Koelvloeistof/

Hano1963
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Koelvloeistof/

· 
Posted: 01.06.2016 - 16:17  ·  #1
Hallo,

Een maand of 3 geleden gaf mijn V70 D5 2005 in paniek aan dat ik de auto meteen moest stilzetten. Koelvloeistof laag.
Nagekeken en inderdaad was het reservoir zo goed als leeg. Bijgevuld en het probleem was dus 3 maanden weg. Ik had in de 5 jaar dat ik de auto heb nog nooit naar die koelvloeistof gekeken want nooit een probleem.
Nog 1x bleef de fan vreemd lang doordraaien nadat ik een stuk had gereden maar als ik het contact dan aan en uit deed was het weg.
Gisteren weer die paniekmelding. Weer was het reservoir leeg. Er ligt geen water onder de auto en het komt dus maar 1x in de 3 maanden voor.
Best wel raar. Nadat ik hem vul is er niks meer aan de hand.
Maar gisteren bleef ook die fan weer lang doordraaien nadat ik hem geparkeerd had.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Moet ik me zorgen maken?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Koelvloeistof/

· 
Posted: 01.06.2016 - 18:04  ·  #2
Eerst is goed ontluchten en bijvullen , even dagelijks controleren .
En moet je je zorgen maken ja en nee , kan iets simpel zijn , lekkage bij warme motor spot je niet zomaar omdat de boel verdampt .
Slechste senario is een lekke koppaking , en dat kost een aardig bedrag .
Daartussen zit alles van een slechte slang tot radiator .
Marc de Rooij
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 01.06.2016 - 20:29  ·  #3
Misschien de kachelradiator. Ruikt het een beetje zoet in de auto en beslaan de ruiten iets sneller dan voorheen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 01.06.2016 - 20:54  ·  #4

Ruikt het een beetje zoet

....onder de motorkap als de auto lekker warm is?

De geur van warme koelvloeistof is onmiskenbaar.

Ik rook het ooit een keer toen ik met mijn B Ascona achter een auto de snelweg afreed. "Die blaast zo z'n koppakking dr uit" dacht ik nog.
Verder rijdend, lekker sportief de bocht nemend en ooopsss......uitbreken aan de achterkant in een heerlijke drift.
Goh, dat lukt op een droge weg eigenlijk nooit.....
Thuis gekomen rook ik weer de kenmerkende geur van de koelvloeistof heel duidelijk toen ik uitstapte.

Bleek de onderste radiatorsteun kapot waardoor de radiator naar achteren gegaan was en tegen de draaiende ventilator aankwam.
Beetje erg lek........... vandaar die drift

Sindsdien ben ik er zeker scherp op als ik die geur weer ruik. Zo iets vergeet je niet meer
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 01.06.2016 - 22:06  ·  #5
je kunt het systeem laten afpersen, dan kun je zien waar er ergens een lek zit. en er is ook spul om te testen of er uitlaatgas in de koelvloeistof zit; een indicatie voor een kapotte koppakking.
Hano1963
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 01.06.2016 - 22:55  ·  #6
Dank jullie wel voor de reacties. Nee het ruikt niet zoet in de auto of iets dergelijks. Ik heb nog even de oliedop bekeken of er "mayonaise" aan de binnenkant zat maar dat is niet het geval. Ik ga even langs de dealer inderdaad om het systeem af te persen. Als ik dan maar niet zelf afgeperst ga worden. ^_^

Selected quotes for multi-quoting:   0