Pijpje ertussen Jeroen, die zwarte stukjes kunnen wel eens roet uit de EGR zijn, sluit dat nu eerst eens uit. Je gebruikt hem toch niet die EGR, mijn adres heb je
Inmiddels 1500 km met de auto gereden en nog steeds af en toe kvs bijvullen. Soms 3 cm, soms het hele reservoir.
Er drijven zoals op de foto te zien zwarte stukjes/vlokjes in het koelwater, en het reservoir uit de reserveauto van Frank begint zwart te worden. Dat ding was 100% schoon.
Motorolie is nog steeds schoon.
Sinds 100 km begint er wat te ratelen, ik denk de lagers van de stuurpomp. Niet zo'n ramp en staat los van dit probleem, maar ik heb op deze manier weinig zin om er nog een goede gebruikte voor de kopen.
Volgens mij is dit ook geen olie.... Olie in je KVS geeft normaliter altijd een wat blauwige waas eromheen. Dit ziet er echt meer uit als roet vanuit de EGR
Je schrijft dat de lage-stand-waarschuwing met name komt als je op de motor afremt. Duidt dit niet op een lekkage naar iets waar een onderdruk onstaat bij gas los? Dan denk ik niet meteen aan de koppakking omdat de overdruk bij gas geven er wel voor zou zorgen dat de kvs verkleurt. Ik denk dan eerder iets in het inlaattraject. Wat is er allemaal watergekoeld in dat traject?
Je schrijft dat de lage-stand-waarschuwing met name komt als je op de motor afremt.
Just my 2c
Volgens mij komt dat gewoon doordat sensor onderin het koelvaatje dan uit de kvs komt vanwege de waterverplaatsing met afremmen (gebeurt dan natuurlijk alleen als het kvs peil al te laag is).
Althans zo heb ik het ervaren.
Afremmen zelf is niet zo'n probleem, hij doet het ook bij uitrollen in neutraal.
Marcel, de eerder genoemde EGR zit daar natuurlijk ook in, maar die is afgesloten. Zowel software als met een metalen plaatje.
EGR koeler kan nog steeds.
Ben erg benieuwd hoe de vlag er nu bij staat Jeroen. Als ik het goed begrijp nog steeds verbruik? Rijd je de motor zo gewoon af, of ga je nog over tot actie (reparatie)?
Ik was van plan binnenkort even een update te doen voor beide auto's maar beetje druk gehad.
De D5 rijdt niet meer. Is geschorst en staat hier voor de deur.
De 2.5T is omgebouwd naar LPG, daar rijden we nu in.
Koelwater liep nog steeds weg uit de D5, en ik had geen zin om koelvloeistof te blijven kopen.
Vriendin werd vorige maand bij een grote algemene controle op de N366 gewezen op de scheur in de voorruit. De Volvo dealer heeft hem er wel mee apk gekeurd want het is 1 scheur, maar de agent zei dat hij er dit keer maar geen boete voor ging schrijven.
Daarnaast moeten er 2 verstuivers vervangen worden, paar stabistagetjes, motorsteunen, en dat hele koelprobleem dus.
Ik had geen zin om er 1000 euro in te steken dus toch maar met de 2.5T verder.
Kan eigenlijk ook geen afscheid van de D5 nemen, en ik ga dingen als luidsprekers/versterker overzetten. CFE moet er nog uit, ruitenwissers gaan er af, bi-xenon koplampen zijn er al uit. Misschien de veerpoten nog overzetten.
Al met al een goede donor voor de nieuwe.
Wel jammer dat ik er nu waarschijnlijk nooit achter kom waar het koelprobleem zat.