Koelvloeistof lek

Appie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

Koelvloeistof lek

· 
Posted: 16.09.2017 - 23:58  ·  #1
Goedenavond!

Afgelopen jaar heb ik 1 of 2 keer de kvs bij moeten vullen. Op 40k km niet gek (dacht ik) en er hoefde ook niet veel in. Nu heb ik het 2 maanden geleden binnen een maand weer moeten doen en nadat er afgelopen vrijdag 2 liter in moest, was hij vanavond (100 km verder, wel een stuk doorgereden met 150-160) weer te laag. De garage heeft hem vorige week nog onder druk gezet maar heeft niks kunnen vinden. De olie leek vrijdagmiddag ook nog gewoon goed en ik heb geen spannende witte wolken gezien. De garagehouder gaf vrijdagavond aan liever te wachten totdat de lekkage wat groter zou zijn (wat nu dus het geval is) en er dan een pil in te willen gooien die het lek zou moeten dichten. Iemand een ander idee?

Gr. Albert
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof lek

· 
Posted: 17.09.2017 - 00:40  ·  #2
Bij mij was het expansievaatje lek, dat schijnt vaker voor te komen. Ik kon echter absoluut geen leksporen vinden, maar moest wel regelmatig bijvullen, ongeveer 200ml op 400km. Uiteindelijk achtergekomen doordat ik t systeem heb doorgespoeld en kvs vervangen, met tankje, in de hoop dat dat het zou zijn ipv radiateur of verwarming (komt ook regelmatig voor, O-ringen bij heater matrix die gaan lekken) of koppakking oid. Dop had ik eerder al vervangen.
Ook de dop schijnt het nog wel eens te begeven, dan blijft het systeem niet op de juiste druk waardoor de druk te laag blijft (en dus je kookpunt vd kvs lager ligt) of te hoog, dan krijg je teveel druk op het systeem, met meer kans op lekken.
Appie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 10:53  ·  #3
Zojuist bij daglicht nog even gekeken en er ligt toch een plas water rechtsonder de auto. De binnenkant van de rechtervoorband is ook nat. Als ik van boven op het blok kijk, lijkt het alsof de bovenkant van het blok en het kvs-reservoir droog zijn en het lek verder naar onderen/onder het blok zit. Gaat er dan bij iemand een belletje rinkelen? Moet ik mij zorgen maken?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 11:25  ·  #4
Als er zoveel lekt moet je dat kunnen vinden en je ook wel zorgen maken ja. Onvoldoende koeling is een van de paar dingen die een motor het snelst om zeep kunnen helpen.
Rechts is toch echt de kant van het vaatje? Aansluiting zit onderop (kleine bovenaan is de retour), daar kan het zeker lekken. Of de kvs-buisjes achterop het blok. Heb ik ook al gelezen dat die kunnen lekken, maar het lijkt me stug dat dat op je band terechtkomt.
Appie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 11:31  ·  #5
Zorgen maken om de kosten van het repareren. Dat het zsm gerepareerd moet worden is voor mij geen discussie.

Ik ga hem zo even warm laten lopen en kijken of ik iets kan vinden rondom het reservoir. Het reservoir is nog gevuld tot het mimimum-streepje, dus dat moet nog wel kunnen. Kan ik er trouwens nu water bij gooien (bij gebrek aan KVS) als ik het straks laat verversen als het gerepareerd is?
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 11:42  ·  #6
Kan ook je waterpomp zijn dus wees voorzichtig, beetje jammer dat je distributie het begeeft om dat je waterpomp kapot is!
Appie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 12:03  ·  #7

Hij begint wel enthousiast te druppen! Gezien de locatie hoop ik op een slangetje naar de radiator en niet de radiator zelf...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 12:18  ·  #8
Beetje water erbij kan geen kwaad als het niet vriest. Idd wel vervangen voor de winter.
Reparatie wordt pas duur als het blok kapot draait of je koppakking lek is, maar dat geeft bij zulke grote verliezen echt wel duidelijke signalen*, plus dat dat bij onze auto's niet vaak voorkomt (zonder oververhitting).
* signalen kapotte koppakking, afh. van waar de breuk zit:
- vermogensverlies door compressieverlies
- olie bij koelwater (zie je duidelijk in expansievaatje)
- bellen in het koelwater (uitlaatgas in koelwater, kan je zien&ruiken)
- koelwater in je olie (geeft mayonaise-achtige olie, te zien onder de vuldop)
- koelwater in cilinder (witte wolken uit uitlaat)
Misschien ben ik nog iets vergeten maar dit is het wel zo'n beetje, maar dat zal wel meevallen bij jou denk ik. Lek naar buiten is waarschijnlijker.
Draai ook even de oliedop los (motor uit) om te zien of dat er normaal (zwart) uitziet.
Als het systeem warm is moet er druk op staan, kun je voelen aan de bovenste radiatorslang (pas op, is heet, ~90 graden). Als dat niet gebeurt is je dop kapot.
Pas op met losdraaien dop als de motor warm is. Dikke doek erover en heel langzaam de druk aflaten (sissen) en dan pas losdraaien.
Kan zijn dat de vloeistof omhoogkomt (druk is systeem kan maar 1 kant op).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 12:21  ·  #9
Foto is duidelijk, da's een fiks en makkelijk te vinden lek. Niet meer mee rijden. Als het groter wordt kan je in een klap liters kwijt zijn en gaat je blok eraan. Zo heeft mijn collega haar Ford naar de knoppen geholpen.
Opkrikken en op steunen zetten, en bodemplaat eraf en zoeken...
Of ANWB oid bellen als je het zelf niet veilig kan doen...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 17:20  ·  #10
dit zou bijna van bovenaf te zien of te voelen moeten zijn ik hou het even op slang van reservoir naar blok. maar elke andere mag ook. misschien zelfs gewoon een losliggende klem. Er mee rijden zou idd onverstandig zijn. even nog iets groter lek en je motor staat in mum van tijd zonder koeling.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 19:57  ·  #11
Even off-topic: zit er bij jou geen beschermplaat onder het blok? Ik ben bij het verversen van de olie meer tijd kwijt met die plaat dan met het verversen zelf. Maar blijkbaar heeft niet iedere auto dat?
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 17.09.2017 - 21:34  ·  #12
Ik denk dat die plaat een optie is.Bij Mercedes in ieder geval wel,carter bescherming genoemd met een meerprijs vanaf €131.- afhankelijk van het model.
Appie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.09.2017 - 10:52  ·  #13
Quote door Musicus

Even off-topic: zit er bij jou geen beschermplaat onder het blok? Ik ben bij het verversen van de olie meer tijd kwijt met die plaat dan met het verversen zelf. Maar blijkbaar heeft niet iedere auto dat?

Nope! Zat er al niet meer op toen ik hem twee jaar geleden kocht. En volgens Dennis had het niet zoveel toegevoegde waarde. En als het van Dennis niet hoeft, doe ik het niet. O-)

On-topic: na even goed zoeken uiteindelijk toch de oorzaak kunnen vinden. De plaat onder de radiator stond vol kvs maar beide slangen (naar en van de radiator) waren droog. Ik heb het reservoir gevuld met water en de motor gestart. Na een paar minuten zag ik de kvs gewoon uit de radiator lopen. Dus ik heb hem gistermiddag direct naar de garage (van Arkel in Opijnen) gebracht en de sleutel door de bus gegooid. Helaas zelf geen tijd om een poging te wagen...

Al met al valt het redelijk mee. In mijn hoofd waren er al cilinderkoppen lek en moest ik aan een nieuw blok. Nu ben ik voor ongeveer 300 euro wel klaar. Tenminste, als de intercooler niet ook aan vervanging toe is.

Bedankt voor alle tips! Ik hou jullie op de hoogte.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.09.2017 - 11:32  ·  #14
Tja, als de radiator lekt ontkom je niet aan een nieuwe. Valt nog mee idd. Had je dit niet goed laten oplossen zou de vervolgschade veel groter zijn. Ook al had je er zo'n stopmiddel ingemikt (ik was dat zelf ook van plan), dat is toch maar een noodmiddel. Dat gaat op den duur ook weer open, en met een beetje pech op een onmogelijk moment. Wel zou ik ze vragen om de koelvloeistof volledig te vervangen, kost een paar liter meer en wat extra tijd, maar dan ben je heb je het echt goed en ben je weer voor een paar jaar klaar.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 18.09.2017 - 20:59  ·  #15
In ieder geval goed dat je het lek gevonden hebt en dat het mee lijkt te vallen.

Selected quotes for multi-quoting:   0