klepstoters D5 185PK

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

· 
Posted: 29.05.2013 - 19:03  ·  #61
In iedergeval heb je nu duidelijkheid en hoef je je niet ongerust te maken.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 20:38  ·  #62
Quote door jeroenbunte

Video

Hierbij een filmpje van wat ik hoor als ie warm is. Volgens de dealer is dit een absoluut normaal geluid en loopt ie zelfs mooi. Dus ik ga er van uit dat het goed is. Heb er nu echter nog wel een flesje injector reiniger in gedaan.......

Hey Jeroen,
Dat treft! Mijn motor maakte tot gisteren nog EXACT hetzelfde geluid. Ik vond dit niet kunnen en heb er zelf 20 nieuwe stoters en 20 nieuwe tuimelaars in vervangen. Nu draait ie pas als een zoemend bijtje. Ik heb goed geluisterd naar het geluid in jouw filmpje en het is écht identiek aan mijn "ex-geluid".
Het is inderdaad wel een behoorlijke klus, die dingetjes vervangen, vooral als je weet dat je er toch heel wat andere dingen moet voor demonteren vooraleer je erbij kan.
Dan had ik ook nog eens de superpech dat m'n 5de verstuiver MUURvast zat. werkelijk geen millimeter te bewegen, terwijl ik de 4 andere verstuivers er zo met m'n hand kon uittrekken.
De verstuiver dan proberen los "kappen" en bijgevolg is die natuurlijk kompleet naar de kl***n.
D.w.z. nog eens 285€ extra aan m'n broek.
Maar goed, voor de rest is de operatie geslaagd.
Ik zou het ook laten doen in jouw plaats hoor. Je zal het dan wel beseffen dat hij teveel tikt, je D5.
Veel succes verder maat.
Groetjes uit Gent.
erik brouwers
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 20:53  ·  #63
Jeroen,

Ik ben het niet helemaal met Scholten eens, er is namelijk voor de eerste D5 185 PK een modificatie op de klepstoters. Dit is bij mijn auto toen niet uitgevoerd vertelden ze mij bij Volvo Rutten, en dat moeten ze bij jou auto ook kunnen zien, het is een bepaalde chasisnummer reeks die hier binnen vallen! Dus zoek dit even goed uit aub. dat de auto geen boot geluid maakt wil niet zeggen dat ie niet kapot kan lopen. Ik ben van mening dat het grote probleem bij deze motor het egr en de lange service intervallen is. Dus ik heb hem toen open gemaakt en alles vervangen, en ik had er gewoon een slecht gevoel bij! En voorkomen is beter dan............... Dus kijk of ie er tussen zit en maak dan een besluit. En ik moet zeggen dat de reparatie goed te doen is. En als ie er tussen zit zou ik eens beginnen met de motor goed te flushen met forte en om de 10 dkm de olie verversen.

Quote door jeroenbunte

Ik ben vandaag ineens heel veel wijzer geworden met dank aan Volvo dealer Henk Scholten in Ede. Hier even binnen gereden voor een "third opinion"

Ze kenden het probleem en hebben er verschillende gereviseerd. Moest ervan uitgaan dat ongeveer 10% van de 185 pk blokken van de 1e serie hier problemen mee krijgt iid afhankelijk van gebruik vsan de auto, gebruikte olie, intervallen etc etc..

Mijn auto maakt op dit moment een geluid wat voor hun geen reden zou zijn hem open te maken, toch hebben ze nog even wat uitgebreider diagnose gesteld. Dat doen ze d.m.v. de motor te tornen op de hand met de olievuldop open en dan met je oor erbij heel goed luisteren naar felle tikjes, het terugvallen van de tuimelaars op de te ruime klepstoters. Dit geluid was ook niet of minimaal te horen bij mijn auto. Je hoort wel wat heel zachtjes tikken maar dat is olie die je hoort.

Ze hadden echter ook klanten waarbij het wel moest gebeuren maar die niet zo'n dure reparatie wilden laten doen en op de gok door rijden, er was er 1 die sindsdien al 2 ton verder is, motor tikt als een gek maar rijdt vrolijk door en stond nu al ver over de 4ton.

Als je het wilt laten doen ca. 10 uur werk a 100,- per uur!!! 20 stoters a 30,- en 20 tuimelaars a 30,-
Tel uit je verlies.......
erik brouwers
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 21:04  ·  #64
Ik heb net nog ff naar je video gekeken, en geluisterd ik hoor er wel een kloppend geluid in zitten.
Dat was bij mij ook zo, toen ik de motor heb gespoeld was het veel minder. Maar goed wat heeft ie nu gelopen? en die van mij mag je nu horen, het is veel beter nu.
Zippo

Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 21:41  ·  #65
Die van mij heeft hetzelfde geluid.
Ik zou heel graag een filmpje willen horen/zien van een motor waarvan de stoters en tuimelaars vervangen zijn!

Gr. Maarten
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 29.05.2013 - 22:34  ·  #66
Quote door erik brouwers

Ik heb net nog ff naar je video gekeken, en geluisterd ik hoor er wel een kloppend geluid in zitten.
Dat was bij mij ook zo, toen ik de motor heb gespoeld was het veel minder. Maar goed wat heeft ie nu gelopen? en die van mij mag je nu horen, het is veel beter nu.

Hij heeft nu 188000 gelopen. Bij 185.000 heb ik de motor geflushed met Forte, de egr gereinigd en softwarematig laten verwijderen.

Heb jij de info voor het vervangen uit Vida gehaald? ik zou het op zich wel zelf durven, ben niet geheel onhandig maar zou niet weten waar te beginnen......
En heb jij alle stoters en tuimelaars vervangen? want dat kost ook al snel een slordige 1200,- ??
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 30.05.2013 - 09:13  ·  #67
Het kan misschien helpen op de motor te flushen met Forté maar, als het probleem in de klepstoters zit dan krijg je deze nooit echt goed gereinigd, omdat de olie die hier in en uit loopt maar minimaal is. :-/

Veelal zijn de kopjes van de klepstoters al helemaal ingesleten en is er dus niets meer aan te doen.

Zie ook: topic.php?t=3730&page=3

Betreft het filmpje van een motor met vervangen stoters/tuimelaars, wil ik wel een poging wagen, zodra ik er even tijd voor heb. ^_^
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2013 - 10:13  ·  #68
Zelf doen, lijkt lekker makkelijk maar ik heb mn auto gewoon elke dag nodig. Rijdt er 150 km per dag mee.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2013 - 10:15  ·  #69
Quote door maaidie

Quote door jeroenbunte

Video

Hierbij een filmpje van wat ik hoor als ie warm is. Volgens de dealer is dit een absoluut normaal geluid en loopt ie zelfs mooi. Dus ik ga er van uit dat het goed is. Heb er nu echter nog wel een flesje injector reiniger in gedaan.......

Hey Jeroen,
Dat treft! Mijn motor maakte tot gisteren nog EXACT hetzelfde geluid. Ik vond dit niet kunnen en heb er zelf 20 nieuwe stoters en 20 nieuwe tuimelaars in vervangen. Nu draait ie pas als een zoemend bijtje. Ik heb goed geluisterd naar het geluid in jouw filmpje en het is écht identiek aan mijn "ex-geluid".
Het is inderdaad wel een behoorlijke klus, die dingetjes vervangen, vooral als je weet dat je er toch heel wat andere dingen moet voor demonteren vooraleer je erbij kan.
Dan had ik ook nog eens de superpech dat m'n 5de verstuiver MUURvast zat. werkelijk geen millimeter te bewegen, terwijl ik de 4 andere verstuivers er zo met m'n hand kon uittrekken.
De verstuiver dan proberen los "kappen" en bijgevolg is die natuurlijk kompleet naar de kl***n.
D.w.z. nog eens 285€ extra aan m'n broek.
Maar goed, voor de rest is de operatie geslaagd.
Ik zou het ook laten doen in jouw plaats hoor. Je zal het dan wel beseffen dat hij teveel tikt, je D5.
Veel succes verder maat.
Groetjes uit Gent.

Hoi Maadie,

Goed dat je auto weer tip top is!! Wat heeft het jou nu gekost in totaal??
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2013 - 16:29  ·  #70
Heb een mail gezonden aan Volvo Nederland. Ben 2 uur later al netjes terug gebeld door een technisch expert van Volvo Nederland. Hij had ook eerst contact gehad met de dealer in Ede waar ik gisteren ben geweest en in de mate van geluid die mijn kleppen nu produceren geeft dit v.w.b, Volvo geen enkele reden om hem open te maken. Het lichte tikken is slijtage, dit kwaad is al geschied alhoewel een motor natuurlijk een slijtage onderdeel is. Dit begint al bij de 1e keer dat je hem start, goede olie en op tijd verversen zorgt dat het niet erger wordt en dan is er niets aan de hand en kunnen we gewoon de 4 ton vol maken. De meneer van Volvo hamerde nog wel een paar keer op de JUISTE OLIE, ik kan het niet vaak genoeg zeggen zei hij, dit type moet 0W30 in volgens de A5 B5 specs. Die specs waren nog het belangrijkste.
maaidie
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 30.05.2013 - 21:19  ·  #71
Hey Jeroen,
Alles samen aan onderdelen heeft dit grapje me toch wel ruim 800€ gekost. Let wel, heb ook m'n swirl-klepjes vervangen en ook alle pakkingen zijn hier inbegrepen.
Zoiets kost bij de dealer gewoonweg makkelijk 2500€.
Tja, één stotertje kost al gauw 25€. één tuimelaartje zo'n 15€, die swirl-klepjes 110€,alle pakkingen samen ook zo'n 110€.
Onderdelen zijn jammer genoeg zo duur.
Toch is het het waard om te doen. Ik ben van plan om er nog een behoorlijke tijd mee verder te rijden, dus... gaan met die banaan. :happy:
erik brouwers
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2013 - 17:13  ·  #72
erik brouwers
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2013 - 20:38  ·  #73
Ik ben benieuwd of jullie het filmpje kunnen zien? En wat jullie er van vinden?....
Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijk te vergelijken is via een video :-/
Zippo

Subject:

· 
Posted: 31.05.2013 - 20:47  ·  #74
Hoi Erik,

Helaas kan ik het filmpje niet openen.
Doe ik iets verkeerd?

Gr.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2013 - 20:52  ·  #75
Quote door erik brouwers

Ik ben benieuwd of jullie het filmpje kunnen zien? En wat jullie er van vinden?....
Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijk te vergelijken is via een video :-/

Ik kon hem gewoon openen en moet zeggen dat is niet veel verschil met mijn eigen hoor. Moeilijk te beordelen via een filmpje denk ik.

Maar Erik, ik wil eerdaags even de kleppen deksel er even afhalen om de boel (wervelkleppen luchtintaat etc) even te bekijken en schoon te maken. Maar volgens mij ben ik dan al halverwege de reparatie van vervangen van klepstoters etc?? of zie ik dat verkeerd??

Selected quotes for multi-quoting:   0