Koelvloeistof probleem en geen oplossing

prins_kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

· 
Posted: 07.08.2021 - 13:19  ·  #16
Quote door hermanusb

Je kunt ook niet lukraak maar aan het vervangen slaan zonder diagnose.

Maar als ik iets zou vervangen was het de radiateur.
Een slechte radiateur heeft beperkte doorstroming en koeling.
En de lekkage kan op plekken ontstaan waar je het nooit kan zien.

Bijv tussen radiateur en intercooler of condenser vd airco.

Ik zou voor iets meer dan 100 euro er een nieuwe radiateur in hangen.
Het blijft een gok maar zoals je al zei, geen witte rook en geen slurrie bij de olie.

Weet je welk merk Volvo origineel gebruikt voor de radiateur? De condensor heb ik onlangs vervangen voor een Valeo paste perfect. Deze vervangen niet omdat hij lek was maar om extra koeling te geven aan de motor hij zat redelijk dichtgevouwens.
FlorianBos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 17:13  ·  #17
De D3 motoren van de eerste bouwjaren staan er om bekend dat ze nog wel eens willen scheuren, ik zou het koelsysteem op druk laten zetten en laten onderzoeken of er een koppakking probleem of scheur in het blok zit..

Check ook eens of er bij koude motor nog enorm veel druk op het koelsysteem staat, Ofwel haal de koelvloeistof dop er eens af terwijl de motor compleet is afgekoeld. Mocht de dop er dan nog steeds met een enorme knal afkomen dan zitten er uitlaatgassen in je koelsysteem.
v70_2.4T
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2021 - 21:03  ·  #18
Toen ik in 2018 mijn bougies ging vervangen dacht ik, laat ik eens kijken met een lampje, en toen bij de 5de zag ik vloeistof :o, toen de motor later draaien zodat het eruit gespoten werd, weer kijken en zag het langzaam er weer inlopen, stokje met doekje eraan erin om te kijken wat het was, koelwater dus!

Het was niet veel en alleen tijdens uitstaan en miss wel koude motor, heb toen de koppakking vervangen.
Maar vond dit bij puur toeval.
prins_kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 10:19  ·  #19
Allemaal bedankt voor jullie input,
Ik ga het even aankijken en eventueel de radiateur vervangen om de makkelijkste weg als eerst te kiezen

Is een nissen of een valleo goed?
welke gebruikt Volvo origineel?

Gr kevin
v70_2.4T
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 10:27  ·  #20
Ik zou dat niet doen, natuurlijk kan het niet kwaad maar als daar niet het lek zit en hij koelt verder nog goed...

Zoals ik zei lekte die van mij naar cilinder 5 maar had geen witte rook dus denk dat het alleen bij stilstand wat door lekte... Dus heel langzaam maar makkelijk te zien met lampje
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 16:09  ·  #21
Je kunt toch prima zien of een koeler lekt of niet. Anders demonteer je eea, splits je het koel pakket, da kun je eenvoudig zien of daar het probleem zit. Lekkage moet je eenvoudig zien. Als er regelmatig wat moet worden bijgevuld zonder een inwendig probleem moet je eenvoudig kunnen vinden. Dat geeft een aardig lekspoor.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 16:57  ·  #22
Simpelweg even afpersen. ALs ie uitwendig lekt zie je dat zo, zoals Ed al schrijft.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 19:46  ·  #23
TS begint met de volgende zin.

2 jaar geleden word de auto wat warm .

Te weinig koelcapaciteit dus.
En als ik dan een radiateur eruit haal om te controleren op lekkage zou ik er gelijk een nieuwe in drukken.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 10.08.2021 - 20:03  ·  #24
Quote door hermanusb

TS begint met de volgende zin.

2 jaar geleden word de auto wat warm .

Te weinig koelcapaciteit dus.
En als ik dan een radiateur eruit haal om te controleren op lekkage zou ik er gelijk een nieuwe in drukken.

+1 De kans dat oude nog goed is, is minder dan 50%. En zo verschrikkelijk duur zijn die radiateuren nou ook niet.

En dan de zin erna doet mij toch een beetje gniffelen. Op het Facebookforum naar de expertise gevraagd…..
Het valt mij mee dat ze je daar nog niet geadviseerd hebben om te beginnen met de bougies te vervangen🤣

Maar OT: beginnen bij het begin en afpersen die handel….. zakt de druk dan hebbie lekkage en zal het ook zichtbaar worden waar het lekt. En als je dan toch in de garage staat, gelijk de snuffelaar boven het KVS vaatje hangen.
rfs88
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2021 - 13:06  ·  #25
ik heb ook recent een D3 2012 gehad met een lekke koppakking of meer (gescheurd blok etc..), er was coulance volvo voor dit bekende probleem helaas.....
auto verkocht maar nu weer een XC60 D3 gekocht uit 2012, achteraf V70 wellicht beter kunnen fixen ipv verkopen ;-)

idd beter eerst een goede diagnose stellen (afpersen ipv) lukraak onderdelen vervangen zoals radiateur

Selected quotes for multi-quoting:   0