Knarsen voortrein

DennisSc
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

Re: Knarsen voortrein

· 
Posted: 04.03.2016 - 12:42  ·  #16
Waarschijnlijk klopt je sporing niet. Ik had precies hetzelfde als ik volledig naar links gestuurd mijn oprit afreed.
Nadat de auto was uitgelijnd (sporing week flink af) was dit verschijnsel verdwenen. Met rechtuit rijden merkte ik echter niets.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.03.2016 - 15:06  ·  #17
Ik heb het ook bij mijn S80 met het vanuit stilstand sturen naar maximale stuuruitslag en heel langzaam rollen (uit een parkeervak rijden). Heb 17" en 225 breed. Overigens hoor ik het duidelijker als het koud is ('s ochtends in de winter b.v.). Ik vermoed idd ook iets wringen van de band.
Weet niet hoe de stuurgeometrie van het P2 chassis precies ontworpen/bedacht is, maar b.v. bij de 7/9-serie is het algemeen bekend dat de voorwielen bij maximale stuuruitslag redelijk wringen, daarvan is de stuurgeometrie bewust niet helemaal volgens het Ackerman principe, om zo een hele kleine draaicirkel te kunnen verkrijgen
teebonk
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Soortgelijks...

· 
Posted: 04.03.2016 - 19:32  ·  #18
Wij hebben het hier ook met onze V70 NN AWD
Mijn zomerbanden Ultrac Cento met 4,5 mm profielen knarsen als we nu, met 2 graden buiten, volledig uitgestuurd de carport uitrijden. Is het volgende week 10 graden, dan is het weg.
De auto is perfect uitgelijnd.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 04.03.2016 - 19:37  ·  #19
Weet niet hoe de stuurgeometrie van het P2 chassis precies ontworpen/bedacht is, maar b.v. bij de 7/9-serie is het algemeen bekend dat de voorwielen bij maximale stuuruitslag redelijk wringen, daarvan is de stuurgeometrie bewust niet helemaal volgens het Ackerman principe, om zo een hele kleine draaicirkel te kunnen verkrijgen

Nou, het verkrijgen van een hele kleine draaicirkel met onze modellen is in ieder geval jammerlijk mislukt :lol:
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 09:20  ·  #20
Bandjes slijten mooi gelijkmatig dus ik denk dat de sporing dan wel goed zit.
Lexus76
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 09:44  ·  #21
Ik heb het ook. Mij is verteld dat het door de awd komt. Bij mijn vorige auto met awd (Grand Cherokee) had ik het ook. Ik heb het altijd. Warm of koud maakt niets uit. Zelf denk ik meer dat het door de bandenmaat komt. 235. De winterbanden zitten er nu onder 215 en nu is het wel een stuk minder.
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 10:11  ·  #22
Heb ik ook last van, heb het trouwens ook als ik vooruit langzaam in een scherpe hoek wegrij (uit een parkeervak bijvoorbeeld).
Als ik dan naar links stuur lijkt het linkerwiel het buitenste wiel naar buiten te willen drukken waardoor je bij nat en glad/koud weer af en toe een knars hoort en dit ook in je stuur voelt. bij droog merk je dit niet omdat volgens mij het rubber dan meer grip heeft op de weg. Heb al nieuwe banden besteld aangezien deze bijna helemaal versleten waren. komen er deze week onder.
Ben benieuwd of het verschil maakt.
Barracuda_82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 10:28  ·  #23
Als ik de reacties hier lees denk ik dat ik ook "slachtoffer" ben van dit probleem. In eerste instantie dacht ik dat het een probleem in de rubbers was, maar het klinkt inderdaad meer alsof de band steeds onder de velg getrokken word en zo over het wegdek schiet. De ene dag lijkt het erger dan de andere dag en het lijkt verband te hebben met de temperatuur.

Ik zal er binnenkort eens wat uitgebreider naar zoeken en even kijken of ik er een filmpje van kan maken.
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 11:01  ·  #24
Gezien de reactie lijkt het geen probleem maar een normaal verschijnsel. Ik heb overigens geen AWD.
teebonk
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 13:09  ·  #25
Hier sluit ik me ook bij aan...ik zie het niet als een probleem.
Onze vorige S80 d5 FWD had precies hetzelfde.
Barracuda_82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 13:10  ·  #26

Edit: het duurde even voor ik door had hoe ik een youtube filmpje post, maar goed. Ik heb vanmorgen wat video's gemaakt en dit was de duidelijkste. Aan het eind van het filmpje zie je goed hoe ver de band om rolt.

Dit is overigens 215/50/17 banden die hun beste tijd hebben gehad.
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 20:28  ·  #27
Quote door fritsflow

Gezien de reactie lijkt het geen probleem maar een normaal verschijnsel. Ik heb overigens geen AWD.
nou normaal.... Lijkt mij niet helemaal de bedoeling hoor maar misschien een zwak puntje van de s60/ v70? Heb zelf ook gewoon voorwielaandrijving , valt me op dat ik dit bij hogere temperaturen niet heb en alleen bij kouder en nat/ glad weer. Wel fijn te horen dat ik niet de enige ben :thumb:
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 22:35  ·  #28
Erfenisje van Daf? ;-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.03.2016 - 21:42  ·  #29
Quote door Arnoud_

Nou, het verkrijgen van een hele kleine draaicirkel met onze modellen is in ieder geval jammerlijk mislukt :lol:

Ja, dat kun je wel zeggen :P
Fred korn
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 07.03.2016 - 10:20  ·  #30
Quote door fritsflow

Als ik weg rijd thuis is dat altijd achteruit met stuur volledig naar links.
Ik voel al langer dat er dan soms wat knarst. Voelt een beetje of er een voorwiel zijdelings verschuift met stootjes.
In de garage kunnen ze niks vinden maar het wordt nu wel erger. Wat kan dat zijn?
Gaat om een V70 2001, 310.000km. 2.4 140pk.

fusé. tandheugel, draagarm .......
Ik heb onder de wagen banden met ruim 5 mm profiel alleen de dot code is van 2009 dus oude banden . Het gekraak heb ik nu 2 winters achtereen , oorzaak dat als het vriest het rubber stugger en hard wordt en het irritante geluid veroorzaakt met het oprijden naar links of rechts op de weg met volledige uitslag . In de zomer is het kraken verdwenen .Bij de dealer is de wagen pas gekeurd nergens geen speling of slijtage .

Selected quotes for multi-quoting:   0