Koelvloeistof issues

 
 
 
 
 
jaxxon78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 45
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Koelvloeistof issues

 · 
Posted: 29.05.2024 - 11:39  ·  #1
Goedemorgen,

ik ben al enige weken aan het tobben met mijn koelvloeistof. Totdat ik op weg naar mijn werk in de ochtend een mooie witte rookpluim trok op de invoegstrook, bij het starten was er nog niks te zien. Dus toch maar omgedraaid, dagje thuiswerken en maar even langs mijn garage gegaan. Geen witte rook meer, motor liep verder nog prima en volgens hem waren de slangen ook niet te hard. Verder geen storingen in het systeem. Hij zei dat ik er verder wel mee door kon rijden, maar het even in de gaten moest houden. We zijn toen met de caravan naar Zeeland geweest en toen al wel een enkele keer melding van koelvloeistof laag gehad, dop losdraaien en dan kwam het niveau weer terug tussen min en max. Ik wist dat mijn thermostaathuis lekte dus verwachtte dat het daar aan lag, temperatuur op de obd tool gaf ook wel iets verhoogde waardes aan (95-95°), maar dat zou nog wel acceptabel zijn. Inmiddels de vervangende thermostaat ontvangen en ook maar meteen het koelvloeistof reservoir vervangen. Temperaturen zijn weer normaal (~90°). Gisteren na een langere rit (woon-werk is 45km), de motor afgezet en gaan werken, bij het terugkomen koelvloeistof laag melding, ongeveer halve liter bijgevuld en vertrokken naar huis, naar een paar kilometer weer witte rook erachter. Temperatuur verder goed, dus maar weer doorgereden op het gemakje. Thuis de dop losgedraaid en het niveau steeg weer naar tussen min en max. Vanochtend gecheckt en de dop dichtgedraaid, niveau was nog goed. Nu weer op het werk en de dop weer losgedraaid, niveau nog steeds goed. Vanmiddag weer kijken voor vertrek en de dop dichtdraaien.

Het lijkt erop dat er koelvloeistof verdwijnt bij uitstaande motor, dan lijk ik ook witte rook te hebben. Vanmorgen dus niks aan rook te zien. Ik ben dan toch bang dat het de koppakking gaat zijn, of zou het ook ergens anders naartoe kunnen lekken. Ik las ergens ook al de EGR koeler. Ik heb wel zelf een CO2 tester gekocht, met een plug en slangehals, echter kreeg ik die niet zo goed aan het bubbelen, dus maar lucht door de vloeistof in een injectiespuit gezogen, werd wel geel, dus ben bang dat het toch de koppakking gaat zijn..... Zou het systeem nog kunnen laten afpersen door de garage, maar weet niet of dat de extra kosten nog waard gaan zijn.

Nu zit ik in dubio, wat te doen. Koppakking vervangen (als het dat is), daarnaast zijn er een paar anders zaken die ik dan eigenlijk mee zou moeten nemen:
- interieur wordt niet warm, waarschijnlijk kachelradiator verstopt
- nieuwe zomerbanden nodig
- tegen de winter ook nieuwe winterbanden nodig
- portier linksachter gaat niet automatisch op en van het slot

De auto is de 4 ton al wel gepasseerd, wat is nu wijsheid.....

Ik ga vanmiddag hier in de buurt eens kijken bij een V60 D3 uit eind 2015, heeft met uirzondering een trekhaak wel al mijn voorkeuren. Wel weer 180dkm gelopen. Gedachte is hier dan nog een jaar of 4-5 mee te rijden en dan eens kijken wat hybride qua betrouwbaaheid doet, ik moet wel een caravan kunnen trekken van 1500kg. De vrouw wil eigenlijk naar een XC60, maar daar twijfel ik een beetje aan deruimte van de kofferbak. Die is bij de V60 sowieso al kleiner dan bij de V70 (beetje verwend).

Heeft iemand nog suggesties wat te doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof issues

 · 
Posted: 29.05.2024 - 13:39  ·  #2
Het is wellicht moeilijk het te erkennen, maar als er na stilstand (bij warme motor) een witte pluim ontstaat, heb je dus effectief water in een cilinder, dus een lekke koppakking of een scheurtje in de cilinderbus, anders komt er geen koelwater in de cylinder. Ook bevestigt door je proef met de testvloeistof.
En dat dat bij uitstaande motor gebeurt is wel logisch, dan staat er druk op het systeem en lekt er voldoende hoeveelheid water in de cylinder om een zichtbare witte pluim te geven (wanneer de motor voldoende is opgewarmd).
Zou je je verstuivers eruit trekken en met een cameraatje in de cilinders kijken, ga je waarschijnlijk 1 schone(re) zuigerkop zien (waarschijnlijk cilinder 4 of 5, die zitten het verst van de koelwateraanvoer af).
Heb je de dop van het koelwaterreservoir ook vervangen? Als die niet bij de juiste druk aflaat, kan de druk in het systeem te ver oplopen en kan je verdere schade / risico's krijgen.

Het klinkt wel een beetje of je er moe van bent. Als je zelf niet aan het klussen wil/kan, dan vraag ik mij ook ten zeerste af of deze auto nog geld waard is in de Nederlandse dieselmarkt. Misschien is deze afschrijven en de volgende wel de manier om van een hoop kopzorgen af te komen.
jaxxon78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 45
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof issues

 · 
Posted: 29.05.2024 - 13:57  ·  #3
Bedankt voor je antwoord. Reservoir is met nieuwe dop en sensor gekomen, dus dat deel is allemaal nieuw. Ik volg verder je logica en wat was ook mijn eigen gedachtengang. Scheurtje in de cilinderwand zie je pas als de kop eraf is neem ik aan en dan is het alsnog afschrijven.

Kopzorgen valt eigenlijk nog wel mee, alleen de afweging is een beetje lastig, maar dat is in zo'n situatie waarschijnlijk bij iedereen het geval. Ben ook al op zoek naar wat anders voor de komende jaren. Denk met een kilometerstand van 400000km dat de investering een beetje te hoog gaat zijn.

Vanmiddag zoals gezegd even kijken bij een V60 D3 hier in de buurt. Eens kijken of dat een kanshebber kan zijn. We zullen eens zien wat het totaalplaatje gaat worden. Voorlopig lijk ik een werkbare situatie te hebben om er toch nog mee te rijden, alleen zorg ik wel dat ik de temperatuur en stand van de koelvloeistof in de gaten houd. ook rustig rijden en niet te veel belasten de komende tijd totdat we iets anders hebben.

in ieder geval bedankt voor het meedenken.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 473
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof issues

 · 
Posted: 29.05.2024 - 14:11  ·  #4
Altijd een lastige afweging. Voor het geld van de reparatie koop je waarschijnlijk geen andere auto. Het ligt er m.i. aan hoe erg je bent gehecht aan de auto en of je een nieuwe auto met minder km's kan veroorloven. Als je er niet enorm aan gehecht bent en je kan een nieuwere auto veroorloven zou ik dat zeker doen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0