Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 
 
 
 
 
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 06.08.2021 - 21:36  ·  #1
Hallo heren,

Ik heb het hele internet al afgestruind,
Maar ik weet het even niet meer.

Eerst even wat voor informatie,
Volvo V70 D3 MY12 (270 000km)
2 jaar geleden word de auto wat warm (114) met de caravan op vakantie, intussen heb ik de thermostaat complete behuizing en sensor vervangen origineel bij volvo aangeschaft.
Het systeem volledig geflusht en met demi water gespoeld. En weer afgevuld met orginele koelvloeistof.

Vorig jaar maar 200 km in Nederland met de caravan gereden intussen wel bijna 30 k extra op teller er bij gereden nooit koelvloeistof verbruik gehad en de motor blijft onder alle omstandigheden op temperatuur.


Wat is het probleem.
Afgelopen 3 weken in zuid Frankrijk geweest.
Cruise snelheid tussen de 90 en 110 km/u
Temperatuur van de motor 79-110 graden gezien tijdens afdalen zakt ie even door en tijdens hard werken de berg op 110 in zijn 4e versnelling. 2200 toeren ongeveer.

Intussen 1400 km gerend en en de auto zegt koelvloeistof niveau laag. Dus Demi water gehaald en ongeveer 250-300 ml gevuld op Facebook forum gevraagd en op aanraden bij de Land Rover een verse expantievat dop gescoord voor nog geen 10,- maar intussen 2500 km verder was het niveau weer rond het minimum en weer 300 ML bijgevuld dus de dop kunnen we uitsluiten.

De koel slangen zijn na een uur rijden niet erg hard ( hoe hard horen ze te zijn? )
Aan de olie pijl stok ( dat kleine stokje) zie ik geen witte sludge.
En uit de uitlaat zie ik geen witte rook voor zo ver dat je dat kan zien met deze
Temperaturen..
En op de motor zie ik geen gekke lekkage sporen

Heeft er iemand nog tips en tricks want eigenlijk wil ik hem weer 100% hebben en hem volledig oprijden
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 06.08.2021 - 21:44  ·  #2
De 1400 km en 2500 km waar je over praat, was een groot deel hiervan met caravan en dus flinke belasting?
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 06.08.2021 - 21:47  ·  #3
Quote door volvo355

De 1400 km en 2500 km waar je over praat, was een groot deel hiervan met caravan en dus flinke belasting?


Ja dat klopt.

Maar 2 jaar daarvoor motor veel heter geworden althans langer veel heter. En geen KVS verbruik..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 06.08.2021 - 22:09  ·  #4
Witte rook ga je echt niet zien als het de motor zou ingaan, 300ml is 1 flink glas water op een afstand retourtje Spaanse grens... Ik zou me er nu nog even niet zo druk om maken, tenzij het erger wordt en/Of bij normale belasting optreedt. Vaatje kan ergens een minuscuul gaatje hebben (heb ik gehad, op de naad), of ergens een slang. Klemmen kan je evt even langslopen, misschien zit er eentje los.
Je moet bij koude motor het peil goed zetten. Vloeistof zet wat uit bij hoge temp, dus als je dan tot max bijvult en daarna koelt het af zal het peil toch weer onder max staan zelfs als er niks ontsnapt.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 06.08.2021 - 22:13  ·  #5
De slangen worden niet echt hard, een fractie harder als met de vuldop los. Dit is wel aardig te vergelijken.
Beruchte lekplekken zijn de waterpomp en de EGR koeler.
Met dit hete weer is een lekkende waterpomp lastig te traceren, een EGR al helemaal niet.
Gezien het feit dat je alleen met de caravan last hebt zou ik aan de EGR koeler denken. De motor genereert veel meer warmte met de caravan erachter en kan dus net een haarscheurtje in de koeler openzetten die bij normaal gebruik geen problemen geeft.

Ik heb nog niet veel gesleuteld aan een 2 liter blok dus kan niet zeggen wat een handige actie is om wat onderdelen los te halen voor inspectie. Bij de 2.4 is dat 2 minuten werk om de inlaat te inspecteren.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 00:21  ·  #6
Bij mij was de radiateur lek op een las, bij de overgang van de alu koellamellen naar de kunststof zijkant meen ik.
Was rechts onder, dus lastig te zien ook.
Maar kijk je radiateur eens goed na.

Nooit een plasje of druppels onder de auto gehad, maar het lekte weg tijdens het rijden als er druk op stond.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 09:20  ·  #7
De radiateurs gaan vaak lekken op de aansluiting van alu naar het kunststof deel. Vaak zie je dan wat leksporen aan de zijkant.
Ook gaan de koppakkingen wel eens lek van deze motoren. Ligt er een beetje aan war ze gaan lekken, maar als je het nivo in het vaatje duidelijk ziet dalen als je wat gas geeft bij stilstand (3000 toeren ongeveer) dan is de koppakking lek. Als de pakking goed lek is gaat meteen het nivo lampje branden als je het toerental verhoogt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 10:37  ·  #8
Je kunt ook niet lukraak maar aan het vervangen slaan zonder diagnose.

Maar als ik iets zou vervangen was het de radiateur.
Een slechte radiateur heeft beperkte doorstroming en koeling.
En de lekkage kan op plekken ontstaan waar je het nooit kan zien.

Bijv tussen radiateur en intercooler of condenser vd airco.

Ik zou voor iets meer dan 100 euro er een nieuwe radiateur in hangen.
Het blijft een gok maar zoals je al zei, geen witte rook en geen slurrie bij de olie.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 10:51  ·  #9
Dan moet je wel lekkage zien, anders is het vervangen van de radiator ook “lukraak” ;-)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 11:05  ·  #10
Na negen jaar en flink wat kms is de koelcapaciteit van de radiateur flink afgenomen, vervangen is een goed idee.
Daarmee sluit je een redelijk plausibele oorzaak uit.
De motor vindt het fijn dat hij wat meer koeling krijgt zeker met nu en dan een caravan achter de auto.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 11:11  ·  #11
Quote door Ed

Dan moet je wel lekkage zien, anders is het vervangen van de radiator ook “lukraak” ;-)


Klopt.

Maar je kunt de radiateur nu eenmaal niet goed zien of er lekkage is.
Een minuscuul klein lekje aan de kant vd condenser zul je nooit vinden zonder de radiateur te verwijderen.

En als hij er toch uit ligt ga ik er echt een nieuwe indrukken.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 11:16  ·  #12
Quote door Wakkerewilly

Na negen jaar en flink wat kms is de koelcapaciteit van de radiateur flink afgenomen, vervangen is een goed idee.
Daarmee sluit je een redelijk plausibele oorzaak uit.
De motor vindt het fijn dat hij wat meer koeling krijgt zeker met nu en dan een caravan achter de auto.


Nu heb ik een benzine auto met automaat en kan de temp niet aflezen maar met caravan erachter of zonder staat mijn temp meter altijd 2 mm rechts van het midden.

Wel heb ik sinds 2 jaar er een nieuwe radiateur in gehangen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 11:34  ·  #13
Je hebt dus alleen verbruik kvs bij het gebruik van je caravan? Je rijdt met de caravan erachter, de heuvel op met 110km/u in de 4e versnelling?
Begrijp ik dat zo goed?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 724
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 11:35  ·  #14
Ik heb mijn S60 uit 2001 met nu 153.000 km ( nee geen teruggedraaide teller) en bij aankoop, eind januari 2021, stond het reservoir pakweg 1,5 cm onder het max. gelijk bijgevuld. Vanmorgen stond het niveau weer 1,0 cm onder de max. Er is dus in een een halfjaar en pakweg 5.000 km wat verdwenen. Het is m.i. normaal en ga mij pas druk maken als het niveau in ene op het minimum staat.

Trouwens bij al mijn auto’s (zo’n 15 stuks in de afgelopen 40 jaar) verdween er koelvloeistof in een bepaalde periode.
prins_kevin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maarssen
Leeftijd: 41
Berichten: 69
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem en geen oplossing

 · 
Posted: 07.08.2021 - 12:47  ·  #15
Quote door ravado

Je hebt dus alleen verbruik kvs bij het gebruik van je caravan? Je rijdt met de caravan erachter, de heuvel op met 110km/u in de 4e versnelling?
Begrijp ik dat zo goed?


Nee vaak in ze 5e versnelling als hij moet klimmen dan in zijn 4 of ze 5 ligt er aan wat de helling is..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0