Knakken bij drempels en bochten

 
 
 
 
 
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 17.06.2024 - 07:25  ·  #1
Gister een mooi setje velgen opgehaald en de auto vol geladen gehad met drie volwassenen erbij in ging alles goed. Niks te horen of voelen. Maar nadat ik twee er uit had gezet bij een parkeerplaats en ik weer de snelweg oprij van de rotonde af hoorde ik toch ineens veel kabaal onder de auto wegkomen.
Op de vluchtstrook direct de auto maar tot stil stand gebracht en gekeken. Ik kon onder de auto zo niks geks zien. Wel zat ik een paar meter achter de auto een dikke boomtak liggen. Mijn vermoeden was dat die wel onder de auto vast gezeten zou hebben en verder naar huis gereden. Maar in het dorp aangekomen en bij het nemen van de rotonde en drempels hoor ik dan zowel Links als rechts een knak/bonk.
thuis toch nog maar eens een keer weer gekeken, maar nog niks kunnen zien. Dan maar even het forum afspeuren en zie ik dat het vaak kan liggen aan de stabilisatorstang en schokdempers. Als ik het zo lees is het zelf wel te vervangen en kan allen die stabistang een kreng zin om los te krijgen.

Maar voor ik aan die klus ga beginnen en spullen ga bestellen zou ik graag willen weten of die het probleem daadwerkelijk verhelpen. En of het handig is om direct iets anders ook mee te vervangen. En als jullie het hebben, nog meer tips en tricks:grin:
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 17.06.2024 - 07:30  ·  #2
veerpoot schotel of aandrijfas. beiden zullen een knak/bonk geluid maken bij insturen.
optillen en speling controleren, dan weet je het. Stabilisatorstang kan, maar ook dan zul je speling voelen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 5962
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 17.06.2024 - 09:22  ·  #3
eerst weten dan kopen. verder zie hier boven.
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 17.06.2024 - 18:45  ·  #4
Hmm, goeie van de aandrijfas. Had er niet direct bij stil gestaan gezien ik het knakken metname hoor als het gewicht van links naar rechts verplaats of andersom.

Uitraard eerst even controleren voor ik bestel, jammer van het geld als het niet nodig is. Al denk ik niet dat het eerder vervangen is gezien de auto 255k heeft gelopen

Thnx voor de tips. Morgen de auto maar even op de bokken als er tijd is.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 18.06.2024 - 13:15  ·  #5
Als je zowel links als rechts een knak/bonk hoort dan verwacht ik niet de aandrijfas. die gaan over het algemeen niet tegelijk defect.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 18.06.2024 - 16:37  ·  #6
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 42
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Knakken bij drempels en bochten

 · 
Posted: 25.06.2024 - 22:11  ·  #7
Gister de tijd gehad om hem op de brug te zetten bij een vriend. Zoals verwacht was de stabilisatiestang gaar. Maar ook de einddemper heeft niet lang meer.

Het idee is nu om die eerste in iedergeval te vervangen. En voor de vering moet ik even kijken wat ik wil. Naast de demper is de rest van de poot ook niet al te best meer en kan wat vervanging gebruiken. Maar goed daar komt wel een nieuw topic over als dat zover is met uitzoeken, of een wdb.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0