Het hangt ook af wat je zelf verwacht van je motor, hoeveel km je er (nog) wilt mee rijden, Wat je er voor over hebt qua kosten etc...
Ik ben wel blij dat m'n motortje weer lekker zoet loopt. Als monteur ben je dan ook des te veeleisender dan een "gewone gebruiker" zeg maar.
Als er ook maar iets te merken is, dan ga ik zo snel mogelijk er op af en los ik het probleem gelijk op. (Indien haalbaar)
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit topic me de doorslag gaf om deze klus daadwerkelijk uit te voeren.
Vorig jaar kreeg ik als eerst de opmerking te horen van m'n buurman--->"hoor ik daar iets tik-achtig in je motor?"
Al van toen af bleef het me bij en was ik in overweging om dat euvel eens aan te pakken.
Nu 4 weken geleden dit topic gelezen en dat gaf de definitieve doorslag om er een feit van te maken.
Een paar pagina's terug kan je m'n filmpje bekijken/beluisteren van m'n gerepareerde motor, ofwel ga naar
http://www.youtube.com/watch?v=yq1xz_pzRLE
Het gaat zelfs zover dat, als ik thuis kom, m'n radio uitzet om nog eens m'n motor te horen draaien.
Tja, misschien ook een tikkeltje beroepsmisvorming, maar daar geef ik niet om.
Wat die onderhoudsintervallen betreft... Ik overweeg nu toch ook om het elke 10.000km te doen.
De vorige eigenaar volgde het onderhoudsboekje strikt op en die kwam maar elke 30.000km binnen op onderhoud bij deVolvo dealer(Ex leasing-auto) .---> Véél te weinig. Dit is idd een belangrijke speler betreft ons probleem hier en tevens de grootste oorzaak van ons probleem hier.
Daar bij de Volvo-garage deden ze er 0W/30 in.
Ik doe er nu "Castrol Edge" 5W/40 in. Hier draait motortje héél graag mee.
Ik weet het, Volvo schrijft 0W/30 voor, maar die olie is idd wel écht iets te dun van viscositeit, meerbepaald in de zomerperiode.
Als je in het handleidingsboekje kijkt, zit deze olie ruim binnen de specificaties.
Elke 10.000km verversen, EGR uit, DPF uit--->dan heb je zeker een minimum aan inwendige vervuiling van je motor.
C U later folks.