Koelvloeistof laag melding

JackC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding

· 
Posted: 13.02.2025 - 07:35  ·  #16
Ja, nog eenvoudiger is om er nieuwe olie in te doen (ook al is die net deels vernieuwd) - en dat regelmatig even herhalen ;).
Net als met motorolie, ook beter niet de oude olie terug gooien...
koekenbakker
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 07:58  ·  #17
Quote door JackC70

Ja, nog eenvoudiger is om er nieuwe olie in te doen (ook al is die net deels vernieuwd) - en dat regelmatig even herhalen ;).
Net als met motorolie, ook beter niet de oude olie terug gooien...

Dan doe ik dat! En dat regelmatig herhalen is nodig omdat tijdens het sturen het niveau weer wat kan zakken?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 09:04  ·  #18
Nee, het is een gesloten systeem, die olie zou niet moeten dalen, tenzij je een lek hebt. Verdampt ook niet. Maar die oliemoleculen gaan stuk over tijd, en het lijkt erop dan de olie dan minder goed werkt. Hier op het forum wordt regelmatig gemeld dat de stuurbekrachtiging dan wat schokkerig werkt of zelfs 'tegenstuurt'.
De olie wordt mettertijd ook bruin en gaat verbrand ruiken / stinken. Nieuw is de olie groen (bij oudere types rood, ik geloof dat dat correspondeerde met de kleur van de seal onder de dop?)... er is geen vaste termijn voor, hangt er ook vanaf hoe (veel) je de auto gebruikt en hoe, maar ik zou schatten dat eens per 3 jaar netjes is.
Wel even goed kijken naar het peilstokje, dat geeft een niveau aan bij koud en warm. De olie zet uit dus dezelfde hoeveelheid olie zal, als hij warm is, een hoger peil aangeven. Dus niet bij koude olie op het warm peil zetten, want dan staat het te hoog.
Hier op het forum staan wel procedures beschreven over hoe je de olie uit het hele circuit vervangt, en er zijn ook video's van op youtube.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.02.2025 - 15:24  ·  #19
Thanks voor de tips!

Dan koop ik gewoon een 1 liter fles olie die ik als eerste gebruik om het reservoir weer af te toppen en dan zal ik na een een stuk gereden te hebben later nog een keer het reservoir verversen met de resterende nieuwe olie.

Een niet-origineel reservoir prima (zie link)? Of toch voor het originele onderdeel gaan? Deze is meteen twee keer zo duur.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.02.2025 - 16:41  ·  #20
Zo, het is gelukt!

Stuurbekrachtigingreservoir vervangen voor een nieuwe exemplaar en olie voor een groot deel direct ververst. Deze was niet meer groen, maar eerder goudkleurig. Het oude reservoir stond helemaal bol en sloot daardoor niet meer goed af langs de rand in het midden, daardoor stond het oliepeil ook veel te laag.

En waar het in eerste instantie om ging, de sensor in het koelvloeistof reservoir is ook vervangen. Het plastic van de oude sensor was onderin gesmolten (zie foto), dus logisch dat die het niet meer deed.

Uiteindelijk toch nog veel priegelwerk om beide reservoirs los te krijgen. Het koelvloeistof reservoir heeft blijkbaar aan de onderkant ook nog iets van 'nopjes' zitten die weer ergens in zitten gehaakt.. Leuk bedacht door Volvo.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0