Koelvloeistof probleem zoveel

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 04.09.2018 - 19:38  ·  #121
Is altijd te proberen natuurlijk :) Dat werkt alleen bij een afgesloten EGR neem ik aan?

Auto is vandaag bij de herkeuring goedgekeurd voor de apk. Roetmeting is uitgevoerd en ik heb de handrem links achter weer gangbaar gemaakt, schoon gemaakt eigenlijk. Goed genoeg blijkbaar.
Heb ik weer een jaar de tijd om uit te zoeken waar hij water lekt haha.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 04.09.2018 - 19:47  ·  #122
Je hebt toevallig toch geen standkachel in je D5?
Een tijdje geleden had ik ook kvs verlies. Bleek er bij de aansluiting op de standkachel uit te lekken.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 04.09.2018 - 19:58  ·  #123
Nee helaas, die zit er niet op.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 05.09.2018 - 22:20  ·  #124
Nou, auto opgehaald bij de dealer met extra rekening van 52 euro. Anderhalf liter motorolie, 23 euro ex btw. Eén na laatste keer bij Frank nog gecontroleerd en wat toen wel op peil, vreemd.
Voordat ik de auto mee nam kom er weer een volledig reservoir kvs bij, gewoon leeg.

Vroeg me nog af, als die EGR koeler lekt is dat toch te zien bij de druktest?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 05.09.2018 - 23:00  ·  #125
kan zijn dat als er een scheurtje in zit deze alleen open gaat als het koelwater warm wordt.
Er gaan natuurlijk ook uitlaatgassen doorheen, dus het ding wordt best warm
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 06.09.2018 - 01:44  ·  #126
Wat een vervelend probleem.

Waar blijft die bijgevulde koelvloeistof?? Kan je stap voor stap het lek opsporen, door steeds een stuk uit te sluiten?

Koppakking lijkt in orde lees ik. Er is toch een behoorlijk verlies.
Dan zou de volgende vraag zijn of het systeem naar buiten lekt, of via EGR, olie, turbo etc ergens 'naar binnen' verdwijnt.
Kan je een UV tracer toevoegen aan de KV? Dan kan je met een UV lamp kijken of het toch ergens lekt, of inwendig verdwijnt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 11:02  ·  #127
Gisteren 5 km gereden met de auto, 9 uur later weer 5 km terug en de auto om 23:30 neer gezet. Vanmorgen harde koelslangen en leeg tankje. Dop los gedraait maar door de druk (geen tijd) kwam het water weer op niveau, net boven de max.
Verlies lijkt over, ook geen meldingen meer gehad laatste dagen. Maar dus wel druk op het koelsysteem.

EGR koeler is afgesloten dus utilaatgassen stromen er niet meer door, heet zal hij vast nog wel kunnen worden.

Dirk, je had het ook over een lek in de koppakking die het water niet de cilinders in drukt maar terug het koelsysteem in. Dan zou je alsnog uitlaatgassen meten toch?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 11:13  ·  #128
Bij een diesel is de compressie en verbrandingsdruk veel hoger als bij een benzine motor. D
Om die reden is de kop en koppakking zwaarder uitgevoerd als bij een benzine motor. Een heel klein lek in de pakking kan daarom al een enorme druk in het koelsysteem veroorzaken. En omdat een diesel daarnaast ook geen vaccuum heeft van nature wordt er minder snel koelwater in de verbrandingsruimte gezogen. Als je dus een lekke koppakking hebt bij een diesel zul je als eerste meestal druk op je koelsysteem hebben, en heel weinig koelverbruik door de motor zelf. Als het eruit gedrukt wordt door de hoge druk is natuurlijk een ander probleem.
Als je nu nog steeds harde slangen hebt met afgekoppelde egr lijkt het me bijna uitgesloten dat het niet de koppakking is. Blijft wel vreemd dat er geen co wordt gemeten.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 12:27  ·  #129
Quote door Jeroen

Dirk, je had het ook over een lek in de koppakking die het water niet de cilinders in drukt maar terug het koelsysteem in. Dan zou je alsnog uitlaatgassen meten toch?
Ja, absoluut ! Wat we hebben gedaan en waar je bij was, is eerst het koelsysteem op druk gezet (1.4-1.5 bar) om te kijken of we een uitwendige lekkage hadden. Meteen werd het water weggeperst uit het kvs tankje en onzichtbaar 'verdween', maar de druk bleef constant wat dus betekend dat er ergens ruimte zit om dat water heen te laten gaan (is niet samen persbaar), heel langzaam de druk laten ontsnappen en opnieuw gedaan een aantal keer. Toen kwamen we op het moment dat het water wel in het tankje bleef staan en heel netjes de druk zich stabiliseerde op 1.3 bar. Maar het belangrijkste, het water bleef in het tankje !

Daarna met lopende motor de CO-test gedaan op de juiste manier. Omdat ik net had gerookt heb jij nog als eerste de lucht onder het testapparaat erin geblazen zodat de testvloeistof mooi groen verkleurde ipv blauw (zoals het hoort), een aantal keren getest met tussenposes boven het kvs tankje met lopende motor en de vloeistof werd absoluut niet geel en bleef mooi stabiel groen. Geen CO dus in het systeem ! Daarna nog dezelfde test, met lopende motor bij de uitlaat gedaan en meteen kleurde de vloeistof knalgeel (wat ook moet). Conclusie daarom getrokken dat de kop cq pakking gewoon goed is anders was bij de eerste druktest de druk niet constant gebleven en het water ook niet op niveau gebleven en bij de 2e test de vloeistof niet mooi groen gebleven (zoals het hoort)

De EGR kan/kon een hele goede verdachte zijn want als hij daar lekt zie je het nooit meer terug in je uitlaat want is te heet en verdampt meteen. Dan zou de cartridge van de turbo nog kunnen lekken, maar meestal heb je dan ook olie in je kvs systeem of water bij de olie. Beide zijn gecontroleerd en ook niet bij elkaar aangetroffen hier. Ook zou de cartdrige intern kunnen lekken naar het uitlaatgedeelte toe (en dan zie je er ook niets meer van terug) maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt en b) dat verklaart de drukopbouw niet. M.a.w. als de cartridge zou lekken verlies je water maar je bouwt geen druk in het systeem op.

Nou vond ik persoonlijk de druk op de slangen niet extreem verder maar ze waren wel hard, eerlijk is eerlijk. Als een koppakking doorslaat op 1 van de koelkanalen, krijg je altijd CO in je kvs. Linksom of rechtsom en zal de test dus negatief worden (word geel), de koppakking kan ook doorslaan tussen je kvs en oliegedeelte maar dan krijg je de mayonaise bij je olie of olie in het kvs tankje. Als hij tussen de laatste 2 doorslaat krijg je geen drukverhoging in het systeem normaliter. Bij de eerste doorslag wel. Dan heb je nog de mogelijkheid dat hij doorslaat tussen een koelkanaal en de cilinders zelf, geeft meestal een bal witte rook, een rottig lopende auto (zeker een diesel) en een sterk naar kvs ruikend voertuig als je achter de auto staat. Doet hij ook niet, auto pluimt ook helemaal niets verder.

Hij verliest dus ergens water wat niet zichtbaar cq meetbaar is en hij heeft iets of wat drukopbouw (nogmaals, ik vond de slangen niet extreem hard). De cilinderkoppen en koppakkingen van een diesel zijn, algemeen gesproken, sterker uitgevoerd als van een benzine blok vanwege de veel hogere compressie die ze hebben. Ze zijn ook beduidend zwaarder in gewicht.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 13:48  ·  #130
Had bij mn classic tdi een soortgelijk probleem. Ben toen naar dieselspecialist pul in urk gegaan en na de motorkap te hebben geopend kneep hij in een luchtslang die kneiterhard was en zei koppakking lek. Laten maken (gelijk klepsteelrubbers meegepakt) en daarna nooit meer kvs verlies gehad.
Je zou daar is langs kunnen gaan. Vond de prijs ook meevallen.
De classic tdi vag motor zal waarschijnlijk een heel andere motor zijn dan de d5, maar dacht meld t even.
Zou toch fijn als je van het probleem af bent.
De mijne had nog geeneens zoveel gelopen; 3.5 ton.
Je hoort dat ze bijna nooit bij de kop kapot gaan, maar kan gewoon gebeuren natuurlijk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 13:52  ·  #131
Ik weet ook wel vrij zeker dat de kop niet lek is. De dealer had het over een gescheurde cilinderwand maar dan zou je ook co in de kvs moeten aantreffen (tenzij de scheur onder de zuiger zit?).
Vroeg me alleen af of hij druk op kon bouwen met uitlaatgassen zonder te meten, duidelijk niet dus :)

Ik blijf het in de gaten houden, het lijkt nu beter.
Vanmiddag nog wel bij stevig optrekken het fluitende geluid uit de koeldop, daar zal hij dan water naar buiten gooien lijkt me. (niet meer naar gekeken)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 13:54  ·  #132
Quote door joriz
Had bij mn classic tdi een soortgelijk probleem. Ben toen naar dieselspecialist pul in urk gegaan en na de motorkap te hebben geopend kneep hij in een luchtslang die kneiterhard was en zei koppakking lek. Laten maken (gelijk klepsteelrubbers meegepakt) en daarna nooit meer kvs verlies gehad.


Welke luchtslang dan? De slangen die bij mijn D5 zo hard zijn, zijn voor koelwater.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1513
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 14:39  ·  #133
Is er ergens een plaats in deze motor waar door de turbo gecomprimeerde lucht voor de EGR in de buurt van het koelsysteem kan ?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 09.09.2018 - 15:05  ·  #134
Quote door Jeroen

Quote door joriz
Had bij mn classic tdi een soortgelijk probleem. Ben toen naar dieselspecialist pul in urk gegaan en na de motorkap te hebben geopend kneep hij in een luchtslang die kneiterhard was en zei koppakking lek. Laten maken (gelijk klepsteelrubbers meegepakt) en daarna nooit meer kvs verlies gehad.


Welke luchtslang dan? De slangen die bij mijn D5 zo hard zijn, zijn voor koelwater.


Sorry ik bedoelde een kvs slang (ipv een luchtslang) die dikke die voor de motor langs loopt. Althans bij de tdi was dat zo.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3376
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Koelvloeistof probleem zoveel

 · 
Posted: 10.09.2018 - 00:17  ·  #135
Oke, dat vermoeden had ik al :) Maar deze kop is niet lek.

Vanmiddag de auto mee naar het werk en daar zei hij kvs laag, dus toch weer... Vanavond voor het na huis gaan bijgevuld, 1/3 vat ging er in.
Thuis aangekomen de auto uit, en toen begon de fan weer te blazen. Dat probleem was ook een tijdje weg.

Collega's begonnen nog over zo'n afdicht middel voor kleine lekken, wat je in de kvs gooit. Vloeibaar of een pil.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0