Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 10:31  ·  #136
Quote door Jeroen

Collega's begonnen nog over zo'n afdicht middel voor kleine lekken, wat je in de kvs gooit. Vloeibaar of een pil.


Wordt door internetprofessoren genadeloos afgebrand, maar ik rijdt graag oude auto's en heb tot nu toe drie keer een koelwaterlekkage verholpen met zo'n flesje lekstopper: een zwetende radiateur, een slechte waterpomppakking en een koppakking die via de buitenkant water verloor. Je moet niet verwachten dat 't jaren dicht blijft, maar zo lang reed ik niet met die hokken :)
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 10:36  ·  #137
Dat helpt niet bij een lekke koppakking, de compressiedruk blaast het spul er tussenuit voordat het kan stollen en is erg slecht voor de rest van het koelsysteem.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 11:22  ·  #138
De vloeistoffen zijn niet erg slecht. De zogenaamde pilletjes wel (dikke drap)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 11:33  ·  #139
@ Ed: bij mij lekte de buitenkant van de koppakking, dus koelwater liep aan de achterkant van 't blok weg. Eens, afdichting van de verbrandingsruimte ga je niet dichtkrijgen met die vloeistof.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 11:46  ·  #140
Heb hier zo al diverse oude Mercedessen 'gerepareerd' met de lekkages naar buiten toe. Gaat prima ! Het beste reparatiemiddel was vroeger die korrels van Bar Leaks, hadden wij standaard in de Wegenwacht auto liggen als noodmiddel. Werkte altijd goed als je maar wist hoe te gebruiken. Waar het met die korrels altijd fout ging was het verkeerde gebruik er van, werd in het expansievaatje gedonderd of in de bovenste waterslang en dat moet je dus niet doen. Als je het netjes in de onderste slang deed (!!), vervolgens de motor warm liet draaien stopte het altijd. Dat is ook de hoofdreden waarom Bar Leaks het spul uit de markt heeft gehaald, er kwam teveel gezeik door het verkeerde gebruikt. Een andere oude truc van vroeger uit was een ei in de radiateur mikken bij lekkage.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 12:30  ·  #141
Quote door Blade

Reservoir’s worden zelf ook poreus.

Ik heb er inmiddels al een paar vernieuwd met scheurtjes.


deze^^ heb ik ook gehad! (wel bij een classic van 2000, maar heeft hetzelfde expansievat) dan is de inwendige druk te laag en gaat de vloeistof eerder koken, nog meer druk opbouwen en dus harder weglekken. bij mij zat het scheurtje boven de slangaansluiting onderop, dus eerst slangklem aandraaien, dan nieuwe slang en dàn pas exvat.. met zo'n tandartsspiegeltje van de AC-tion kon ik het zien druppelen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 21:39  ·  #142
Kan je de co meting ook met een belaste motor doen? Of heb je dat al gedaan?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 07:26  ·  #143
De motor draait in principe stationair maar word wel op toeren gebracht een aantal keer en dan word er ook gemeten, zeker bij twijfel of geen uitslag.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 08:49  ·  #144
Ik heb namelijk bij een andere v70 gezien dat er een klein scheurtje in de cillinderwand zat. Stationair en stilstaand gas geven niks aan te zien. ( ook geen co te meten ) Pas bij belasting ( stevig optrekken en doorrijden) werd er druk opgebouwd en verloor de v70 kvs.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 13:44  ·  #145
Bij een diesel zou hte volstaan om stationair even wat toeren te maken, er wordt dan al flinke turbodruk opgebouwd.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 14:40  ·  #146
Onbelast gas geven resulteert bij mijn diesel in een maximaal 0.4 bar overdruk. Zou dat voldoende zijn om een mankement aan het licht te brengen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 15:55  ·  #147
Compressie is 20bar +bij een diesel , heeft niets met de turbo van doen .
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 16:11  ·  #148
Dat is compressieverhouding maar dat bedoelde Ed niet. Ed bedoelde de overdruk als gevolg van toeren maken
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 16:38  ·  #149
Dan snappen jullie of ik niet hoe een motor werkt , denk ik .

Of ik begrijp de vraag niet.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 19:04  ·  #150
Olaf, hoe een dieselmotor of een ottomotor werkt, is mij bekend. Wat mijn vraag was ( was bedoeld om mee te denken in het vraagstuk van kvs verlies bij ts) of er ook getest is op co bij belasting van de motor. Met belasting bedoel ik het rijden met een motor. Immers wordt een rijdende motor zwaarder belast dan een motor die stationair draait. Ed gaf aan dat een dieselmotor met gas geven al flink wat extra druk opbouwt. Wat zeker klopt tav een atmosferische motor. Mijn vraag daar op was of de overdruk die dan gecreëerd wordt, voldoende is om een mankement aan het licht te brengen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0