Koelvloeistof te laag zet motor uit

Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Koelvloeistof te laag zet motor uit

· 
Posted: 11.08.2024 - 02:54  ·  #16
diezelfde computer of anders misschien naar massa.
een sensor wordt altijd bediend 1 computer, nooit door 2.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 11.08.2024 - 15:35  ·  #17
https://qclt.com/html/volvo_ewd_us_eng/

Hier staan de elektrische schema's van onze auto's.
Het is even weten hoe je ze moet lezen maar eenmaal bekend mee kan je er heel veel in vinden :)
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 11.08.2024 - 16:10  ·  #18
Dank jullie wel weer! Vandaag druk met andere dingen maar zodra ik weer tijd heb ga ik met de adviezen aan de gang!

Bedankt weer voor de input

Met vriendelijke groet,
Walter
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.08.2024 - 22:49  ·  #19
Bedankt bedankt bedankt! Vandaag weer even aan de gang geweest met jawel de bedrading iets wat ik wel spannend vind omdat ik hier nog niet zo in thuis ben. Opzoek naar het einde van de draad om deze door te kunnen meten heb ik de ecu/ecm (weet even niet de correcte benaming) onder de motorkap uit zijn zwarte box gehaald en wat tref ik aan jawel een kabel die afgebroken is in de stekker. Dus met behulp van een filmpje de ecu eruit gehaald al de stekkers los voorzichtig het overgebleven deel uit de stekker gewipt en de draad er opnieuw op gesoldeerd. Pinnetje weer in de stekker stekkers weer in de houder ecu er weer op en jawel hoor storing weg! Nu op naar het volgende, scherm boordcomputer licht wel op maar geeft soms wel soms niet tekst.

Met vriendelijke groet,

Walter Hollander
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 05:18  ·  #20
Goed bezig Walter! Zelf een storing oplossen geeft altijd veel voldoening vind ik.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 08:38  ·  #21
Gefeliciteerd Walter! Dat doet deugd.
De DIM (Driver Information Module) doet wel vaker moeilijk. Het aangewezen adres om dat te laten repareren (tenzij je zelf ook al aan electronica wil beginnen solderen :-) ) is ETS1 (Erich Technical Service) - Google maar even. Die staat hier zeer hoog aangeschreven op het forum.
Even je klokkenspel aan hem laten zien en dan heeft hij dat waarschijnlijk in een wip gediagnosticeerd en gerepareerd :D

Klokkenspel = tellerbak van je auto hè...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 10:03  ·  #22
Aah mooi Walter. Zoiets simpels eigenlijk maar je moet net even weten waar het zit. Kost gewoon tijd en soms veel moeite.

DIM inderdaad even een klusje voor ETS, komt wel vaker voor.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 13:49  ·  #23
Top dat je de oorzaak gevonden hebt, zo zie je maar weer dat de aanhouder altijd wint!
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 16:15  ·  #24
Netjes opgelost 👍

Je zal die melding door deze oorzaak op je warme vakantie trip voor je kiezen krijgen, dan ga je niet blij worden 😬
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 16:20  ·  #25
Goed bezig, fijn dat je het gevonden hebt.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 17:31  ·  #26
Dat is waar, al vertrouwen sommigen ook wel te blind op een sensor... in dit geval: als je bij zo'n melding stopt en het niveau in het vaatje controleert en dat is gewoon goed (en de motortemperatuur blijft normaal), dan is er niet direct reden tot zorgen, er is immers wél voldoende kvs in de motor, ook al ziet de computer dat niet omdat het signaal niet aankomt door het gebroken draadje.
Bij mijn oude Benz had ik wel eens dat de kvs-temperatuur indicatie heen en weer zwiepte tussen 80 en 100 graden, terwijl de motor gewoon normaal liep en de temperatuur in realiteit nooit zo snel kan veranderen. Ik heb het nooit kunnen achterhalen waar dat aan lag (sensor vervangen, bedrading gecontroleerd...) maar bij meerdere controles met een externe IR-thermometer was de kvs temperatuur altijd normaal, dus op een gegeven moment heb ik me er maar bij neergelegd, wetende dat het in realiteit wel goed was, terwijl de indicatie af en toe kuren had.
Die sensoren zitten er niet voor niks, maar ze zijn ook niet zaligmakend.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 13.08.2024 - 20:53  ·  #27
Ik ben wel benieuw of solderen lang gaat houden of dat de vibraties de tin laten breken.
Daar kom je vanzelf achter. En als het niet houdt dan weet je gelijk waar je moet zoeken.

ALS het breekt dan eerst even opnieuw solderen (tijdelijk) en op je gemakje kijken of je ergens nieuwe pinnen op de kop kunt tikken of een originele stekker met een stukje kabelboom. Dan knip je de draad 10cm voor het einde af en soldeer je daar een nieuw stukje draad/donordraad met nieuwe pin (omdat de krachten daar een stuk minder zijn.)
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2024 - 23:34  ·  #28
Ik ben ook wel benieuwd of de soldering het houdt! Ben op vakantie in Engeland en de binnenwegen zijn hier eigenlijk heel erg slecht overal gaten en kuilen dus ben benieuwd of het blijft zitten. Maar gaat het los dan weet ik waar het zit. Maak me er inderdaad niet zo heel veel zorgen over. We hebben 1100 km met de caravan erachter gereden en dat ging prima! Vind alleen die rode driehoek vervelend. Ben vandaag toch ook even met de klokken bezig geweest. Hij lijkt al een keer gerepareerd te zijn want de blauwe bescherming is op een aantal plaatsen verdwenen. En er staat een datum in gekerfd. Heb dus met contact spray de stekkers van de boordcomputer schoon gemaakt en dat lijkt voor nu wel uit te maken. Heb nog niet gereden maar ben wel een keer of wat ingestapt en het contact aan en elke keer gaat de BC aan ben benieuwd als ik morgen ga rijden en de boel wordt warm en we zitten weer te hobbelen of hij het dan ook blijft doen! En o ja mijn lichtschakelaar is defect! Soms wel soms geen Dashboard verlichting. Kan dan ook niet dimmen en de mistlampen aan zetten.

Sorry beetje off topic in middels

Met vriendelijke groet,

Walter

Selected quotes for multi-quoting:   0