Koelvloeistof laag melding

koekenbakker
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Koelvloeistof laag melding

· 
Posted: 01.01.2025 - 10:52  ·  #1
Hoi alle,

In mijn xc70 uit 2004 (2.5T benzine) krijg ik de afgelopen weken af en toe een koelvoeistof laag zet motor af melding.
Deze melding krijg ik maar af en toe en verdwijnt ook weer als de motor op temperatuur is. De garage heeft het systeem even vluchtig nagekeken maar ze vonden geen lekkage. Een paar waarnemingen:

• De motor komt en blijft verder mooi op temperatuur
  • Koelvloeistof niveau in het reservoir lijkt niet te zakken
  • Het lijkt alsof de melding komt als het kouder is buiten (sneeuwvlokje icoon) op dashboard.
  • Ik heb de melding ook eens gekregen na gebruik standkachel, maar toen was het ook koud buiten.

Ik ga zelf even proberen te kijken rondom de standkachel, kijken of ik daar iets van lekkage sporen kan aantreffen. Anders zou het wellicht een sensor kunnen zijn?
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof laag melding

· 
Posted: 01.01.2025 - 10:57  ·  #2
Als peil niet zakt en ook niet laag staat wanneer melding optreedt hoef je toch niet te zoeken naar een lekkage? Dan toch iets met de sensor. Mijn ervaring is dat je die het beste origineel koopt, andere geven valse meldingen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2025 - 15:52  ·  #3
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.01.2025 - 19:35  ·  #4
Ik ga de sensor morgen even nalopen. Anders bestel ik een nieuwe.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 17:06  ·  #5
Ik heb een nieuwe originele sensor besteld en kwam dit handig filmpje tegen over hoe je deze in het koelvloeistof reservoir kan vervangen:

https://youtu.be/Bont7sxlplE?si=xCH2HBLhHuwkVCPy

Ik dacht ik 5 min klaar te zijn, maar ik heb een probleem. Ik krijg het stuurbekrachtiging reservoir niet los van het koelvloeistof reservoir. In de video krijgt hij hem zo eruit geschoven maar bij mij zit het klemmetje echt goed vast. Toen dacht ik, ik probeer anders wel beide reservoirs (zonder ze van elkaar los te maken) omhoog te tillen. Maar dit lukt helaas ook niet..

Iemand enig idee hoe je dit kan oplossen?
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 17:23  ·  #6
Het is een enorm gewroet om het stuurbekrachtiging reservoir los te halen. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen met een tangetje en een middelmaat platte schroevendraaier.

Eerst met de schroevendraaier het palletje opzij gedrukt, aan de kant van het spatbord het schuifje omhoog gekregen en toen met punttang omhoog geduwd. Daarna de andere kant gedaan.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 17:28  ·  #7
Ja mij lukte het gewoon niet, een kwartier zitten wroeten haha. Vreemd dat die man in het filmpje hem zo los krijgt, lijkt ook een stuk losse allemaal te zitten.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 18:14  ·  #8
Vergeet niet dat het koud is. Kan je het plastic warm maken met een föhn, dan bestaat er minder kans op breuk.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 18:25  ·  #9
Ja dat is een goede tip. Ik was idd bang voor het afbreken. Misschien kan wat siliconen spray ook nog helpen?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.02.2025 - 22:41  ·  #10
het is gedoe en vooral de eerste keer (???) De 2e keer zit t allemaal wat ruimer(????) jaja het blijft gaan over de twee reservoirs heren..

ik heb er wat ruimte in gemaakt met een schroevendraaier en idd hoewel het geen keihard plastic is kan een beetje warm maken slim. (en nou hou ik er mee op, het blijft ....)
S80tig
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.02.2025 - 09:44  ·  #11
Als je het reservoir van de stuurbekrachtiging niet makkelijk los krijgt: rukken maar. Want dan is vervangen van dit reservoir ook geen overbodige luxe. Kost maar 2 tientjes.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.02.2025 - 10:09  ·  #12
Inhakend op bovenstaande twee reacties: rukken geeft vaak wel opluchting, al heb je kans dat je er een zooitje van maakt...
Maar als je met beleid te werk gaat, beetje glijmiddel (ahem, siliconenspray) helpt ook bij plastic, en (nu weer on topic) vooral bij daglicht even kijken waar de boel klem zit, gaat het vast lukken.
Zo zat ik eens een kwartier te prutsen met het klemmetje van het stekkertje op de handremmotor, terwijl ik 'm de eerste keer blind in 1x los had zonder te weten hoe het in elkaar zat.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.02.2025 - 15:19  ·  #13
Thanks voor het meedenken alle! Als ik het zo hoor dan moet ik het nog een keer proberen, dit keer met wat meer voorspel (warm maken en glijmiddel)!
S80tig
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 15:39  ·  #14
Blijf erbij dat als het zo vast zit, het stuurbekrachtigingsreservoir enorm uitgezet is en dus ook zweet. En dan ook tegen de ECM/TCM bak aandrukt. Gewoon vervangen dat reservoir.
koekenbakker
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 12.02.2025 - 21:33  ·  #15
Ja ik denk zeker dat het reservoir is uitgezet, het is ook aan het zweten langs de rand. Is dit vervangen een eenvoudig klusje?

Is het gewoon een kwestie van oud reservoir met een spuit leegzuigen, reservoir los maken (of afbreken), slangen losmaken (kan ik deze afdoppen?), nieuwe plaatsen, slangen weer bevestigingen en vullen met de uitgezogen olie?

Selected quotes for multi-quoting:   0