Heb mijn 2.4t twee maanden geleden gekocht. Helaas gebruikt de auto koelvloeistof (de vorige eigenaar heeft het verzwegen ). Het begon met een beetje gebruik maar tijdens de laatste week ging er een halve liter doorheen. Geen sporen van lekke koppakking (koelvloeistof schoon, geen overdruk, oliepeilstok schoon, olievuldop schoon). Alles afgezocht naar lekkage. De radiator is splinternieuw en droog, de waterpomp kurkdroog, de kachelradiator lekt niet etc. Als de auto even had stilgestaan en weer werd gestart liep hij even op vier poten met een boel witte rook en de geur van koelvloeistof. Conclusie maar getrokken: koelvloeistof verdwijnt via de verbrandingsruimte. Op internet gespeurd en veel doemverhalen gelezen over gescheurde cilinderwanden. Schijnt vaker voor te komen bij de 2.4t en de 2.5t vanwege dunne cilinderwanden. Nou ja zou kunnen, maar het is net zoals bij lichamelijke kwaaltjes, als je gaat googlen ben je er na 10 minuten ook van overtuigd dat je kanker hebt. Ook de kop kan gescheurd zijn. Iets minder erg. Ik hoop natuurlijk op de goedkoopste optie: een lekke koppakking. Schijnt niet veel voor te komen bij de 5 cilinder motoren. Maar de vorige eigenaar heeft me verteld dat hij een vos geraakt had met de auto waarna de radiator vervangen is. Het is natuurlijk voor te stellen dat de wagen ook even oververhit is geweest na deze klap. Bovendien werd de lekkage in mijn bezit snel erger, dat duidt wat mij betreft ook op de koppakking (of een radiatorpil ). Het ding is ook al weer bijna15 jaar oud. Goede hoop dus!
Eerst de kop er maar eens af dan. Een setje gekocht om de nokkenassen vast te zetten en de kleppendeksel op te spannen. Kost 100 euro maarja, breng het ding maar eens naar een autobedrijf! Bougies eruit gehaald en met een lamp in de verbrandingsruimtes gekeken. Nummer 5 was kletsnat op de zuigertop. Na het verwijderen van de injectoren was nummer 5 injector ook nat. Was zoetig spul dus koelvloeistof. Het is dus al duidelijk waar het probleem zit! Goeie tip voor mensen met gelijksoortige problemen, deze zaken eerst.
Ben inmiddels op het punt gekomen dat alles los is behalve de kop zelf. Alles keurig in gemarkeerde zakjes gedaan. Vadis is een goed hulpmiddel, maar het meeste gebruik ik nog youtube. Er staan een paar briljante filmpjes op over koppakking vervanging. Ben in het bezit van een schuur met brug, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Wat ik vreemd vond was de voorste nokkenas (inlaat). Er zit een plastic afdekkapje aan de zijkant van de kleppendeksel (bij de 850 zat hier de verdeler). Toen ik dat eraf haalde kwam er een sloot olie uit. Na demontage kon ik geen rubber afdichtingsring meer vinden (wel op de andere drie uiteinden van de nokkenassen). Volgens mij hoort ie er wel op. Vreemd want het lijkt erop dat de motor nooit uit elkaar is geweest en de auto had volledig dealeronderhoud.
Binnenkort verder met de kop eraf halen. Als het zo ver is post ik wat foto's. Wordt vervolgd.
Eerst de kop er maar eens af dan. Een setje gekocht om de nokkenassen vast te zetten en de kleppendeksel op te spannen. Kost 100 euro maarja, breng het ding maar eens naar een autobedrijf! Bougies eruit gehaald en met een lamp in de verbrandingsruimtes gekeken. Nummer 5 was kletsnat op de zuigertop. Na het verwijderen van de injectoren was nummer 5 injector ook nat. Was zoetig spul dus koelvloeistof. Het is dus al duidelijk waar het probleem zit! Goeie tip voor mensen met gelijksoortige problemen, deze zaken eerst.
Ben inmiddels op het punt gekomen dat alles los is behalve de kop zelf. Alles keurig in gemarkeerde zakjes gedaan. Vadis is een goed hulpmiddel, maar het meeste gebruik ik nog youtube. Er staan een paar briljante filmpjes op over koppakking vervanging. Ben in het bezit van een schuur met brug, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Wat ik vreemd vond was de voorste nokkenas (inlaat). Er zit een plastic afdekkapje aan de zijkant van de kleppendeksel (bij de 850 zat hier de verdeler). Toen ik dat eraf haalde kwam er een sloot olie uit. Na demontage kon ik geen rubber afdichtingsring meer vinden (wel op de andere drie uiteinden van de nokkenassen). Volgens mij hoort ie er wel op. Vreemd want het lijkt erop dat de motor nooit uit elkaar is geweest en de auto had volledig dealeronderhoud.
Binnenkort verder met de kop eraf halen. Als het zo ver is post ik wat foto's. Wordt vervolgd.