Quote door Jeroen
Diehl, er zit inmiddels alleen nog water in het systeem. Juist omdat hij het steeds verliest wil ik er geen dure kvs in gooien.
Er ligt nog 3 liter in de auto, kan hem daar wel mee gaan bijvullen vanaf nu en kijken wat hij dan doet.
Ik denk niet dat je veel opschiet met een beetje kvs bijmengen. Er zit totaal iets van 11 liter in het systeem als ik me niet vergis, dus zelfs 3 liter kvs vervangen in 1x brengt je verre van de 50/50 mix die Volvo aanraadt. En dat is 50/50 water en concentraat. Kant-en-klare kvs is al 50/50. Dus kvs bijmengen bij water schiet je echt weinig mee op.
Water heeft, ook onder druk, een lager kookpunt dan kvs. De dop (indien goed) laat druk af bij max. 1.2 bar. Het kookpunt van water is bij die druk maar héél ietsje hoger dan 100 gr celcius (
grafiekje) (let op schaalverdeling verticale as) dus nu dat je koelsysteem volledig water bevat zal je auto eerder aan de kook gaan, en dus wordt ook eerder druk afgelaten en verlies je dus veel sneller vloeistof / water.
De druk in het kvs vaatje neemt bij koken vrijwel onmiddelijk enorm toe (waterdamp neemt iets van 1500x zoveel ruimte in als vloeibaar water, al zal dat iets lager liggen bij 1.2 bar, zeg 1000x of zo) en die druk wordt afgelaten door de dop om de rest van het systeem te beschermen.
Quote door Jeroen
Mijn D5 geeft juist de melding kvs laag wanneer je het gas los laat na lange tijd vermogen vragen.
Beetje gas bij geven en de melding verdwijnt weer.
Ik zou dat verklaren door koken zodra de stroomsnelheid van de vloeistof afneemt (bij minderen toeren na vermogen vragen). Dan kookt het plaatselijk = druktoename in vaatje = verlaging vloeistofniveau = melding.
Dan weer gas bijgeven zorgt weer voor meer vloeistofstroming = meer koeling en minder kans op koken.