotere afstand. Ik heb zelf 1 mm onder de klemmen aangehouden.
Je voelt nu het deksel omhoog komen, af en toe hoor je knal geluiden, dat is niet erg zolang je de klemmen dicht bij het deksel houdt.
Na een aantal rondes merk je dat de spanning van de boutjes er af is. Nu kan je alle boutjes verwijderen. Houdt de klemmen nog niet verwijderen.

Volgende stap is het lichten van het kleppendeksel met een tang.
Sommigen doen het met een grote schroevendraaier, heb ik bij mijn oefenblok ook geprobeerd, maar dat lukte niet zonder beschadigingen. Daarop heb ik toen de org. Volvo tang gekocht. Er zijn 5 punten waar je de tang kan plaatsen. Zoek die op voordat je met de tang in de weer gaat.
Zet de 2 klemmen weer op 2 mm speling.
Begin met het loshalen bij cilinder 1 (distributiezijde) en werk alle punten af. Evt. in meerdere rondes. Stel de klemmen steeds bij.
Als het deksel los ligt kan je de 2 klemmen verwijderen. Mocht je de nokkenastandwielen niet verwijderd hebben, houdt er dan rekening mee dat de nokkenassen mee kunnen komen met het kleppendeksel.
Bij de keringen van de nokkenassen kan olie gaan lekken, vang dit op met een doek of papier.
Doe doeken of papier in de openingen van de bougies.



Dep de olie uit de plaatsen waar de bussen zitten.

Haal alle stoterbussen er uit, en plaats deze in een bak met vakjes, zodat je niets verwisselen kan.
Met een magneet haal je de bussen er het gemakkelijkst er uit.





Reinig alle vlakken van de steeltjes van de stoterbussen en meet de lengte van de steeltjes met een schroefmaat (ook wel micrometer genoemd) van elke stoterbus en noteer deze.

Daarna alle pasvlakken op de cilinderkop en kleppendeksel reinigen. Ik heb het met een goed pakkingoplosmiddel (goedkope werken hier niet), een schraper en een los stanley-mesje gedaan.
Vida adviseert dan om op elke klepsteel te tikken om te horen of de klep juist in de zitting geplaatst is. Ik heb dat met mijn oefenblok gedaan, maar heb daar geen meerwaarde van ontdekt.

Klepspeling meten:
Uiteraard bij koude motor (maar dat is ie vast wel als je al zo ver bent :-)
Olie de 2 stoterbussen van de cilinder waarvan je de klepspeling wilt meten (steeltje en platte vlak) en plaats deze.
Plaats de juiste nokkenas met de nokken voor deze cilinder naar boven.
Vida adviseert een klemtool, maar je kunt het ook doen door stevig met je hand op de nokkenas te drukken.
Meet de klepspeling, noteer deze. Schrijf er tevens bij of de voelermaat er makkelijk of strak onderdoor ging. Dat kan later van pas komen bij het uitwisselen van de stoterbussen.
Bij mij lagen alle waarden op 2 uitlaatkleppen na, nog binnen de tolerantiegrenzen. Ik heb er echter voor gekozen alles weer optimaal in te stellen, dus een totale uitwisseling. Houdt er trouwens rekening mee dat klepspeling meten via de 'kijkgaatjes' in het nokkenasdeksel (MY 2001-2003) een ruimere klepspeling laat zien.

Leg de stoterbussen terug in de bak en werk zo alle kleppen af.
Je hebt nu de volgende gegevens gemeten: de dikte van elke stoterbus en de klepspeling van de betreffende klep.
Houdt de Volvo waarden aan die voor het stellen gelden (deze zijn anders dan de tolerantiegrenzen!).
Voor mijn V70 zijn de waarden 0,20 inlaat; 0,40 uitlaat (met insteltolerantie van 0,03 mm). Omdat ik op LPG rijd (en het blok dus wat heter wordt) heb ik de waarden naar boven afgerond: 0,25 mm inlaat; en 0,45 uitlaat.
Noteer al deze gegevens in een schema. Je kan daarmee uitrekenen wat dus voor elke klep de gewenste dikte van de stoterbus moet zijn. Noteer ook deze waarden.
Je kunt nu gaan bekijken welke stoterbussen je onderling kunt uitwisselen om tot de juiste waarden te komen. In mijn geval heb ik de stoterbussen van het oefenblok ook opgemeten, dus had ik wat meer mogelijkheden om uit te wisselen. Uiteindelijk had ik 3 kleppen waarvoor ik geen stoterbussen had. Deze heb ik volgens de manier van Meijer geslepen.

Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 22:10  ·  #72
Lekker bezig geweest.

Maar die centrale torx met lucht los halen is echt een no go. Kans dat je de nokken afbreekt bij de blokkeertool.

Zo vast zit 120NM nou ook weer niet.

Volgende keer als je zon pakking gaat doen mag je mijn bluepoint tolletje wel even lenen met een scotch brite schijfje. Dan ben je in letterlijk 10min klaar zonder krassen of schade, of auw aan je jatten.

Inderdaad slikken dat tandwiel, maar ze zijn helaas van slechte kwaliteit. En je bent er nu maar vanaf.

Hulde voor al je werk!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 01.11.2017 - 22:55  ·  #73
Deel 4
De boel terugplaatsen.



Nu komt een vervelend punt waarin Vida het laat afweten.
De nokkenassen moeten dusdanig geplaatst worden dat ze niet de kleppen naar beneden drukken en een zuiger kunnen raken + dat het nokkenasdeksel geen ongelijke druk te verwerken krijgt.
De tekening in Vida geeft een andere positie weer dan de tekst.
De positie van de nokkenassen volgens de tekst heb ik geprobeerd, maar de nokkenassen willen dan totaal niet blijven liggen.



Uitgaande van afbeelding: de uitlaatnokkenas kan inderdaad zo liggen, de inlaatnokkenas verspringt zodra het deksel de nokkenas raakt. De inkeping van de inlaatnokkenas komt dan horizontaal te liggen.
Om risico's zoveel mogelijk uit te sluiten heb ik globaal de afstand van de zuigers tot een geopende klep gemeten. Voor de uitlaatzijde is er geen enkel risico. Voor de inlaatzijde is dat alleen cilinder 4. Maar volgens mijn meting zou het net moeten gaan, als de inkeping in de inlaatnokkenas horizontaal staat. Mocht de klep toch de zuiger raken tijdens het aandraaien, dan gaat het zo langzaam dat de zuiger waarschijnlijk wel naar beneden gedrukt wordt.
Ik heb dus gekozen voor: inlaatnokkenas inkeping horizontaal, uitlaatnokkenas inkeping zoals op het plaatje in Vida.

Daarna met speciale Volvo vloeibare pakking de pasvlakken van het kleppendeksel ingesmeerd: met de tube op alle vlakken een streep pakking smeren, daarna met de roller het geheel gelijkmatig verdelen. In eerste instantie schrikken omdat de roller in het begin alle pakking weer opzuigt.
Erg belangrijk dat alle vlakken gelijkmatig van pakking voorzien zijn. Het lijkt alsof er weinig pakking op het kleppendeksel zit als je gerold hebt, maar dat valt wel mee. Te veel is uit den boze omdat het dan de oliekanalen in loopt.

Vergeet niet de nokken van de nokkenassen en de vlakken van de nokkenaslagers van olie te voorzien. Pas wel op dat er geen olie op de pakking vlakken terecht komt.

Bij het plaatsen van het nokkenasdeksel weer de klemmen gebruiken in cil. 1 en 5.
Zorg dat het deksel steeds evenveel aangedraaid is. Begin met het aandraaien van de boutjes in het midden en werk dan naar buiten. Draai de boutjes steeds er maar kleine slagen in. Ik heb het hele aandraaicircus 5 keer herhaald.

Vervolgens de keerringen van de nokkenassen er in. Zorg er goed voor dat de pasvlakken absoluut schoon zijn. Ik heb pasbussen gebruikt om de keerringen er in te drijven. Het is handig om voordat je de keerringen verwijderd een foto te maken, zodat je weet hoe diep te moeten zitten. Vooral die aan de achterzijde van de inlaatnokkenas kan een flink stuk dieper dan origineel geplaatst worden.

Krukas-afstand afstellen
Een in mijn ogen is dit onderdeel alleen nodig als je het variabele inlaatnokkenasmechanisme hebt vervangen.
Je blokkeert de krukas door het plaatsen van een speciale tool (krukasblokeertool), hiervoor zit er een gat met een plug (torx 50) achter de startmotor.



Hiervoor moet je de startmotor verwijderen. En om die te verwijderen is het handig om het luchtfilter + luchtinlaatpijp te verwijderen.
De meest linkse schroef van de startmotor is wat lastig te bereiken, maar uiteindelijk wel te doen. De startmotor zit met 3 bouten vast.
De krukas iets (niet meer!) naar rechts draaien, de blokkeertool plaatsen (goed aanduwen), en de krukas terugdraaien. Nu moet, als het goed is, weer het merkteken van het krukastandwiel overeenkomen met de markering op de oliepomp.

In deel 5 komt het plaatsen en afstellen van het mechanisme van variabele inlaatnokkenas aan de orde.
Maar dat wordt ws. morgen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 02.11.2017 - 15:22  ·  #74
Deel 5 Afstellen van de eenheid voor variabele klepbediening (VVT).

Tegen dit onderdeel zag ik nogal op, gezien de ervaringen die ik hierover vond op internet.
Foutief afstellen levert echter geen schade op heb ik inmiddels vernomen van een monteur. In het ene geval loopt de motor stationair beroerd in het andere geval heeft de motor geen trekkracht.
Maar het monteren en afstellen ging in één keer goed.

De VVT monteren op het tandwiel d.m.v. de 3 boutjes die je midden in de slobgaten monteert. Zet deze boutjes een klein beetje vast.
Dat geheel druk je op de inlaatnokkenas. Zorg dat het merkteken op het nokkenastandwiel ruim vóór het merkteken staat op het distributiedeksel dat je straks gaat plaatsen.
Vervolgens monteer je de lange centrale bout en draai deze een klein (!) beetje vast.
Nu draai je de VVT/nokkenastandwiel helemaal naar rechts tegen de aanslag.
Plaats het bovenste distributiedeksel.
Draai nu de centrale middenbout voorzichtig los en draai de VVT/nokkenastandwiel verder rechtsom, totdat de markering van het nokkenastandwiel bij de markering op het bovenste distributiedeksel staat.
Ben je er op een of andere manier al voorbij: NIET terugdraaien!!
In dat geval het afstellen opnieuw beginnen.
Doe dit heel PRECIES!
Ik heb een lineaal gelegd over de middellijn van de centrale bout en het merkteken op het bovenste distributiedeksel.

Nu kan je de centrale bout vastzetten met 120 Nm, en dat is aardig wat. Controleer desnoods nog even of je nokkenasklem aan de achterkant nog goed vastzit. Daarna de buitenste torx bout met 35 Nm vastzetten.

Het tandwiel van de uitlaatnokkenas zet je weer vast volgens de eerder aangebrachte markeringen en met het juiste aanhaalmoment. Beetje lastig omdat je tegelijk op de positie van de boutjes moet letten EN het aanhaalmoment. (Bij het loshalen van de boutjes eerder in het traject even een tekeningetje maken en de boutjes nummeren), zodat je de juiste weer monteert zodat die overeenkomen met de markeringen.
Ook dit tandwiel goed uitlijnen met het bovenste distributiedeksel.

Tijd om de nieuwe riemspanner, geleidewiel te monteren en het triggerwiel op de krukas aan te brengen. De centrale bout van het triggerwiel moet met 180 Nm vastgezet worden. De 4 kleine boutjes van het triggerwiel blijken rekboutjes te zijn, dus vervangen door nieuwe exemplaren!
Dan de riem opbrengen. Ik ben begonnen bij het krukaswiel. Op mijn nieuwe distributieriem had ik al de merktekens van de oude riem overgezet. Gestart met het merkteken bij het krukastandwiel, riem via geleidewiel omhoog naar het tandwiel van de inlaatnokkenas, door het merkteken op de riem kan ik nu precies zien waar ik het merkteken moet leggen (en of dat haalbaar is, zoja, dan lag de oude riem goed). Daarna naar het tandwiel van de uitlaatnokkenas, ook hier bewees de aftekening zijn nut. Daarna naar de waterpomp, over de spanrol.
Het exentermechanisme van deze rol eerst op 10 graden zetten.
Dan maximaal met de exentrische bout naar links bewegen (in mijn geval, bij latere motortypen moet dat naar rechts). Nu kan de riem er op.
Nu het spannen: Afhankelijk van de buiten- en motortemperatuur het naaldje van spanner instellen.





Vida schrijft nu voor de om de 3 bouten van beide nokkenastandwielen weer los te draaien dan de middenbout van de inlaatnokkenas met 25 Nm tegen te houden en vervolgens de 3 bouten van deze nokkenas weer aan te draaien. Daarna de 3 bouten van de uitlaatnokkenas aandraaien.
Vida geeft aan dat dat nodig is om te garanderen dat de VVT in de eindstand blijft als het distributietandwiel wordt aangedraaid.
Het nut daarvan ontgaat mij eerlijk gezegd. Ik heb het ook niet gedaan. Bij mij is de stand prima gebleven.

Dan de blokkeerpen op de krukas bij de startmotor verwijderen en de nokkenassenklem verwijderen.
Ter test de krukas 2 maal met de hand ronddraaien (niet met de nokkenassen doen!).
Dan nog even de spanning meten van de distributieriem:
Vida schrijft voor: op de riem drukken tussen de beide nokkenastandwielen: de riemspanner moet dan naar rechts draaien en weer in de oorspronkelijke stand terugkomen. Hetzelfde voor het indrukken van de riem tussen de uitlaatnokkenas en de waterpomp.
In mijn geval kwam in het eerste geval de spanner niet helemaal terug in het 2e geval wel.
Ik heb toen de spanner nog een keer opnieuw ingesteld, maar geen verandering in resultaat bij het indrukken van de riem tussen de beide nokkenastandwielen.
De spanner komt wel direct terug na het draaien van de krukas.

Vervolgens een nieuwe spanner gemonteerd voor de multiriem en de riem gemonteerd. Ook hier weer te beginnen bij de krukas. Daarna: dynamo, airco, leidwiel, stuurbekrachtigingspomp en als laatste de riemspanner. Deze maximaal ontspannen zodat de riem er makkelijk om heen gaat. Het is wat krap dus zorg dat je een korte torx-dop hebt.

Nu kan de hele boel weer opgebouwd worden.
Vergeet niet de diverse massakabels weer te monteren op het kleppendeksel en het blok.
Ook het koelwater weer toevoegen. Bij mij was er 4 liter uitgegaan op de Vida methode (er zit 8 liter in het systeem). Dus wil je een totale verversing, dan nog even de rest van het koelwater uit het systeem halen.
Ik heb 4 liter groene koelvloeistof bij de dealer gehaald. Te mengen: 50/50

En dan het grote moment: starten!
Was wel even een zenuwen ogenblik.
Maar bij de eerste tik van de startmotor liep de motor al en mooi regelmatig!
Daarna nog even het gasklephuis ingeleerd en een proefrit gemaakt. De motor draait heerlijk soepel. Lijkt nog wel meer het geval als voor de operatie (maar dat kan ook 'psychisch' zijn :-)
Na de proefrit nog even het koelwater bijgevuld en rijden maar.

Dank aan allen op het forum die hebben bijgedragen! Zoals je hebt kunnen lezen zijn diverse aangedragen tips ook in de praktijk uitgevoerd.

De handleiding kan in de ordner en we kunnen er weer een kleine 2 ton er tegen aan.
Ben wel blij dat het afgerond is. In totaal ben ik er ruim 4 dagen mee bezig geweest (de uren van de voorbereiding niet meegerekend)


Voor onverwachtse zaken: Vida en het Volvov70forum bij de hand.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Kleppenstellen

 · 
Posted: 02.11.2017 - 17:19  ·  #75
Tjsonge, ik hou ook best van sleutelen , maar jij bent nu gepromoveerd tot Dokter Volvo!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0