Goedemorgen,
ik ben al enige weken aan het tobben met mijn koelvloeistof. Totdat ik op weg naar mijn werk in de ochtend een mooie witte rookpluim trok op de invoegstrook, bij het starten was er nog niks te zien. Dus toch maar omgedraaid, dagje thuiswerken en maar even langs mijn garage gegaan. Geen witte rook meer, motor liep verder nog prima en volgens hem waren de slangen ook niet te hard. Verder geen storingen in het systeem. Hij zei dat ik er verder wel mee door kon rijden, maar het even in de gaten moest houden. We zijn toen met de caravan naar Zeeland geweest en toen al wel een enkele keer melding van koelvloeistof laag gehad, dop losdraaien en dan kwam het niveau weer terug tussen min en max. Ik wist dat mijn thermostaathuis lekte dus verwachtte dat het daar aan lag, temperatuur op de obd tool gaf ook wel iets verhoogde waardes aan (95-95°), maar dat zou nog wel acceptabel zijn. Inmiddels de vervangende thermostaat ontvangen en ook maar meteen het koelvloeistof reservoir vervangen. Temperaturen zijn weer normaal (~90°). Gisteren na een langere rit (woon-werk is 45km), de motor afgezet en gaan werken, bij het terugkomen koelvloeistof laag melding, ongeveer halve liter bijgevuld en vertrokken naar huis, naar een paar kilometer weer witte rook erachter. Temperatuur verder goed, dus maar weer doorgereden op het gemakje. Thuis de dop losgedraaid en het niveau steeg weer naar tussen min en max. Vanochtend gecheckt en de dop dichtgedraaid, niveau was nog goed. Nu weer op het werk en de dop weer losgedraaid, niveau nog steeds goed. Vanmiddag weer kijken voor vertrek en de dop dichtdraaien.
Het lijkt erop dat er koelvloeistof verdwijnt bij uitstaande motor, dan lijk ik ook witte rook te hebben. Vanmorgen dus niks aan rook te zien. Ik ben dan toch bang dat het de koppakking gaat zijn, of zou het ook ergens anders naartoe kunnen lekken. Ik las ergens ook al de EGR koeler. Ik heb wel zelf een CO2 tester gekocht, met een plug en slangehals, echter kreeg ik die niet zo goed aan het bubbelen, dus maar lucht door de vloeistof in een injectiespuit gezogen, werd wel geel, dus ben bang dat het toch de koppakking gaat zijn..... Zou het systeem nog kunnen laten afpersen door de garage, maar weet niet of dat de extra kosten nog waard gaan zijn.
Nu zit ik in dubio, wat te doen. Koppakking vervangen (als het dat is), daarnaast zijn er een paar anders zaken die ik dan eigenlijk mee zou moeten nemen:
- interieur wordt niet warm, waarschijnlijk kachelradiator verstopt
- nieuwe zomerbanden nodig
- tegen de winter ook nieuwe winterbanden nodig
- portier linksachter gaat niet automatisch op en van het slot
De auto is de 4 ton al wel gepasseerd, wat is nu wijsheid.....
Ik ga vanmiddag hier in de buurt eens kijken bij een V60 D3 uit eind 2015, heeft met uirzondering een trekhaak wel al mijn voorkeuren. Wel weer 180dkm gelopen. Gedachte is hier dan nog een jaar of 4-5 mee te rijden en dan eens kijken wat hybride qua betrouwbaaheid doet, ik moet wel een caravan kunnen trekken van 1500kg. De vrouw wil eigenlijk naar een XC60, maar daar twijfel ik een beetje aan deruimte van de kofferbak. Die is bij de V60 sowieso al kleiner dan bij de V70 (beetje verwend).
Heeft iemand nog suggesties wat te doen.
ik ben al enige weken aan het tobben met mijn koelvloeistof. Totdat ik op weg naar mijn werk in de ochtend een mooie witte rookpluim trok op de invoegstrook, bij het starten was er nog niks te zien. Dus toch maar omgedraaid, dagje thuiswerken en maar even langs mijn garage gegaan. Geen witte rook meer, motor liep verder nog prima en volgens hem waren de slangen ook niet te hard. Verder geen storingen in het systeem. Hij zei dat ik er verder wel mee door kon rijden, maar het even in de gaten moest houden. We zijn toen met de caravan naar Zeeland geweest en toen al wel een enkele keer melding van koelvloeistof laag gehad, dop losdraaien en dan kwam het niveau weer terug tussen min en max. Ik wist dat mijn thermostaathuis lekte dus verwachtte dat het daar aan lag, temperatuur op de obd tool gaf ook wel iets verhoogde waardes aan (95-95°), maar dat zou nog wel acceptabel zijn. Inmiddels de vervangende thermostaat ontvangen en ook maar meteen het koelvloeistof reservoir vervangen. Temperaturen zijn weer normaal (~90°). Gisteren na een langere rit (woon-werk is 45km), de motor afgezet en gaan werken, bij het terugkomen koelvloeistof laag melding, ongeveer halve liter bijgevuld en vertrokken naar huis, naar een paar kilometer weer witte rook erachter. Temperatuur verder goed, dus maar weer doorgereden op het gemakje. Thuis de dop losgedraaid en het niveau steeg weer naar tussen min en max. Vanochtend gecheckt en de dop dichtgedraaid, niveau was nog goed. Nu weer op het werk en de dop weer losgedraaid, niveau nog steeds goed. Vanmiddag weer kijken voor vertrek en de dop dichtdraaien.
Het lijkt erop dat er koelvloeistof verdwijnt bij uitstaande motor, dan lijk ik ook witte rook te hebben. Vanmorgen dus niks aan rook te zien. Ik ben dan toch bang dat het de koppakking gaat zijn, of zou het ook ergens anders naartoe kunnen lekken. Ik las ergens ook al de EGR koeler. Ik heb wel zelf een CO2 tester gekocht, met een plug en slangehals, echter kreeg ik die niet zo goed aan het bubbelen, dus maar lucht door de vloeistof in een injectiespuit gezogen, werd wel geel, dus ben bang dat het toch de koppakking gaat zijn..... Zou het systeem nog kunnen laten afpersen door de garage, maar weet niet of dat de extra kosten nog waard gaan zijn.
Nu zit ik in dubio, wat te doen. Koppakking vervangen (als het dat is), daarnaast zijn er een paar anders zaken die ik dan eigenlijk mee zou moeten nemen:
- interieur wordt niet warm, waarschijnlijk kachelradiator verstopt
- nieuwe zomerbanden nodig
- tegen de winter ook nieuwe winterbanden nodig
- portier linksachter gaat niet automatisch op en van het slot
De auto is de 4 ton al wel gepasseerd, wat is nu wijsheid.....
Ik ga vanmiddag hier in de buurt eens kijken bij een V60 D3 uit eind 2015, heeft met uirzondering een trekhaak wel al mijn voorkeuren. Wel weer 180dkm gelopen. Gedachte is hier dan nog een jaar of 4-5 mee te rijden en dan eens kijken wat hybride qua betrouwbaaheid doet, ik moet wel een caravan kunnen trekken van 1500kg. De vrouw wil eigenlijk naar een XC60, maar daar twijfel ik een beetje aan deruimte van de kofferbak. Die is bij de V60 sowieso al kleiner dan bij de V70 (beetje verwend).
Heeft iemand nog suggesties wat te doen.