Vorig jaar tijdens de ritten door de bergen van Oostenrijk met de caravan erachter liep de temperatuur van de motor te hoog op. Nu was de buitentemperatuur ook op dat moment niet te harden (+35), maar bij het openen van de motorkap constateerde ik ook dat de koelventilator niet op de hoogste stand draaide.
Dit heeft zich een aantal keren voorgedaan. Na de zomer heb ik het niet meer vernomen omdat de buitentemperatuur daalde en ik niet met de caravan reed en de ventilator wel op de eerste stand draait.
Vanmiddag na een rit de motor laten draaien en de airco op de hoogste stand gezet en even laten draaien. De ventilator wil maar niet op de hoogste stand draaien.
Motorkap geopend en de stekker van de ventilator los getrokken, uit laten draaien, en weer vastgemaakt. De ventilator ging direct op de hoogste stand draaien (dat hoor je goed) en na 10 sec zakte hij weer terug naar de eerste stand.
Het ligt dus niet aan de ventilator, die kan het dus wel. Maar wat bepaalt er nu in de auto dat de ventilator op de hoogste stand moet gaan draaien?
Is dat de ECU of misschien ergens een sensor?
De temperatuur sensor in het dashboard werkt trouwens prima. De De koelwater klep werkt ook prima, omdat deze pas opent als de motor op temperatuur is.
UPDATE:
Heb net de bedrading van de temperatuursensor die op het thermostaathuis zit van de sensor naar de ecu doorgemeten. Dit is goed.
Dit heb ik ook gedaan met de stuurdraad van de ventilator naar de ecu, dit is ook goed.
Ik kan in Vida ook helemaal niets vinden, wanneer de hoogste stand word geactiveerd.
Wie kan mij helpen met dit probleempje?
Dit heeft zich een aantal keren voorgedaan. Na de zomer heb ik het niet meer vernomen omdat de buitentemperatuur daalde en ik niet met de caravan reed en de ventilator wel op de eerste stand draait.
Vanmiddag na een rit de motor laten draaien en de airco op de hoogste stand gezet en even laten draaien. De ventilator wil maar niet op de hoogste stand draaien.
Motorkap geopend en de stekker van de ventilator los getrokken, uit laten draaien, en weer vastgemaakt. De ventilator ging direct op de hoogste stand draaien (dat hoor je goed) en na 10 sec zakte hij weer terug naar de eerste stand.
Het ligt dus niet aan de ventilator, die kan het dus wel. Maar wat bepaalt er nu in de auto dat de ventilator op de hoogste stand moet gaan draaien?
Is dat de ECU of misschien ergens een sensor?
De temperatuur sensor in het dashboard werkt trouwens prima. De De koelwater klep werkt ook prima, omdat deze pas opent als de motor op temperatuur is.
UPDATE:
Heb net de bedrading van de temperatuursensor die op het thermostaathuis zit van de sensor naar de ecu doorgemeten. Dit is goed.
Dit heb ik ook gedaan met de stuurdraad van de ventilator naar de ecu, dit is ook goed.
Ik kan in Vida ook helemaal niets vinden, wanneer de hoogste stand word geactiveerd.
Wie kan mij helpen met dit probleempje?