Ik heb de defecte fan controller ontvangen, waarvoor mijn grote dank
De controller was duidelijk defect, er was een directe doorverbinding tussen in- en uitgang meetbaar.
Intussen ben ik al zo ver dat ik het hele ding heb opengesloopt. Open maken zonder een en ander stuk te maken was zonder speciale tools niet mogelijk, want de koelplaat/print met vermogenselektronica zat met grote pinnen vastgesoldeerd, daar zou ik een inductieverwarmer voor nodig hebben gehad.
Intussen is wel duidelijk wat er stuk is gegaan: de IRF1404S power MOSFET die de stroom naar de fan schakelt had een kortsluiting tussen drain en source. Deze kortsluiting ontstaat niet doordat de boel te heet is geworden, deze halfgeleider heeft in geleiding een weerstand van 0,004 ohm en kan 162A aan maximale drainstroom hebben, dus zelfs als de fan continu 60A trekt (daarop is deze gezekerd), dissipeert deze nog geen 15 watt, wat gemakkelijk afgevoerd kan worden via de koelplaat en de koelribben van de behuizing (waar ook nog eens de luchtstroom van de fan langs waait).
Typisch gaan deze dingen stuk als er een te hoge spanning op komt, een spanningspiek van het in- en uitschakelen van de fan is voldoende. Er zit wel een beveiliging in de MOSFET zelf, maar een plotselinge piek van meer dan 40 volt veroorzaakt z.g. avalanche breakdown, dan gaat de halfgeleiderlaag kapot en ontstaat er een kortsluiting. Er zitten spoelen en een grote condensator in de schakeling om te voorkomen dat door load dumping van de inductieve belasting (een fan is immers een elektromotor) de boel wordt opgeblazen, maar kennelijk werkt dat niet altijd even goed.
Het onderdeel zelf kost trouwens misschien 2 euro, maar het is natuurlijk een stuk makkelijker om de complete unit te vervangen en dat vereist alleen maar het lostrekken van 2 stekkers en 1 schroef (en daarna terug vastzetten). Dus ik heb net in China voor 15 euro een imitatie controller gekocht, die ga ik na ontvangst ook even openmaken om te kijken of ze daar net zo netjes te werk zijn gegaan als bij Ford (want daar komt het onderdeel eigenlijk vandaan, zit ook in de Mondeo en S-Max, Ford onderdeelnummer is 940.0095.00) en dan als reserve in kofferruimte leggen. Daar heb ik ook een reserve bobine liggen, die kost nog geen tientje in de imitatie en kan het verschil maken tussen stranden en na een simpele vervanging weer verder rijden.
Overigens zit er een aparte printplaat in met een Motorola 68HC905 microcontroller, het ding bevat bijna net zoveel rekenkracht als de maanlander van de Apollo 11. Die controller is nodig om de signalen uit de ECM te ontvangen dat de fan moet worden aangezet. Misschien dat er een soort van pulsbreedtemodulatie wordt toegepast om de fan langzamer te laten draaien indien nodig, dat weet ik niet, want ik heb geen testapparatuur voor de CAN- of LIN-bus. Maar daarin zit het probleem duidelijk niet.
TL:DR; ding is vanzelf stuk gegaan, daar heeft waarschijnlijk de fan niet zoveel mee te maken
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).