Knoppen toevoegen aan de middenconsole

Volvo S60 2.4 uit 2007

Markk08
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Knoppen toevoegen aan de middenconsole

· 
Posted: 30.08.2016 - 09:42  ·  #1
Allen,

Mij zojuist voorgesteld in het volgende topic: klik hier, velen kennen mij niet, maar voordat dit topic wordt gesloten wegens het overtreden van de regels. Uit voorzorg de link :).

Ik heb een vraag. Op het Volvoforum las ik een topic over iemand die in zijn S60 opties heeft toegevoegd door verschillende knopjes te kopen, deze in zijn middenconsole te plaatsen en deze te laten installeren bij de dealer (software). Nu is mijn vraag of dit ook bij mijn auto mogelijk is en of iemand dit toevallig gedaan heeft?

Klopt het dat opties al zijn voorbereid met bekabeling en er alleen maar knopjes voor nodig zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat voor inklapbare spiegels er ook nieuwe spiegels nodig zijn (met motoren) maar dat de bekabeling al in de auto aanwezig is.

Weet iemand hoe het zit met de volgende opties:

- Schakelaar voor het kinderslot in de achterportieren
- Schakelaar voor het afsluiten van de kofferbak (valet functie)
- Schakelaar voor het in en uitschakelen van de DSTC
- Schakelaar voor het neerklappen van de hoofdsteun

Hopelijk kan iemand mij helpen :D
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

Re: Knoppen toevoegen aan de middenconsole

· 
Posted: 30.08.2016 - 11:57  ·  #2
Alle bekabeling voor de meeste functies is voorbereid in de auto, maar je moet inderdaad de software door de dealer laten laden om het ook daadwerkelijk te laten werken.

Maar voor sommige knoppen is het niet echt haalbaar om hem volledig werkend te krijgen lijkt mij. DSTC zal toch wel af-fabriek aanwezig moeten zijn, en dan zal het knopje er ook al wel zitten. Ook de hoofdsteunen in de achterbank betekend waarschijnlijk dat je ook een nieuwe achterbank moet gaan zoeken waar de kantelbare hoofdsteunen wel in zitten.

Maar je kunt van een aantal van die functies op de Volvo accessoire website terugvinden of het mogelijk is achteraf.

Het zou kunnen dat voor latere jaren de beschikbare software minder geworden is, maar voor de eerste serie S60 zou het gewoon moeten werken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 30.08.2016 - 12:56  ·  #3
Veel bedrading gaat gewoon via de canbus, en die zit altijd in de auto.
Ik heb verstralers gemonteerd, die waren voorbereid tot de connector waar de lampen op komen. Je koopt dat een pakket met de connector, relais, zekering, en de kabel naar de lampen. De schakelaar kon ik op een willekeurige vrije plek drukken en zonder software werkte alles direct.
Voor je hoofdsteunen zullen andere steunen nodig zijn lijkt me. Spiegels zeg je zelf al.
Kinderslot is misschien ook hardware.
Kofferbak lijkt me software en de schakelaar, met een beetje geluk zelfs alleen de schakelaar. Heel simpel uit te vinden door er zo'n schakelaar in te zetten (lenen?).
DTSC/STC is standaard, heb je daar geen schakelaar van?
Markk08
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.08.2016 - 13:14  ·  #4
Hartelijk dank voor de antwoorden! Fijn en heel snel ook! Maar ik heb al DSTC alleen werkt dat via de hendel aan het stuur.

Ik dacht om die plekken op te vullen met schakelaars als de DSTC ook via die knop aan en uit gezet kan worden, waarom niet, dan is er weer een knopje bij. Alleen weet ik niet of dat kan..

De valet functie kan toegevoegd worden wanneer je je dashboardkastje kan afsluiten (is mij verteld).. :thumb:
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2016 - 19:48  ·  #5
Let wel op dat een aantal zaken bij een MY07 of jonger niet alleen software-matig, maar ook hardware-matig anders zijn dan bij modeljaren daarvoor.
De DSTC wordt vanaf MY07 inderdaad middels de BC bediend, dat kan wellicht ook te maken hebben met een andere inrichting van de hardware achter de middenconsole. Bv. omdat er door de invoer van nieuwe opties (bv schakelaar tbv. de meedraaiende koplampen) geen plaats meer was voor de DTSC-knop (als ook de overige knoppen functioneel zijn).
Maar ook overige 'hardware' is anders, zo wordt de stoelverwarming niet meer via de CANBUS aangestuurd maar is deze los bedraad. (Zo weet ik van testen aan onze MY07 tbv de CFE)
Markk08
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 11:35  ·  #6
Klopt! Dit wil zeker verschillen, maar als ik zo verschillende mensen moet geloven is de 'valet' optie toe te voegen aan mijn auto. En bij de DSTC knop, ga ik ervan uit dat dit ook moet kunnen omdat een 2.4 diesel van hetzelfde jaar als die van mij ook een knop heeft voor DSTC. Ik ga ze allemaal bestellen zodra ik de set inklapbare buitenspiegels heb aangeschaft.

Zou leuk zijn als dit allemaal werkt dan heb ik van de 7 plekken 6 bezet met knopjes, staat al een stuk stoerder lijkt mij :police: :D
Sabelhout
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 11:52  ·  #7
Kinderslot is ook hardware... heb het knopje, maar dat werkt maar op 1 achterportier. Centrale vergrendeling werkt op beide. Blijkt dat er verschillende slotmotoren zijn en dat die met automatisch kinderslot bijna niet te verkrijgen is...
Markk08
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 11:56  ·  #8
Kijk! Bedankt Sabelhout! Dan weet ik in ieder geval dat om elektrisch kinderslot te krijgen ik andere sloten nodig heb. :D
Sabelhout
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 12:29  ·  #9
Over software m.b.t. kindersloten weet ik het natuurlijk niet, aangezien mijn auto het al affabriek heeft.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 13:47  ·  #10
Quote door Markk08
En bij de DSTC knop, ga ik ervan uit dat dit ook moet kunnen omdat een 2.4 diesel van hetzelfde jaar als die van mij ook een knop heeft voor DSTC.

Ook het zelfde modeljaar?
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 20:30  ·  #11
Quote door Jeroen

Quote door Markk08
En bij de DSTC knop, ga ik ervan uit dat dit ook moet kunnen omdat een 2.4 diesel van hetzelfde jaar als die van mij ook een knop heeft voor DSTC.

Ook het zelfde modeljaar?

Idd, over welk modeljaar heb je het dan? Onze MY07 2.4 D5 heeft de DSTC in de BC, en niet op de middenconsole. In ons instructieboekje (MY07) staat zelfs nadrukkelijk dat enkel bij de R de knop in de middenconsole zit en bij de overige modellen in de BC. (Ook staat er dat DSTC een optie is in bepaalde markten.) Lijkt me ook niet dat het mogelijk zal zijn de DSTC op twee manieren te activeren...

De opties voor de 'overige modellen' V70 en XC70 zijn volgens ons instructie boekje; FOUR-C, BLIS, ABL-xenon, kinderslot, spiegels, safelock (en alarmsensoren indien aanwezig), parkeerhulp en verstralers. Voor de S60 zullen daar nog de neer klappende achter hoofdsteunen bij komen.

EDIT: zie in het online S60 instructieboekje dat er naast de hoofdsteun nog de kofferdeksel bij kan, maar het kinderslot staat weer niet vermeld...
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 21:52  ·  #12
Bij mijn 2007 T5 ziet het er als volgt uit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 22:24  ·  #13
Als je zaterdag een paar knopjes mist, was ik het niet hoor 🇳🇴
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2016 - 22:44  ·  #14
Haha.... :-)
Markk08
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.09.2016 - 10:13  ·  #15
Hahaha nee klopt heren, ja de DSTC is lastig denk ik, maar waarom zou ik het niet proberen :shame: ? De kofferbak afsluiten heeft voor mij een toegevoegde waarde omdat ik vaak waardevolle spullen van mijn werk in mijn kofferbak heb liggen (althans waardevol voor mijn werkgever). Dus deze knop hoop ik stiekem toch werkende te krijgen.. De spiegels wil ik volgende maand bestellen (kit) waarbij ook de knop zit.

Mijn auto is een Volvo S60 2.4 uit 2007 :happy:

Selected quotes for multi-quoting:   0