Kleine update:
Het werk is even verplaatst naar 11 Feb dus de How-To en foto's volgt nog!
Verder een ieder geval de originele koelvloeistof ingeslagen en alles voor de grote beurt.
Heb een ieder geval besloten om over te gaan naar 5W-40 C3.
Gezien de historie van de auto heeft hij vanaf 30.000 altijd zijn beurtjes om de 15.000 gehad en volgens de garage altijd 5W-40 gehad.
Dit wilt dus zeggen dat een euro 4 zeker op 5W-40 kan lopen maar dan wel C3 low saps.
Maar het bewijst ook dat de levensduur van de klepstoters er niet echt op vooruit gaat met 5W-40 inplaats van 5W-30.
Ieder geval zijn we er over uit dat je geen 0W-30 erin moet mikken en gewoon om de 10-15.000KM verversen.
Verder heb ik ondertussen aardig wat research betreft de olie. Ik heb een ''vriendelijke'' grote mail gemaakt met feiten naar de Volvo Nederland toe en die hebben de mail doorgezet naar het technische team in Brussel. Ik ben daar in contact gekomen met een medewerker en die heeft de mail doorgezet naar Zweden.
Na 3 dagen ben ik terug gebeld dat ze verder onderzoek gaan doen.
Bij de Volvo zelf is in ieder geval duidelijk dat 0W-30 achterhaald is en niet aangeraden word. Wel zeggen ze dat ze ook gaan onderzoeken waarom dit niet naar buiten gezet is. (dit zal waarschijnlijk gewoon een simpele reden zijn en dat is de ''naam'')
Ondertussen heb ik me neef in Jonkoping (Zweden) dit ook laten weten en die is zelf ook Volvo liefhebber en die is er ook mee bezig gedaan in Zweden.
Tot slot van dit verhaal maakt de olie viscositeit niet heel veel uit. Als je maar 5W30-0W40-5W40 gebruikt (niet dicker dan 5W40 anders gaat de stoters kadoek). Ze hebben bij Volvo 0W-30 en 5W30 gedaan voor het verbruik en er kan gewoon 5W-40 in. Verder is het belangrijkste dat de goede dopes erin zitten. Dus aanrader om C3 te gebruiken vanwege de DPF. Het A5/B5 verhaal is puur milieu eisen en om de 30.000KM te halen en verder dus niet echt zeer belangrijk als je gewoon de olie om de 15.000KM eruit mikt.
Verder blijft het natuurlijk eigen risico wat je doet met je olie en je Volvo maar dit is het gene wat tot zo ver gehoord heb en graag even deel met jullie :thumb:
Het werk is even verplaatst naar 11 Feb dus de How-To en foto's volgt nog!
Verder een ieder geval de originele koelvloeistof ingeslagen en alles voor de grote beurt.
Heb een ieder geval besloten om over te gaan naar 5W-40 C3.
Gezien de historie van de auto heeft hij vanaf 30.000 altijd zijn beurtjes om de 15.000 gehad en volgens de garage altijd 5W-40 gehad.
Dit wilt dus zeggen dat een euro 4 zeker op 5W-40 kan lopen maar dan wel C3 low saps.
Maar het bewijst ook dat de levensduur van de klepstoters er niet echt op vooruit gaat met 5W-40 inplaats van 5W-30.
Ieder geval zijn we er over uit dat je geen 0W-30 erin moet mikken en gewoon om de 10-15.000KM verversen.
Verder heb ik ondertussen aardig wat research betreft de olie. Ik heb een ''vriendelijke'' grote mail gemaakt met feiten naar de Volvo Nederland toe en die hebben de mail doorgezet naar het technische team in Brussel. Ik ben daar in contact gekomen met een medewerker en die heeft de mail doorgezet naar Zweden.
Na 3 dagen ben ik terug gebeld dat ze verder onderzoek gaan doen.
Bij de Volvo zelf is in ieder geval duidelijk dat 0W-30 achterhaald is en niet aangeraden word. Wel zeggen ze dat ze ook gaan onderzoeken waarom dit niet naar buiten gezet is. (dit zal waarschijnlijk gewoon een simpele reden zijn en dat is de ''naam'')
Ondertussen heb ik me neef in Jonkoping (Zweden) dit ook laten weten en die is zelf ook Volvo liefhebber en die is er ook mee bezig gedaan in Zweden.
Tot slot van dit verhaal maakt de olie viscositeit niet heel veel uit. Als je maar 5W30-0W40-5W40 gebruikt (niet dicker dan 5W40 anders gaat de stoters kadoek). Ze hebben bij Volvo 0W-30 en 5W30 gedaan voor het verbruik en er kan gewoon 5W-40 in. Verder is het belangrijkste dat de goede dopes erin zitten. Dus aanrader om C3 te gebruiken vanwege de DPF. Het A5/B5 verhaal is puur milieu eisen en om de 30.000KM te halen en verder dus niet echt zeer belangrijk als je gewoon de olie om de 15.000KM eruit mikt.
Verder blijft het natuurlijk eigen risico wat je doet met je olie en je Volvo maar dit is het gene wat tot zo ver gehoord heb en graag even deel met jullie :thumb: