Koeling V70 D3 2012

probleem ??

 
 
 
 
 
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 25.01.2025 - 16:43  ·  #1
Ik heb mn V70 D3 uit 2012 nu net iets meer dan een jaar, 40.000 km er mee gereden en 1 keer ellende gehad, ding dacht dat de accu plat was gek genoeg. Accu was goed (1/2 jaar oud en sensor gereset met VIDA) maar secundaire accu wel compleet gaar dus die wel vervangen laatst. Verder draait is als een klokje, nu 371000 km op de teller.

10.000 km geleden distrubutie gedaan, ook geslaagd, alles nog steeds heel :) Natuurlijk toen koelwater iets afgetapt (waterpomp ook gedaan, kwam 1 uit met plastic waaier, nu keurig Aisin pomp met metaal) en na de klus weer gevuld en de dagen er na af en toe iets er bij wat normaal schijnt te zijn omdat er wat lucht uit kan komen.

Maar sindsdien is er toch af en toe iets nivo uit de expansietank en heel af en toe ruik ik tijdens het rijden even heel kort een geur van koelvloeistof. Nergens een lek te vinden, blok droog, ook alu leidingkjes van verwarming bij passagiersruimte en isloatie er onder kurkdroog (gechecked want heb deze week interieurfilter vervangen) en toch, nivo zakt beetje. heb wel het vermoeden dat als het eenmaal wat lager is minder gebeurt. Heb m nog nooit onder min zien komen.

Wel zie ik dat ie als ie goed warm is nivo aan de max staat en koud net boven min. Toch nog lucht ? Vandaag zo'n trechter op de expansietank gezet die half gevuld en motor op temp laten komen tot thermostaat open gaat (met OBD is dat prima te zien) net als bij rijden warmt ie dan op tot 92° ongeveer, waar de themrostaat open gaat en dan zakt de temp vlot naar 87-88 stationair en tijdens rijden naar 87-90. Warmer heb ik tijdens rijden nog nooit echt.

Of er lucht uit is gemomen.. alle slangen meerdere malen gamasseerd, poosje laten hobbelen en daarna wat er in de trechter zat weer in een fles (waar gedistilleerd water in zat wat ik heb gebruikt om te vullen). Heb het idee dat de fles weer net zo vol is als ie was.. en weer zakt nivo bij afkoelen.

Dus, rijdt goed, koelt goed, ruik heel soms heel even KVS (via slangetje uit expansie die over de radiator loopt naar ergens bij de EGR ??? kan niet vinden waar die eindigt, anders kon ik er een flesje onder hangen om te checken of waar wat uti komt). Als er nog lucht in zit.. hoe krijg ik dat er uit ? Met m'n motorfiets was het een kwestie van ding even op z'n beide kanten leggen en even voorwiel en achterwiel flink omhoog (250cc 2-takt dus te tillen) maar de volvo wordt me dat wat te gek..

Iemand tips ?

Thanks !
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 213
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 27.01.2025 - 08:02  ·  #2
Je ruikt koelvloeistof, zou dus uitwendig zijn maar check dit ook:

De eerste bouwjaren van de D3 willen nog wel eens een lekke koppakking hebben of scheuren in de cilinderwand, helaas zelf ook meegemaakt. Laat je koelvloeistof testen op
C02, en voer een druktest uit.

Dan kan je uitsluiten of het intern is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4427
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 27.01.2025 - 09:29  ·  #3
Quote door Reddo

Wel zie ik dat ie als ie goed warm is nivo aan de max staat en koud net boven min. Toch nog lucht ? Vandaag zo'n trechter op de expansietank gezet die half gevuld en motor op temp laten komen tot thermostaat open gaat (met OBD is dat prima te zien) net als bij rijden warmt ie dan op tot 92° ongeveer, waar de themrostaat open gaat en dan zakt de temp vlot naar 87-88 stationair en tijdens rijden naar 87-90. Warmer heb ik tijdens rijden nog nooit echt.

Of er lucht uit is gemomen.. alle slangen meerdere malen gamasseerd, poosje laten hobbelen en daarna wat er in de trechter zat weer in een fles (waar gedistilleerd water in zat wat ik heb gebruikt om te vullen). Heb het idee dat de fles weer net zo vol is als ie was.. en weer zakt nivo bij afkoelen.


Temperaturen zoals hierboven aangegeven zijn prima. Systeem is erop gemaakt om tot boven de 100 graden celsius te kunnen zonder aan de kook te raken (door de kvs [koelvloeistof] mix en de druk die wordt opgebouwd) dus dat is dikke prima.

Ik heb de indruk dat je niet helemaal goed meet. Je kan alleen vergelijken bij koude motor, en je moet het niveau juist zetten bij koude motor (en liefst ook met de auto vlak, of op dezelfde plaats in dezelfde richting geparkeerd).

Vloeistof zet uit naarmate het warmer wordt (wel veel minder dan gas) maar het is normaal dat je niveauverschil ziet tussen koude en warme kvs.
Als voorbeeld:
Op internet is te vinden dat water 0,02% uitzet per graad celsius (bij 20 graden celsius, dat stijgt ook nog weer met de temperatuur). Maar even als rekenvoorbeeld: bij een temperatuurverschil van zeg 70 graden (10 naar 80) is de uitzetting dus 1.4%. Dus op 10 liter koelvloeistof is dat 140 ml - een koffiekopje oid.
Afgaand op deze bron voor koelvloeistof bovenaan pagina 7 varieert de uitzettingscoefficient voor deze kvs van 0.051% bij 20 graden tot 0,072% bij 90 graden, dus zeg 0.06% gemiddeld - dus 3x zoveel als water. Dat zal weer verschillen per type glycol en mengsel, maar je snapt het idee.

En laten opwarmen terwijl de dop niet op het reservoir zit, terwijl die erop gemaakt is om druk op te bouwen, dat geeft ook niet de juiste resultaten. De vloeistof is dan uitgezet, dan sluit je het systeem af, de vloeistof koelt af en het volume neemt iets af, en trekt dan het systeem vacuum omdat er geen lucht in kan. Als er wel ergens lucht in kan (door bijv. een lekje...) dan is het mogelijk dat je lucht het systeem in trekt - al lijkt me dat onwaarschijnlijk omdat je dan eerder een vloeistoflek naar buiten zou verwachten, maar goed, dat hangt er vanaf waar het evt. lekje zou zitten.

Dus: kvs van min of meer juiste mengverhouding bij koude motor op juist niveau zetten, en dop erop (er van uitgaande dat de dop goed is), en dan vergelijken over verschillende dagen bij koude motor (bijv. 's ochtends voor vertrek). Evt. je tankje aan de buitenkant schoonmaken en met een uitwisbare stift een streepje zetten op het niveau dat je hebt gezet (of gewoon vullen tot max. bij koude motor).

Over (veel) lucht zou ik me geen zorgen maken. Het meeste is er wel uit na jouw acties (motor heeft gelopen, slangen gemasseerd etc.), als er nog ergens een belletje zit dan zal dat niet zoveel zijn dat ineens je expansiereservoir leeg is (en zo ja, dan krijg je daar wel een melding van wat er zit een niveausensor onderin het reservoir), maar lijkt mij onwaarschijnlijk).

Als je toch echt nog iets wil proberen, dan kan je het volgende doen - op eigen risico (kvs is giftig en risico op inslikken bestaat):
- eerst met je vinger het overloopgaatje vinden, dat zit onder de rand in een soort welving, richting de motor. Gaatje ter grootte van een BIC pen doorsnee ongeveer.
- bij KOUDE koelvloeistof: dop van het reservoir, rand van het reservoir schoon- en droog maken en dan je mond erop zetten (afdichten door er tegen te drukken). Als je dan blaast, zal je horen dat je lucht direct via het overloopgaatje in de rand wegloopt. Als je nou je vinger op het overloopgaatje plaatst, dan kan die druk niet weg en zet je met je mond druk op de kvs (als je een druksetje hebt met een passende dop is dat natuurlijk veel beter en veiliger, maar ons bint zuunig...). Ik heb dat wel eens gedaan bij het vullen en dan hoor je wel bellen verplaatsen omdat je de kvs doordrukt vanuit het reservoir.
Ik denk dat dat bij jou niet meer veel gaat opleveren omdat de meeste lucht er al uit is dus wellicht kan je het risico op kvs inslikken beter vermijden (of als je dit toch wilt doen bijv. via een slang doen wat het risico op inslikken of inademen van damp vermindert).
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 440
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 27.01.2025 - 20:37  ·  #4
Als de distributie is vervangen en de waterpomp ook en voor die tijd was alles oké, dan lijkt een lekke waterpomp(-pakking) toch het meest voor de hand te liggen? Dat is gemakkelijk genoeg te checken lijkt mij.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 31.01.2025 - 21:49  ·  #5
Dank allen, ik zal eens goed achter de kap kijken van de distributie of ik sporen kan zien van KVS rondom de pomp, is inderdaad meest logische plek.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 01.02.2025 - 22:38  ·  #6
Even gekeken maar geen ellende (oliewissel gedaan dus ook van onderaf even goed gekeken) maar Haynes zegt 10 Nm voor de boutjes van de waterpomp.. maar elders zie ik andere waarden, 16 heb ik gezien in de D3 manual voor marine versie en 17 Nm algemeen voor M7 in Haynes.

Ik krijg het vermoeden dat Haynes er naast zit met 10 Nm... (zaten ze ook al met de spanner draairichting)

Iemand ervaring ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6092
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 01.02.2025 - 22:55  ·  #7
10 + eventuee; een beetje met gevoel met de hand. Bekend probleem bij waterpomp wissel is dat er wat oude pakking blijft zitten op het blok waarna de nieuwe pakking niet goed afsluit. slecht te zien die pakking en ook de lekkage want achter beschermkap. .Oja en nieuwe boutjes of opnieuw lockbond, kunnen ze iig niet loskomen
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 01.02.2025 - 23:29  ·  #8
Quote door GRUNNS60

10 + eventuee; een beetje met gevoel met de hand. Bekend probleem bij waterpomp wissel is dat er wat oude pakking blijft zitten op het blok waarna de nieuwe pakking niet goed afsluit. slecht te zien die pakking en ook de lekkage want achter beschermkap. .Oja en nieuwe boutjes of opnieuw lockbond, kunnen ze iig niet loskomen


Dankje.

Afdichtvlak ben ik inderdaad idioot lang mee bezig geweest om netjes te krijgen, eerst met een mesje heel voorzichtig pakking er af krabben, daarna met scotchbrite en steeds foto maken met telefoon omdat je niets ziet. Nieuwe pakking beetje vettig gemaakt aan beide kanten en nieuwe boutjes er in. Maar, op 10 Nm. Morgen maar even natrekken naar 16 Nm, op zich te doen met motorsteun en timing cover er af, alle boutjes lijken bereikbaar als ik op foto's kijk, zitten niet onbereikbaar achter de riem.

Haynes... wordt er nog niet heel blij van, lijken vervelende fouten in te zitten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4427
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 02.02.2025 - 05:28  ·  #9
Voor aanwijzingen voor dit soort klussen zou ik eerder vida gebruiken. Ik heb zelf ook Haynes maar als het om distributie en andere zaken gaat die direct met veiligheid en betrouwbaarheid te maken hebben, dan liever vida. Plaatjes zijn ook veel beter dan Haynes.
Als je geen vida hebt, kan grunns60 je daar wel aan helpen.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 02.02.2025 - 11:10  ·  #10
Vida heb ik. Ook weer tegenstrijdig... instructies voor de pomp zegt M6 10 Nm maar de parts list voor de betreffende boutjes zegt M7 en dat is dan weer in lijn met 16 Nm wat ik elders vind... Pfff Ga de oude boutjes maar ff checken voor de juiste maat...


Edit, gemeten, 6.96 mm dus M7.. Instructiue in Vida lijkt dus ook verkeerd en Haynes heeft dat overgenomen... Fraai...


En nog een keer edit, spul even open gehad en aangetrokken naar 16. 10 is wel heel weinig. Verder geen sporen gezien van lekkage maar dit is in ieder gevel uitgesloten nu.
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 11.02.2025 - 21:22  ·  #11
1500 km of zo gereden sinds inspectie en aantrekken boutjes, toch nog heel soms heel even geur van KVS.. blijft bijzonder.. motor blijft keurig koel, ca 88 - 89 graden bij constante snelheid, koeler bij uitrollen, iets warmer bij flink gas geven. Ook bij 130+ km/h gewoon 89°C.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4843
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koeling V70 D3 2012

 · 
Posted: 12.02.2025 - 09:33  ·  #12
als je het ruikt.

komt het niet bij de radiator vd verwarming weg?
ergens in je dashboard zit zo'n ding en die wil bij de aansluitingen ook wel eens lekken.

hoe de constructie er exact uit ziet weet ik niet maar er moet wel iets zitten
 
Selected quotes for multi-quoting:   0