Mooi dit alles te horen en misschien is mn co meter dus toch bruikbaar. maar dan moet ik eerst iemand vinden die wel een lekke koppakking heeft en dan eens testen. het blijven bubbelen blijft voort mij een vreemd gebeuren. heb ik nog nooit zo constant gezien. is dat nu ook over? en is het ontluchten van een D5 zo anders dan van een benzien blok? daar is het wat lastiger dan bij vele andeer autos maar niet zo lastig dan als bij een diesel?
Ik vind beiden juist heel makkelijk ontluchten. Gewoon afvullen, starten, warm rijden tot thermostaat open gaat, bijvullen en de volgende dag het laatste beetje bij vullen. Zo doe ik het bij alle auto’s gaat eigenlijk meer dan goed!
Mooiste is natuurlijk hele systeem vacumeren met een speciaal vulsysteem, maar ook die is niet foutloos.
Het is niet dat ik aan je kennis en kunde twijfel hoor Dirk, maar bij mij bleek het niet meetbaar. Toen ik de lekkage later opmerkte was deze dermate verergert dat het waarschijnlijk wel meetbaar was geweest.
Als je 05-0.75 ltr bijvult en het systeem blijft daarna wel goed op druk is er niets aan de hand. Zou hij lekken dan is 0.5-0.75 ltr echt veel via de kachelradiateur en dus altijd zichtbaar in dit geval..
Ik vind beiden juist heel makkelijk ontluchten. Gewoon afvullen, starten, warm rijden tot thermostaat open gaat, bijvullen en de volgende dag het laatste beetje bij vullen. Zo doe ik het bij alle auto’s gaat eigenlijk meer dan goed!
Mooiste is natuurlijk hele systeem vacumeren met een speciaal vulsysteem, maar ook die is niet foutloos.
Dat geld voor de latere types zeker niet meer. Weet niet precies waar het hem in zit, maar je moet al een flink stuk rijden voordat het nivo daalt na de eerste keer vullen. Er blijft een flinke luchtbel in het systeem zitten. En daarna is de lucht er nog steeds niet uit. Bij de vroegere D5’s nooit problemen met ontluchten gehad zoals je zelf aangeeft.
Dit is een 163 PK D5, dus het oude type. Normaliter gaat het vullen en ontluchten wel bij zo'n ding, maar ik ben er ook al een keer eerder mee aan het vechten geweest om alles eruit te krijgen na een motorwissel. Er bleef lucht zitten tussen de bovenkant radiateur, bovenste waterslang en thermostaathuisje wat er niet uit wou op de normale manier. Zelfs niet met een pomp erop en slang omhoog houden lukte het maar heel langzaam. Die auto had toen praktisch dezelfde verschijnselen.
Uiteindelijk idd de methode van Ed toegepast en er een ander thermostaatdeksel erop gezet (van een 850 en die passend gemaakt) waarbij er bovenop het huisje een slang rechtstreeks naar het expansievaatje gaat. De overloopslang van de radiateur afgedopt en toen lukte het wel na een poosje.
Ik heb veel, heel veel, gereedschap, maar zo'n vacuümpomp heb ik (helaas) niet anders had ik die meteen wel gebruikt zaterdag.....
Vanmorgen een cm of 3-4 bijgevuld. Vanavond weer wat bijgevuld.
Bubbels niet meer naar gekeken. Auto staat nu voor het hek bij de dealer voor apk herkeuring.
Toch blijft die EGR lekkage wel een hele goede, als het daar idd lekt zie je het ook nooit meer terug. Zou die 2 slangen toch eens aan elkaar koppelen met een pijpje waar een flensje op zit.
Als jij mijn via de PM je adres stuurt Jeroen maak ik een tweede pijpje net als bij mijn EGR, stuur ik die op naar je, en doe ik je foto's erbij van mijn pijpje.
Kun je dit in ieder geval uitsluiten