Koelvloeistof problemen

 
 
 
 
 
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 05.03.2019 - 20:10  ·  #1
Hierbij het zoveelste topic over koelvloeistof problemen, ik ben mij er van bewust dat daar al verschijdene topics van zijn maar ik kan mijn probleem nog niet echt vinden.

We hebben een volvo s80 d5 uit 2003 met 681.000km op de teller en deze raakt koelvloeistof kwijt door de dop op het expansivat volgens mij.

Het probleem is als volgt, rijd ik hier in nederland gewoon een beetje rond met max 150 op teller dan is er geen probleem.

Ga ik op vakantie en rijd ik harder dan 160 of rij ik met iets op het dak zoals dakdragers met skies of een daktent dan word hij te warm en gooit hij kvs via het expansievat er uit.

Wat heb ik al gedaan:
1. Nieuw expansievat met dop gemonteerd.
2. Kvs systeem afgeperst en na een nacht wachten stond hij nog netjes op druk.
3. Vandaag met de volvo en vida laptop op pad gegaan richting duitsland en het volgende geconstateerd:
Als ik hem stationair laat lopen blijft hij tussen de 85 en 86 graden
Ga ik rijden optrekken naar 120 en vervolgens op cruisecontrol verder dab stijgt hij onder het optrekken even naar 88 graden en daarna weer terug naar 85 a 86 graden.
Trek ik vervolgens verder op naar 160 en daarna op cruisecontrol dan loop de temperatuur op naar 93 a 94 graden en kreeg ik naar verloop van tijd de melding dat mijn kvs te laag is.

Dus uitstappen, kvs bijvullen alles rond het tankje weer netjes droog en schoonmaken en de a31 weer op.

Dit keer de cruise op 180 met als gevolg dat de temperatuur opliep tot 99.36 graden, dat was het moment dat ik mijn bestuurder maar opdracht heb gegeven om het gas weer los te laten. En natuurlijk was het kvs nivo toen ook weer te laag. Dus weer bijvullen, maar rond de dop en de bovenkant van het expansievat was het nat voor ik de dop los haalde, dus vandaar dat ik er vanuit ga dat hij via daar zijn kvs er uit gooit.

Vervolgens met 120 a 130 naar huis gereden zonder problemen, kvs temperatuur bleef netjes tussen de 85 en 87 graden.

Mijn conclussie onder belasting kan hij niet genoeg koelen(ik hoor het graag als jullie er anders over denken).
In het verleden toen de auto nog jonger was kon ik probleemloos met de dakdragers er op en cruis op 170 naar oostenrijk rijden.

Nu mijn vraag waar kan dit aan liggen en wat is de makkelijkste volgorde van dingen uitsluiten?

Groeten,

Jan
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 05.03.2019 - 20:15  ·  #2
Koelt de radiator wel voldoende en over de gehele oppervlakte?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 05.03.2019 - 20:16  ·  #3
Volledig eens met je conclusie. Het is niet de dop die slecht is, die doet het juist goed om de druk in het systeem niet te ver te laten oplopen, maar de koelcapaciteit is niet meer genoeg waardoor de temperatuur te ver oploopt. Heb je wel frisse koelvloeistof? Kvs hoort niet te koken bij die temperaturen (en ervan uitgaande dat de dop inderdaad goed is en tot 1.2 bar aankan). Ik verdenk als eerste de radiateur. Die kan volzitten met vliegjes etc of beschadigde lamellen hebben; of anders de waterpomp mogelijk verminderde opbrengst door bijv. beschadigde lamellen (indien plastic) of het hele systeem kan wat zijn dichtgeslibt met kalksteen.
Ik zou als eerste het systeem spoelen met een juiste cleaner, of als je direct effect wil hebben, de koelradiateur vervangen.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 05.03.2019 - 20:33  ·  #4
Quote door Bolbo

Volledig eens met je conclusie. Het is niet de dop die slecht is, die doet het juist goed om de druk in het systeem niet te ver te laten oplopen, maar de koelcapaciteit is niet meer genoeg waardoor de temperatuur te ver oploopt. Heb je wel frisse koelvloeistof? Kvs hoort niet te koken bij die temperaturen (en ervan uitgaande dat de dop inderdaad goed is en tot 1.2 bar aankan). Ik verdenk als eerste de radiateur. Die kan volzitten met vliegjes etc of beschadigde lamellen hebben; of anders de waterpomp mogelijk verminderde opbrengst door bijv. beschadigde lamellen (indien plastic) of het hele systeem kan wat zijn dichtgeslibt met kalksteen.
Ik zou als eerste het systeem spoelen met een juiste cleaner, of als je direct effect wil hebben, de koelradiateur vervangen.


Zowel de waterpomp, koelvloeistof e distributieriem zijn 40.000km geleden vervangen dus ik ga er een beetje vanuit dat dat niet het probleem is.

Wel heb ik roze kvs in de auto zitten en nu zei laatst iemand tegen mij dat dat de verkeerde kleur is? Maar hij zei erbij zolang je het maar niet mengt kan het geen kwaad dus ik heb het maar mooi zo gelaten.

Bekijken of de radiateir nog schoon is is een heel goed idee, dom dat ik dat zelf niet heb bedacht bij onze machines op het bedrijf blazen we die zomers dagelijks uit.(in de wintermaanden staan de trekkers vaak in winterslaap)
En de lamellen bekijken of ze niet verbogen zijn is ook een goed idee, ik ga morgen een howto opzoeken hoe ik de radiateur moet demonteren en dat van het weekend eens bekijken.

Gr jan
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1519
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 05.03.2019 - 23:39  ·  #5
De conclusie dat de koeling onvoldoende is, lijkt mij ook de grootse kanshebber.
Ik ben toch benieuwd of er voldoende circulatie is...
Naast obstructies is er ook nog de optie dat je waterpomp niet goed is. Er worden exemplaren verkocht waarbij de schoepen afbreken. Een aantal forumleden hamert er in ieder geval op dat je origineel (Aisin?) moet kopen met metalen schoepen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 00:29  ·  #6
Een nieuwe radiateur kan uitkomst bieden, soms zijn die dingen gewoon zodanig vervuild/veel aanslag dat de warmte overdracht niet meer voldoende is.

Een lekkage ergens kan ook problemen geven, het systeem werkt niet als het zijn druk kwijt raakt.

En zit er wel voldoende water in het systeem? Koelvloeistof doet in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden het tegenovergestelde van koelen, het isoleert, dus zorg voor minimaal 50% water in het systeem (of kant en klaar).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 10:01  ·  #7
Ik zou 4 dingen doen,
Radiateur vervangen.
Koelvloeistof vervangen door orgineel volvo.
Waterpomp controleren of liefst vervangen door orgineel.
En een koelvloeistof flush,

Misschien het laatste als eerste doen.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 11:30  ·  #8
Radiator checken is vrij eenvoudig, maar ik weet niet in hoeverre je er goed bij kan. Wij hebben thuis zo'n laser apparaatje die temperatuur meet. Zo pik je direct een verstopte radiator er uit.
Een waterpomp die 40dkm oud is zou ik niet verwachten als boosdoener. Was het voor de wissel ook zo, of is dit echt van de laatste tijd?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 11:52  ·  #9
Een waterpomp met plastic schoepen houd het echt geen 40.000km vol. Die zijn vaak met een paar maanden al stuk >_<

Dus als die gemonteerd is is de kans heel groot dat dat het probleem is.

Probeer even te achterhalen welke er op zit, en door wie is de wissel uitgevoerd?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 11:52  ·  #10
Wat gebeurd er met je systeem als het heet en onder druk komt te staan?
Waterpomp kan best een probleem geven maar als de radiateur eraf moet is een waterpomp snel te controleren als de kvs er al uit is.

Als je foute kvs gebruikt kun je grote problemen in je motorblok krijgen.
Je thermostaat kan slechter gaan werken.

Kosten voor het vervangen van je koel systeem hoeven niet echt hoog te zijn, ik zou het dan ook gelijk goed doen.
Flush radiateur vervangen pomp vervangen en dan juiste kvs erin doen.

Ik neem gemakshalve aan dat thermostaat en temp sensor al vervangen zijn.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 12:05  ·  #11
Quote door ravado

Koelt de radiator wel voldoende en over de gehele oppervlakte?


Inderdaad, alles wijst op een slechte koeling. Moet de radiator wel zijn.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 15:20  ·  #12
Quote door qawsedrf57

Zowel de waterpomp, koelvloeistof e distributieriem zijn 40.000km geleden vervangen dus ik ga er een beetje vanuit dat dat niet het probleem is.

Wel heb ik roze kvs in de auto zitten en nu zei laatst iemand tegen mij dat dat de verkeerde kleur is? Maar hij zei erbij zolang je het maar niet mengt kan het geen kwaad dus ik heb het maar mooi zo gelaten.

Bekijken of de radiateir nog schoon is is een heel goed idee, dom dat ik dat zelf niet heb bedacht bij onze machines op het bedrijf blazen we die zomers dagelijks uit.(in de wintermaanden staan de trekkers vaak in winterslaap)
En de lamellen bekijken of ze niet verbogen zijn is ook een goed idee, ik ga morgen een howto opzoeken hoe ik de radiateur moet demonteren en dat van het weekend eens bekijken.

Gr jan


Ik heb zomer 2015 mijn koelsysteem gespoeld met leidingwater en demiwater en vervolgens gevuld met de roze G12+ koelvloeistof van Action. Nu 110000km verder en geen problemen ondervonden die te herleiden zijn aan de roze koelvloeistof. Dus dat zal bij jou het probleem niet zijn.

Nu een jaar geleden was mijn waterpomp stuk. Er zat een kunststof pomp in welke gescheurd was bij de aanhechting met het asje en draaide dus niet of nauwelijks rond. Resultaat was een hoog oplopende temperatuur (ruim boven de 115 graden) en ook de temperatuurmeter sloeg uit wanneer ik rond de 140 reed. Onder de 100 was er weinig aan de hand. Dit leidde bij mij echter niet tot verlies van koelvloeistof, ondanks dat bij mij de temperatuur ruim hoger was dan bij jou.
Daarom denk ik niet dat dat bij jou speelt (neemt niet weg dat dat wel zou kunnen).

Hoe is de staat van je thermostaat? Als die dicht blijft staan heb je ook geen doorstroming naar de radiateur. Wel tussen blok en reservoir, dus er kan hete koelvloeistof in je reservoir komen waardoor de luchtdruk in het reservoir op loopt.

Ik zou in dit geval als eerste de thermostaat checken op juiste werking.

Succes met de zoektocht.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 16:18  ·  #13
Die roze kvs hoort er echt niet in. Er hoort g11 in.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 17:42  ·  #14
Wat is het verschil tussen een G11 en een G12 koelvloeistof?

Eric.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 32
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof problemen

 · 
Posted: 06.03.2019 - 19:09  ·  #15
Alleer eerst iedereen bedankt voor het meelezen en meedenken.
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik toen ik net thuis kwam van mijn werk, 100km over N wegen rijden met 90kmh. Aan mijn radiateur gevoeld. En geconstateerd dat de passagierskant van de radiateur goed heet is, te warm om aan te raken en de bestuurderskant is gok ik een graadje op 30 a 35 net iets kouder als mijn temperatuur van de hand.

Ook ga ik de factuur opzoeken en kijken welk merk waterpomp er in zit, deze had ik bij brezan gekocht gelijk met het verkeerde kvs dus wie weet levert dat ook nog wel wat op.

En ik denk dat ik morgen of overmorgen mijn thermostaat even demonteer en zonder ga rijden om uit te sluiten dat die mischien niet of niet voledig open gaat.

En ook zet ik op de to do list om te zorgen dat ik het goede type kvs er weer in krijg

Groeten jan.

P.s. ik en ook wel benieuwt naar het verschil in g11 en g12. Volgens google maakt het niet uit als je g12 in een g11 systeem gooit. Maar je mag nooit mengen!
Andersom mag trouwens niet (g12 in g11 systeem) voor zo ver ik google mag geloven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0