Ik ben in Brazilië, en heb daar een koelprobleem met mijn 2002 V70. Ik verlies sinds gisteren heel snel veel kvs, het reservoir leeg, na het vullen.
Ik heb onlangs het reservoir vervangen voor een nieuwe origineel Volvo reservoir en Volvo sensor en een nieuwe Febi afsluit dop. Ik heb e.a. vervangen om dat het oude reservoir vervuld wat met aangekoekte aanslag.
Bij het wisselen zat de onderste slang behoorlijk vast, wellicht heeft die wat kleine (moeilijk zichtbare) scheurtjes opgelopen bij het losmaken van het oude reservoir.
Sinds het wisselen (was ergens begin januari) heb ik last van kvs verlies, maar was het te overzien, met een keer bijvullen op iets van 3000km. Gisteren een rit gemaakt van bijna 500km, en toen laatste 160-170km 3x moeten bijvullen.
Op de heenweg naar de bestemming reden we door de bergen op 1km boven de zeespiegel niveau. De hele tijd was de meter van de kvs temperatuur netjes in het midden. Maar in de bergen waar het 5 graden koeler was ( nog steeds 25 graden) dan eerder tijdens het rijden, gaf de kvs temperatuur meter een lager niveau aan, namelijk het 2e streepje op de meter (wat op 1 kwart van de meter is). Dat vond ik wel wat vreemd. Even later toen we de bergen uit waren, klom de meter weer maar het normale niveau.
Ik heb dus moeten bijvullen met een hete motor. Wat dus betekent als je het reservoir (langzaam) opent draait, dat het reservoir waar helemaal gevuld wordt met kvs wat uit het systeem wordt gezogen. Wat ik dan deed was met het reservoir geopend het gaspedaal intrappen, en dan werd alle kvs aan de onderkant/motor kant uit het reservoir gezogen. Als ik dan het pedaal weer los liet dan kwam er wel weer kvs terug in het reservoir, maar er was nog ruimte om bij te vullen. Dit herhaalde ik dan een paar keer, om meer bij te kunnen vullen.
Ik vond het wel vreemd dat het kvs reservoir werd leeg gezogen aan de motor kant. Dit was zowel het geval met een geopend en gesloten reservoir. Is dit normaal?
Ik zit er aan te denken om het oude reservoir weer terug te plaatsen. Ik zit een beetje met me handen in het haar, omdat onderdelen hier niet zo makkelijk te verkrijgen zijn.
Nog een paar opmerkingen.
1*Het verlies van kvs is duidelijk bij het reservoir. Aan de kant van het reservoir is het vochtig, ook als je naar beneden kijkt naar het subframe.
2*Slang van het thermostaathuis naar de radiateur was heet.
3*Cilinderwand gescheurd (B5254T2 motor), lijkt mij van niet i.v.m. punt 1 Olie net gepeild, is op niveau, en brandschoon.
4*Turbo kapot die alle KVS weg trekt, lijkt mij niet i.v.m. punt 1. Tevens is de turbo ongeveer 20.000km geleden geheel gereviseerd.
5*Ik het de koelfan niet aan horen aanslaan (ook niet speciaal op gelet). Zekering (nummer 26) gecontroleerd, en die was nog heel.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
6*Slang onderkant reservoir naar leiding aan achterkant motor. IK denk dat dit een van de verdachte is, maar kan me bijna niet voorstellen dat daar zoveel kvs door verliest. Leiding ziet er ook droog uit. Ik zag kleine luchtbubbeltjes aan het einde van de slang die over de nippel (weet niet of het goed zeg) heen zit geschoven. Daarom heb ik het nog met kracht verder aangedraaid
7*Thermostaat? Die Wellicht soms dicht blijft waardoor de druk te hoog wordt en het via de dop er uit wordt gelaten?
8*Dop van het reservoir?
Alle input is welkom.
Ik heb onlangs het reservoir vervangen voor een nieuwe origineel Volvo reservoir en Volvo sensor en een nieuwe Febi afsluit dop. Ik heb e.a. vervangen om dat het oude reservoir vervuld wat met aangekoekte aanslag.
Bij het wisselen zat de onderste slang behoorlijk vast, wellicht heeft die wat kleine (moeilijk zichtbare) scheurtjes opgelopen bij het losmaken van het oude reservoir.
Sinds het wisselen (was ergens begin januari) heb ik last van kvs verlies, maar was het te overzien, met een keer bijvullen op iets van 3000km. Gisteren een rit gemaakt van bijna 500km, en toen laatste 160-170km 3x moeten bijvullen.
Op de heenweg naar de bestemming reden we door de bergen op 1km boven de zeespiegel niveau. De hele tijd was de meter van de kvs temperatuur netjes in het midden. Maar in de bergen waar het 5 graden koeler was ( nog steeds 25 graden) dan eerder tijdens het rijden, gaf de kvs temperatuur meter een lager niveau aan, namelijk het 2e streepje op de meter (wat op 1 kwart van de meter is). Dat vond ik wel wat vreemd. Even later toen we de bergen uit waren, klom de meter weer maar het normale niveau.
Ik heb dus moeten bijvullen met een hete motor. Wat dus betekent als je het reservoir (langzaam) opent draait, dat het reservoir waar helemaal gevuld wordt met kvs wat uit het systeem wordt gezogen. Wat ik dan deed was met het reservoir geopend het gaspedaal intrappen, en dan werd alle kvs aan de onderkant/motor kant uit het reservoir gezogen. Als ik dan het pedaal weer los liet dan kwam er wel weer kvs terug in het reservoir, maar er was nog ruimte om bij te vullen. Dit herhaalde ik dan een paar keer, om meer bij te kunnen vullen.
Ik vond het wel vreemd dat het kvs reservoir werd leeg gezogen aan de motor kant. Dit was zowel het geval met een geopend en gesloten reservoir. Is dit normaal?
Ik zit er aan te denken om het oude reservoir weer terug te plaatsen. Ik zit een beetje met me handen in het haar, omdat onderdelen hier niet zo makkelijk te verkrijgen zijn.
Nog een paar opmerkingen.
1*Het verlies van kvs is duidelijk bij het reservoir. Aan de kant van het reservoir is het vochtig, ook als je naar beneden kijkt naar het subframe.
2*Slang van het thermostaathuis naar de radiateur was heet.
3*Cilinderwand gescheurd (B5254T2 motor), lijkt mij van niet i.v.m. punt 1 Olie net gepeild, is op niveau, en brandschoon.
4*Turbo kapot die alle KVS weg trekt, lijkt mij niet i.v.m. punt 1. Tevens is de turbo ongeveer 20.000km geleden geheel gereviseerd.
5*Ik het de koelfan niet aan horen aanslaan (ook niet speciaal op gelet). Zekering (nummer 26) gecontroleerd, en die was nog heel.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
6*Slang onderkant reservoir naar leiding aan achterkant motor. IK denk dat dit een van de verdachte is, maar kan me bijna niet voorstellen dat daar zoveel kvs door verliest. Leiding ziet er ook droog uit. Ik zag kleine luchtbubbeltjes aan het einde van de slang die over de nippel (weet niet of het goed zeg) heen zit geschoven. Daarom heb ik het nog met kracht verder aangedraaid
7*Thermostaat? Die Wellicht soms dicht blijft waardoor de druk te hoog wordt en het via de dop er uit wordt gelaten?
8*Dop van het reservoir?
Alle input is welkom.