Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 19:21  ·  #151
Quote door olaf

Dan snappen jullie of ik niet hoe een motor werkt , denk ik .

Of ik begrijp de vraag niet.


Olaf, bij wat turbo druk wordt de compressie einddruk een flink stuk hoger dan stationair. De compressie verhouding blijft uiteraard gelijk. De druk in de cilinder en dus ook de koppakking wordt heel veel zwaarder belast zodra de toeren oplopen en de turbodruk toeneemt.

Heb zelf al eens met een D5 gehad dat met een kapotte koppakking bij onbelast toeren maken het vloeistof nivo meteen zakte in het expansie vaatje. Even gas geven op de snelweg zorgde zelfs voor een kvs lampje, maar stationair flink toeren draaien ook.
Daarom denk ik toch echt dat de koppakking lek is, ondanks dat de co test negatief was. Alle symptomen wijzen erop, en ik zou werkelijk niet kunnen verzinnen wat anders de druk in het koelsysteem veroorzaakt.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 19:37  ·  #152
Ik ben het met je eens Ed, ik verdenk ook een lekkage op de koppakking of een scheurtje in de cillinderwand.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:18  ·  #153
Wat nog kan is een obstructie in het koelsysteem waardoor er lokaal KVS te heet wordt en aan de kook raakt. Ik las eerder dat er olie in het systeem heeft gezeten. Kan voor vervelende afzettingen zorgen in het blok. Bijvullen met gewoon water ook.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 12.09.2018 - 10:36  ·  #154
Quote door Ed
Heb zelf al eens met een D5 gehad dat met een kapotte koppakking bij onbelast toeren maken het vloeistof nivo meteen zakte in het expansie vaatje. Even gas geven op de snelweg zorgde zelfs voor een kvs lampje, maar stationair flink toeren draaien ook.


Mijn D5 geeft juist de melding kvs laag wanneer je het gas los laat na lange tijd vermogen vragen.
Beetje gas bij geven en de melding verdwijnt weer.

Bij de co test hebben we geen gas gegeven voor zo ver ik me kan herinneren, was alleen stationair.

Diehl, er zit inmiddels alleen nog water in het systeem. Juist omdat hij het steeds verliest wil ik er geen dure kvs in gooien.
Er ligt nog 3 liter in de auto, kan hem daar wel mee gaan bijvullen vanaf nu en kijken wat hij dan doet.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 12.09.2018 - 10:48  ·  #155
Jeroen, het ligt er dus aan waar de pakking lekt, en hoe de slangen lopen, dat is natuurlijk bij elke auto anders. Het kan zijn dat de kvs omhoog wordt geduwd in het vaatje door het lek, maar het kan ook dat de overdruk meteen naar het vaatje verdwijnt zonder bel en dan daalt het nivo doordat de slangen uitzetten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 12.09.2018 - 12:11  ·  #156
Quote door Jeroen

Diehl, er zit inmiddels alleen nog water in het systeem. Juist omdat hij het steeds verliest wil ik er geen dure kvs in gooien.
Er ligt nog 3 liter in de auto, kan hem daar wel mee gaan bijvullen vanaf nu en kijken wat hij dan doet.


Ik denk niet dat je veel opschiet met een beetje kvs bijmengen. Er zit totaal iets van 11 liter in het systeem als ik me niet vergis, dus zelfs 3 liter kvs vervangen in 1x brengt je verre van de 50/50 mix die Volvo aanraadt. En dat is 50/50 water en concentraat. Kant-en-klare kvs is al 50/50. Dus kvs bijmengen bij water schiet je echt weinig mee op.

Water heeft, ook onder druk, een lager kookpunt dan kvs. De dop (indien goed) laat druk af bij max. 1.2 bar. Het kookpunt van water is bij die druk maar héél ietsje hoger dan 100 gr celcius (grafiekje) (let op schaalverdeling verticale as) dus nu dat je koelsysteem volledig water bevat zal je auto eerder aan de kook gaan, en dus wordt ook eerder druk afgelaten en verlies je dus veel sneller vloeistof / water.
De druk in het kvs vaatje neemt bij koken vrijwel onmiddelijk enorm toe (waterdamp neemt iets van 1500x zoveel ruimte in als vloeibaar water, al zal dat iets lager liggen bij 1.2 bar, zeg 1000x of zo) en die druk wordt afgelaten door de dop om de rest van het systeem te beschermen.

Quote door Jeroen

Mijn D5 geeft juist de melding kvs laag wanneer je het gas los laat na lange tijd vermogen vragen.
Beetje gas bij geven en de melding verdwijnt weer.


Ik zou dat verklaren door koken zodra de stroomsnelheid van de vloeistof afneemt (bij minderen toeren na vermogen vragen). Dan kookt het plaatselijk = druktoename in vaatje = verlaging vloeistofniveau = melding.
Dan weer gas bijgeven zorgt weer voor meer vloeistofstroming = meer koeling en minder kans op koken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 01:48  ·  #157
Klinkt wel heel logisch wat je zegt. Ik ga wel even alles vervangen.
Bij de distributieriem wissel was het systeem wel leeg denk ik. Daarna ging er 5 liter koelwater in. Kroon kwam met 12,5 liter, maar dat ging er echt niet in.
Ik gebruik de gele Kroon koelvloeistof tot -38.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 07:06  ·  #158
Hoe lang rij je al rond met gewoon water? En heeft die olie er lang ingezeten?
In gewoon water zit (per regio verschillend) kalk. Dit kan zich op warme delen gaan afzetten als ketelsteen. Net zoals bij een koffieapparaat. Dit zorgt voor vernauwing van de kanalen in het koelsysteem en voor verslechtering van de warmteafgifte.
Ik had ooit een Saab 96 waarbij dat aan de hand was. Met citroenzuur de kalk opgelost. Ook een ontvetter gebruikt om een olieachtige aanslag eruit te krijgen.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 10:36  ·  #159
Je kunt het beste de Volvo geconcentreerde kvs gebruiken. Die moet worden bijgemengd met 50% water. Dus dan hoeft het hele systeem niet leeg. Denk dat 3-4 liter concentraat wel voldoende is om weer een goede werking te krijgen.

Diehl, de Volvo garage vult ook gewoon met kraanwater bij, dus die kalk afzetting zal wel los lopen. Weet niet of er stoffen in de kvs zitten die kalkafzetting voorkomen?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 10:38  ·  #160
Ik denk dat je dan wel een grote hoeveelheid water gehad moet hebben voordat je zo ver bent dat kalk uit het water de boel verstopt.
Maar afdoen als onzin doe ik het zeker niet. Vind ‘m zelfs plausibel
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 11:04  ·  #161
Ja echt heel erg voor de hand liggend vind ik het ook niet. Alle symptomen wijzen op een lekke koppakking. Echter CO-test en druktest bevestigen dit niet. Er zijn twee redenen waarom er luchtbellen kunnen ontstaan in een koelsysteem: door drukopbouw vanuit de cilinders of door het (lokaal) aan de kook komen van KVS. Radiateur is gechecked: niet verstopt. Waterpomp is vrij nieuw en met stalen schoepen. Wat theoretisch overblijft is iets van een obstructie in de flow van het koelwater.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 11:06  ·  #162
Zolang er g11 in komt is het prima.

Ik heb dat van Kroon. Meer dan prima spul. Is overigens blauw/groen van kleur en kan tot -30.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 13:03  ·  #163
Quote door Ed"]
[quote="olaf

Dan snappen jullie of ik niet hoe een motor werkt , denk ik .

Of ik begrijp de vraag niet.


Olaf, bij wat turbo druk wordt de compressie einddruk een flink stuk hoger dan stationair. De compressie verhouding blijft uiteraard gelijk. De druk in de cilinder en dus ook de koppakking wordt heel veel zwaarder belast zodra de toeren oplopen en de turbodruk toeneemt.


Wat ik al zei dat heeft in principe niets met de turbo te maken , dat is bij een motor zonder ook .
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 14:23  ·  #164
Jawel, bij een turbo motor nog meer dan bij een atmosferische motor.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 13.09.2018 - 14:57  ·  #165
dat een turbo iets betere vulling heeft ja dat klopt , daar is dat ding voor , en ja een beetje meer oke , maar dat maakt geen donder uit , of het nu 60 0f 70bar onder vermogen is in procenten is het niet zo veel , jullie blazen het een beetje teveel op .

Jeroen zal , gezien de klachten maar 1 ding over blijven en dat is de kop lichten en bekijken , want ik durf 99.9% wel te zeggen dat dit probleem anders niet over gaat .

En dat is vervelend genoeg , hopelijk is het pakking en niet een scheur ergens , die zijn soms moeilijk te vinden , maar bij twijfel specialist naar kop etc laten kijken , er is niks vervelender dan boel weer in elkaar te zetten en er achter te komen dat het nog niet goed is .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0