Kan het verhaal van Cimare alleen maar onderschrijven. Zoek (google) even naar een autolakken speciaalzaak in je buurt. Ik doe veel spuitwerk, al jaren, en heb ook veel delen van mijn auto zelf gespoten (achterspoiler, stootstrips op deuren/bumpers, velgen etc).
Hier in Enschede zit b.v. de Heron.
Gespecialiseerde firma's mengen alle kleuren, op kleurnummer, maar kijken ook naar het verschil tussen carrosserie en bumpers. Deze worden tegenwoordig nl. door toeleveranciers, in kleur, naar de fabriek gestuurd en wijken altijd een nuance tint af. Daarnaast kunnen ze ook afhankelijk van leeftijd eventuele verkleuring mee mengen. En bij twijfel wordt de kleur gecontroleerd aan het te spuiten deel en de rest van de auto middels kleurstalen, of wordt de auto op een plek vakkundig gereinigd en wordt hij met een speciale scanner gescand en maakt men de kleur daarop. Altijd spot-on!!
Daarnaast leveren de meesten ook 2K (2 componenten) blanke lak in een spuitbus. Dit is dezelfde kwaliteit die ook door professionele autoschade bedrijven wordt gebruikt. Is na uitharding keihard en bestand tegen oplosmiddelen. Spuit zeer fijn en makkelijk, zeer hoge glans en professioneel resultaat. Hiermee afwerken is dus wel belangrijk. Dat lukt je niet met een 1K knikkerbusje.
Dus een echt professionele autolakken specialist kan je zeker verder helpen. Ook met betrekking tot advies over b.v. te gebruiken korrelgrootte van het schuurpapier, primer, wijze van voorbewerking en noem maar op, heb je er veel aan. Want geloof me, het spuiten is nog het simpelste van het hele procedé van schade tot professioneel herstel.
En wat de leeftijd van het topic betreft. Goed advies komt nooit te laat. De topicstarter zal inmiddels een oplossing hebben gevonden, maar hij was vast niet de eerste met een dergelijk probleem/vraag en ook vast niet de laatste. Dus degene die er wat aan heeft, komt vanzelf.