Quote door Jeroen
Dirk, je had het ook over een lek in de koppakking die het water niet de cilinders in drukt maar terug het koelsysteem in. Dan zou je alsnog uitlaatgassen meten toch?
Ja, absoluut ! Wat we hebben gedaan en waar je bij was, is eerst het koelsysteem op druk gezet (1.4-1.5 bar) om te kijken of we een uitwendige lekkage hadden. Meteen werd het water weggeperst uit het kvs tankje en onzichtbaar 'verdween', maar de druk bleef constant wat dus betekend dat er ergens ruimte zit om dat water heen te laten gaan (is niet samen persbaar), heel langzaam de druk laten ontsnappen en opnieuw gedaan een aantal keer. Toen kwamen we op het moment dat het water wel in het tankje bleef staan en heel netjes de druk zich stabiliseerde op 1.3 bar. Maar het belangrijkste, het water bleef in het tankje !
Daarna met lopende motor de CO-test gedaan op de juiste manier. Omdat ik net had gerookt heb jij nog als eerste de lucht onder het testapparaat erin geblazen zodat de testvloeistof mooi groen verkleurde ipv blauw (zoals het hoort), een aantal keren getest met tussenposes boven het kvs tankje met lopende motor en de vloeistof werd absoluut niet geel en bleef mooi stabiel groen. Geen CO dus in het systeem ! Daarna nog dezelfde test, met lopende motor bij de uitlaat gedaan en meteen kleurde de vloeistof knalgeel (wat ook moet). Conclusie daarom getrokken dat de kop cq pakking gewoon goed is anders was bij de eerste druktest de druk niet constant gebleven en het water ook niet op niveau gebleven en bij de 2e test de vloeistof niet mooi groen gebleven (zoals het hoort)
De EGR kan/kon een hele goede verdachte zijn want als hij daar lekt zie je het nooit meer terug in je uitlaat want is te heet en verdampt meteen. Dan zou de cartridge van de turbo nog kunnen lekken, maar meestal heb je dan ook olie in je kvs systeem of water bij de olie. Beide zijn gecontroleerd en ook niet bij elkaar aangetroffen hier. Ook zou de cartdrige intern kunnen lekken naar het uitlaatgedeelte toe (en dan zie je er ook niets meer van terug) maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt en b) dat verklaart de drukopbouw niet. M.a.w. als de cartridge zou lekken verlies je water maar je bouwt geen druk in het systeem op.
Nou vond ik persoonlijk de druk op de slangen niet extreem verder maar ze waren wel hard, eerlijk is eerlijk. Als een koppakking doorslaat op 1 van de koelkanalen, krijg je altijd CO in je kvs. Linksom of rechtsom en zal de test dus negatief worden (word geel), de koppakking kan ook doorslaan tussen je kvs en oliegedeelte maar dan krijg je de mayonaise bij je olie of olie in het kvs tankje. Als hij tussen de laatste 2 doorslaat krijg je geen drukverhoging in het systeem normaliter. Bij de eerste doorslag wel. Dan heb je nog de mogelijkheid dat hij doorslaat tussen een koelkanaal en de cilinders zelf, geeft meestal een bal witte rook, een rottig lopende auto (zeker een diesel) en een sterk naar kvs ruikend voertuig als je achter de auto staat. Doet hij ook niet, auto pluimt ook helemaal niets verder.
Hij verliest dus ergens water wat niet zichtbaar cq meetbaar is en hij heeft iets of wat drukopbouw (nogmaals, ik vond de slangen niet extreem hard). De cilinderkoppen en koppakkingen van een diesel zijn, algemeen gesproken, sterker uitgevoerd als van een benzine blok vanwege de veel hogere compressie die ze hebben. Ze zijn ook beduidend zwaarder in gewicht.