Koel probleem. Verlies veel KVS.

 
 
 
 
 
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 54
Berichten: 367
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:01  ·  #1
Ik ben in Brazilië, en heb daar een koelprobleem met mijn 2002 V70. Ik verlies sinds gisteren heel snel veel kvs, het reservoir leeg, na het vullen.

Ik heb onlangs het reservoir vervangen voor een nieuwe origineel Volvo reservoir en Volvo sensor en een nieuwe Febi afsluit dop. Ik heb e.a. vervangen om dat het oude reservoir vervuld wat met aangekoekte aanslag.

Bij het wisselen zat de onderste slang behoorlijk vast, wellicht heeft die wat kleine (moeilijk zichtbare) scheurtjes opgelopen bij het losmaken van het oude reservoir.

Sinds het wisselen (was ergens begin januari) heb ik last van kvs verlies, maar was het te overzien, met een keer bijvullen op iets van 3000km. Gisteren een rit gemaakt van bijna 500km, en toen laatste 160-170km 3x moeten bijvullen.

Op de heenweg naar de bestemming reden we door de bergen op 1km boven de zeespiegel niveau. De hele tijd was de meter van de kvs temperatuur netjes in het midden. Maar in de bergen waar het 5 graden koeler was ( nog steeds 25 graden) dan eerder tijdens het rijden, gaf de kvs temperatuur meter een lager niveau aan, namelijk het 2e streepje op de meter (wat op 1 kwart van de meter is). Dat vond ik wel wat vreemd. Even later toen we de bergen uit waren, klom de meter weer maar het normale niveau.

Ik heb dus moeten bijvullen met een hete motor. Wat dus betekent als je het reservoir (langzaam) opent draait, dat het reservoir waar helemaal gevuld wordt met kvs wat uit het systeem wordt gezogen. Wat ik dan deed was met het reservoir geopend het gaspedaal intrappen, en dan werd alle kvs aan de onderkant/motor kant uit het reservoir gezogen. Als ik dan het pedaal weer los liet dan kwam er wel weer kvs terug in het reservoir, maar er was nog ruimte om bij te vullen. Dit herhaalde ik dan een paar keer, om meer bij te kunnen vullen.

Ik vond het wel vreemd dat het kvs reservoir werd leeg gezogen aan de motor kant. Dit was zowel het geval met een geopend en gesloten reservoir. Is dit normaal?

Ik zit er aan te denken om het oude reservoir weer terug te plaatsen. Ik zit een beetje met me handen in het haar, omdat onderdelen hier niet zo makkelijk te verkrijgen zijn.

Nog een paar opmerkingen.
1*Het verlies van kvs is duidelijk bij het reservoir. Aan de kant van het reservoir is het vochtig, ook als je naar beneden kijkt naar het subframe.
2*Slang van het thermostaathuis naar de radiateur was heet.
3*Cilinderwand gescheurd (B5254T2 motor), lijkt mij van niet i.v.m. punt 1 Olie net gepeild, is op niveau, en brandschoon.
4*Turbo kapot die alle KVS weg trekt, lijkt mij niet i.v.m. punt 1. Tevens is de turbo ongeveer 20.000km geleden geheel gereviseerd.
5*Ik het de koelfan niet aan horen aanslaan (ook niet speciaal op gelet). Zekering (nummer 26) gecontroleerd, en die was nog heel.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
6*Slang onderkant reservoir naar leiding aan achterkant motor. IK denk dat dit een van de verdachte is, maar kan me bijna niet voorstellen dat daar zoveel kvs door verliest. Leiding ziet er ook droog uit. Ik zag kleine luchtbubbeltjes aan het einde van de slang die over de nippel (weet niet of het goed zeg) heen zit geschoven. Daarom heb ik het nog met kracht verder aangedraaid
7*Thermostaat? Die Wellicht soms dicht blijft waardoor de druk te hoog wordt en het via de dop er uit wordt gelaten?
8*Dop van het reservoir?

Alle input is welkom.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:36  ·  #2
Ik denk dat je een verkeerde dop hebt.

Zet de oude dop eens op je nieuwe reservoir
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:48  ·  #3
Als er sprake is van verlies dan moet het ergens nat (en witte aanslag) zijn?


En:
"3*Cilinderwand gescheurd (B5254T2 motor), lijkt mij van niet i.v.m. punt 1 Olie net gepeild, is op niveau, en brandschoon."

Heeft niets met elkaar van doen bij jouw motor, er komt geen olie of KVS bij elkaar als er intern (koppakking) lekkages of scheuren zijn tussen de cilinders.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:51  ·  #4
Quote door V70R^2

Als er sprake is van verlies dan moet het ergens nat (en witte aanslag) zijn?


Plus dat je het dan moet ruiken
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4370
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 16:58  ·  #5
Koelfan slaat pas aan als de temperatuur boven een bepaald maximum komt, of je de airco aanzet, of je de stekker van de temperatuursensor op het thermostaathuis lostrekt (dan weet de auto niet hoe heet hij is dus gaat hij maximaal koelen), maar daar zit je probleem niet lijkt mij, want ik heb je niet gehoord over oplopende motortemperatuur. Eerder te laag. Dat zou dan weer kunnen komen door een thermostaat die blijft openstaan, maar ook dat is in die temperaturen niet echt een issue. Beter te koud dan te warm, al kost dat wat meer brandstof/emissies, maar het is wel beter voor je motor. Oververhitting is funest dus dat moet je voorkomen door idd tijdig kvs bij te vullen.

Het reservoir zou niet moeten worden leeggezogen, met of zonder dop. Ik denk dat er ergens een blokkade in het systeem zit (wellicht de thermostaat zelf) waardoor de vloeistof die door de pomp wordt aangezogen niet snel genoeg door het blok kan worden aangevoerd, waardoor het uit het vaatje (in principe enkel de reserve) wordt gezogen. De thermostaat is niet enkel een afsluiting naar het lange circuit (inclusief radiateur) maar sluit ook iets af waardoor de motor sneller opwarmt, heb ik ooit eens in VIDA gelezen. Dus ik zet in op een defecte thermostaat (ook gezien de temperatuurdaling in de bergen, dat zou ook niet moeten).

3x bijvullen op 170km is wel heel serieus. Hoeveel heb je dan bijgevuld? Als dit telkens zo'n 150 ml was (min-max) dan heb je er dus een halve liter of meer doorgestookt. Als dat weglekt verdampt het gauw, maar laat dan wel een wittige waas achter (of bruin als je roest in je systeem hebt). Als het verstookt wordt in de motor zul je het niet terugvinden.
Maar aangezien je vocht opmerkt bij het vaatje, kan het niet gewoon een losse slangklem zijn?
En heb je daarna de motor helemaal laten afkoelen? En hoe hoog stond het peil dan bij volledig afgekoelde motor?
Het reservoir kan lekken op de naad halverwege het reservoir (heb ik gehad, maar wel met een oude) of bij de aansluiting onderop, maar dat zou je moeten kunnen zien, dat vaatje kan je toch van het bevestigingspunt omhoog trekken terwijl het aangesloten zit?
Kan het zijn dat er nog lucht in je systeem zit omdat je recent wat werkzaamheden hebt verricht in het koelsysteem? Misschien (hopelijk) is het allemaal niet zo dramatisch.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 17:33  ·  #6
Ik hou het op een dop van de verkeerde druk.

Als je een foute dop heb gooit hij het er bij een warme motor fluitend bij de deksel eruit.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 18:06  ·  #7
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 54
Berichten: 367
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 19:17  ·  #8
Quote door V70R^2

Als er sprake is van verlies dan moet het ergens nat (en witte aanslag) zijn?


En:
"3*Cilinderwand gescheurd (B5254T2 motor), lijkt mij van niet i.v.m. punt 1 Olie net gepeild, is op niveau, en brandschoon."

Heeft niets met elkaar van doen bij jouw motor, er komt geen olie of KVS bij elkaar als er intern (koppakking) lekkages of scheuren zijn tussen de cilinders.


Hmm.. Nu ik het even terug lees, zie ik dat ik dat er niet duidelijk bij heb geschreven, zat zeker in mijn hoofd om op te schrijven maar is ergens verloren gegaan. Er is zeker duidelijk zichtbaar waar de KVS lekt. Dat is in de buurt van het reservoir. Ik heb een paar foto's gemaakt.

Als je de lijn van het liniaal volgt, dan lijkt het er op dat aan de bovenkant de kvs er (ook) uit spuit in de richting van de afdekkap van de ruitenwissers.


De afdekkap van de distributie.


De geluidskap aan de binnenkant van de motorkap. De plek di ik aanwijs met het liniaal is de plek van de dop van het kvs reservoir. Ook hier lijkt er veel witte aanslag te zitten.


Wat betreft de cilinderwand heb ik er gewoon bij gezet omdat ik het wel eens lees bij kvs problemen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6058
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 19:44  ·  #9
Het spuit er dus ergens uit. met motor warm klep open en dan kijken? zit ergens bij je reservoir idd dop reservoir zelf of een van de slangen..
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 54
Berichten: 367
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 16.03.2021 - 19:48  ·  #10
Quote door Bolbo

Koelfan slaat pas aan als de temperatuur boven een bepaald maximum komt, of je de airco aanzet, of je de stekker van de temperatuursensor op het thermostaathuis lostrekt (dan weet de auto niet hoe heet hij is dus gaat hij maximaal koelen), maar daar zit je probleem niet lijkt mij, want ik heb je niet gehoord over oplopende motortemperatuur. Eerder te laag. Dat zou dan weer kunnen komen door een thermostaat die blijft openstaan, maar ook dat is in die temperaturen niet echt een issue. Beter te koud dan te warm, al kost dat wat meer brandstof/emissies, maar het is wel beter voor je motor. Oververhitting is funest dus dat moet je voorkomen door idd tijdig kvs bij te vullen.


De temperatuur van de motor was zeker hoog, maar dat is al snel hier met de hoge temperatuur. De melding op de display was, niveau van kvs is laag, stop de auto als het veilig kan. Het was niet dat je meteen de auto moest stoppen. Die melding wel een paar keer gezien (lees fractie van seconde) al het schuin omhoog of omlaag ging.

Quote door Bolbo

Het reservoir zou niet moeten worden leeggezogen, met of zonder dop. Ik denk dat er ergens een blokkade in het systeem zit (wellicht de thermostaat zelf) waardoor de vloeistof die door de pomp wordt aangezogen niet snel genoeg door het blok kan worden aangevoerd, waardoor het uit het vaatje (in principe enkel de reserve) wordt gezogen. De thermostaat is niet enkel een afsluiting naar het lange circuit (inclusief radiateur) maar sluit ook iets af waardoor de motor sneller opwarmt, heb ik ooit eens in VIDA gelezen. Dus ik zet in op een defecte thermostaat (ook gezien de temperatuurdaling in de bergen, dat zou ook niet moeten).


Ja dat vond ik ook vreemd, omdat de stroom van kvs volgens mij de andere kant op gaat. Ik zit in de richting van de thermostaat te denken. Mede door die terug van in de bergen. Werkt misschien niet optimaal, de bovenste kvs slang naar de radiateur was immers warm.

Quote door Bolbo

3x bijvullen op 170km is wel heel serieus. Hoeveel heb je dan bijgevuld? Als dit telkens zo'n 150 ml was (min-max) dan heb je er dus een halve liter of meer doorgestookt. Als dat weglekt verdampt het gauw, maar laat dan wel een wittige waas achter (of bruin als je roest in je systeem hebt). Als het verstookt wordt in de motor zul je het niet terugvinden.
Maar aangezien je vocht opmerkt bij het vaatje, kan het niet gewoon een losse slangklem zijn?
En heb je daarna de motor helemaal laten afkoelen? En hoe hoog stond het peil dan bij volledig afgekoelde motor?
Het reservoir kan lekken op de naad halverwege het reservoir (heb ik gehad, maar wel met een oude) of bij de aansluiting onderop, maar dat zou je moeten kunnen zien, dat vaatje kan je toch van het bevestigingspunt omhoog trekken terwijl het aangesloten zit?
Kan het zijn dat er nog lucht in je systeem zit omdat je recent wat werkzaamheden hebt verricht in het koelsysteem? Misschien (hopelijk) is het allemaal niet zo dramatisch.


Nou ik heb veel kvs gebruikt. Het reservoir was dan echt bijna helemaal leeg, zat dan nog een klein laagje ik ter hoogte van de onderste slang van het reservoir. Niet de verschillen tussen de min en max. Met wat ik er vanmorgen nog bij heb gegooid zit ik meer richting de 2-2,5 liter kvs die ik heb bijgevuld. Tijdens het rijden natuurlijk de motor niet kunnen laten afkoelen. NU heeft de motor heel de nacht kunnen afkoelen. Het niveau was redelijk vanmorgen. Ik het het reservoir geopend en de motor gestert en een paar keer flink gas gegeven. Daardoor zakte het niveau tot beneden het minimum niveau, en heb ik het tot de max bijgevuld. Ik denk niet dat er lucht in het systeem zit/zat, en dan was dat er al wel eerder uit gekomen.

Zoals in een reactie hier boven te zien, kun je zien dat het bij het reservoir verstookt wordt. Ik had de slangklemmen al goed aangedraaid, en gisteren nog een klein beetje meer. Maar zoals gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat die hoeveelheid bij de slang lekt.

Blijft vreemd dat het gisteren zo extreem was. Daar ik de route die ik gisteren heb gereden, na het vervangen van kvs reservoir, al drie keer eerder zonder problemen had gereden.

Quote door hermanusb

Ik hou het op een dop van de verkeerde druk.

Als je een foute dop heb gooit hij het er bij een warme motor fluitend bij de deksel eruit.


De dop dit ik had gekocht is deze Die heb ik gekocht op de specs van mijn auto.

Ik vermoed ook dat het probleem bij de dop zit. Ik ga de "oude" dop even opzoeken (gelukkig nog niet weg gegooid). Omwisselen en dan uitproberen.

Iedereen vast bedankt voor hun input.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 17.03.2021 - 20:19  ·  #11
De kvs kan op elke plek eruit komen.
De beste indicator blijft de witte vlekken van opgedroogde kvs
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1525
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 21.03.2021 - 00:47  ·  #12
Ik hoop voor je dat het de dop is, maar mijn gedachte gaat uit naar je pomp.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 54
Berichten: 367
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Koel probleem. Verlies veel KVS.

 · 
Posted: 05.04.2021 - 02:35  ·  #13
Quote door Vogel

Ik hoop voor je dat het de dop is, maar mijn gedachte gaat uit naar je pomp.


Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb het oude reservoir en dop gemonteerd. Maar ik verlies nog steeds kvs met maar kleine stukjes rijden.

Ik heb inmiddels een andere waterpomp en pakking gekocht. Is van een Braziliaans merk, waar ik nog nooit van heb gehoord. Maar goed wel een met metalen schoepen. Dat lijkt me een prima oplossing, voor een tijdje, totdat ik een keer een goede set vanuit Nederland meeneem.

Ik zit er wel over te twijfelen om het zelf te doen. Het "moeilijkste" is de distributieriem, de rest valt wel mee. Ik vond wel dit filmpje over de distributieriem. Daar lijkt het allemaal niet zo moeilijk.
Anders wordt het hier naar een lokale garage brengen. Maar die hebben dan weer geen ervaring met volvo's. Ik heb hier in de stad waar ik ben, nog nooit een V70 gezien, wel een keer een XC70.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0