Klepstoters vervangen

Wie wilt de helpende hand zijn?

 
 
 
 
 
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Slot verhaal over de olie

 · 
Posted: 02.02.2017 - 12:54  ·  #16
Kleine update:

Het werk is even verplaatst naar 11 Feb dus de How-To en foto's volgt nog!

Verder een ieder geval de originele koelvloeistof ingeslagen en alles voor de grote beurt.
Heb een ieder geval besloten om over te gaan naar 5W-40 C3.
Gezien de historie van de auto heeft hij vanaf 30.000 altijd zijn beurtjes om de 15.000 gehad en volgens de garage altijd 5W-40 gehad.
Dit wilt dus zeggen dat een euro 4 zeker op 5W-40 kan lopen maar dan wel C3 low saps.
Maar het bewijst ook dat de levensduur van de klepstoters er niet echt op vooruit gaat met 5W-40 inplaats van 5W-30.

Ieder geval zijn we er over uit dat je geen 0W-30 erin moet mikken en gewoon om de 10-15.000KM verversen.

Verder heb ik ondertussen aardig wat research betreft de olie. Ik heb een ''vriendelijke'' grote mail gemaakt met feiten naar de Volvo Nederland toe en die hebben de mail doorgezet naar het technische team in Brussel. Ik ben daar in contact gekomen met een medewerker en die heeft de mail doorgezet naar Zweden.
Na 3 dagen ben ik terug gebeld dat ze verder onderzoek gaan doen.
Bij de Volvo zelf is in ieder geval duidelijk dat 0W-30 achterhaald is en niet aangeraden word. Wel zeggen ze dat ze ook gaan onderzoeken waarom dit niet naar buiten gezet is. (dit zal waarschijnlijk gewoon een simpele reden zijn en dat is de ''naam'')

Ondertussen heb ik me neef in Jonkoping (Zweden) dit ook laten weten en die is zelf ook Volvo liefhebber en die is er ook mee bezig gedaan in Zweden.

Tot slot van dit verhaal maakt de olie viscositeit niet heel veel uit. Als je maar 5W30-0W40-5W40 gebruikt (niet dicker dan 5W40 anders gaat de stoters kadoek). Ze hebben bij Volvo 0W-30 en 5W30 gedaan voor het verbruik en er kan gewoon 5W-40 in. Verder is het belangrijkste dat de goede dopes erin zitten. Dus aanrader om C3 te gebruiken vanwege de DPF. Het A5/B5 verhaal is puur milieu eisen en om de 30.000KM te halen en verder dus niet echt zeer belangrijk als je gewoon de olie om de 15.000KM eruit mikt.

Verder blijft het natuurlijk eigen risico wat je doet met je olie en je Volvo maar dit is het gene wat tot zo ver gehoord heb en graag even deel met jullie :thumb:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 13:39  ·  #17
Dus eigenlijk wat ik altijd al zei. En bijna werd afgemaakt hier... :happy:

Het moet gewoon een C3 zijn, dit in verband met de stoffen die uit de olie dampen en het dpf zullen beschadigen.
( LOW SAPS ) of evt mid saps olie.

En, wat een allemaal al wisten, 30.000 km olie wissel kan gewoon niet, en al helemaal niet bij een diesel met regeneratie.

Toch wel goed dat Volvo hier over wil praten, we hebben het eigenlijk wel over wagens die ruim 10 jaar oud kunnen zijn..
Ze hadden ook 2 vingers in de oren kunnen steken en hard lalalalala kunnen gillen.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 13:58  ·  #18
Het leuke is ook dat A5/B5 helemaal niet bestemd is voor DPF filters.
Dat is namelijk mid/high saps dus dat kan eigenlijk nog niet eens.

Dat zei ik dus ook tegen de Volvo en kreeg aan de telefoon als antwoord: eeehh ja dat is wel vreemd meneer :lol:

Zegt wel genoeg geloof ik.


Mensen zie ook dit even:
http://www.amt.nl/werkplaats-o…t-10147358
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 14:11  ·  #19
Lijkt mij een goed advies. Ik heb recent A5/B5 olie eruit laten gooien vanwege (mijns inziens) ongeschiktheid voor DPF (en ik had al een stijgend oliepeil, dus wilde juist zo min mogelijk regeneratie) en heb er nu 5W30 C3 olie in. Dat blijkt er ook al jaren in te zitten volgens de garage waar mijn auto in onderhoud was voordat ik 'm kocht. Toch vond ik de motor wel mooi lopen op A5/B5 voor die paar honderd km dat hij erin zat, maar ja, 't ging om de DPF.

C3 classificatie stamt uit 2008 heb ik ergens gelezen (maar kan nu de bron niet meer vinden), dus die kwam pas na alle V70Ns etc. Toch zou die olie, vanwege de hogere HTHS waarde (zie onder), niet als advies zijn gegeven door Volvo, omdat vermoedelijk de lagere HTHS waarde van de A5/B5 olie nodig was om de emissie-eis te behalen.

A/B: gasoline and diesel engine oils
ACEA A5/B5 Stable, stay-in-grade Engine Oil intended for use at extended Drain Intervals in Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & Diesel Engines designed to be capable of using Low Viscosity Oils with HTHS Viscosity of 2.9 to 3.5 mPa*s. .
The A/B class's A5/B5 oils have lower HTHS viscosities, which means that they provide better fuel economy but they may not provide adequate protection in engines that are not designed for them.
[A5/B5 is gelijk aan A/B-3/4 maar met verlaagde HTHS waarde; A3 had wél HTHS waarde van >3.5]
De A5/B5 specificatie was dus vooral voor fuel economy, maar niet zo goed voor slijtagebescherming.

C: Catalyst compatibility oils
Note: These Oils will increase the DPF/GPF and TWC life and maintain the Vehicle’s Fuel Economy.

ACEA C3 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Mid SAPS-Level, intended for use as catalyst compatible Oil at extended Drain Intervals in Vehicles with all Types of modern Aftertreatment Systems and High Performance Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & DI Diesel Engines that are designed to be capable of using Oils with a minimum HTHS Viscosity of 3.5 mPa*s.
The categories within the C class are devided along SAPS limits and along HTHS viscosities. C1 and C4 are low-SAPS oils, while C2 and C3 are mid-SAPS oils. On the other hand C1 and C2 oils have lower HTHS viscosities, while C3 and C4 oils have higher HTHS viscosities. The C5 category that has been newly introduced in the ACEA 2016 sequences has even lower limit for HTHS viscosity. In order for an oil to meet this specification it must be a mid-SAPS oil and its HTHS viscosity has to be between 2.6 and 2.9 mPa*s
[Je moet dus GEEN C5 olie in je motor met A5/B5 advies gooien (in de veronderstelling dat dat beter is dan een C3, want hogere classificatie), want een C5 olie heeft een te lage viscositeit voor onze motoren!]

Bron: http://www.oilspecifications.org/acea.php

Voornaamste verschillen tussen A5/B5 en C3 zijn dus de SAPS (lager in C3) en de HTHS viscositeit (2.9-3.5 in A5/B5 en >3.5 in C3).
Volgens mij zoeken de meesten hier een olie die voornamelijk slijtagebeschermend is, dus ben je volgens mij beter af met de hogere HTHS waarde van de C3, welke tevens beter is voor je DPF.

Nu vraag ik me weer af waarom dan geen C4 olie pakken wegens nóg lagere SAPS (dus nog minder regeneratie), en zo discussiëren wij verder...
De meerderheid van de oliën voor diesels die ik recent onder ogen heb gehad is toch wel C3 geclassificeerd tegenwoordig, dus is vermoedelijk ook goedkoper. C4 en A5/B5 zijn zeldzaam.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 14:29  ·  #20
Dit is en blijft een welles nietes spelletje.

Quote
The A/B class's A5/B5 oils have lower HTHS viscosities, which means that they provide better fuel economy but they may not provide adequate protection in engines that are not designed for them.


Er staat hier duidelijk dat een A5/B5 olie ` waarschijnlijk` geen goede bescherming bied in een motor die daar niet voor ontworpen is.
De euro 4 motoren van Volvo zijn ontworpen om met een 0W30 olie te draaien.
Er is helemaal niets aan de hand met deze olie.

Wat er wel aan de hand is, is de regeneratie van het dpf, deze kan bij sommige modellen zorgen dat het oliepijl wat stijgt omdat er brandstof bij komt. Dat zorgt voor te veel verdunning van de olie.
Volvo heeft voor al deze modellen een software update uit gegeven. Zodat dit niet meer kan gebeuren.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Olie slot verhaal

 · 
Posted: 02.02.2017 - 14:52  ·  #21
Quote door Turbodesk

Dit is en blijft een welles nietes spelletje.

Quote
The A/B class's A5/B5 oils have lower HTHS viscosities, which means that they provide better fuel economy but they may not provide adequate protection in engines that are not designed for them.


Er staat hier duidelijk dat een A5/B5 olie ` waarschijnlijk` geen goede bescherming bied in een motor die daar niet voor ontworpen is.
De euro 4 motoren van Volvo zijn ontworpen om met een 0W30 olie te draaien.
Er is helemaal niets aan de hand met deze olie.

Wat er wel aan de hand is, is de regeneratie van het dpf, deze kan bij sommige modellen zorgen dat het oliepijl wat stijgt omdat er brandstof bij komt. Dat zorgt voor te veel verdunning van de olie.
Volvo heeft voor al deze modellen een software update uit gegeven. Zodat dit niet meer kan gebeuren.


Het lijkt me niet een nietes/welles spelletje want Volvo maakt nu zelf kenbaar dat de 0W30 te dun is en eigenlijk achterhaald is. Ik zal even het woordje update laten vallen in het volgende gesprek dan even afwachten waar ze mee terug komen. Maar de motoren/filters zullen toch moet regeneren daar kom je met een update ook niet onder vandaan.

Dus dan kom je als nog uit bij het zelfde verhaal 0W-30 is te dun en als je veilig wilt spelen kies je voor iets dicker 5W-30 of 5W40. En dan C3 voor de PDF. En natuurlijk de interval verkorten naar 15.000KM.

maar uiteraard 0W30 gaat inderdaad aan het begin goed maar tot dat je motor ouder word dan krijg je oliedruk problemen en natuurlijk het gevaar dat de olie te dun word.
En voor de mensen die met een caravan rijden van 1600KG in 35 graden buiten is 0W30 ook niet echt een aanrader.

Het blijft een lastig spelletje omdat wij Volvo niet zijn maar we kunnen ons er wel in verdiepen (samen met Volvo deze keer) en nu wel tot een echt antwoord komen in plaats van 500 topics. :thumb:
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 16:46  ·  #22
Voor wie vast wil houden aan de 0W30, maar niet de 30.000km interval aanhoud, is er bij Castrol ook een C3 0w30!

http://www.oliewereld.nl/castr…0wodFa4I0g
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 16:51  ·  #23
Ik ben toch bang dat Volvo zijn uitspraken toch op een zeer nauwkeurige weegschaal gaat afwegen.
Ze zullen er alles aan doen om geen claim aan hun broek te krijgen.
Derhalve verwacht ik van de kant van Volvo niet zoveel. Net zoveel als de uitslag van de garantie claim van mijn D5 indertijd. :'( :sick: :swear
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 16:54  ·  #24
Quote door JJM

Voor wie vast wil houden aan de 0W30, maar niet de 30.000km interval aanhoud, is er bij Castrol ook een C3 0w30!

http://www.oliewereld.nl/castr…0wodFa4I0g

Heb ik toch liever Ardeca Pure Sports met double ester. Ook leverbaar in 0W30.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 18:07  ·  #25
Ik heb in Torslanda in september 2015 gevraagd wie er op het idee gekomen was om bij de euro4 opeens de verversing termijn op te rekken met 50%.
Het antwoord was, er moet dan ook andere olie in.
De beroemde a5/B5 natuurlijk.....
Dan is het goed.
Hoè je het ook draait of keert, met dpf een C3 olie gebruiken, de dikte mag je zelf bepalen, 0w of 5w.
Nu heeft mijn s80 mj 05 D5 euro 3 ook al die zwarte sticker met a5-B5 en per 05 denk ik ook bijna alle benzine modellen.
Dus zeg het maar.... Zo zeer zijn die modellen niet op 0w ontworpen.
Van het ene moment op het andere moest er gewoon 0w in een blok dat zelfs op 10w kon draaien.
Eigenlijk was de ( buiten ) temperatuur het criterium.
Wat we zeker weten is dat een wissel elke 15. 000 zinnig is.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 20:40  ·  #26
Die verversingsinterval betreft m.i. dan niet de LPG motoren, want daar blijft de olie en dus de motor veel schoner.

@martijnvankalkeren,

Zie uit naar je foto verslag :-)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 02.02.2017 - 20:50  ·  #27
Quote door brulkjaer

Die verversingsinterval betreft m.i. dan niet de LPG motoren, want daar blijft de olie en dus de motor veel schoner.

@martijnvankalkeren,

Zie uit naar je foto verslag :-)



Dat zou je denken maar ik wissel na maximaal 15K van olie.
Hij moet nog heel lang goed blijven rijden en die paar euro voor olie en filtr bespaar ik niet op.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 04.02.2017 - 09:24  ·  #28
[/quote]
Heb ik toch liever Ardeca Pure Sports met double ester. Ook leverbaar in 0W30.
[/quote]

die ben ik nog niet tegengekomen in deze viscositeit...
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 04.02.2017 - 13:39  ·  #29
Quote door JJM


Heb ik toch liever Ardeca Pure Sports met double ester. Ook leverbaar in 0W30.
[/quote]

die ben ik nog niet tegengekomen in deze viscositeit...
[/quote]
Je hebt gelijk! Foutje van mij....Alleen in 5W en niet in 0W
Ik gebruik 5W40 double ester in mijn auto's. Ik merk echt duidelijk het verschil wanneer ik de auto's start. Geen klepgetik meer. De 40 gebruik ik omdat ik veel in een warm klimaat met de auto's ben. Hier in Nederland zou ik 30 nemen.
Bij de Porsche duurde het even maar deze was na 250 km ook "tikloos" geworden.
Echt prima olie en ook nog eens voor een nette prijs.

http://www.ardeca-lubricants.nl/synth-v-0w30-a5-b5.html
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Klepstoters vervangen

 · 
Posted: 15.02.2017 - 09:51  ·  #30
Nog even een kleine update.

De werkzaamheden zijn uitgesteld tot 25/2.

Wel heb ik nog wat dingen erbij besteld. De orginele nummers en natuurlijk het prijs kaartje volgt nog:


- 20 x klepstoters (INA 420 0230 10) €238,20,-
- 20 x tuimelaars (INA 422 0017 10) €102,20,-

- 5 x verstuiverherbevestiging (Volvo 31272194) €95,60,-
- 1 x nokkenaskeerring (Volvo 8631561) €15,25

- 1 x distributieset (riem, spanrollen) (INA 530 0582 10) €76,00,-
- 1 x waterpomp (forum) € nog onbekend
- 1 x klepdekselpakking (Volvo 30713459) €24,50,-
- 1 x o-ring brandstofpomp (Volvo 8631580)
- 1 x Wervelklep + stangetje

- 1 x Pakking oliekoeler
- 1 x Pakking Turbo olie af/aanvoer
- 1 x klein materiaal carterpan
- 3 x Volvo koelvloeistof (blauw) 12L (mag de rest terug brengen)
- 1 x Soda (om het expansievat schoon te maken)
- 1 x radiateur flush
- 1 x engine flush
- 1 x 7 liter 5W-40 Castrol C3
- 1 x oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter, luchtfilter
- 1 x Carterpan plug en ring
- 1 x Klein materiaal
- 1 x vloeibare pakking voor carterpan & kleppendeksel


Omdat we dan toch bezig zijn en mijn carterpan aan de rechterzijde lek is wou ik dat ook gelijk even meepakken.
En ondertussen dat ik dat meepak doe ik van te voren de engine flush erin om te kijken of de werking ook echt klopt dat alle viezigheid onder in het carter naar buiten komt.
En de rest van de pakkingen zit bij de Carter of in de buurt en is natuurlijk 2 seconden werk om even mee te pakken.

Moeten natuurlijk wel even in de dag even kijken of het lukt met de tijd anders doen we alleen de stoters en die ik zelf in het zelfde weekend de rest even.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0