Koelvloeistof gemixt

Rood bijgevuld met groen

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3374
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 08:56  ·  #1
Vanmorgen dacht ik laat ik met de Fox gaan zodat mijn vriendin de S60 mee kan nemen, automaat en last van haar linker voet.

Gisteren zag ik zal dat de koelvloeistof wat laag stond en vanmorgen kreeg zij de melding te laag met een rode lamp.
Is ze naar Roskamp gereden voor kvs, daar vroegen ze het kenteken en ze krijgt groene kvs mee, terwijl ik gisteren al had gekeken en zag dat er rood in zat.

Ze belde mij wel maar ik ga niet opnemen achter het stuur van een volle bus.
Kvs is nu gemixt en ze is er mee naar Groningen gereden, dikke 25 km.

Voor zo ver ik weet kan dat spul absoluut niet gemengd worden, dus wat nu?
Auto laten staan of naar huis rijden en daar oplossen?
Bij de D5 kon ik geen aftap punt vinden bij de radiator, hebben onze auto's dat uberhaubt?
Gisteren op de Kroon oil website gekeken met kenteken en kreeg gele kvs bij de adviezen. Vriendin krijgt van Roskamp groen mee en in de auto zit rood. Wat hoort er nou in?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 09:01  ·  #2
No stress man. Je kan er best wel even mee rijden hoor.

Aftappunt zit er zeker wel. Even de kap onder koelerpakket demonteren.

Er hoort G11 in. Dit is groen of blauw.

Bij de Volvo kan je kant en klaar kopen, 4L kannen. Kroon verkoopt ook G11 de SP11. De prijzen zijn volgens mij zga hetzelfde.

Kroon geeft inderdaad geel aan, ik snap het ook niet. Zal er ongetwijfeld ook in kunnen, maar niet gemixt met andere kleuren.

Wel vreemd vd melding toch? Duidt op lekkage lijkt me. Anders komen ze nooit tot dat niveau. Daar zou ik me meer zorgen over maken.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 11:22  ·  #3
groen g11 hoort er in en g12 kan er ook in maar hoort er niet in.
die 2 kan je ook ongestraft mengen voor zo ver mij beken.

wat mij altijd geleerd is:
voertuigen waar g11 in hoort zitten kan wel g12 bij of g12+ dus g11 en g12 mengen kan.
voertuigen waar g12 in hoort te ziten moet je mooi g12 stoppen en ook niet aanmengen met g11, dat heeft met de aditiven te maken en het materiaal waar het motorblok van is gemaakt.
om het nog even ingewikkeld te maken is er nu ook g13, deze word ook wel g12++ genoemt deze mag voor zo ver mij bekent is nooit gemengt worden met de anderen! dus ook niet bij een g11 in gooien om bij te vullen.

en natuurlijk goed opletten dat je niet per ongeluk g12++koopt en denkt dat het g12 is want dan gaat het ook niet goed.

bij mijn s80 d5 uit 2003 zit trouwens een aftapplug aan de bestuurderskant onder de radiateur.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 19:43  ·  #4
Is er ook bekend waarom er niet gemengd mag worden?
Naar mijn idee is koelvloeistof een soort water wat pas bij een hogere temperatuur kookt en additieven heeft om corrosie van aluminium en stalen onderdelen te voorkomen.
Als je G12++ mengt met G11 wordt het toch geen kauwgom ofzo?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1683
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 19:46  ·  #5
Quote door PepijnZ

Is er ook bekend waarom er niet gemengd mag worden?
Naar mijn idee is koelvloeistof een soort water wat pas bij een hogere temperatuur kookt en additieven heeft om corrosie van aluminium en stalen onderdelen te voorkomen.
Als je G12++ mengt met G11 wordt het toch geen kauwgom ofzo?



Gaat om het type motorblok. Gietijzer blok of alluminium blok. Als ik het goed heb.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 19:51  ·  #6
De details ken ik niet, wel ben ik al meerdere keren tegen gekomen dat het ernstig vervuild in het koelsysteem als er een mix van koelwater in zit. Hele aparte sludge vormt zich, heeft de kleur van roest-water en hecht zich werkelijk overal aan inwendig. Bijna niet schoon te krijgen. Maar dat gebeurt niet in een paar weekjes hoor. Gaat wel wat tijd overheen. Beter voor zijn en de juiste erin doen.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 21:10  ·  #7
In mijn auto's gaat de kvs met de beste specificatie en om het overzichtelijk te houden houd ik de G specificaties van VW aan. Als je bij Volvo kvs of antievries koopt dan zullen ze toch niet de specs van 2001 hebben? Als ik een andere auto koop en ik moet bijvullen dan gaat alles er uit en vul ik het systeem met G13.
En bijgaand een overzicht wat wel en niet samen gaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 23:09  ·  #8
Bij mij komt er alleen koelvloeistof van Volvo in.
Mag 50/50 volgens handleiding maar meestal doe ik er maar klein beetje water bij.
havenmeester45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Blaricum, N-H
Leeftijd: 30
Berichten: 73
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 23:19  ·  #9
Volvo vloeistof is toch al “ready mixed”?
Ik gooi dat ook alleen erin, zonder extra water..
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 23:31  ·  #10
Quote door hermanusb

Bij mij komt er alleen koelvloeistof van Volvo in.
Mag 50/50 volgens handleiding maar meestal doe ik er maar klein beetje water bij.


NIET DOEN!!!!

Er MOET minimaal 50% water erin, in tegenstelling tot wat het stomme Nederlandse woord doet vermoeden "koelvloeistof" is koelvloeistof alles behalve een koelvloeistof, het is een isolator.. Water zorgt voor de koeling, als je er maar een beetje van in doet dan loopt boel veel te heet op (en nee, dat zie je niet direct op de meter, die geeft het pas aan als het al te laat is).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 23:32  ·  #11
even een snelle copy-paste van mijn uiteenzetting kortgeleden op het andere forum:


""""""
Na massale inschrijvingen op groupbuys van dikke alu koelpakketten en koudere thermostaten is het misschien handig daar een topic omtrent te hebben.


Ik zal aftrappen en beginnen met de essentie, want voordat we gaan upgraden is de volgende kennis goed om te weten, zonder dat het geld kost (je bespaard het zelfs) kan je de boel flink koeler houden.


Stelling:

Koelvloeistof koelt niet!


In tegenstelling tot wat je zou verwachten, werkt koelvloeistof averechts op de koelcapaciteit van het systeem. Het is geen koel-vloeistof, het is zoals de engelse zeggen, een anti-freeze.

De enige doelstelling van koelvloeistof is anti-corrosie, anti-vries en het smeren van de waterpomp. Koelvloeistof heeft ook slechts 65% van de warmte opname-afgifte capaciteit van puur (gedemineraliseerd) water!

Grafiekje:


Je zou dus haast kunnen stellen dat met enkel water in het systeem de boel 35% koeler loopt!


Koelvloeistof, of zoals het dus beter genoemd kan worden, anti-vries, heeft als primaire doel dus het verleggen van het vriespunt in winterse omstandigheden. (het kookpunt gaat ook omhoog maar dat komt zo nog)

Volvo hanteert een 50-50 meng verhouding, en bij Zweedse winterse temperaturen adviseren ze zelfs een 60-40 verhouding (waarbij 60% KVS concentraat). Wat optimaal is voor het verlagen van het vriespunt, maar de koelcapaciteit van het systeem gigantisch verlaagd (wat niet zo erg is als het -40 graden Celsius is buiten )

Grafiekje:


Anders wordt het wanneer wij met onze getunede wagens welke extreme hitte produceren in normale omstandigheden rijden (of met automaat, caravan, in de bergen, niet in de winter), dan willen we een zo optimaal mogelijke koeling!

Om met 100% water in de zomer te kunnen rijden, en toch het systeem gesmeerd, en beschermd te houden is wel een additief nodig, 1 flesje "WATER WETTER" van RedLine of "MOCOOL" van Motul (deze tweede gebruik ik altijd).

Dit flesje bevat geen Ethyleen glycol, Propyleen Glycol (de vriespunt verlagende en warmte opname/afgifte blokkeerende additieven) maar wel alles wat nodig is om het systeem intern gesmeerd en corrosie vrij te houden. Tevens heeft het een een oppervlaktespanning verlagend effect, waardoor de warmte overdracht van metaal-->water nog sneller verlopen kan.


Conclusie:

Met deze kostenbesparende ingreep kan je zomaar 10-20 of wel 30% efficiënter/ koeler rondrijden!


Dus allen, spoel het systeem in het voorjaar eens grondig door met gedemineraliseerd water. En voeg in de zomer enkel een flesje MOCOOL of WATER WETTER toe en kijk hoe koeeeeel 8) je bent dit jaar.

Of doe het nu al, en vul het systeem met 1 flesje additief toe, 2 (of als je durft slechts 1 litertje als we niet onder de -10 / -15 graden celcius komen) liter KVS concentraat en 5 liter water. Het vriespunt is dan alsnog -20, voor een Hollandse winter ruim voldoende. """"
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 06.09.2019 - 23:35  ·  #12
Uiteraard zelf ook het nodige mee geëxperimenteerd, en ja, op 100% water + een klein additief liep de wagen aanzienlijk koeler op circuit, meer koeling was met een normale T5 nieteens meer nodig.

Na flinke tuning weer wel natuurlijk, maar dat zijn alle excessen tezamen qua omstandigheden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 07.09.2019 - 07:51  ·  #13
Leerzaam! Dank je
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 07.09.2019 - 10:09  ·  #14
Mooie en nuttige toelichting Adriaan.👍🏻
Staat inmiddels in “Handige Linkjes”, zodat het voor een ieder terug is te vinden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4317
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof gemixt

 · 
Posted: 07.09.2019 - 11:08  ·  #15
Quote door PepijnZ

Is er ook bekend waarom er niet gemengd mag worden?
Naar mijn idee is koelvloeistof een soort water wat pas bij een hogere temperatuur kookt en additieven heeft om corrosie van aluminium en stalen onderdelen te voorkomen.
Als je G12++ mengt met G11 wordt het toch geen kauwgom ofzo?


De additieven zijn anders en werken op elkaar in bij G11 en G12. Zoek maar eens op IAT (G11) en OAT (G12), dan vind je wel meer info.
De latere vloeistoffen, na G12, zijn HOAT en kunnen daarom wel gemengd worden met G11.
IAT = Inorganic Additive Technology
OAT = Organic " "
HOAT = Hybrid Organic " "

In het kort: IAT legt een beschermlaag in het hele systeem. Additieven die na 2-3 jaar zijn uitgewerkt en vervangen moeten worden.
Maar qua Volvo voorschrift dus het meest geschikt voor onze auto's (al plaats ik daar zelf ook mijn vraagtekens bij, kan ook uit gemakzucht zijn).
OAT zijn (min of meer) moleculen die alleen daar hechten waar de beschermlaag kapot is, dus worden minder snel verbruikt waardoor de vervangingstermijn langer is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0