Na een aantal keren de koelvloeistof bijgevuld te hebben, 2.000 km of minder toch maar eens onze garagist gevraagd of hij een evt lekkage kon vinden. Ikzelf kon niks vinden, ook de oprit bleef droog.
's avonds neergezet bij de garage, zo dat hij 's ochtend koud kon starten. Bij het starten, met koude motor, viel hem op dat de motor onregelmatig liep, wellicht op 4 cilinders, ook was er na een tijdje wat witte rook uit de uitlaat zichtbaar.
Na controle van de bougies, was er duidelijk kleurverschil tussen de verschillende bougies te zien. Cilinder nr 2 (het huis of de pakking?) is lek. Hier loopt bij het afkoelen van de motor wat koelvloeistof in. Het 'stotteren' van de motor bij koude start is mij niet nieuw, eigenlijk heeft ie dit vanaf het begin, maar dit is nooit echt ernstig geweest, met 50mtr rijden loopt de motor soepel.
Wat nu? Garagist geeft aan verkopen, weg dat ding. Loshalen van de kop neemt zeker 6 uur aan tijd, waarschijnlijk is het niet de koppakking, maar moet de boel geslepen (als de kop inderdaad lek is) worden, en weer dicht gezet worden. Hij kan dit laatste niet doen, dat moet door een revisie bedrijf gebeuren.
Wat is jullie reactie? Is bovenstaande niet een beetje kort door de bocht? Tot op zekere hoogte ga ik kosten voor onderhoud en reparatie van onze 'classic' niet uit de weg. Daarvoor rijdt deze veel te lekker en is ie nog en in redelijke staat en ziet ie er te goed uit!
Weten jullie een goede Volvo specialist in de omgeving van Sneek, Friesland, anders dan de dealer?
Oh ja, er zit rode koelvloeistof in, is dit wel de juiste, volgens mij is dit niet originele Volvo.
Ik hoor het graag!
Grt, Joris
's avonds neergezet bij de garage, zo dat hij 's ochtend koud kon starten. Bij het starten, met koude motor, viel hem op dat de motor onregelmatig liep, wellicht op 4 cilinders, ook was er na een tijdje wat witte rook uit de uitlaat zichtbaar.
Na controle van de bougies, was er duidelijk kleurverschil tussen de verschillende bougies te zien. Cilinder nr 2 (het huis of de pakking?) is lek. Hier loopt bij het afkoelen van de motor wat koelvloeistof in. Het 'stotteren' van de motor bij koude start is mij niet nieuw, eigenlijk heeft ie dit vanaf het begin, maar dit is nooit echt ernstig geweest, met 50mtr rijden loopt de motor soepel.
Wat nu? Garagist geeft aan verkopen, weg dat ding. Loshalen van de kop neemt zeker 6 uur aan tijd, waarschijnlijk is het niet de koppakking, maar moet de boel geslepen (als de kop inderdaad lek is) worden, en weer dicht gezet worden. Hij kan dit laatste niet doen, dat moet door een revisie bedrijf gebeuren.
Wat is jullie reactie? Is bovenstaande niet een beetje kort door de bocht? Tot op zekere hoogte ga ik kosten voor onderhoud en reparatie van onze 'classic' niet uit de weg. Daarvoor rijdt deze veel te lekker en is ie nog en in redelijke staat en ziet ie er te goed uit!
Weten jullie een goede Volvo specialist in de omgeving van Sneek, Friesland, anders dan de dealer?
Oh ja, er zit rode koelvloeistof in, is dit wel de juiste, volgens mij is dit niet originele Volvo.
Ik hoor het graag!
Grt, Joris