Ik heb dit weekend ook m'n koelvloeistof vervangen. Wat een odysee zeg.
Concentraat bij de stealer gehaald. Flacon van 4 liter a €32 hier in Spanje... dus een stuk duurder dan wat ik hier eerder vermeld zag, maar als je dat aanlegt met 4 liter gedestilleerd water (kost iets van 2€ waar ik het kocht) dan ben je toch nog voor een euro of 4 per liter klaar.
En daarbij werd me doodleuk gezegd dat zij altijd 1 flacon concentraat gebruiken (4 liter) en de rest aanvullen met water... waarop mijn vraag of ze dan gedestilleerd water gebruikten... "nee hoor, gewoon kraanwater". Lekker dan. En dat terwijl mijn diesel 12,5 liter koelvloeistof in het systeem heeft, dus dat komt op een concentratie van 33% ipv 50%. Nu zijn wij hier op het forum nogal puristen denk ik, en hebben we hier niet verschrikkelijk hard water en vriest het hier ook praktisch nooit, maar toch viel me dit wel een beetje tegen.
Maar goed, waarom het nu zo'n odysee werd, waardoor ik er twee dagdelen aan besteed heb: ik had een koelsysteem cleaner gekocht van LiquiMoly, omdat ik nogal veel aanslag zag in het tankje (en er dus vanuit ging dat de rest vh systeem er ook zo uit zag), en daarbij had ik ook nog eens de verkeerde koelvloeistof (roze), dus ik dacht het ineens grondig aan te pakken.
Nou, ik denk dat ik wel 100 liter kraanwater door het systeem gespoeld heb en het water kwam er op den duur prachtig helder uit zowel het blok als onder uit de radiator als via het retourslangetje (losgekoppeld), maar het bleef maar schuimen, en dat zat mij niet lekker. Dus spoelen, spoelen, spoelen... uiteindelijk vond ik het welletjes en heb ik alles afgetapt en het hele systeem gevuld met gedestilleerd water om een 'hot flush' te doen. Systeem weer dicht, verwarming op heet, tijdje stationair laten draaien om de bellen eruit te krijgen, en toen een rondje rustig rijden om het systeem op temperatuur te krijgen. Eens afgekoeld, weer afgetapt en alsnog licht roze gekleurd water, dus nog maar eens herhaald met gedestilleerd water en daarna was het wel helder. Maar goed, tussen cleaner, afkoelen, aftappen, spoelen, vullen, stationair draaien, rijden, afkoelen en herhalen was ik dus wel twee dagdelen kwijt.
Bakje vervangen voor een nieuwe en aangevuld met een meer dan 50% geconcentreerde koelvloeistof, omdat ik bij lange na niet de 12,5 liter vloeistof uit het systeem kreeg, dus ik nog een aantal liter gedestilleerd water in het systeem had zitten (vermoedelijk in de verwarming want blok en radiateur had ik afgetapt).
TIP: Om het blok netjes af te tappen, koop een slangetje (bij voorkeur doorzichtig) met interne diameter 10mm van een meter of 3 lang. Kost €1,50 hier bij de ijzerhandel. Achter langs het blok, aan de passagierszijde, lopen twee buisjes. Op een van die buisjes zit een messing nippel, die kan je losdraaien met sleutel 13. Op die nippel (soort grote versie van een remklauw-nippel) past een slang met (interne) diameter 10 mm. Die slang kan je naar beneden begeleiden, tussen de ophanging door en dan zo aan de zijkant van de auto in een flacon de vloeistof opvangen.