Slechte koeling van de motor heeft ook zeer negatieve invloed op de koeling van de automaat.
De ATF van de automaat wordt nl gekoeld in een radiateurtje die tegen de radiator van de motorkoelvloeistof aan zit. Verder zit de motor ook tegen de automaat aan geplakt en warmt zo ook de automaat op. Beide vloeistoffen zijn zo gewend om op ongeveer negentig graden te draaien,
maar gaat de koelvloeistof naar de honderd, dan gaat de ATF dat ook.
De ATF verouderd dan veel sneller en heeft als er hard gewerkt moet worden door de automaat sowieso al een graad of tien meer temperatuur. Tijdens een vakantie met caravan waarbij de motorkoelvloeistof al vaak op de honderd graden zit, kan de ATF in een paar duizend kilometer al grotendeels verbranden, en zo agv slechte smering en lagere druk de koppelingsplaten van de lock-up of een andere versnelling laten afbranden.
Bij Volvo's die een lekke koppakking oplopen is het zelfs verstandig om meteen ook de automaat te spoelen en alle oude en verbrandde ATF onmiddelijk er uit te pompen.
Wat betreft het rijden met zware lasten geldt dat als men in de lock-up bij 100 kmpu rijdt de circulatie van de ATF door de koeler hoofdzakelijk wordt geblokkeerd, zodat de atf toch te warm kan blijven, ook omdat de motor zelf bij hoge belasting met trekklast de warmte ook op de aangrenzende automaat aflaat.
Bij 80kmpu berg op is er weliswaar slip en dus warmte ontwikkeling in de koppelomvormer, maar circuleert de ATF ook volledig rond door de koeler, en dat compenseert weer de extra warmte ontwikkeling van de koppelomvormer.
Een Volvo V70D5 die bij 90kmpu met zware treklast rijdt bevindt zich qua automaat echt in de gevaren zone in de Drive stand. De limited-slip lock-up van de koppelomvormer is dan regelmatig in actie: lock-up wordt voortdurend in en uit geschakeld en de koppelingsplaten van de lock-up worden dan zwaar belast ,worden heet en slijten zeer hard.
Dit lijdt er nog wel eens toe dat tijdens de caravan vakantie, ondanks dat de ATF net is ververst of gespoeld, de koppelingen het begeven, en de Volvo met veel ingrepen van de handschakeling naar huis wordt gereden. De lock-up wordt aangestuurd door het kleppenhuis.
Een versleten lock-up clutch zuiger in het kleppenhuis geeft trouwens hetzelfde effect als verbrandde ATF. De lock-up functioneert dan ook niet meer goed en het effect is dan hetzelfde, automaat valt uit de lock-up, en gaat er niet makkelijk meer in.
Kortom, een goede motorkoeling helpt ook de automaatkoeling en het monteren van goede radiatoren en evt. een extra automaatradiator verdient aanbeveling.
groet,
www.varioclean.nl