OK, daar gaan we. Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar het is sowieso wel leuk leesvoer voor op het forum.
Uit vida (v2011A), Werking en Constructie, Koelsysteem.
N.B. koelvloeistof door mij afgekort als kvs.
"De kvs pomp pompt kvs rond de watermantel van de 1e cilinder. Een plaat in de mantel verdeelt de kvs tussen de 1e cilinder en de oliekoeler.
De kvs stroomt vervolgens terug in het motorblok en wordt diagonaal in de sleuven tussen de cilinders en verderop in de kanalen rond de uitlaatgaskleppen verdeeld. Hierdoor worden warmtepieken, m.n. rond de klepzittingen voor de uitlaatgaskleppen, afgevoerd waardoor de temperatuur gelijkmatiger wordt.
Na het verlaten van het cilinderblok wordt de kvs rond de leiding voor de uitlaatgascirculatie verder naar het interieurelement en terug naar het thermostaathuis en de kvs pomp gevoerd.
De afsluitklep is gemonteerd in de toevoerleiding van het thermostaathuis naar het expansievat. Deze beperkt bij het warmdraaien van de motor de hoeveelheid kvs naar het expansievat.
De omloopklep zit tussen de kvs uitgang op de cilinderkop en de toevoerleiding naar de kvs pomp. Deze begrenst de kvs stroom naar de kvs pomp als de motor warmdraait.
Het grootste deel van de kvs wordt naar de warmtewissselaar geleid en stroomt via de EGR-koeler terug naar de kvs pomp.
Bij een bepaalde kvs temperatuur begint de omloopklep te openen. Deze blijft open totdat de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Als de motor de bedrijfstemp. bereikt, zijn de thermostaat en afsluitklep volledig open en de omloopklep volledig gesloten. In dat stadium is het grote kvs circuit open.
Door de afsluitklep en de omloopklep te benutten, wordt de warmlooptijd verkort en kan de interieurtemp. sneller worden verhoogd.
De omloopklep en de afsluitklep worden geregeld door de motorregeleenheid ECM.
De stroom van de kvs is afhankelijk van de volgende componenten:
- Omloopklep
- Thermostaat
- Afsluitklep
- Motortemperatuursensor
- Motorregeleenheid ECM
Opwarmfase, thermostaat gesloten
Tijdens de opwarmfase van de motor zijn de thermostaat en de magneetklep gesloten. Tegelijkertijd houdt de omloopklep de verbinding van de cilinderkop naar de kvs pomp gesloten. De kvs circuleert alleen in het kleine circuit, van de cilinderkop en van de oliekoeler naar de warmtewisselaar in het interieur.
Bij het stijgen van de kvs temperatuur opent de omloopklep de verbinding met de kvs pomp proportioneel ten opzichte van het stijgen van de temperatuur. De kvs stroomt vervolgens naar de warmtewisselaar in het interieur en de toevoerleiding van de kvs pomp. De thermostaat en de magneetklep blijven gesloten.
De thermostaat begint te openen
Als de thermostaat begint te openen, sluit de omloopklep evenredig aan de verbinding tussen de cilinderkop en de kvs pomp. Tegelijkertijd opent de magneetklep de verbinding naar het expansievat geleidelijk. De stroom van de cilinderkop deelt zich nu op naar:
- de warmtewisselaar van het interieur
- de inlaat voor de kvs pomp
- de koeler
- expansievat
De motor bereikt de juiste werktemperatuur
Als de motor de juiste werktemperatuur heeft bereikt, sluit de omloopklep de verbinding tussen de cilinderkop en de kvs pomp volledig. De magneetklep opent tegelijkertijd de verbinding naar het expansievat volledig. Een klein deel van de kvs stroomt nu door de warmtewisselaar van het interieur, terwijl de grote stroom door de koeler plaatsvindt.
In het thermostaathuis bevinden zich de thermostaat en de omloopklep.
Het thermostaathuis is vervaardigd van aluminium en kan bij onderhoud niet worden gedemonteerd."
Amen.
Helemaal helder heb ik het zelf eerlijk gezegd niet, maar het is iig niet meer zo simpel als vroeger