Koelvloeistof te laag zet motor uit

WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Koelvloeistof te laag zet motor uit

· 
Posted: 27.07.2024 - 22:02  ·  #1
Goedenavond allemaal,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe “oude” s60 uit 2003. Ik heb de auto gekocht met een koelvloeistof melding. Het garage bedrijf heeft vervolgens alles na gekeken. Lees kop gelicht, thermostaat nieuw, radiateur nieuw, bleek uiteindelijk waterpomp (Kunstof schoepen) die dus ook nieuw. motor wordt nu gewoon warm en de kachel wordt ook warm. Hij raakt niet meer oververhit. Maar melding koelvloeistof en direct uit zetten blijft. Ook valt de boordcomputer uit kan hier ook het probleem in zitten of hebben jullie nog andere denkrichtingen? Heb op de sloop ook even een Volvo koelvloeistof reservoir en sensor gehaald en deze erin gezet maar dit maakt ook geen verschil……

Bedankt voor jullie meedenken!

Met vriendelijke groet,

Walter Hollander
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof te laag zet motor uit

· 
Posted: 28.07.2024 - 00:13  ·  #2
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 00:24  ·  #3
Hoi bedankt voor de tips,

Ze hebben hem idd uitgelezen weet niet of dit met vida was maar daar kwamen een heleboel meldingen uit maar niet een die betrekking had op dit probleem. Heb idd een ander tankje gehaald om de vlotter te kunnen controleren maar bij allebei zit het vlotter los. Wat me ook is opgevallen is dat als ik een stuk gereden heb en de boel dus goed warm is dat dan met een behoorlijke sis de dop van het koelvloeistof reservoir kan zonder dat het eruit vliegt. Overigens staat hij dan net boven Max en zakt dan bij afkoelen een klein beetje onder Max.

Groet Walter

En nogmaals dank voor het meedenken!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 00:29  ·  #4
Vida: bij normaal koelvloeistofniveau is het contact gesloten >>> kabelbreuk in kabel na sensoraansluiting? eventueel in vida te checken of contact als open uitleest.
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 08:14  ·  #5
Goedemorgen, begrijp ik het goed dat als de twee punten op de stekker met elkaar verbonden worden en er geen kabel breuk is dat dan de melding weggaat en dat als er wel een kabel breuk is dat er dan niks gebeurt? Helaas heb ik geen Vida dus kan ik hem niet zelf uitlezen maar die stekker kan ik wel testen!

Met vriendelijke groet
Walter
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 10:39  ·  #6
Als je niveau wel goed is, dan zou ik het toch eerst in de vlotter en bijbehorende bekabeling zoeken. Dat hij warm sist is volkomen normaal, dat komt door de drukopbouw als gevolg van opwarmen. Wanneer je die druk aflaat, een stuk rijdt en het nogmaals probeert, dan zou er weinig tot geen druk moeten vrijkomen. Is dat niet zo, dan heb je een ander probleem.

Die vlotter kun je volgens mij trouwens prima met een multimeter doormeten. Daarnaast is hij ook nog eens heel makkelijk te vervangen. Wat ik nog wel even zou controleren is of je vlotter wel drijft. Als die lek is geraakt kan hij namelijk simpelweg naar de bodem zakken
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 10:52  ·  #7
Dank je wel Klaas. Het is idd precies zoals jij beschrijft dus dan zit het waarschijnlijk in de bedrading/stekkers…. Is er een manier waarop ik de stekker aan de auto kant kan laten geloven dat hij vol meet heb namelijk 2x een tank je met een vlotter die drijft 1x een nieuwe en 1x een oude sensor. En ik hoop eigenlijk eerst uit te sluiten dat het niet aan de auto kant zit….

Met vriendelijke groet,
Walter
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 13:14  ·  #8
Hangt van je type sensor af denk ik. Kan zijn dat een brugje volstaat, maar als het een PTC of NTC is moet je een weerstand pakken. Er zijn hier waarschijnlijk mensen die je dat kunnen vertellen.

Daarnaast kun je beide aders van de kabel meten naar massa om sluiting op te sporen.
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 14:11  ·  #9
Dankje wel Klaas ga straks even kijken wat voor sensor het is en even proberen. top!!
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 14:40  ·  #10
Zoals GRUNNS60 het schrijft zou je de stekker van de vlotter los kunnen nemen en de andere kant door kunnen verbinden.
Gaat je melding weg dan zit het probleem dus ergens rond de vlotter of het stukje kabel tot aan de stekker.

Vreemd dat ook je boordcomputer uit valt.
Dat kan ik er niet mee rijmen...

Succes met je zoektocht in ieder geval!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 21:48  ·  #11
zoals in vida staat is het een sluitcontact. als je m doorverbind zou de meding sowieso moeten verdwijnen.
doet ie dat niet dan heb je mogelijk kabelbreuk tussen stekker en ECM.

je kunt ook de sensor doormeten. Als die wel sluit en opent zelfde conclusie
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.07.2024 - 23:49  ·  #12
Dank jullie wel. Vandaag helaas allemaal andere verplichtingen maar zodra ik tijd heb ga ik even meten. Laat wel even weten wat de uitkomst is!

Met vriendelijke groet
Walter
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 22:57  ·  #13
Nou vandaag eindelijk tijd. Stekker door gelust nog steeds melding eerste stuk kabel zat idd een breukje accu los nieuwe stekker erop gesoldeerd accu erop melding blijft controleer koelvloeistof. De breuk zit dus verder of er is iets anders aan de hand. Kan ik de draad zelf controleren op een breuk? Bij het uitlezen kwam er ook naar voren dat de radio verkeerd was aangesloten maar het lijkt mij niet dat dat hier iets mee te maken heeft. Aangezien er een hoop problemen waren toen ik de auto kocht(bleek uiteindelijk een kapotte waterpomp te zijn) vraag ik mij af of er nog een andere sensor is of een zekering of iets dergelijks die een tik gekregen kan hebben hij is namelijk wel wat heet geweest. Hoor graag of jullie nog ideeën hebben.

Met vriendelijke groet,
Walter Hollander
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 23:10  ·  #14
Kabel doormeten tot aan de computer?
WalterH
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2024 - 23:19  ·  #15
Ja dat ga ik maar doen moet ik wel even kijken of ik dat kan! Ik zag dat geel naar de computer onder de motorkap gaat maar heeft u enig idee waar de computer zit waar zwart naar toegaat?

Selected quotes for multi-quoting:   0