Koelvloeistof probleem zoveel

Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

· 
Posted: 01.09.2018 - 13:57  ·  #91
Die EGR is ook afgedicht, koeler zou kunnen lekken maar dan had hier met het op druk zetten wel zichtbaar moeten worden. De druk zakt namelijk niet dus er loopt geen vloeistof weg ergens. Wat wel kan is dat er nog ergens en smerige luchtbel zit, de D5's kunnen echt rotzakken zijn als het gaat om goed ontluchten. Heb hier al eens een keer eerder problemen mee gehad na het omleggen van de motor.... Dat zou ook tevens het schommelen van de temperatuur weergave kunnen verklaren.

Als Jeroen idd heel langzaam de lucht kan laten ontsnappen zodat het KVS niveau laag blijft en niet alles meteen terugstroomt het vaatje in als je de dop lost en daarna bijvult tot iets over max moet dat gewoon stoppen op een moment. Het mooiste is dan 's morgens als de motor koud is (!!!) op peil zetten, dan is het niveau laag, en dan de volgende dag verder kijken.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 14:11  ·  #92
Fijn dat het in elk geval de koppakking niet is.

De nieuwe types hebben een modificatie slangetje tbv ontluchting vanaf de rechter bovenkant van de radiator direct naar het expansie vaatje. Een ander slangetje loopt meteen vanaf de kop naar het expansie vaatje. Heb ook gemerkt dat de auto erg lastig te ontluchten is. Met het slangetje erop geen probleem meer. Niet alle auto hebben dat slangetje (de mijne dus niet) maar is heel eebvoudig achteraf aan te brengen. Er is dan een afgedopte plug op het expansievat en op de bovenkant vd radiateur.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 19:11  ·  #93
Dit zijn de goede berichten.👍🏻
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 19:15  ·  #94
Ben net weer thuis en de S60 staat nu ongeveer een half uur met de dop op een klein kiertje te ontluchten.
Straks bijvullen en kijken hoe vaak ik dat nog moet doen.

Onderweg een paar keer de melding kvs laag, en vanaf Zwolle naar Veendam bijna constant die melding gehad.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 19:46  ·  #95
Blijft toch vreemd vind ik zo vaak bijvullen. Op een gegeven moment moet het toch echt over zijn of moet je ergens sporen vinden van lekkage.

Ben toch erg benieuwd hoe dit af loopt, want kan het niet verklaren. Het is dat dirk er met zijn zeer ervaren oognaar heeft gekeken, anders had ik toch gezweerd dat het de koppakking zou zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 20:37  ·  #96
even gewoon een inval: Is het niet mogelijk om een kleurstof aan de kvs toe te voegen? Dan is de plaats waar het eruit komt beter traceerbaar.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 21:00  ·  #97
Ik zou persoonlijk puur op eigen ervaring als het blijft de EGR waterzijdig afkoppelen.
Redelijk eenvoudig te doen, luchtfilter weg, en de luchttoevoer buis richting je turbo die alu buis.
Dan kun je zo de twee aansluitingen zien, stukje 15 mm koper ertussen met de slang klemmen weer afdichten en klaar, uurtje werk.
Heb je dit in ieder geval uitgesloten, de EGR kan naar buiten en naar binnen lekken via de uitlaat, en met de hoeveelheden waar we het hier over hebben, kan deze aan de buitenzijde snel verdampen en in de uitlaat vindt je dit al helemaal niet terug.
Tevens is de EGR-koeler een van de dingen welke wel heel erg heet kan worden en daarmee ook een groot temperatuur-uitzetting heeft, en mogelijk dat deze alleen lekt in hete vorm of juist in koude.
Blijft wel kl..te zo'n lekkage, je raakt het vertrouwen in je auto kwijt....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 01.09.2018 - 21:26  ·  #98
Dat komt neer op de kvs toevoer naar de egr dicht knijpen oid?

Er zit nu bijna alleen nog water in het systeem, maar met het gele koelwater er in zag je wel heel duidelijk sporen van koelwater. Maar ook toen was het eigenlijk niet te zien waar het vandaan kwam. Beste gok die ik nu zou wagen is dat het via de dop van kvs reservoir naar buiten kwam en daar naar beneden liep/druppelde.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 06:14  ·  #99
De EGR zou een hele goede kunnen zijn, ware het niet dat dan de druk die we op het systeem hebben gezet terug moest lopen (bij lekkage) en dat deed hij dus niet. De druk bleef mooi constant staan. Als er lucht (en dit kan echt hardnekkig zijn bij de D5's) inzit, is deze samen pers baar, KVS en/of water niet, met druk van buiten / op het expansievaatje erop. Als je dus druk van buitenaf erop zet en je pompt het vaatje leeg (in eerste instantie) en je ziet geen lekkage, hoort geen lekkage, is dit of lucht of je pompt de KVS de cilinders in. Na heel langzaam ontluchten en bijvullen bleef de KVS wel keurig op niveau staan (dus je perst het vaatje niet helemaal leeg) en de druk op het systeem ook gewoon goed. Meter liep niet druk en stabiliseerde zich keurig rond de 1.3 bar,

Idem voor de CO2 test, sloeg totaal niet uit terwijl dat spul van Midlock super gevoelig is voor CO2 (verkleurt meteen) zelfs niet na een aantal keren te testen met een tussen pose er tussen, dit ook laten zien door de meter even langs/bij de uitlaat te houden.

Mijn vermoeden blijft nog steeds lucht, ook omdat de temp die de CFE aangeeft schommelt (en dit kan heel goed door lucht komen) de temp die hij aangeeft als de sensor idd de vloeistoftemp meet zal lager zijn als hij aangeeft wanneer de sensor de temp van lucht in het systeem meet. De thermostaathuisjes, zoals gebruikt op deze D5, zijn gewoon rotzakken en daar kan een vreselijke luchtbel in hangen, juist in de overgang van radiateur naar bovenste waterslang cq thermostaathuisje.
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 09:23  ·  #100
Het systeem vullen met een vacuüm koelsysteem vuller zou dus de oplossing zijn. Tijdens het vacuüm maken van het systeem wordt het systeem meteen gecontroleerd op lekkages en tijdenk het vullen geen kans op luchtbellen
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 10:48  ·  #101
Egr lijkt me niet waarschijnlijk, er is geen grote druk in de egr, dus lijkt me niet dat hier vandaan bubbels in het systeem kan veroorzaken toch? Koelwater weglekken kan wel heel goed.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 10:49  ·  #102
[quote="Jeroen"]
Dat komt neer op de kvs toevoer naar de egr dicht knijpen oid?

Het werk om beide slangen dicht te knijpen is gelijk aan het zetten van een bypass, als jij telkens ca een reservoir vol moet bij vullen, moet je de lekkage hoog in het systeem zoeken.
De gastest heeft de koppakking uitgesloten, dan zit de EGR op hoogte van de kop. dus ook hoog in het systeem.
Je woont een "beetje" uit de buurt anders had ik je even een pijpje aangeleverd.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 10:59  ·  #103
Ik heb met de Classic ook een poosje KVS verlies gehad en dit lek was met een druktest ook niet waarneembaar. Bleek bij mij simpelweg een lekkende Kachelradiateur te zijn.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 11:17  ·  #104
Kachelradiateur is uiteraard meteen gecontroleerd bij het op druk zetten en die is gewoon goed. Nooit slangen dichtknijpen (!!) bij een Volvo en altijd een bypass maken als je dit wilt doen voor de EGR. Als je de slangen dichtknijpt heb je geen doorstroming meer en dn gaat het op zeker de koppakking kosten.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2018 - 11:53  ·  #105
Het is niet dat ik aan je kennis en kunde twijfel hoor Dirk, maar bij mij bleek het niet meetbaar. Toen ik de lekkage later opmerkte was deze dermate verergert dat het waarschijnlijk wel meetbaar was geweest.

Selected quotes for multi-quoting:   0