klepstoters D5 185PK

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

185 pk's met veel km's

 · 
Posted: 09.06.2013 - 10:15  ·  #91
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 53
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 09.06.2013 - 12:19  ·  #92
@Jeroen Tja, of deze auto's ook hetzelfde probleem hebben (gehad) dat weten we dus niet.

1 ding is zeker de 185 pk D5 motor is gevoelig voor slijtage/vervuiling van de klepstoters en tuimelaars. :'(

Er zijn al diverse topics over de mogelijke oorzaak geschreven.

De strekking hiervan is:

- Te rustig rijden (b.v. het nieuwe rijden)
- het verkeerde type olie in de motor
- te veel km afleggen voor olieverversing. (20.000 km of meer)
- te vaak korte afstanden rijden. (hierdoor ontstaan regeneratieonderbrekingen van het DPF, waardoor er te veel diesel door de motor olie komt en deze niet meer voldoende smeert.)

Dus lange afstanden met (af en toe) stevig doorrijden vinden deze motoren wel lekker. ^_^

Het is volgens mij dus zeker niet onmogelijk om veel kilometers met de originele klepstoters te rijden.

Maar is er eenmaal (hoorbare) schade aan de motor ontstaan, dan zou ik dit niet meer uitproberen. :-/
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 51
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 09.06.2013 - 16:55  ·  #93
Het hangt ook af wat je zelf verwacht van je motor, hoeveel km je er (nog) wilt mee rijden, Wat je er voor over hebt qua kosten etc...
Ik ben wel blij dat m'n motortje weer lekker zoet loopt. Als monteur ben je dan ook des te veeleisender dan een "gewone gebruiker" zeg maar.
Als er ook maar iets te merken is, dan ga ik zo snel mogelijk er op af en los ik het probleem gelijk op. (Indien haalbaar)
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit topic me de doorslag gaf om deze klus daadwerkelijk uit te voeren.
Vorig jaar kreeg ik als eerst de opmerking te horen van m'n buurman--->"hoor ik daar iets tik-achtig in je motor?"
Al van toen af bleef het me bij en was ik in overweging om dat euvel eens aan te pakken.
Nu 4 weken geleden dit topic gelezen en dat gaf de definitieve doorslag om er een feit van te maken.
Een paar pagina's terug kan je m'n filmpje bekijken/beluisteren van m'n gerepareerde motor, ofwel ga naar http://www.youtube.com/watch?v=yq1xz_pzRLE
Het gaat zelfs zover dat, als ik thuis kom, m'n radio uitzet om nog eens m'n motor te horen draaien. ;-)
Tja, misschien ook een tikkeltje beroepsmisvorming, maar daar geef ik niet om. 8-)
Wat die onderhoudsintervallen betreft... Ik overweeg nu toch ook om het elke 10.000km te doen.
De vorige eigenaar volgde het onderhoudsboekje strikt op en die kwam maar elke 30.000km binnen op onderhoud bij deVolvo dealer(Ex leasing-auto) .---> Véél te weinig. Dit is idd een belangrijke speler betreft ons probleem hier en tevens de grootste oorzaak van ons probleem hier.
Daar bij de Volvo-garage deden ze er 0W/30 in.
Ik doe er nu "Castrol Edge" 5W/40 in. Hier draait motortje héél graag mee.
Ik weet het, Volvo schrijft 0W/30 voor, maar die olie is idd wel écht iets te dun van viscositeit, meerbepaald in de zomerperiode.
Als je in het handleidingsboekje kijkt, zit deze olie ruim binnen de specificaties.
Elke 10.000km verversen, EGR uit, DPF uit--->dan heb je zeker een minimum aan inwendige vervuiling van je motor.
C U later folks. :happy:
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 05.01.2014 - 18:52  ·  #94
Na het artikel uit autoweek ben ik benieuwd of ik er ook bij hoor.
Zou je kunnen zeggen waar in vida dit staat?

Erik welke Rutten ga jij heen, ik ga altijd naar Weert maar word er vaak als een schooljonge weg gestuurd zonder fatsoenlijke informatie.
Zo ben ik onlangs langs gegaan of ze toch nog eens wilde kijken naar de hoogte van de koplamp, kon direct naar binnen rijden, eenmaal binnen kon ik zonder te kijken weer weg rijden omdat er altijd 1 persoon heel vaak zijn dag niet heeft en liever snel met pensioen wil heb ik het idee. Helaas had ik die persoon weer, andere medewerkers zijn wel altijd beleefd en behulpzaam, krijg altijd al buikpijn als ik hem zie.

Quote door erik brouwers

Ze moeten dit technisch rapport kunnen lezen! Dit staat heel zeker in Vida!
Zo ben ik er ook achter gekomen, en hier zijn geen geheimen over....
Ik zou dus echt vragen of ze dit even willen uitzoeken.
De nieuwe stoters zijn zeker anders dan die ik erin had en het verschil hoor je.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 25.03.2016 - 08:02  ·  #95
Wellicht een hele domme vraag: deze materie geldt toch ook voor de 2.4d 163 pk Euro 4? Ik heb begrepen dat het om dezelfde motor gaat als de 185 pk, alleen dan iets teruggeschroefd.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 25.03.2016 - 10:22  ·  #96
Ja voor zover ik weet is dat inderdaad dezelfde motor en in dat geval lijkt het me dat een en ander ook op dat blok toepasbaar is. ;-)
smitje52
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Roermond
Leeftijd: 71
Berichten: 14
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Klepstoters versleten, kloppend boot geluid!

 · 
Posted: 22.05.2016 - 19:14  ·  #97
Ik had ook kloppend geluid ontdekt bij mijn V70 D5 summum 185 pk (bj 2006). Boot geluid zoals vaker genoemd. In de auto niets van gemerkt maar wel buiten de auto. Maakte mij toch zorgen omdat ik niet wist waar geluid vandaan kwam. Naar garage gereden en kreeg te horen 'versleten klepstoters / tuimelaartje. Gezien ernst van geluid advies laten staan en leenauto meegekregen.
Ging ervan uit vervangen klepstoters/ tuimelaartje en dan weer in orde. Nu bleek er al een klepstoter gebroken na openen blok, en deze heeft de kop al zo erg beschadigd dat deze niet meer gebruikt kan worden. Dan is dus ook nog een nieuwe kop nodig...wordt erg duur. Er wordt nog onderzocht of onderblok ook beschadigd is. Dan is het helemaal over en uit met complete motorblok. Een enorme tegenvaller met slechts 284.000 km en altijd lange afstanden en verstandig gebruik. 6000 km geleden ook al mijn automaat helemaal stuk gehad en andere moeten laten monteren bij Gery Slot. Vertrouwen is erg afgenomen in Volvo kwaliteit. Jammer want het is mooie uitvoering met open dak, standverwarming, leder, niveauregeling etc.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 20:15  ·  #98
Het is onbegrijpelijk, met de introductie van de euro 4 motoren met dpf heeft men olieverversingstermijn met 50% opgerekt.
In theorie leuk, en zeker fijn voor de lagere cost of ownership ( fleetowners ) echter alle Nondeju , ( dure reparaties worden doorgeschoven naar de volgende eigenaar )
Dan is het ook helaas een feit dat men aanpassingen heeft gedaan aan het originele euro 3 blok om de euro 4 norm te kunnen halen, lichtere onderdelen en zo....
Tja, de goede tijden zijn voorgoed voorbij.
En alle fabrikanten hebben weinig trek om wagens lang mee te laten gaan, dus ook Volvo...
Men leeft van het bouwen van nieuwe wagens....
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 39
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 21:27  ·  #99
Wat raad je aan dan met de euro 4?
Ik rij 14.000 per jaar en ben voornemens elk jaar rond de zelfde tijd de olie te verversen
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 21:51  ·  #100
1x per jaar. Max 15000 met de olie rijden.
Te lang met te slechte olie rijden geeft dat resultaat.
Eh, 14000 per jaar met een diesel? :-|
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 39
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 22:03  ·  #101
Yep, ik ben gewoon dieselfan :love: :love:
En met de kilometers die ik rij liggen de maandelijkse kosten niet veel hoger dan met een gelijkwaardige xc70 op benzine
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 22:08  ·  #102
Ik ook, diesel is het mooist...
foekie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 39
Berichten: 183
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 22.05.2016 - 22:23  ·  #103
:thumb: :thumb: :thumb:
En juist om problemen te voorkomen heb ik door MMTS egr/dpf off laten doen :love:
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 27.06.2016 - 21:56  ·  #104
Hallo allemaal!

Dacht zal zelf ook is een filmpje maken.
Wat vinden jullie hiervan?

https://youtu.be/7FJpKklHI_Q
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: klepstoters D5 185PK

 · 
Posted: 27.06.2016 - 22:04  ·  #105
Hoor niet veel boot geluiden behalve als je de dop dr af hebt.. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0