Olaf, ik denk dat je het effect van een turbo onderschat. Als je 1 bar drukvulling hebt zou je in theorie een 2x zo hoge cilinder druk hebben voor ontsteking. Nu is dat de theorie omdat het door verwarming van de lucht de werkelijke vulling of efficientie iets lager is dan 100%. Maar dat kan zeker wel het verschil zijn tussen wel of geen druk opbouwen in een koelsysteem.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat nu hij al zo lang met dit probleem rondrijd de kans dat het alleen de koppakking betreft zeer klein is. Door het lekken van verbrandingslucht wordt ergens het koelwater weg geblazen en is daar geen koeling meer. De spanning op het blok wordt daardoor zo hoog dat de kans op een scheur hier of daar bijna onontkoombaar is. Ook kan door de extreem hoge drukken stukjes metaal uit de kop of blok zijn geslagen.
Ik ben eerlijk gezegd bang dat nu hij al zo lang met dit probleem rondrijd de kans dat het alleen de koppakking betreft zeer klein is. Door het lekken van verbrandingslucht wordt ergens het koelwater weg geblazen en is daar geen koeling meer. De spanning op het blok wordt daardoor zo hoog dat de kans op een scheur hier of daar bijna onontkoombaar is. Ook kan door de extreem hoge drukken stukjes metaal uit de kop of blok zijn geslagen.