Heb het met n monteur erover gehad, en die zegt inderdaad dat het klinkt alsof je halve vooronder er onderuit komt donderen, maar het is in werkelijkheid helemaal niks;) Nu weer n ander probleempje, maar daarover meer in ander topic;)
Ik heb afgelopen donderdag mijn V70 op de brug geinspecteerd en helaas niks kunnen ontdekken, behalve de onderste motorsteun die ik toch nog moest vervangen....
Op voorhand had ik bij de dealer al van die onderste veer-isolatoren gekocht (de over de lengte ingesneden gebogen halve tuinslangen) om die te gaan monteren om de onderste windingen. Ik was er stellig van overtuigd dat dit mijn boosdoeners waren. Maar bij het goed bekijken van de veerpoten kon ik me niet voorstellen dat er bij mij ooit van die isolatoren tussen hebben gezeten of nog tussen zouden passen. De onderste winding ligt zo mooi strak in z'n schotel dat de islolator er echt niet bij tussen past. En al zou ik ze ertussen willen zetten, dan komt de veer met alleen opkrikken echt niet ver genoeg los zodat ik de isolator ertussen kan friemelen, daar moeten dan echt veerspanners aan te pas komen.
Maar het gekke is wel dat ondanks dat ik eigenlijk niets heb gedaan en de kloenk zo goed als weg is. Ik denk dat dit komt omdat ik op de brug de voortrein in z'n totaliteit mooi heb kunnen heffen en vervolgens heel mooi rustig heb kunnen laten zakken in z'n veren....zonder geplojng en gekloeng...
ik heb nog een paar fotootjes gemaakt van de nieuwe motorsteun maar krijg die niet ge-upload, waarom heb ik altijd ruzie met foto's op forums... "er is geen ruimte op de server, neem contact op met de administrator..)
Maar bij het goed bekijken van de veerpoten kon ik me niet voorstellen dat er bij mij ooit van die isolatoren tussen hebben gezeten of nog tussen zouden passen. De onderste winding ligt zo mooi strak in z'n schotel dat de islolator er echt niet bij tussen past. En al zou ik ze ertussen willen zetten, dan komt de veer met alleen opkrikken echt niet ver genoeg los zodat ik de isolator ertussen kan friemelen, daar moeten dan echt veerspanners aan te pas komen.
Kan me voorstellen dat dat zo lijkt, maar als het goed is hebben ze er echt tussen gezeten. En als je de isolatoren goed invet en op de onderste ' vrije' winding legt kun je ze doorschuiven tot onderaan. Zeg niet dat het makkelijk gaat, maar hel lukt wel. Bij mij wel tenminste, en ook bij mij lagen de veren gewoon netjes aan op de veerschotels.
Maar als het geluid nu weg is, kun je het ook even aanzien. Als het goed is, is het goed toch?
Ook bij mij lagen de veren strak in de schotels... ik zou niet kunnen weten hoe ik daar nog iets zou kunnen tussen krijgen!... ook was het zo dat je geen enkele indicator had die aantoonde dat de veer van zijn plek is af geweest.... Ook ik had het wielen volledig uit de veren en er was geen mm ruimte te vinden..
Blijft een vreemd verhaal... misschien dat er verschillende uitvoeringen zijn...
Frans...
Ik heb het zaterdag toch nog maar even bij de dealer nagevraagd toen ik een thermostaatje ging halen... het zat me niet lekker.
De monteur vertelde me dat de isolator beslist niet om de onderste winding in de veerschotel moet komen te liggen... oh, Waar dan wel? Gewoon ergens halverwege ertussen schuiven waar de windingen op het oog het dichtst bij elkaar liggen. Hij vertelde dat je zelfs soms een slijtplek op de veer kunt zien en dan is dat de plek om de isolator te plaatsen. Wel even de veer van tevoren schoonvegen en dan zo erop ploppen, verder niks....
Ik heb ze er nog niet tussen zitten maar m'm kloenkje is af en toe al weer terug, wat een gammel geluid vind ik het, geeft niet echt "volvo" vertrouwen. Vanmiddag eerst maar de isoalatoren ertussen ploppen en als dat geen verbetering geeft gaan de veerpoten er een keer onderuit voor verdere inspectie, ik verdenk nog steeds het toplager omdat het voor mijn gevoel toch het meest te horen is bij rotatie/indrukking van de veer...
De monteur vertelde me dat de isolator beslist niet om de onderste winding in de veerschotel moet komen te liggen... oh, Waar dan wel? Gewoon ergens halverwege ertussen schuiven waar de windingen op het oog het dichtst bij elkaar liggen. Hij vertelde dat je zelfs soms een slijtplek op de veer kunt zien en dan is dat de plek om de isolator te plaatsen. Wel even de veer van tevoren schoonvegen en dan zo erop ploppen, verder niks....
Zou jij wat foto's willen maken... ben nu wel heeeeeel nieuwsgierig ... als je problemen hebt om ze te posten stuur mij dan even een PB.. dan krijg je mijn mail adres en zet ik ze wel op het forum.
bvbd
Zo, ik heb in mijn drukke bestaan gelukkig weer even wat tijd vrij kunnen maken om weer eens wat aandacht aan de volvo te besteden. De rubber isolatoren zitten erom! Op de foto's nog zonder tie-wraps, die heb ik er later toch nog maar even bij om gedaan om verliezen van de rubbers hopelijk te voorkomen. (hele dunne)
Ik heb ze dus om de onderse vrije winding geschoven en vervolgens zover mogelijk naar onder gedraaid/geschoven als kon. Dit was na opkrikken tijdens winterwielen monteren dus de windingen stonden wat meer open dan nu in ruststand op straat, waardoor ze nu ook mooi klem zitten.
De foto's spreken voorzich denk ik zo.
Ik rij er al even mee rond en moet zeggen dat het in het vooronder verdacht stil is geworden!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ik ben bij de dealer geweest, met dezelfde klachten. Nu blijken de rubbers onder de veer op de schotel helemaal versleten te zijn. De stand van de veren was ook niet juist.Nu worden ze vervangen en de veerpoten schijnen gedemonteerd te moeten worden, en uitlijnen is ook nodig. Kosten €400, een geluk bovag garantie.
Volvo V70 sport edition bj 2007 92000 km
Zo, ik heb in mijn drukke bestaan gelukkig weer even wat tijd vrij kunnen maken om weer eens wat aandacht aan de volvo te besteden. De rubber isolatoren zitten erom! Op de foto's nog zonder tie-wraps, die heb ik er later toch nog maar even bij om gedaan om verliezen van de rubbers hopelijk te voorkomen. (hele dunne)
Ik heb ze dus om de onderse vrije winding geschoven en vervolgens zover mogelijk naar onder gedraaid/geschoven als kon. Dit was na opkrikken tijdens winterwielen monteren dus de windingen stonden wat meer open dan nu in ruststand op straat, waardoor ze nu ook mooi klem zitten.
De foto's spreken voorzichtig denk ik zo.
Ik rij er al even mee rond en moet zeggen dat het in het vooronder verdacht stil is geworden!
Hey bedankt voor de plaatjes... een beetje late reactie... van mij. Vandaag ook nog eens aan de achterkant er een flinke kloink ... gek wordt je er van. Eerst een weekend naar Zuid-Limburg en dan maar eens kijken waar die ellende vandaan komt.
Sinds enige weken heb ik ook de ruimschoots besproken klonk..
Ben bij diverse experts geweest. Volvo dealer in A'frt geeft aan idd eerst het besproken rubber te vervangen, grote kans dat het geluid weg zou zijn.
Bij dealer kost dat, kennelijk 1-1,5 uur, maar via bevriende volvo-monteur begrijp ik dat je de veren helemaal niet los hoeft te halen en dat het in 5 minuten gepiept is.
Hoop dat het de oplossing is, want het is echt een tranentrekkend geluid..