Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 18:04  ·  #61
bij doorslag aan de inlaatkant bouwt de turbo dan zoveel druk op dat er wel druk in het kvs systeem komt om de bubbels in het rservoir te verklaren? Ik verwacht dit soort drukken alleen bij doorslag op de cilinder. bij een non turbo zou ik iig geen bubbels in reservoir verwachten, geen overdruk in inlaat. of als de kvs in dat tempo weglekt dat het constant bubbelt in het reservoir??? dan krijg je echt een witten pluim lijkt me.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 23.08.2018 - 19:12  ·  #62
Bij een D5 die druk vanuit de cilinder lekt door de koppakking naar het koelcircuit wordt doorgaans het kvs reservoir troebel. Daarnaast wordt de druk bij hoge toerentallen in het koelsysteem hoger waardoor het nivo daalt door uitzetten van de slangen. Dus ook bij veel toeren bij stilstand moet je het nivo kunnen zien dalen. Uiteraard hangt dat af van waar het systeem lekt, maar dat is doorgaans tussen 2 cilinders in op het smalste gedeelte.
Ik zou niet al te lang doorrijden met een lekke koppakking, de kans is groot dat de kop of blok scheurt. Het koelwater wordt bij het lek weggedrukt, waardoor er hele hete plekken ontstaan in het blok. Ook ontstaat er cavitatie bij de lekkagde door de enorme diesel drukken waardoor er materiaal weggeslagen wordt uit de kop of blok. Dan rest er dus niets anders dan een ander blok te monteren.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 24.08.2018 - 05:45  ·  #63
Quote door GRUNNS60

bij doorslag aan de inlaatkant bouwt de turbo dan zoveel druk op dat er wel druk in het kvs systeem komt om de bubbels in het rservoir te verklaren? Ik verwacht dit soort drukken alleen bij doorslag op de cilinder. bij een non turbo zou ik iig geen bubbels in reservoir verwachten, geen overdruk in inlaat. of als de kvs in dat tempo weglekt dat het constant bubbelt in het reservoir??? dan krijg je echt een witten pluim lijkt me.
De turbo bouwt altijd druk op (als het systeem in orde is) en staat los van de koppakking. Als de koppakking door is geslagen op een van de KVS kanalen krijg je dus compressiedruk in het KVS systeem. Meestal, even afhankelijk van waar hij is doorgeslagen (tussen de cilinders zelf cq uitlaatkant) gaat een auto wit roken en naar KVS stinken bij de uitlaat maar hoeft dus niet.

Een diesel heeft een dermate hoge compressie dat je vaak dit KVS niet meer terugvind in het uitlaatsysteem. De motor zal wel wat rauwer lopen als normaliter.

Verder geheel eens met het bericht van Ed.

In al die tijd 2x een lekke koppakking meegemaakt met een D5 (beide 163PK motoren) en bij eentje kostte dit gewoon een andere motor, precies om de reden die Ed omschrijft. Er waren gewoon stukken uit de kop weggeslagen en te lang doorgereden. Bij de ander was het na goed meten en kijken idd alleen de koppakking, beide auto's liepen nog gewoon en ook geen rook uit de uitlaat of iets wat op een kapotte koppakking wijst in eerste instantie.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 24.08.2018 - 08:25  ·  #64
Zo was het bij mijn D5 begin dit jaar ook, koelvloeistof werd uit reservoir geperst.
Oorzaak: koppakking door bij cilinder aan waterpomp zijde..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 24.08.2018 - 08:47  ·  #65
Ik vroeg me gewoon af of er ook doorslag is waarbij de turbodruk/inlaat dus doorgeslagen is naar het kvs deel. en zo zonder verder co, mayomaide ets verschijnselen te hebben je de bubbels in het KVS kunt verklaren. maar in mijn ogen is dat behoorlijk onwaarschijnlijk toch? .

Maar in dit geval is het dan alleen maar vast te stellen door een goede kvs co test te doen? jaja of de kop los te halen.


Quote door Dirk342


De turbo bouwt altijd druk op (als het systeem in orde is) en staat los van de koppakking. Als de koppakking door is geslagen op een van de KVS kanalen krijg je dus compressiedruk in het KVS systeem. Meestal, even afhankelijk van waar hij is doorgeslagen (tussen de cilinders zelf cq uitlaatkant) gaat een auto wit roken en naar KVS stinken bij de uitlaat maar hoeft dus niet.

Een diesel heeft een dermate hoge compressie dat je vaak dit KVS niet meer terugvind in het uitlaatsysteem. De motor zal wel wat rauwer lopen als normaliter.

Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 24.08.2018 - 09:45  ·  #66
Eigenlijk wel ja, eerst de CO test en daarna een cilinderlektest en dan heb je totale zekerheid.

Edit; zit het nog eens over te lezen en bedacht me iets wat ik een poos terug heb meegemaakt met een 850 turbo. Daar was de cartridge doorgeslagen van de turbo, met als gevolg dat hij al het KVS eruit drukte. Maar daar gaf de snuffelaar ook geen uitslag, Cilinderlektest ook goed. Toch bleef de KVS eruit spuiten als de motor liep. En dat bleek dus later puur in de turbo zelf te liggen. Andere turbo erop en het probleem was opgelost. Was voor mij ook de eerste keer dat ik dit meemaakte.
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 856
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 16:40  ·  #67
Heeft een d5 dan een vloeistof gekoelde turbo?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 16:47  ·  #68
Nee, was ook even puur als voorbeeld bedoeld. Soms vergeet ik dat er nog wel eens bij te zetten......
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 17:25  ·  #69
De latere types weer wel, dus de twinturbo. Daarbij is de ld turbo lucht gekoeld en de hd turbo vloeistof. Dat is hier niet aan de orde overigens.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 18:02  ·  #70
Klopt helemaal.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 18:34  ·  #71
D5- 2006-2007 heeft ook vloeistofgekoelde turbo......
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 21:38  ·  #72
Even een update.

Gisteren bij Frank geweest om de radiator te wisselen van de V70 die hij heeft staan, weet even niet van welk forumlid hij geweest is.
Radiator in de D5 is getest met de tuinslang, boven er in en onder er gewoon weer uit. Die heb ik daarna ook laten zitten.
Onderop het subframe zitten KVS druppels, aan de distibutie kant.

Wel is de slang van het KVS tankje naar het blok en het tankje zelf verwisseld. Tankje is schoon dus vuil koelwater gaat nu wel opvallen.
De slang die er op zat had een klein gaatje ter hoogte van de slangklem aan blok kant. De ruilslang is goed, dus ik verwachte geen lekkage meer.

Terug naar huis inderdaad geen melding meer gehad dat het niveau laag was, en zelfs geen warme motor meer. Koelwater bleef onder 100 graden. Op de heenweg reed ik met de motorkap op een kier, niet harder dan 60 en ook geen problemen.

Maar na het ruilen van het tankje toch even kijken, en ja hoor weer bubbels. Het het koelwater afgetapt onder de radiator en heeeel langzaam na de werkzaamheden weer bijgevuld.
Bij gas geven hoor je nu een fluit, alsof het water kookt, zo'n fluit. Ik denk van de dop, want eerder met een ruildop gaf hij dat geluid ook.
Thuis bleek dat ook, want er zat water van de dop tot over de veerpoot.

Vandaag met de auto naar het werk, en op de A7 bij 100-120 kmu steeds het koelwater tussen 90 en 100, heb er een filmpje van.
Auto geeft wel continue warme lucht, eigenlijk geen lauwe lucht gevoeld.
Terug naar huis bij de afrit A7 gas los en toen liep de temp op naar 115 graden, daarna nog 5 minuten zo warm gebleven tot ik thuis was.

Video bubbels

Video fluittoon

Video temperatuur schommelingen







Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 25.08.2018 - 22:12  ·  #73
Ik kan me herinneren, bij de gsm module dag, dat het kvs tankje, vol zwarte smurrie zat? Klopt dat? Best wel een teken van koppakking, of uiteraard de warmtewisselaar.

Daarbij heb je gewoon een grote kans, dat de koppakking eraan is, er is een hele lange tijd met een koelwater lek gereden toch? Kan me voorstellen dat er soms best wel wat koelwater bij moest, en niet altijd optijd.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 26.08.2018 - 06:15  ·  #74
Dus toch de kloteslang lek waar het al op pagina 1 over hadden :(, enfin die lekkage is weg. Wat ik nu zie in het vaatje, zonder dop, is eigenlijk vrij normaal te noemen hoor en niets om je eigen zorgen over te maken (hij mag het water er natuurlijk absoluut niet uitgooien), de temp meter op het dash staat ook netjes en tsja, die CFE....

Dat is ook precies de reden waarom Volvo in haar wijsheid heeft besloten de temp meters af te vlakken... Zodat mensen niet in paniek raken bij kleine tempwisselingen van de KVS. Dit geeft bij Volvo geen wisseling van de meter aan. In sommige gevallen is de tempmeter op het dash onbetrouwbaar te nomen, zeker bij de 80 / classics, maar in dit geval ziet het ijdens het rijden normaal uit op het filmpje. De temp van de KVS schommelt electronisch gemeten altijd wel iets en is nooit constant.

Maar het blijft allemaal gokken zonder fatsoenlijke testen helaas...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 26.08.2018 - 07:47  ·  #75
Ik meende dat er 2 verschillende types doppen zijn.
Kan er niet toevallig een verkeerd model op je kvs reservoir gezet zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0