Kleppenstoters en tuimelaars

 
 
 
 
 
volvo88rrvs
 
Avatar
 
Subject:

Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 08.12.2013 - 16:35  ·  #1
Goedenmiddag,

Ik heb net een heerlijke volvo v70 d5 aangeschaft met 185pktjes, deze heeft 220.000 km gelopen en ben zeer tevreden over deze auto, alleen wat mij opviel was de tik in de motor, nu ben ik na diagnose erachter gekomen dat het om het bekende probleem versleten tuimelaars en kleppenstoters gaat, nu wil ik deze dus tijdig gaan vervangen door nieuwe, nu ben ik na druk googlen uitgekomen op tuimelaars en kleppenstoters van het merk FEBI ,en is dus mijn vraag, kan iemand mij vertellen of dit goede kwaliteit is en zo niet waar ik wel de juist/beste kwaliteit kan krijgen?? En is het ook verstandig het roetfilter leeg te halen en de software aan te passen zodat er zich verder geen problemen kunnen ontstaan ?

B.v.d Marc Visser
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 13:28  ·  #2
Quote door volvo88rrvs

Goedenmiddag,

Ik heb net een heerlijke volvo v70 d5 aangeschaft met 185pktjes, deze heeft 220.000 km gelopen en ben zeer tevreden over deze auto, alleen wat mij opviel was de tik in de motor, nu ben ik na diagnose erachter gekomen dat het om het bekende probleem versleten tuimelaars en kleppenstoters gaat, nu wil ik deze dus tijdig gaan vervangen door nieuwe, nu ben ik na druk googlen uitgekomen op tuimelaars en kleppenstoters van het merk FEBI ,en is dus mijn vraag, kan iemand mij vertellen of dit goede kwaliteit is en zo niet waar ik wel de juist/beste kwaliteit kan krijgen?? En is het ook verstandig het roetfilter leeg te halen en de software aan te passen zodat er zich verder geen problemen kunnen ontstaan ?

B.v.d Marc Visser


Febi is voor o.a. de VW groep tegenwoordig OE leverancier. Dat betekent dat daar Febi wordt gebruikt bij de 1e montage van auto's.

Van huis uit is Febi een inkoper van onderdelen. Maakt dus weinig onderdelen zelf, maar zoals met alles op dit moment vinden er de nodige consolidaties plaats waarbij steeds meer fabrikanten gaan vallen onder een groep (zoald de ZF Sachs group, Schaefler group en de Bilsteingroup).

Op zich zou ik het wel aandurven om dit soort onderdelen van Febi te betrekken. De kans is dat origineel flink duurder uitpakt.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 56
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 17:15  ·  #3
Beste Marc,

Welkom bij het forum.
Het DPF samen met de tuimelaars kunnen voor flinke kosten zorgen,
bij mij al een bedrag met 4 cijfers voor de komma!

Mijn V70 D5 185pk was altijd bij de dealer onderhouden geweest op de 230dkm beurt na.
Bij 250dkm begonnen de problemen. Volvo dealer kon niets vinden.
4 Maal bij de dealer terug geweest. Niets gevonden. Bij 280dkm tuimelaar gebroken.
Het filter heeft ook voor grote problemen gezorgd en nu de turbo ook.

Wat jij je al afvroeg, doe dat zeker!

Als de turbo aan de beurt is, volgend jaar, of over twee jaar, vraag Enno voor advies!
Laat ook de bak flushen. Dit kan Enno ook perfect. Verder is het ook aan te raden om
even de olie van je stuurbekrachtiging te flushen.
Motor olie beslist geen 30.000 km laten zitten zoals het in het boekje staat.

Het is echt een hele fijne wagen die 185pk. Veel plezier er mee!

Groet Roland.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 17:21  ·  #4
Hoi Marc,

Welkom op ons altijd gezellige en informatieve forum! Ik ben heel benieuwd naar de plaatjes van je mooie D5! Voor wat betreft je vragen... Het antwoord moge duidelijk zijn! ;)

Veel plezier hier en natuurlijk van je V70! ;)

Groeten,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 17:27  ·  #5
Ben dan wel geen dieselrijder, maar in het algemeen geldt denk ik bij de modernere motoren dat het verstandig is (zoals ook Roland zegt) niet de lange onderhouds intervallen te volgen. Ik vind 15000 km meer dan lang genoeg voor een oliewissel interval.

Het is bij mijn wagen nu voor het eerst sinds begin dit jaar dat ik na 10000 km mijn olie nog niet heb ververst. Schone carterventilatie, rijden op LPG zorgen er voor dat de olie langer goed blijft.

De diesel EURO 4 motoren zijn extra gevoelig voor inwendige vervuiling. Het kan dan ook zeker geen kwaad om op tijd dit probleem met tikkende tuimelaars / klepstoters op te lossen.

Als het goed is draait de motor daarna wel weer een stuk rustiger.
volvo88rrvs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 22:44  ·  #6
Bedankt allemaal vior de info! Ik ben nu overtuigd deze vervanging te gaan doen om erger te voorkomen
, ik heb al forte flush en conditioner besteld voor de voor en nazorg en ga dus nu ook 20 st klepstoters etc
bestellen. Volgens mij is het niet nodig om de bak te flushen omdat het hier om de zesbak gaat ( excuseer
me als ik er naast zit) , voor de rest is de auto perfect en heeft altijd om de 20d.km beurt gehad bij de dealer.
De auto is van binne echt onwaarschijnlijk nieuw maar dat zal ook door de hoogwaardig gebruikte materialen
komen, ik zal fotos uploaden zodra ik thuis ben( paar dagen weg ivm werk)

Ik weet dat de vraag al vaak is gesteld maar kunnen jullie mij ook de beste olie adviseren??
Merk, dikte , coderingen etc.

Mvg marc
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 09.12.2013 - 23:11  ·  #7
Spoelen van de automaat is echt niet verkeerd! Te lang doorrijden geeft je meer schade. Ik zou eens bij Varioclean aankloppen! ;)
volvo88rrvs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 13:09  ·  #8
Beadnkt voor de info maar ik heb de zesbak, ik heb inmiddels de stoters etc besteld,
maar er werd mij verteld dat de verstuivers los moeten, dit
schijnt nogal link te zijn omdat ze vaak erg vast zitten, is hier ook een handige manier
voor??

Gr marc
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 18:46  ·  #9
Quote door volvo88rrvs

Beadnkt voor de info maar ik heb de zesbak


Wat bedoel je hier precies mee, dat hij niet kapot kan ?
Automaatbak olie behoord een reinigende functie te hebben, deze verminderd naarmate de olie ouder wordt, 80.000 km, aldus Vida.
Bij mijn vorige, ook een automaat, werd mij verteld dat flushen niet nodig was.
Nou vergeet het maar, want dit is vragen om problemen.
Die heb ik ook gehad en dan kom je erachter dat dit grotendeels met flushen en een nieuw kleppenhuis voorkomen had kunnen worden, een kwart van de kosten doordat dit dus niet was gebeurd.
Bij de huidige heb ik het preventief laten uitvoeren, want zo'n drama wil ik niet nog eens meemaken.
Vijf of zesbak, ze hebben absoluut onderhoud nodig, net als je blok.
Ik zie niet graag dat een forumlid vette onkosten krijgt, voor hetgeen wij hier al eens hebben meegemaakt.
Aan jou de keuze.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 18:51  ·  #10
Misschien bedoeld hij handgeschakelde 6 bak...??
volvo88rrvs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 19:37  ·  #11
Ik bedoel idd de handmatige 6-bak, had ik er even bij moet vermelden, maar waardeer de extra info!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 20:16  ·  #12
Geeft niet, komt vast van de opwinding.
Heerlijk, die voorpret.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 21:03  ·  #13
Quote door volvo88rrvs


Ik weet dat de vraag al vaak is gesteld maar kunnen jullie mij ook de beste olie adviseren??
Merk, dikte , coderingen etc.


Mijn voorkeur voor zowel olie als leverancier: http://shop.oil-center.de/inde…1x1-l.html

Raadpleeg voor de zekerheid het bij de auto horende instructieboekje voor de specs. Dit is van de Volvo website te downloaden.

Tom
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 10.12.2013 - 21:54  ·  #14
Quote door Turbotom

Raadpleeg voor de zekerheid het bij de auto horende instructieboekje voor de specs. Dit is van de Volvo website te downloaden.


+1,

zeker bij de (modernere) turbodiesels. Let vooral op ACEA-codes, die zijn belangrijker dan de viscositeit-getallen (XWXX)
volvo88rrvs
 
Avatar
 
Subject:

Re: Kleppenstoters en tuimelaars

 · 
Posted: 13.12.2013 - 19:53  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0