Knarsen voortrein

folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

Re: Knarsen voortrein

· 
Posted: 07.03.2016 - 11:39  ·  #31
Quote door [-Tom-]

Quote door Arnoud_

Weet niet hoe de stuurgeometrie van het P2 chassis precies ontworpen/bedacht is, maar b.v. bij de 7/9-serie is het algemeen bekend dat de voorwielen bij maximale stuuruitslag redelijk wringen, daarvan is de stuurgeometrie bewust niet helemaal volgens het Ackerman principe, om zo een hele kleine draaicirkel te kunnen verkrijgen

Nou, het verkrijgen van een hele kleine draaicirkel met onze modellen is in ieder geval jammerlijk mislukt :lol:

Ja, dat kun je wel zeggen :P

Ik zou het geen mislukken willen noemen, eerder het vinden van een compromis. Er wordt uitgegaan van de optimale waarde van camber en caster tijdens rijden. En een auto die meer dan 99% rechtuit rijdt, moet dan zijn optimale waarde hebben. En dan het wringen en geluid produceren tijdens minimale hoeveelheid kilometers tijdens manoeuvreren op de koop toenemen. Die stuuruitslag wordt zelfs nog beperkt door uitslag begrenzers, die naar mate de wieldiameter groter wordt, dikker worden.
Overigens de verwijzing naar de 7 en 9 serie gaat mank, omdat we daar over achterwiel aangedreven bolides praten, waar geheel andere voorwiel geometrie toegepast werd. Maar je hebt gelijk, als je de wieluitslag van een 7 serie vergelijkt met een S60/V70/S80 zeker met grote wielen, dan is het een sloepje t.o.v. een oceaanstomer!
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2016 - 11:51  ·  #32
Nieuwe banden omgelegd: probleem opgelost.
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 28.03.2016 - 09:32  ·  #33
Nu de temperatuur hoger is heb ik er ook geen last meer van :) met als uitzondering de parkeergarages.
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 23:08  ·  #34
Maar we gaan toch nog even verder: Naast de V70 heb ik nu ook een C70 2.4T (1999). Daarmee is echt iets anders aan de hand;
Als ik bij parkeren het stuur naar de hoek draai, hoeft niet eens helemaal tegen de aanslag, dan tikt en knarst er wat in door voortrein. Tegelijkertijd voel je ook dat de stuurbekrachtiging daar wat moeite heeft.
Wat me ook opgevallen is, is dat als je op de snelweg rijdt en ik rij over een hobbel waardoor de auto flink uit de veren komt hij naar links wil als hij weer in de veren terecht komt. Dat geeft een onprettige slinger door de auto.
Ik noem deze 2 zaken bij elkaar omdat ze wellicht iets met elkaar te maken hebben.
Weet iemand waar ik aan moet denken?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 23:18  ·  #35
Dan zou je eens naar de veerpoten moeten kijken. Taatspot versleten of veer niet meer lekker op z'n plaats of gebroken
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 07.04.2016 - 09:23  ·  #36
Beide hebben met de koppelingen van je aandrijfassen te maken. Als die droog lopen of het vet is versleten krijg je de volgende effecten : bij volledig uitgedraaid stuur : knarsend, knakkend geluid bij optrekken. = aandrijfaskoppeling aan de kant waar je stuur naartoe gedraaid is.
Rechtuit op de snelweg onverwachte slingertjes = is de aandrijfas koppeling aan de kant van de versnellingsbak die warm wordt en begint te wringen, waardoor alle beweginkjes gewoon doorgegeven worden aan je stuur.
Ik spreek uit ervaring :devil: :devil: :devil:
fritsflow
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.04.2016 - 09:26  ·  #37
Ik ga 'm maar eens bij mijn garage brengen..

Selected quotes for multi-quoting:   0