Hierbij het zoveelste topic over koelvloeistof problemen, ik ben mij er van bewust dat daar al verschijdene topics van zijn maar ik kan mijn probleem nog niet echt vinden.
We hebben een volvo s80 d5 uit 2003 met 681.000km op de teller en deze raakt koelvloeistof kwijt door de dop op het expansivat volgens mij.
Het probleem is als volgt, rijd ik hier in nederland gewoon een beetje rond met max 150 op teller dan is er geen probleem.
Ga ik op vakantie en rijd ik harder dan 160 of rij ik met iets op het dak zoals dakdragers met skies of een daktent dan word hij te warm en gooit hij kvs via het expansievat er uit.
Wat heb ik al gedaan:
1. Nieuw expansievat met dop gemonteerd.
2. Kvs systeem afgeperst en na een nacht wachten stond hij nog netjes op druk.
3. Vandaag met de volvo en vida laptop op pad gegaan richting duitsland en het volgende geconstateerd:
Als ik hem stationair laat lopen blijft hij tussen de 85 en 86 graden
Ga ik rijden optrekken naar 120 en vervolgens op cruisecontrol verder dab stijgt hij onder het optrekken even naar 88 graden en daarna weer terug naar 85 a 86 graden.
Trek ik vervolgens verder op naar 160 en daarna op cruisecontrol dan loop de temperatuur op naar 93 a 94 graden en kreeg ik naar verloop van tijd de melding dat mijn kvs te laag is.
Dus uitstappen, kvs bijvullen alles rond het tankje weer netjes droog en schoonmaken en de a31 weer op.
Dit keer de cruise op 180 met als gevolg dat de temperatuur opliep tot 99.36 graden, dat was het moment dat ik mijn bestuurder maar opdracht heb gegeven om het gas weer los te laten. En natuurlijk was het kvs nivo toen ook weer te laag. Dus weer bijvullen, maar rond de dop en de bovenkant van het expansievat was het nat voor ik de dop los haalde, dus vandaar dat ik er vanuit ga dat hij via daar zijn kvs er uit gooit.
Vervolgens met 120 a 130 naar huis gereden zonder problemen, kvs temperatuur bleef netjes tussen de 85 en 87 graden.
Mijn conclussie onder belasting kan hij niet genoeg koelen(ik hoor het graag als jullie er anders over denken).
In het verleden toen de auto nog jonger was kon ik probleemloos met de dakdragers er op en cruis op 170 naar oostenrijk rijden.
Nu mijn vraag waar kan dit aan liggen en wat is de makkelijkste volgorde van dingen uitsluiten?
Groeten,
Jan
We hebben een volvo s80 d5 uit 2003 met 681.000km op de teller en deze raakt koelvloeistof kwijt door de dop op het expansivat volgens mij.
Het probleem is als volgt, rijd ik hier in nederland gewoon een beetje rond met max 150 op teller dan is er geen probleem.
Ga ik op vakantie en rijd ik harder dan 160 of rij ik met iets op het dak zoals dakdragers met skies of een daktent dan word hij te warm en gooit hij kvs via het expansievat er uit.
Wat heb ik al gedaan:
1. Nieuw expansievat met dop gemonteerd.
2. Kvs systeem afgeperst en na een nacht wachten stond hij nog netjes op druk.
3. Vandaag met de volvo en vida laptop op pad gegaan richting duitsland en het volgende geconstateerd:
Als ik hem stationair laat lopen blijft hij tussen de 85 en 86 graden
Ga ik rijden optrekken naar 120 en vervolgens op cruisecontrol verder dab stijgt hij onder het optrekken even naar 88 graden en daarna weer terug naar 85 a 86 graden.
Trek ik vervolgens verder op naar 160 en daarna op cruisecontrol dan loop de temperatuur op naar 93 a 94 graden en kreeg ik naar verloop van tijd de melding dat mijn kvs te laag is.
Dus uitstappen, kvs bijvullen alles rond het tankje weer netjes droog en schoonmaken en de a31 weer op.
Dit keer de cruise op 180 met als gevolg dat de temperatuur opliep tot 99.36 graden, dat was het moment dat ik mijn bestuurder maar opdracht heb gegeven om het gas weer los te laten. En natuurlijk was het kvs nivo toen ook weer te laag. Dus weer bijvullen, maar rond de dop en de bovenkant van het expansievat was het nat voor ik de dop los haalde, dus vandaar dat ik er vanuit ga dat hij via daar zijn kvs er uit gooit.
Vervolgens met 120 a 130 naar huis gereden zonder problemen, kvs temperatuur bleef netjes tussen de 85 en 87 graden.
Mijn conclussie onder belasting kan hij niet genoeg koelen(ik hoor het graag als jullie er anders over denken).
In het verleden toen de auto nog jonger was kon ik probleemloos met de dakdragers er op en cruis op 170 naar oostenrijk rijden.
Nu mijn vraag waar kan dit aan liggen en wat is de makkelijkste volgorde van dingen uitsluiten?
Groeten,
Jan