Koelvloeistof probleem zoveel

petervolvos60
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

· 
Posted: 26.08.2018 - 16:09  ·  #76
ik vind op de filmpjes weinig echt spannende dingen, zit water in of koelvleoistof? Met de "naald" in het midden zit je met gewoon water natuurlijk al bijna op kook temp, bij koelvloeistof ligt dat punt hoger...........................
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 01:58  ·  #77
De lekkage is niet weg, vanmorgen gewoon een leeg reservoir. Bijgevuld en naar m'n werk gereden. 8 uur later weer leeg.

Schommeling in temperatuur kan normaal zijn maar tot een maand geleden deed hij dat niet, altijd strak 95 graden op de cfe. En nu in een paar tellen van 101 naar 89 of lager.
Wel warme lucht binnen, en blijft nu ook warm.

Koelwater is half water en half koelvloeistof. Bijvullen doe ik nu steeds met water omdat hij het toch verliest. Beetje zonde om daar dure KVS in te gooien nu.

Ik wil even terug naar Frank om mijn eigen dop er weer op te zetten, en ik ga kijken of de temperatuur sensor bij de thermostaat van de sloop V70 gelijk is aan die van mijn D5. Kleine moeite en misschien doet het wel wat. Hij is 2 jaar geleden al eens vervangen, toen schoot de temp ineens omhoog van 86 naar 95.
Radiator wil ik toch alsnog verwisselen, omdat ik de uitgaande slang gewoon te koud vind.

Ga ook even rondvragen wat die vloeistof test moet kosten, anders koop ik met Frank zelf zo'n setje. Wil nu toch wel weten of de kop inderdaad lek is of niet.
Durf het nu ook wel aan om er mee naar Nijmegen te rijden :)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 06:27  ·  #78
Als hij zoveel water verbruikt ben ik toch bang dat het gebeurt is met de koppakking hoor.... Als de radiateur goed doorloopt zoals beschreven met de tuinslang hoef je deze echt niet te vervangen, is zonde van de tijd / moeite, of de radiateur moet zelf slecht aan het worden zijn. Als de radiateur en waterpomp idd hun werk goed doet, dan is de uitgaande slang altijd wat kouder als de ingaande. Hij koelt immers !

Weet niet wat voor tempsensor er nu op zit, maar als je die wilt vervangen, zet er dan meteen een nieuwe in. Gebruikt zijn ze 9 van de 10 keer niet echt jofel meer en koop geen goedkope imi sensoren. Of origineel Volvo erin, Hella kan ook erg goed en hebben hun diensten ook al bewezen. Blijf ver weg van Facet e.d. meuk want daar ga je echt spijt van krijgen en kun je hem binnenkort weer vervangen....

Voor testen, etc. ben je altijd welkom natuurlijk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 10:38  ·  #79
Die sensor had Frank gekocht maar paste bij hem niet of zo, weet het merk niet maar was niet heel duur dus zal wel niet veel goeds beloven dan.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 13:47  ·  #80
Wil het nog niet in geloven , maar koppakking , je kunt dan alles vervangen ,sensoren wat nog meer , maar daar gaat het koelvloeistof verlies niet van over .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 14:12  ·  #81
Kan wel zijn, maar koelwater dat door de koppakking naar buiten gaat lekt niet onder de auto weg.
Ik ga de kop wel testen hoor maar er zitten gele druppels onderop het subframe van mistlamp tot schutbord en ik zet de auto weg met koelwater, 8 uur later is hij leeg.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 14:28  ·  #82
Overdruk door de lekke koppakking , komt er op de zwakste plek uit , je maak er een en dan komt de volgende .

Uiteindelijk als het koppakking is klapt ie een keer goed en dan weet je het zeker .

Ik heb ooit zo met een opel nog een 6maanden gereden , overloop reservoir dop eraf en drukloos gemaakt , liep het er allemaal niet uit ging prima in de winter
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 18:00  ·  #83
Zou er toch echt niet te lang mee doorrijden, zoals ik al eerder had aangegeven komt er meer schade als je te lang door rijdt. Stukjes metaal weg geslagen of scheuring in blok/kop door zware thermische belasting.
Hoeveel km rijd je nu rond met deze klachten?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.08.2018 - 05:58  ·  #84
Wat je nog zou kunnen doen, is het koelsysteem op druk zetten met een KVS pomp. Niet hoger gaan als 1.4-1.5 bar overigens want heeft geen enkele zin, dit is namelijk de max druk waarop het koelsysteem via de dop afblaast. Je ziet dan meteen of hij de druk vasthoud (en dat is goed) of dat de druk wegloopt (lekkage). Als het een uitwendige lekkage is word deze meteen zichtbaar, inwendig uiteraard niet. Maar het is wel ook een goede methode om de koppakking te testen als dit op een juiste manier word uitgevoerd.

Die KVS pomp ligt hier ook overigens.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 28.08.2018 - 14:58  ·  #85

inwendig uiteraard niet. Maar het is wel ook een goede methode om de koppakking te testen als dit op een juiste manier word uitgevoerd.

Als je zo de KVS in de compressie slag de cilinder in perst krijg je de motor toch niet meer rond en heb je met een beetje pech een drijfstang als een hoepel, of zie ik dat verkeerd?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.08.2018 - 15:50  ·  #86
Je bedoelt de zogenaamde 'waterslag'. Dat zou theoretisch kunnen bij iemand die niet oplet. Als je het systeem op drukt zet en je ziet de vloeistof dermate snel zakken en je ziet geen uitwendige lekkage dan stop je natuurlijk meteen want je weet al genoeg en hij houd de druk niet vast.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 12:42  ·  #87
Jeroen op bezoek gehad en is allemaal goed gegaan. Hij is al weer onderweg terug naar huis toe. Niets aan de hand met die auto, koppakking is gegarandeerd niet lek ! Op druk zetten met de pers gaf meteen een hele stabiele reactie aan, maar ik drukte het vaatje meteen leeg ??? Heel langzaam, echt heel langzaam de druk eraf laten gaan zodat we water konden bijvullen en daarna ging de test wel goed. Druk blijft mooi stabiel en zakt absoluut niet weg, KVS blijft netjes op niveau zoals het ook hoort.

Toch voor de zekerheid de 2e test gedaan met de CO2 meter/set. Boven het expansievat absoluut geen enkel spoor erin bij lopende motor, Jeroen laten zien wat deze set doet als je hem bij de uitlaat houd en dan kleurt hij binnen een paar seconden geel.

Het is een beetje een samenloop van omstandigheden geweest, de auto is niet goed ontlucht en niet goed gevuld (is eigenlijk samen). Nu wel op de goede manier gedaan en dus bijna 0.5-0.75 ltr bij moeten vullen (en dat is precies dat verschil waarop het KVS niveau te laag lampje aanspringt.

En de rest kan Jeroen zelf vertellen :), maar met de auto is gelukkig niets an de hand qua koppakking of koeling verder !
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 13:00  ·  #88
Dan zal er iemand met een dikke smile op zn gezicht in de auto zitten, want dat zijn toch wel de betere berichten :)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 13:30  ·  #89
Ik zit nu in Apeldoorn bij mijn broer, even een tussenstop voor interne familievracht.

Onderweg hierheen paar keer de melding gehad kvs laag. Auto staat hier nu te ontluchten op de langzame manier. Daarna bijvullen zoals Dirk heeft gedaan en dan weer naar Nijmegen voor een nieuwe tv voor m'n broertje.. Als ik dat wist, maar goed.

Ben benieuwd of hij dan nog een keer bijgevuld moet worden. Dat zou toch een meer moeten ophouden.

Kvs temp blijft 'stabiel' tussen 89 en 101 graden.
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 13:45  ·  #90
Is je EGR koeler niet lek?, deze lekt aan aan de achterzijde van het blok en druppels vallen dan op de hete uitlaat en turbo. Zie je eigenlijk niets van, als je geluk hebt zie je wat sporen aan de dikke retour slang koeler welke er onder door loopt.
Ik dacht dat jij ook je EGR had afgeblind, vandaar.

Selected quotes for multi-quoting:   0